Hoppa till innehåll


Foto

Karaktärer, Make Way Och Combat Reform


  • Please log in to reply
61 replies to this topic

#1 LifeEnder

LifeEnder

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 07:13

Kom upp en fråga igår när vi spelade, tänkte höra hur whfb-sverige generellt ställer sig till den.

 

Enligt följade så är 2 enheter i combat:

d= dreadlord, w = witch elves, c = couldron, s = saurus cav och o = oldblood.

 

 

scenario 1:

w w w w c w w

s s  o s  s

 

får oldblood:en combat reforma i bas med couldronen?

 

 

scenario 2:

d w w c w w

s s  s o s  s

 

kan oldblooden combat reforma så han kommer i kontakt med dreadlorden?

 

 

scenario 3:

w w w w 

s s  s  s s o

 

detta är combatrunda nr 2, kan oldblooden göra make way i kontakt med witch elvesen? eller måste han gå in via en combat reform?

 

 

 

det jag är ute efter är svar (om det går) på hur turneringssverige spelar gällande combat reforms/make way och modeller i bas :)


Sebastian Lindblad

 

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves


#2 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 07:32

Ja på alla tre, att flytta inom frontranken är inga problem i en combatreform så länge ingen tas ur strid, vem dem slåss med spelar ingen roll.


Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 filescraps

filescraps

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 07:53

"detta är combatrunda nr 2, kan oldblooden göra make way i kontakt med witch elvesen?" Nej

"eller måste han gå in via en combat reform?" ja

 

Man får väl bara göra make way i första combat turnen?


"When in doubt Tentacle pink!"

#4 Maelstorm

Maelstorm

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 08:03

Nope, fungerar även i rund nr 2


"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War
 
"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv




 

#5 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 08:04

Du kan göra båda delarna, i slutet av runda ett kan du combatreforma in honom, i början av runda två kan du göra make way.


Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#6 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 08:08

SOm sagt är svaret ja, ja och ja.


Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#7 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 08:21

Du kan göra båda delarna, i slutet av runda ett kan du combatreforma in honom, i början av runda två kan du göra make way.

Nej. Du kan INTE combatreforma in honom OM det innebär att en annan modell tas ur kontakt.
Att byta vilka modeller som är i kontakt med vilka är helt okej, men du får aldrig ta ut en modell ur kontakt.


//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#8 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 20 augusti 2014 - 09:01

Precis som kaj säger.

 

Ska kontrollera med regeltext när jag kommer hem men lite förenklat:

 

1. Du får combat reforma modeller som redan är i strid sinsemellan (exempel 1-2) så länge ingen tappar kontakt

2. Du får göra make way för att ta dig in i strid (exempel 3)

 

Så combat reform gör du med modeller i strid, make way gör du för att ta dig in i striden.

 

Hoppas jag inte slog knut på mig själv och gjorde mig förståerlig


Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#9 Xyn

Xyn

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 09:02

Nu blir jag lite fundersam på hur folk tolkar Make Way! regeln.. Mest för att jag vill ha klarhet så klart. 

Från brb Make Way! s 100, "... At the start of the combat (before impact hits are resolved)..."  Jag tolkar här at the start of the combat som första första combat rundan och aldrig där efter.
Det verkar inte ni andra göra utan ni verkar tolka detta som i början av varje combat turn? 

Edit: för att spinna vidare så jämför jag med formuleringen för Issuing A Challange, s 102: "Challanges are issued at the start of the combat round... ", vilket gör det uppenbart att det kan utföras i varje runda om det inte redan är en pågående challange.. 


Team Primo Victoria


ermahgerd.png
 


#10 Cunlux

Cunlux

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 09:10

 

Du kan göra båda delarna, i slutet av runda ett kan du combatreforma in honom, i början av runda två kan du göra make way.

Nej. Du kan INTE combatreforma in honom OM det innebär att en annan modell tas ur kontakt.
Att byta vilka modeller som är i kontakt med vilka är helt okej, men du får aldrig ta ut en modell ur kontakt.

 

 

I detta fallet innebär det att du måste slida ett steg så att alla modeller är i kontakt om du gör det med en combat reform. Om du går in med make way så flyttar oldblooden bara en cavmodell för att han är större och coolare.



#11 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 09:22

Det står lite otydligt i regelboken när man gör make way, och det går att läsa både som endast i första rundan av en combat eller som i början av varje combat-runda. Mig veterligen har vi (Svenska turneringsscenen) alltid tolkat det som i början av varje combat runda.

 

Vad gäller combat reforms finns det egentligen bara två regler man behöver följa. Gör man detta är reformen tillåten, och bryter man mot en (eller fler) av dessa är den ej tillåten.

1. En combat reform är en vanlig reform med ett undantag; centrum på enheten får flytta sig. Detta innebär att:

   a. Ingen modell för röra sig mer än dubbla move (notera att det är movement "rate", så flyers kan använda M10)

   b. Du måste ha en legal formation efter reformen, så t.ex. command group i fronten, alla karaktärer så långt fram som möjligt, couldron i centrum på enheten osv.

 

2. Ingen modell får tas ut ur baskontakt med fiender.

   a. Titta vilka av dina och vilka av motståndarens modeller som är i baskontakt, dessa exakta modeller måste vara kvar i baskontakt med någon från andra siden efter reformen. Det spelar ingen roll exakt vem man är i kontakt med efter reformen. Var man i baskontakt med någon fiende innan reform ska man vara i baskontakt med någon (möjligtvis annan) fiende efter reform.

   b. Notera att det i detta avseendet är skillnad på en rank and file modeller och en standard bearer, så man kan inte ta ut en RnF ur baskontakt och ersätta med en standard bearer.

 

 

Ofta gör kombinationen av regel 1b och regel 2b att en combat reform blir otillåten. T.ex. man är chargad i flanken,

och enbart vanliga rank and file modeller är i baskontakt. Sedan vill man combat reforma och ställa upp fronten mot fienden. MEN, eftersom man måste ha command group i fronten OCH inte får ta ut någon modell ur combat blir combat reformen svår. Antingen tar man ut RnF modeller ur baskontakt, eller så får man en olegal formation med command i bakranken. Lösningen är ofta här att man blir tvungen att göra enheten mycket bredare än man hade velat.

(BTW, av denna anledning är det bra att alltid ha standard bearer och musician på hörnen i enheter, gör det marginellt enklare att combat reforma när man blir flankad)


Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#12 LifeEnder

LifeEnder

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 09:22

Ah bra, då har man ordentlig klarhet i allt :)

 

så rent teoretiskt så kan man "gömma" sin karaktär från motståndarens karaktär om man är rädd att han ska dö via combat reform, förutsatt att ingen modell helt tas ur strid?

 

Innan reform:

w w w w d

s s  s s  o

 

efter:

w w w w d

o s s  s s


Sebastian Lindblad

 

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves


#13 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 09:33

Ah bra, då har man ordentlig klarhet i allt :)

 

så rent teoretiskt så kan man i situationen nedan "gömma" sin karaktär från motståndarens om man är rädd att han ska dö via combat reform?

 

innan reform:

w w w w d

s s  s s  o

 

efter:

w w w w d

o s  s s  s

 

Ja, detta är tillåtet. Men förmodligen kommer motståndaren vilja göra motsvarande reform till:

d w w w w

o s  s s  s

Så roll-off om vem som (väljer vem som) börjar reforma i detta fallet.

 

 

 

Ett frågetecken på combat reforms som framkom nyligen är hur man ska hantera hjältar som gör make way och hur det påverkar vad som är en legal formation. Tänk t.ex. en 3man bred ogre enhet. En karaktär gör make way och ersätter musician i frontranken. Kan denna enhet combat reforma och flytta 1" i sidled? Formationen med musician i bakranken är ju i ett vakuum inte tillåten (så bryter mot min regel 1 ovan), men samtidigt har ju den formationen blivit legal via en make way, och om exakt samma formation var tillåten innan man slidat, varför inte också efter, karaktären har ju trots allt fortfarande gjort en make way. ETC tolkade detta som att enheten inte fick reforma utan att sätta i musiker i fronten igen (och då måste enheten breddas lite). Dock inofficiell ruling, finns inte med i FAQn. Osäker på om detta kommit upp i Sverige än. Är lite nyfiken på hur folk här ser på denna situation.


Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#14 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 10:26

Jag tycker det är helt okej att göra en slajd (som det stavas) åt sidan, utan att behöva flytta fram musikern, som i ditt exempel.


//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#15 Katarsis

Katarsis

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 10:36

Jag håller med Raptorn; eftersom musikanten redan står i andra ranken så måste det ju anses vara en legal position både före och efter combat reformen. 



#16 Foxen

Foxen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 12:46

För att förtydliga:

 

Man behöver alltså inte vara i kontakt med en specifik modell fortfarande? Som i scenario 2, där oldblood är i kontakt med couldron från start och vill hamna i kontakt med en annan modell. Det är alltså ok för honom att flytta ur bas med couldron så länge han är i kontakt med random motståndarmodell efter reform?


// Elias Roos
 
Rogue Trader
WoC, TK, OnG


#17 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 12:50

Japp.


Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#18 Dennis P

Dennis P

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 351 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 augusti 2014 - 12:53

"Jag tycker det är helt okej att göra en slajd (som det stavas) åt sidan, utan att behöva flytta fram musikern, som i ditt exempel."

Tyvärr är detta helt fel. om man gör en sslayd betyder det man gjort en kombatreform. o efter en kombatreform måste uniten vara legal. då måste comandgroupen stå i frontrank.


Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

 

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

 

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).


#19 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 20 augusti 2014 - 12:55

Håller nog med dennis här faktiskt. Combat reforms är ganska stökiga, men reglerna är ganska lätta att följa (även om resultaten ofta blir konstiga).


Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#20 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 20 augusti 2014 - 13:01

Instämmer med Dennis och Tröger.

Gillar när det är taktiskt viktigt hur man formar sin enhet!

 


Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar