Hoppa till innehåll


Foto

Multiple Wound Vapen På Multiple Wound Enheter


  • Please log in to reply
169 replies to this topic

#21 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 15 februari 2013 - 22:39

om vi går till exemplet där enheten tagit 2 wounds. Antingen har modellen som blir träffad 1 wound eller 3 wounds. Det är en specifik modell som blir träffad. Har den ett wound kan enheten bara ta ett wound, har den 3 wounds kan enheten ta 3 wounds. Den modellen som blir träffad måste dödas, inte vilken modell som helst utan just den modellen alltså krävs i första fallet ett wound och i andra 3 wounds.

Jag anser inte att man kan äta kakan och ha den kvar. jag kan däremot se båda alternativen med antingen att det alltid är den skadade modellen som träffas först eller att det är en oskadd som träffas.


Fast ALLA modeller i enheten är skadade eftersom det ligger på enhetsbasis och det är också enheten som tar woundsen. Dock är det ju modellen som blir träffad som tar woundsen och för dom vidare till enheten och därmed dör. Hurvida den är skadad eller inte påverkar inte på något sätt hur många wounds enheten tar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#22 Mike Boll

Mike Boll

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 15 februari 2013 - 22:45


om vi går till exemplet där enheten tagit 2 wounds. Antingen har modellen som blir träffad 1 wound eller 3 wounds. Det är en specifik modell som blir träffad. Har den ett wound kan enheten bara ta ett wound, har den 3 wounds kan enheten ta 3 wounds. Den modellen som blir träffad måste dödas, inte vilken modell som helst utan just den modellen alltså krävs i första fallet ett wound och i andra 3 wounds.

Jag anser inte att man kan äta kakan och ha den kvar. jag kan däremot se båda alternativen med antingen att det alltid är den skadade modellen som träffas först eller att det är en oskadd som träffas.


Fast ALLA modeller i enheten är skadade eftersom det ligger på enhetsbasis och det är också enheten som tar woundsen. Dock är det ju modellen som blir träffad som tar woundsen och för dom vidare till enheten och därmed dör. Hurvida den är skadad eller inte påverkar inte på något sätt hur många wounds enheten tar.


+1 på det. Exakt så mycket det vara. Det är inte en specifik modell i en ogreenhet som har tagit woundet. wounden ligger på enheten.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#23 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 15 februari 2013 - 22:45

@MOQ
Med dina argument skulle man ju aldriga kunna gå igen första ranken med en kanon/boltar på en enhet maneaters eftersom det är alltid är en kille i bakranken (med GW) som dör och inte killen med 2*HW som står längst fram och "tar smällen". Det skulle ju vara helt absurt ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#24 Pojtir

Pojtir

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 22:54

Håller fullständigt med MoQ här. Jag tycker det är rätt klart både för bolt throwers och kanoner att de träffar enskilda modeller. Huruvida man sen allokerar tidigare wounds på första modellen kanske inte är lika klart men det står på s. 45 att "Any leftover wounds... will be added to the wounds inflicted by any subsequent attacks.". Så jag tolkar det som att tidigare wound finns på första modellen men du kan inte göra fler än vad den har kvar, detta av samma anledning som att hits i närstrid som gör multipla wounds enbart räknar de upp till modellens maximala (också s. 45).

#25 Pojtir

Pojtir

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 22:59

Fast ALLA modeller i enheten är skadade eftersom det ligger på enhetsbasis och det är också enheten som tar woundsen. Dock är det ju modellen som blir träffad som tar woundsen och för dom vidare till enheten och därmed dör. Hurvida den är skadad eller inte påverkar inte på något sätt hur många wounds enheten tar.


Jag hittar inte att "alla modeller är skadade" i regelboken. Det enda jag hittar är att överblivna wounds läggs till i nästa attack vilket, i princip om än inte i 'verkligheten' (jo jag vet :) ), innebär att ingen modell är skadad förrän nästa attack kommer.

#26 Replica

Replica

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 51 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 16 februari 2013 - 01:18

@MOQ
Med dina argument skulle man ju aldriga kunna gå igen första ranken med en kanon/boltar på en enhet maneaters eftersom det är alltid är en kille i bakranken (med GW) som dör och inte killen med 2*HW som står längst fram och "tar smällen". Det skulle ju vara helt absurt ;)


Spot on, för om en rnf som träffas måste ta 3 wounds och man tar bort en därbak i enheter som manhuter med annan eqp,så dog aldrig killen som träffades och därmed ingen penetration. Då gör man en ruling beronde på vilken sorts enhet man skjuter.

Är det inte så simpelt som att enheten har redan ett wound, därmed behöver du bara göra två wounds för att en ogre dör, därmed oavsett vilken rnf du träffar, flank, read, front, så räcker det med två wounds för att han ska dö, eller hur?`Och det är ju han som träffas som dör.

Jag förstår inte riktigt hur killen man träffar inte dog som man samtidigt tar bort en modell för att en just dog..

#27 MoQ

MoQ

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2013 - 02:59

Vet inte hur ni får det till att man aldrig skulle kunna gå igenom maneaters, det är ju precis tvärt om. Du tar inte bort modellen som dog, du tar bort en eller flera modeller motsvarande antalet wounds du tagit i skada. Det blir extra uppenbart om du tänker på hur vanliga wounds på maneaters funkar. Enda undantaget är unit champ. För att du ska döda modellen som träffas måste du göra antalet wounds den har. Antingen räknar man då att det alltid är den modellen som träffas som är skadad eller så är den aldrig skadad och resonemanget blir enligt ovan.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts


#28 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 februari 2013 - 07:41

Och nej du träffar specifika modeller även med boltare men är det RnF så tas wounds från poolen. Detta gör att du alltid kan göra 3w men att det krävs 3 för att gå igenom också.

Kan inte hitta detta i regelboken, kan du ge sidhänvisning? Som jag ser det skjuter man på units, inte modeller i units.

Jag har alltid sett det så att kanonkulor och boltare penetrerar ranker om det dör en kille. Tycker det är bisarrt att hävda att just den killen som blev träffad skulle behöva dö, det är aldrig han som blev träffad som dör, utan man plockar bort en ANNAN kille från rear ranken (s.45).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#29 PeZa

PeZa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2013 - 09:28

Intressant diskussion!

Men en ogre unit tar väl inte 6 wounds av en kanonkula om man slår 6 på d6? Då tar den väl 3 och sen plockas någon bort? Och sen vidare på nummer 2 osv osv.


Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)


#30 Munin

Munin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 16 februari 2013 - 09:43

@fjugin
Som jag skrev tidigare i tråden så är det på s. 111 där det står för bolt throwers. Nästa sista stycket i den vänstra kolumne om jag inte minns fel.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#31 Pojtir

Pojtir

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 10:35

Nja.

Du gör upp till 3 wounds på enheten, oavsett om den är skadad eller inte. Detta läggs till på dom redan tagna woundsen, då wounds är på enhetsbasis, inte modellbasis. Så har ogres tagit två wounds innan och boltaren gör två wounds så är det 4 wounds totalt vilket gör att en ogre dör och enheten har då tagit 1 wound när du går vidare till nästa ogre.



Det var lite sent när jag skrev i går och jag har nu läst igen. Det DHettNeck skrev här är även som jag ser det (med en brasklapp för att jag är yrvaken och återigen gör fel :) ), jag tror det var det senare snacket om att alla modeller är skadade och att man träffar enheten som gjorde mig förvirrad (för det håller jag inte med om).


Oavsett om man menar att en bolt thrower träffar en specifik modell eller en icke namngiven RnF så blir min regeltolkning densamma. Det jag menade när jag ovan skrev enskilda modeller är att man träffar en modell per rank och inte en stor enhets-'klump'.

För att förtydliga min tolkning (och utveckla det jag tror även DhettNeck menar) - Har enheten två överblivna wounds sedan tidigare (jag kallar det 'poolen' här) och träffas av en D3 wounds bolt finns det ett par scenario beroende på antalet wounds man slår på sin D3. Mina tolkningar av woundandet baseras på samma jag skrev ovan, nämligen det som står på s. 45 att "Any leftover wounds... will be added to the wounds inflicted by any subsequent attacks." (attacker- plural, andra stycket underrubrik 'Models with more than one wound') och att "A model cannot suffer more wounds than it has on its profile." (underrubrik 'Hits inflicting multiple wounds').

1 - En bolt gör 1 wound, den behöver då ta de två woundsen från poolen, som nu är tom, för att döda den första Ogren. En ogre i nästa rang tar 2 wounds vilket medför att pilen stannar och poolen har återigen 2 wounds till nästa attack på enheten.
2 - En bolt gör 2 wounds, den behöver ta ett från poolen för att gå igenom till nästa rang. När nästa ogre ska woundas finns det möjlighet att ta det sista woundet från poolen för att även döda den eller, om man lyckas göra 3 wounds så behövs det sista pool-woundet inte användas.
3 - Om istället en kanonkula som gör D6 wounds träffar så kan ju fler än 3 wounds åsamkas. D6 visar att 4 wounds gjorts, den första ogren dör utan att något wound behöver tas från poolen men det fjärde woundet läggs inte till poolen utan är 'wasted'.

#32 Javerin

Javerin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2013 - 14:04


@MOQ
Med dina argument skulle man ju aldriga kunna gå igen första ranken med en kanon/boltar på en enhet maneaters eftersom det är alltid är en kille i bakranken (med GW) som dör och inte killen med 2*HW som står längst fram och "tar smällen". Det skulle ju vara helt absurt ;)


Spot on, för om en rnf som träffas måste ta 3 wounds och man tar bort en därbak i enheter som manhuter med annan eqp,så dog aldrig killen som träffades och därmed ingen penetration. Då gör man en ruling beronde på vilken sorts enhet man skjuter.

Är det inte så simpelt som att enheten har redan ett wound, därmed behöver du bara göra två wounds för att en ogre dör, därmed oavsett vilken rnf du träffar, flank, read, front, så räcker det med två wounds för att han ska dö, eller hur?`Och det är ju han som träffas som dör.

Jag förstår inte riktigt hur killen man träffar inte dog som man samtidigt tar bort en modell för att en just dog..


Av den enkla anledningen att Warhammer inte är på riktigt utan använder sig av förenklingar. Enheten har en gemensam pool of wounds.

Hur vet du att just den RnF modellen som blir träffad av kanonkulan är den modellen som redan har tagit 2 wounds och bara har ett kvar? Kanske var han som stod bredvid, eller han längst bak. Det finns inga regler för detta för RnF-modeller.

Reglerna för kanoner stipulerar dock att de träffar en specifik modell (bekräftas även genom att man kan sikta på karaktärer /champions i en enhet). En RnF-modell kan inte ta enskild skada (enheten tar skadan), så jag utgår från att en RnF-modell alltid har fullt antal wounds som på sin profil (oavsett om själva enheten har tagit skada innan). Därför krävs det att man gör 3 wounds på en Ogre-RnF-modell för att kulan ska studsa vidare.

Oavsett vapen så tar man bort casualties i bakre ranken för Maneaters (som för andra units). Bara för att de är utrustade olika är de fortfarande RnF-modeller och får följa gällande regler för det. Ser ingen skillnad på en enhet med Maneaters och andra units. Reglerna är ännu en förenkling för att man inte ska behöva hålla reda på specifika wounds på varje Maneater-modell för att de har olika vapen.

#33 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 februari 2013 - 14:35

Oavsett om man menar att en bolt thrower träffar en specifik modell eller en icke namngiven RnF så blir min regeltolkning densamma. Det jag menade när jag ovan skrev enskilda modeller är att man träffar en modell per rank och inte en stor enhets-'klump'.

För att förtydliga min tolkning (och utveckla det jag tror även DhettNeck menar) - Har enheten två överblivna wounds sedan tidigare (jag kallar det 'poolen' här) och träffas av en D3 wounds bolt finns det ett par scenario beroende på antalet wounds man slår på sin D3. Mina tolkningar av woundandet baseras på samma jag skrev ovan, nämligen det som står på s. 45 att "Any leftover wounds... will be added to the wounds inflicted by any subsequent attacks." (attacker- plural, andra stycket underrubrik 'Models with more than one wound') och att "A model cannot suffer more wounds than it has on its profile." (underrubrik 'Hits inflicting multiple wounds').

1 - En bolt gör 1 wound, den behöver då ta de två woundsen från poolen, som nu är tom, för att döda den första Ogren. En ogre i nästa rang tar 2 wounds vilket medför att pilen stannar och poolen har återigen 2 wounds till nästa attack på enheten.
2 - En bolt gör 2 wounds, den behöver ta ett från poolen för att gå igenom till nästa rang. När nästa ogre ska woundas finns det möjlighet att ta det sista woundet från poolen för att även döda den eller, om man lyckas göra 3 wounds så behövs det sista pool-woundet inte användas.
3 - Om istället en kanonkula som gör D6 wounds träffar så kan ju fler än 3 wounds åsamkas. D6 visar att 4 wounds gjorts, den första ogren dör utan att något wound behöver tas frtån poolen men det fjärde woundet läggs inte till poolen utan är 'wasted'.

Jättebra beskrivet!

Det står skittydligt att wounds som ligger i wound-poolen läggs till på nästa attack. Så har enheten tagit 2 wounds tidiagare, och det kommer en bolt thrower pil som gör 1 wound, då läggs det till 2 wounds till denna attack (1+2=3), och en hel ogre dör, och pilen penetrerar till nästa rank.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#34 Screamer

Screamer

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Lund

Postad 16 februari 2013 - 14:38

Warhammer är inte verklighet, bästa hittills ;)

Men jag kan inte se att reglerna säger annat än att man kan göra 1, 2 eler 3 wounds, och bolt/kanonkula kan ändå gå vidare genom rankerna.

Skulle man applicera "verkligeheten" är det klart att det är den enskilda modellen som blir träffad som dör. Men reglerna säger att man plockar dem från bakranken. Inte så verklighetstroget. Och i närstrid fattar jag inte varför gubbarna ska kuta runt och slå ihjäl de som står längst bak, det verkar mycket lättare att slå ihjäl de längst fram. :)

#35 Replica

Replica

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 51 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 16 februari 2013 - 20:47



@MOQ
Med dina argument skulle man ju aldriga kunna gå igen första ranken med en kanon/boltar på en enhet maneaters eftersom det är alltid är en kille i bakranken (med GW) som dör och inte killen med 2*HW som står längst fram och "tar smällen". Det skulle ju vara helt absurt ;)


Spot on, för om en rnf som träffas måste ta 3 wounds och man tar bort en därbak i enheter som manhuter med annan eqp,så dog aldrig killen som träffades och därmed ingen penetration. Då gör man en ruling beronde på vilken sorts enhet man skjuter.

Är det inte så simpelt som att enheten har redan ett wound, därmed behöver du bara göra två wounds för att en ogre dör, därmed oavsett vilken rnf du träffar, flank, read, front, så räcker det med två wounds för att han ska dö, eller hur?`Och det är ju han som träffas som dör.

Jag förstår inte riktigt hur killen man träffar inte dog som man samtidigt tar bort en modell för att en just dog..


Av den enkla anledningen att Warhammer inte är på riktigt utan använder sig av förenklingar. Enheten har en gemensam pool of wounds.

Hur vet du att just den RnF modellen som blir träffad av kanonkulan är den modellen som redan har tagit 2 wounds och bara har ett kvar? Kanske var han som stod bredvid, eller han längst bak. Det finns inga regler för detta för RnF-modeller.

Reglerna för kanoner stipulerar dock att de träffar en specifik modell (bekräftas även genom att man kan sikta på karaktärer /champions i en enhet). En RnF-modell kan inte ta enskild skada (enheten tar skadan), så jag utgår från att en RnF-modell alltid har fullt antal wounds som på sin profil (oavsett om själva enheten har tagit skada innan). Därför krävs det att man gör 3 wounds på en Ogre-RnF-modell för att kulan ska studsa vidare.

Oavsett vapen så tar man bort casualties i bakre ranken för Maneaters (som för andra units). Bara för att de är utrustade olika är de fortfarande RnF-modeller och får följa gällande regler för det. Ser ingen skillnad på en enhet med Maneaters och andra units. Reglerna är ännu en förenkling för att man inte ska behöva hålla reda på specifika wounds på varje Maneater-modell för att de har olika vapen.


Jag fattar vad du menar, men håller inte med. Tycker Pojtir förklarade det bäst, och det finns regelstöd i vad han säger, att any leftover wonds is added till nästa attack, och då borde detta vara löst eller?.

#36 Javerin

Javerin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2013 - 21:03

Jag antar att du hänvisar till följande (BRB sid 45): "Any leftover wounds that were not enough to remove a model are carried over and will be added to the wounds inflicted by any subsequent attacks"

Det tycker inte jag säger någonting om att den modellen som blir träffad tar träffens wounds + tidigare wounds utan snarare att ytterligare wounds som allokeras till enheten adderas till enhetens redan tidigare tagna wounds. Det klargörs av exemplet under texten i regelboken.

På samma sida står det: " If a unit of creatures with more than 1 wound on their profile is hit by a weapon that causes multiple wounds, determine how many wounds are caused on each MODEL individaully (remember that each MODEL cannot suffer more wounds that it has on its profile). Add upp all wounds casued on the UNIT and then remove the appropriate number of models, noting any spare wounds on the unit."

Man gör skada på en enskild modell som blir träffad och sen allokerar man woundsen på enheten. Man håller ju inte reda på enskilda wounds på RnF-modeller så jag tolkar det att alla RnF modeller har max wounds som de har på sin profil, även om enheten har tagit skada.

Kanske tänker jag bakvänt men jag ser inte att regelboken stödjer ditt påstående Screamer :)

#37 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 februari 2013 - 21:34

Det tycker inte jag säger någonting om att den modellen som blir träffad tar träffens wounds + tidigare wounds utan snarare att ytterligare wounds som allokeras till enheten adderas till enhetens redan tidigare tagna wounds. Det klargörs av exemplet under texten i regelboken.

Vänta nu, hur får du till det!?

Det står ju extremt tydligt att man ju visst ska lägga till tidigare wounds till nästa träff.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#38 Bongo

Bongo

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 22:17

Min syn på saken.

1. enheten har tagit 1 wounds sedan tidigare, dvs en ogre har 2 wound kvar tills han kolar.
2. en bolt thrower/kanon träffar enheten, och gör i detta exempel mer än ett wound på rollen.
3. En ogre dör, enheten har nu inga wounds tagna på enheten, detta oavsett rollen på D3/D6 då en modell kan aldrig ta mer wounds än vad den har från en och samma källa.
4, kulan/bolten fortsätter till nästa rank om sådan finns då den dödade en modell i första ranken.

#39 Pojtir

Pojtir

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 17 februari 2013 - 02:57

Hur vet du att just den RnF modellen som blir träffad av kanonkulan är den modellen som redan har tagit 2 wounds och bara har ett kvar? Kanske var han som stod bredvid, eller han längst bak. Det finns inga regler för detta för RnF-modeller.

.

Jo det finns det på s. 45, du till och med citerar det själv i din post #36. Vi är flera andra som citerat det i den här tråden. De använder inte benämningen RnF på s. 45 utan de skriver "Some particularly huge or hardy troops, such as Ogre, have more than one wound...".

... Enheten har en gemensam pool of wounds. ... Reglerna för kanoner stipulerar dock att de träffar en specifik modell (bekräftas även genom att man kan sikta på karaktärer /champions i en enhet). En RnF-modell kan inte ta enskild skada (enheten tar skadan), så jag utgår från att en RnF-modell alltid har fullt antal wounds som på sin profil (oavsett om själva enheten har tagit skada innan). Därför krävs det att man gör 3 wounds på en Ogre-RnF-modell för att kulan ska studsa vidare.

.

Du skriver att enheten har en gemensam pool med wounds, sen menar du att det krävs att man gör tre wounds för att gå igenom första ranken d.v.s. man får inte använda de två woundsen i poolen (trots att det klart och tydligt står att överblivna wounds läggs till i senare attacker). Det innebär ju att om man inte gör tre wounds utan t.ex. två så får vi två wounds till poolen utöver de två som redan finns, fyra wounds utan någon död ogre. Och nej, jag spelar inte dum för att göra en poäng, men om du inte tar bort en modell efter två gjorda wounds (m.h.a. ett wound från poolen) så är det exakt vad du får, fyra wounds i poolen utan någon död ogre (alternativet med två wounds på en modell och två i poolen kan vi avfärda eftersom s. 45 "You are not allowed to spread the wounds throughout the unit..."). Dör en ogre för att undvika mer wounds i poolen än vad RnF har så voila, bolten/kanonkulan fortsätter.


Det tycker inte jag säger någonting om att den modellen som blir träffad tar träffens wounds + tidigare wounds utan snarare att ytterligare wounds som allokeras till enheten adderas till enhetens redan tidigare tagna wounds. Det klargörs av exemplet under texten i regelboken.


Det är ju ingen skillnad i resultatet från de två exemplen du tar upp av anledningen jag gett ovan, det är inte möjligt att ha lika många eller fler wounds i poolen än vad varje enskild RnF har.

#40 Screamer

Screamer

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Lund

Postad 17 februari 2013 - 11:36

En massa saker...

@Javerin: Uttrycker mig lite tydligare: Vad Pojtir sa i post #31 +1. Mycket tydligt hur det funkar 1-2-3.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar