Hoppa till innehåll

Foto

Restriktioner

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
104 replies to this topic

#101 Xunk

Xunk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 12 februari 2008 - 21:50

Alltså, att ni tycker att jag uttrycker mig oförskämt och tror att jag föreskriver gun-lines när jag säger att ni inte förstår er på spel bortom hur ni själva spelar och tycker är "bra" är ju en aning självupfyllande, eller hur? glare.gif

Det är ytterst begränsat att tro att skytte inte innebär något tänkande. Klart det inte gör, om man är tolv och spelar med en gunline mot sin kompis orcs som bara flyttar rakt fram över brädet. Är vi/gör vi det?

Det är bara löjligt att tycka att tärningar som slås för närstrid är "roligare" än de som är för skytte, eller att det blir Yatzee av allt...

Ni förstår helt enkelt inte att en rimlig empire armé är uppbyggd på ett fåtal stora enheter infanteri, stödda av mindre skytteenheter. Punkt.

Förstår man inte sen värdet av ett antal små skytteenheter, förutom de normalstora och tycker man kan skippa dem är man också fast på ytlighetsnivån i spelandet, det är inte oförskämdheter, jag kallar dig inte dum eller något, jag bara konstaterar fakta.

Nu råkar det vara så insåg jag att jag glömt en enhet närstridsinfanteri i min balanserade armé, och kan ju alltid slänga in en liten enhet utan något extra till, så det löser sig, men det känns löjligt att behöva sitta försöka "beat the system" för att arrangörerna är enkelspåriga.

Återigen, jag är helt klart för "balanserande", det är bara att det kunde gjorts på betydligt vettigare sätt än detta.

#102 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 12 februari 2008 - 22:03

QUOTE (Fredrik E @ Feb 12 2008, 19:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vi har inte förbjudit något, allt handlar om uppofringar som vilken annan kompmall som helst vi har inte ändrat pånågot sätt. Isåfall ändrar alla kompmallar listorna. För de tillåter inte extremer.

Hmm, ni har förbjudit en hel del, men det är väll meningen.
Annars, vilka uppoffringar kan jag göra föra att köra två Trämän.

Kan hålla med Xunk att det finns faktiskt folk som tycker gunlines är roligt, väldigt roligt faktiskt. Sen att inte ni gör det eller jag för den delen. Men jag tycker att det kan vara kul att möta gunlines ibland, fan jag tycker det är roligt att möta WE och Dvärgar ibland.
Sen när börjar Empire bli en gunline är väldigt objektivt, t.ex vissa säger att dom är det default vissa kanske tycker det ska vara 30+handgunners samt 4 Krigsmaskiner.

Jag kan även hålla med Xunk om att det finns en del i mallen som inte jag gillar(fast det inte påverkar mina arméer). Men det är er mall och er turnering.
Jag personligen tycker att sådana här mallar inte funkar som det är menat(som jag tror/tycker varför dom finns). Jag föredrar Komppoäng genom subjektiv bedömmning och att arrangörerna inte gullar med vissa spelare(det har märkts tydligt ibland, och då syftar jag inte på mig själv åt något av hållen).

Jag tycker det är mycket upp till spelaren vad han gör det till, och inte mallen. För om man har en mall så ostar många så det spricker inom mallen och säger sen "jag försökte bara knäcka den", då säger jag grattis till en dålig ursäkt. Kommer det in arméer som är helt fucked då är många arrangörer för mesiga att skicka tillbaka dom.

Jag kan ju säga att jag blev t.ex rätt besviken på MM vad det gällde målningen på arméerna, jag tyckte det var dåligt att vissa fick ställa upp med dom arméerna och har uttryckt detta. Detta tycker jag är synd, väldigt synd. Särskilt när det i bestämmelserna skulle vara ETC standard. Men det blir för slappt.
Och där gjorde du en snuskigt hård armé Fredrik och såg ut att trivas som fisken i vattnet, fast jag hade själv personligen aldrig spelat en sådan armé.
Detta är högst personligt, och jag tycker att Xunk ska få tycka om att kriga med en 2km gunline om han vill det precis som alla andra för göra vilka arméer dom vill.

Er kompmall, ni gör som ni vill. Men att tycka det är konstigt att det finns folk men andra åsikter om den tycker jag är konstigare.

BTW jag tycker Yatzy är rätt roligt och lever mig in det rätt mycket ibland.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#103 Shadowwolf

Shadowwolf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 12 februari 2008 - 22:22

Jösses vad folk är lättretade när de blir kritiserade... Jag läste igenom hela Xunks poster och det finns INGENSTANS där han påpekar något i stil med att "Gunlines är en naturlig och mycket strategiskt utmanande spelstil". Punkt.
Kan hända att han var lite oförsiktig i sitt ordval, men jag tycker stenkastningen började lite väl fort, och jag tror inte det är nån som är fri från synd på ett sånbt här forum...

Jag tror det hela kan sammanfattas s¨här:

Enligt mallen är det ingen skillnad på att spela med 3 block 30 handgunners med femmanna halberdierdetatchments och på att spela med 3 block 30 halberdiers med femmanna handgunnerdetatchments.

90 handgunners skulle jag uttryckligen kalla en gunline i 2000 poäng, och jag skulle inte vilja spela med eller mot den. Jag är också inne på den balanserade armén, bestående av flera olika interagerande element som aldrig skulle klara sig själva, utan behöver varandras stöd. DET är vad som får folk att spela Empire i stället för att meja framåt med chaos knights! For Sigmar! laugh.gif

Jag blir inte sur eller något om det inte ändras någonstans, vi diskuterar trots allt efter slutdatum och det måste respekteras. Men jag skulle vara mycket nöjd och inte lite glad om arrangörerna kunde ta till sig kritiken inför nästa års GothCon, för jag tycker det är ett mcket bra system som mycket väl kan fylla kompens plats. Det behöver lite justering bara.

Hoppas vi ses på turneringen allihop, och då skall det bli utdelning av mycket välbalanserad imperialistisk spelbordssmisk! laugh.gif

Peter

#104 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 12 februari 2008 - 22:38

Den kritik som kommer fram pekar ju egentligen på samma problem som alla former av komp/restriktioner har. De uppmuntrar bara ett annat sorts min/maxande än det som GW själva "förespråkar" i sina regler. smile.gif

Dock, till Gothcons försvar här, så vill jag säga att det är jättebra att de ger spelarna chans att BRYTA restriktionerna bara de har goda skäl till det. Om nu någon vill spela med flera småenheter handgunners men ändå inte kommer upp med en gunline kanske det är just vad de menar när de gjorde på det viset. smile.gif
Postad bild

#105 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 13 februari 2008 - 07:49

Tack, sherlocko har fattat poängen rolleyes.gif
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team