Hoppa till innehåll

Foto

Restriktionsmall

• Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 19 juli 2007 - 17:32

Restriktionsmallen är som följande. Den är tagen från ÖSMIWF, vilka vi tackar för arbetet som de lagt ner på den.

Army composition rules

No rare choice may be taken more than once.

Maximum of 5 skirmishers

No special choice may be taken more than twice.

No core choice, with the exception of ranked infantry without ranged weapons, with banner, may be taken more than three times.

You may have any amount of mages/powerdice but may only use 9 PD including bound items (each count as one dice. Power level six or more counts as two.) each turn for casting spells. Additional powerdice may be used for dispelling Remains in Play spells.

A maximum of 9 DD may be used. 1st scroll counts as on dd in every phase, regardless of wheather it has been used. The second as two, etc.

No single warmachine may be taken more then twice. This includes Skaven weaponteams. All 1-x choices count as one warmachine. No more than three warmachines may be taken. Anvil of doom counts as one warmachine. Every eigth jezzail counts as one.

No more than 3 restricted items may be taken in the army. Se separate file for restricted items.

At least 200 points in total must be spent on ranked infantry ( 20 or 25mm base ) without ranged weapons. Beastherds in BoC armies, Bulls and Ironguts in OK and treekin counts.

A maximum of 4 heavy cav (4+ or better save) may be taken. Pegasus knights count as heavy cav..

Maximum of two fliers, exept in a pure daemonic legion of tzeench which may pick three.

Restricted Items/Upgrades
Vampire Counts and Army of Sylvania
Cursed Book
Book of Arkhan
Bat Form
Each Summon Ghouls
Each Summon Wolves
Spectral Attendants
Flayed Hauberk
Black Periapt
Power familiar

Chaos
Armour of Damnation
Golden Eye of Tzeentch - counts as two if taken with a dragon or the staff of change.
Staff of Change
Helm of Many Eyes (Only if taken by an Undivided character)
Horn of The Great Hunt
The Dark Heart
Staff of Darkoth
Unholy Icon
Blade of the Ether
Soul Hunger
Gaze of the Gods

Dark Elves and Cult of Slaanesh
Gauntlet of Power
Hydra Banner (mounted model only)
Quickening Blood (model with a great weapon only)

Wood Elves
Hail of Doom Arrow
2nd alter
Annoyance of netlings
Wand of Wych Elm
Stone of Crystal Mere
Cluster of radiants

Dwarfs
2nd Rune of Penetrating
Rune of Forging
Rune of Accuracy
Rune of gromlir
2nd rune of battle
2nd rune of stoicism
Anvil
Rune of challenge
The third bolter counts as two warmachines for the restriction

High Elves
Seer
Battle Banner (mounted model only)
Lion guard
Reaver Bow
Ring of corin

Empire
Van Horstmann's Speculum
Rod of Power
Armour of Meteoric Iron
War altar (Bound spell counts as two PD)
Aldreds cascet
Mace of Helmstrum

Orcs & Goblins and Ardboyz
Mork's Spirit-totem
Ulag's Akrit Axe
Wyvern
Nogg's Banner of Butchery
Porko's Pigstikka
Itty Ring

Bretonnians and Errantry War
Banner of the Lady
Tress of Isoulde
Virtue of Duty
Virtue of the Impeteus Knihgts
Gromril Great Helm
Errantry Banner

Skaven and Clan Eshin
Warp Scroll
Stormdeamon
Warpstone Amulet
Warpstone Charm
Banner of the Swarm
3rd engineer

Lizardmen and Southlands
Huanchi's Blessed Totem
Divine Plaque of Protection
Charm of the Jaguar Warrrior
Diadem of Power
Plaque of Tepok
2nd Generation Upgrade
Bane Head
2nd blessing of Quezl

Tomb Kings
Cloak of the Dunes
Collar of Shapesh
Icon of Rakaph
Hieratic Jar
Crown of Kings
Scorpion armour
Cascet of souls counts as two PD when used.

Ogre Kingdoms
Hellheart
Skull Mantle
Tenderiser
3rd buthcer

All Armies
Every dispel scroll after the first.
Every powerstone after the first
All kinds of dragons

//Klarifierat cascet of souls.

#2 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 08:39

QUOTE (Christian @ Jul 19 2007, 18:32 ) <{POST_SNAPBACK}>
Maximum of 5 skirmishers

You may have any amount of mages/powerdice but may only use 9 PD including bound items (each count as one dice. Power level six or more counts as two.) each turn for casting spells. Additional powerdice may be used for dispelling Remains in Play spells.

A maximum of 4 heavy cav (4+ or better save) may be taken. Pegasus knights count as heavy cav..

1) Jag antar att ni menar units?

2) Hur räknas tombkings? Slår man incarnations och om de kommer över 6 så räknas de som två "dice"? Vad händer om man har en lich priest kvar med två tärningar, men använt 8 dice?

3) Jag tror inte att ni kommer få en enda bretonnia spelare. Jag räknade på en vanligt bret lista (3 lansar med 9 killar, 3 peg, lord, paladin bsbs och två damsels) och då har man 850 poäng kvar som måste spenderas på peasants. Även om man tar en treb, två enheter yeomen och lite skirmishing bowmen så måste man ändå måla upp tre eller fyra enheter bönder till.

#3 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 09:43

1)Ja. Units.

2) Varje använd tärning räknas som en PD. Lich priests således som två. Kungen som en per incantation, osv.

3) Att möta fyra lansar plus pegs plus till exempel grip är inte vidare upphetsande. Bretts ÄR den mest massakervänliga armén. De kommer knappast ha problem. smile.gif

#4 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 10:47

Nu är jag bara lite trött och grining (som den dvärg jag är)...... jag ville bara säga att så himla farligt är det väl ändå inte att ha några peasants i sin Bretonnia armé? Lyxproblem måste jag säga! Stackars Bretonnia! laugh.gif

#5 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 13:53

Det är kanske lite elakt att tvinga vissa armeer, som är rätt kraftigt temade åt att ha vissa trupper att ha samma antal av dem som alla andra.
tex brettar som borde få ha mer units med cav än andra eller ödlor och we som borde få ha mer skirmishers än andra.

En brett arme med bara 4 enheter knights är i mitt tycke en väldigt snäll brett arme.
problemet med att tvinga brett spelaren att ta massa peasants är att så få har det uppmålat, fånigt kan tyckas men det kommer få folk att välja bort brettarna.

5 enheter med skirmishers i en WE arme är rätt lite, vist 5 enheter wardancers och dryader är rätt standard men man måste ju räkna in scouts och waywatchers också.
Det är helt enkelt en för generel regel, som kommer att göra att folk skiter i att köpa de dåliga och bara maxar de bra.
sätt en gräns för antal wardancer/dryader och låt folk spela med hur många scouts de behagar.

#6 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 18:57

Ödlor, woodelves och Bretonnia är tre av de fyra mest kraftfulla armélistorna. Tycker det kan vara trevligt med en mall som tar ner dem på samma nivå som alla andra. smile.gif

Eftersom det inte finns komp ska alla listor kunna byggas lika elaka.

Ja, det kan mycket väl komma att bli hårda arméer. Är det fel?

#7 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 21:30

QUOTE (Christian @ Jul 20 2007, 19:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ödlor, woodelves och Bretonnia är tre av de fyra mest kraftfulla armélistorna. Tycker det kan vara trevligt med en mall som tar ner dem på samma nivå som alla andra. smile.gif

Som alla andra mallar som används så blir denna snedvriden, och som många andra så favoriserar denna rankat infanteri... Skaven och Orcs lider ju inte av några restriktioner över huvud taget. Inte för att jag klagar (Jag spelar själv skaven) men jag anser fortfarande att allt jobb ni lägger på komp / restriktionslistor är i onödan.

Christian:
- Det blir bara tre lansar + pegs. Lägg till att Bretonnia har dålig magi, och allt de kan spendera poängen på blir bönder.
- Restriktionerna för tomb kings magifas är alltså helt meningslösa, med tanke på att en vanlig kung + 3x liche lista kommer upp i 8 dice...

Dwarrgen: Skulle du måla upp 80 bönder (== 5 boxar =~ 1350 kr) för att kunna spela en turnering med konstiga restriktioner? Modeller som sedan får ligga och sova i en låda i väntan på nästa år.

Det kanske verkar konstigt att jag klagar så mycket för en mall som jag ändå inte kommer drabbas av, men jag har hittils aldrig sett ett komp / restriktionsystem som är värt besväret.

//Daniel H

#8 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 22:04

QUOTE (Christian @ Jul 20 2007, 19:57 ) <{POST_SNAPBACK}>

Du tar inte ner wood elfs eller brettar på samma nivå som de andra, det enda era restriktioner gör är att tvingar wood elf spelarna från att spela utan sina scouts.
Enheter som de flesta kompmallar uppmuntrar eftersom de är så sällsynta. Jag är tex den enda WE spelare som använder någon form av scouts på ETC.
Det är knappast en slump att folk inte spelar dem när de får välja fritt.

Att jag och Setomidor argumenterar för samma sak i kompdiskusioner är extremt ovanligt, dessutom diskuterar vi ju en kompmall som inte påverkar oss över huvudtaget och jag hoppas att ni därför kanske kan se oss som förhållandevis opartiska.

#9 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 20 juli 2007 - 22:42

Restriktionsmallen är gjord med en sak i tankarna:

Förhindra hemska armélistor.

Den har inte som syfte att uppmuntra snälla arméer. Inte att spela temade listor. Inte att ta sällsynta enheter. Den ska helt enkelt agera som ett synnerligen objektivt skydd mot den typen av listor som förstör en turnering.

Att möta fyra lansar, pegaser och grip är inte särskilt roligt. Mycket sten sax påse, någonting som är av ondo och bör hängas upp i närmsta blodbok och slås till döds med ett ex av: "The Cell (a molecular approach)"

Klart wood elves kan spela med scouts. Så länge de lämnar en enhet wardancers hemma! Alvspelaren har ett fritt val. Alla har ett fritt val. Att bygga en armélista som är schysst, att konstruera en armé som inte kryper fram till gränsen av en mall. Jag vet att detta inte är ett val som görs, men ändå. Det finns. Komprestriktioner kommer och ska aldrig gynna sällsynta enheter. De ska införa rättvisa i ett obalanserat spel.
Visst, den här mallen tar ner ödlor och bretonnia. Det behövs. Den gynnar sämre arméer. Tomb kings är en av dem. Orcer en annan. Skaven är begränsade av både skirmish-, warmachine- och corereglen. Det går inte att bygga varken SAD eller överdrivna horder.

Nej, det går inte att ta vilken lista som helst och se den glida igenom. Förhoppningsvis, det är i alla fall mitt mål, är det endast blott och enbart hårda men schyssta arméer som klarar sig över tröskeln. smile.gif

/Christian.

#10 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 21 juli 2007 - 00:54

Setomidor: Nej, aldrig livet att jag skulle sätta mig ner och måla peasants. Vill inte spela Bretonnia och kommer aldrig göra det. Men, Jag förstår vad du menar. Det är mycket pengar och det är inte det bästa trupperna i Bretonnia armén. Men man kan göra mängder med Bretonnialistor, i denna restriktionsmallen, utan att måla upp 80 peasants. Man kan klara sig på 40 stycken. Oavsett vilken armé man spelar tycker jag att man ska ha lite av varje. Och 40 peasants är inte mycket i IMO. Jag tycker att man ska kunna alternera i sin armélista istället för att bara köra samma lista år in och år ut.

Jag tycker inte peasants är värdelösa, de har en roll att göra i armén som allt annat. Men de flesta kör inte med så många utan tar oftast så många knights de kan istället. Det tycker jag är tråkigt.

Och för övrigt så har jag runt 100 målade dwarvenwarriors som jag kanske max använder 40 stycken av på turneringar. Och jag har till och med fler som SKA målas. Ibland så spelar jag friendly games med nästan bara warriors. Nu jämför jag ej peasants med warriors i spelet utan rent målningsmässigt.

P.S Nä jag är inte stenrik, jag har bara samlat på mig en massa modeller under en jäkla massa år.

#11 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 21 juli 2007 - 10:58

QUOTE (Christian @ Jul 20 2007, 23:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Restriktionsmallen är gjord med en sak i tankarna:

Förhindra hemska armélistor.

Den har inte som syfte att uppmuntra snälla arméer. Inte att spela temade listor. Inte att ta sällsynta enheter. Den ska helt enkelt agera som ett synnerligen objektivt skydd mot den typen av listor som förstör en turnering.

Men den gör ju inte det heller..
Wood elf spelaren kommer att välja sina nobrainer val, dvs 3 dryader och 2 wardancers. Er mall förhindrar inte det.
Sedan kommer de fundera på om de vill spela med de andra skirmish enheterna som är mycket sämre och konstatera att nej det får han inte.
Så för att sammanfatta: genom att formulera en för generell regel som är för dåligt anpassad till en specifik armelista misslyckas restriktionerna med sitt mål: förutom att den inte begränsar wood elf spelarna från att göra det "bästa" valet så förhindrar restriktionen dem från att ta de mindre bra skirmish enheterna.

Mitt förslag är att ni låter wood elf spelarna ha 4 av dryader och/eller wardancers

#12 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 21 juli 2007 - 17:34

Ett alternativ är att ge dem 5 enheter Dryader/Wardancers men att det tar alla tre magic item restrictions thingies.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#13 skåningen

skåningen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 23 juli 2007 - 15:07

Jag tycker att fem enheter skirmishers är lite väl mycket att få ha, personligen så tycker jag att fyra räcker mer än väl för att göra en extrem elak lista. En annan sak kan vara att man inte får ha mer än 2 eller kanske 1 av samma enhet skirmisher.

Sen tycker jag att en ren Tzzentch arme kanske skulle kunna få ha 2 gratis bound spells eller något.

#14 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 23 juli 2007 - 15:48

QUOTE (skåningen @ Jul 23 2007, 16:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker att fem enheter skirmishers är lite väl mycket att få ha, personligen så tycker jag att fyra räcker mer än väl för att göra en extrem elak lista. En annan sak kan vara att man inte får ha mer än 2 eller kanske 1 av samma enhet skirmisher.

Sen tycker jag att en ren Tzzentch arme kanske skulle kunna få ha 2 gratis bound spells eller något.

Så talar en sann magi älskare rolleyes.gif Hur tror du att t ex BoC klarar sig utan 5 enheter skirmishers och med max en enhet herds glare.gif
Wood elves har många enheter skirmishers (4) och de är en viktig del av armén. Dryader och wardancers är bra, men det finns värre saker (en 16 power dice Tzentsch lista t ex laugh.gif) och de andra enheterna är (som det sades tidigare) inte särskilt bra och är uppmuntrade i många komp mallar.

Är du tillbaka i Halmstad förresten, eller har du hittat en dator där nere i utmarken laugh.gif

#15 skåningen

skåningen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 23 juli 2007 - 15:58

1, då man får använda max 9 pd så blir det inte mycket endå,
2, BoC heards räknas som rankat inf alltså får de ha hur många de vill
3, WE är hemska elaka och bör inte å ha fler än enhet Wardancers, kanske 2 om de har trumma tongue.gif

4, jag tycker ju att om anvilen räknas som en warmachine borde stanken även göra det

och ja jag är tillbaka i den här hålan du kallar halmstad och det regnar

#16 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 23 juli 2007 - 20:06

Min bästa herr skåning.

BoC herds räknas som rankat infanteri bara i det avseendet för att man ska ha minst ett rankat infanteri med flagga. De är också i alla avseenden skirmishing units. Det vill säga man får max ha 5 herds i armén.

Givetvis räknas stanken som en warmachine.

Mvh Erik / en av turneringens ansvariga.

#17 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 25 juli 2007 - 10:59

"No rare choice may be taken more than once."

Innebär att man får ha två spawns väll? =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#18 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 25 juli 2007 - 12:49

QUOTE (Kasczei @ Jul 25 2007, 11:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
"No rare choice may be taken more than once."

Innebär att man får ha två spawns väll? =)

Jadå!

Två spawns = Ett choice
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#19 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 25 juli 2007 - 13:43

Som Kryddan redan svarat så räknas 2 spawns som 1 rare choice. Det vill säga man kan max ha 2 spawns.

#20 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 25 juli 2007 - 13:49

Vill också påminna alla de som har tänkt deltaga att skicka in listor så snabbt som möjligt. De ska vara inne senast den 29 juli. Det kan tyckas vara snart men så är det tyvärr. Skicka dem till:

Mattssonchristian@hotmail.com

Ha det finfint!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar