Hoppa till innehåll


Foto

Nya Faqs Från Gw


  • Please log in to reply
85 replies to this topic

#41 Kalle persson

Kalle persson

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 203 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 oktober 2012 - 17:33

Det borde enbart vara ett wound, det är ju samma regel. om jag inte missförstod menade du att RAI alltid går före RAI konstantin? Det stämmer inte alls, i grundfallet så var det ganska uppenbart att de menade ett wound per enhet, men RAW stod det inte så, och RAW gick före i det fallet, RAW vs RAI är en svår fråga, men som sagt är jag för RAI tolkingen på detta.

#42 Herr Nilsson

Herr Nilsson

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 22:20

När det gäller Look out sir för impact hits...
Look out sir på ensamma karaktärer inom 3" får bara göras ifall enheten inom 3" är en viabel target. När man tar look out sir i närstrid är då enheter somär utanför den striden viabel targets? Om man förutsätter att andra enheter kan ta hitsen istället kommer nästa problem. Om en annan enhet inom 3" tar säg 3 wounds. Ska dessa wounds räknas till combat resolution mot karaktären? Om det ska räknas mot den andra enheten vad händer då? Om den enheten är i combat skall woundsen räknas mot den striden? Om enheten inte befinner sig i närstrid förloras dessa wounds då (rent combat resolutions mässigt)? Enligt reglerna för impact hits räknas wounds för impact hits alltid till combat resolution så om det inte räknas till striden med karaktären så måste de räknas till den andra enheten... Som kanske inte ens är i combat.

Jag måste säga att det här är en av de konstigaste FAQ,s på länge. Den skapar mer problem än vad den löser.

Är det någon annan som har funderat kring hur GW tänkts sig att det ska fungera?

#43 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 24 oktober 2012 - 05:56

Det korta svaret är att den är det dummaste FAQ svaret på länge. Jag fattar inte hur det över huvud taget kan ha kommit med.

Helt ärligt så finns det inget vettigt sätt att spela det på eftersom svaret bryter mot grundreglerna.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#44 Jakethefake

Jakethefake

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Beyond

Postad 29 oktober 2012 - 12:15

Har ni sett det här? Jag har iallafall missat det. Tydligen kan flyende magiker inte längre dispella eller använda magiska pryttlar.

http://warhammer.org...a5f31338a0840fb
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#45 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 29 oktober 2012 - 12:34

Har ni sett det här? Jag har iallafall missat det. Tydligen kan flyende magiker inte längre dispella eller använda magiska pryttlar. http://warhammer.org...a5f31338a0840fb


Hade helt missat det. Sjukt kasst av dom att inte rödmarkera detta.

För er som undrar får man nu alltså INTE dispella om man är flyende.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#46 Mikael.K

Mikael.K

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna

Postad 29 oktober 2012 - 12:56

Ja det är sjukt viktigt att veta.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#47 Jakethefake

Jakethefake

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Beyond

Postad 30 oktober 2012 - 13:47

Liten uppdatering. Power scroll är tillbaka till sin nygamla version. Dvs, halvera värdet.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#48 Hoffa

Hoffa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 30 oktober 2012 - 14:32

Samt att man inte får kasta boostade spells med powerscroll, den är alltså ytterligare lite nerfad. Det där med att man inte får dispella om man är flyende är också rödmarkerat nu.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.


#49 Jakethefake

Jakethefake

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Beyond

Postad 30 oktober 2012 - 14:59

Trodde inte att man fick kasta boostade spells innan heller?
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#50 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 30 oktober 2012 - 15:29

Trodde inte att man fick kasta boostade spells innan heller?


Det fick man inte, så du tror rätt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#51 filescraps

filescraps

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 11 november 2012 - 11:21

Q: If a single model or a unit with a single rank is passed over by the
Wind of Death template, is it affected by the spell? (p60)
A: Yes. They will suffer D6 Strength 3 hits with no saves
allowed.


Den är "with no armour saves allowed" när den träffar grupper.
Men man måste väl få ta regen / wardsave imot den om man har rank?
"When in doubt Tentacle pink!"

#52 PeZa

PeZa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 november 2012 - 12:52

men man får dispella men inte använda sin lvl?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)


#53 Guanyin

Guanyin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 november 2012 - 14:28

Du kan ju dispella även utan magiker, så ja, men inte med den flyende magikern.

#54 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 12 november 2012 - 16:38

Lite mer ghost-ändringar om de inte redan tagits upp:

Ny errata på Occhams om jag läser det hela korrekt:

Reference Section – The Lore of Shadow, Okkam’s
Mindrazor.
Change “[...]when rolling To Wound with[...]” to
“[...]for[...]”


Vilket innebär att vi nu har S10-zombies igen antar jag.

Q: When taking a Leadership test, sometimes you have to take it on
your unmodified Leadership. What is your unmodified Leadership?
(p10)
A: Your unmodified Leadership is the highest Leadership
characteristic in the unit. So the Leadership from any
characters in the unit itself (but not from outside the unit, from
Inspiring Presence for example) with a higher Leadership can
be used unless specifically stated otherwise.




Unmodified är nu även omgjord och de har tagit bort paragrafen "addera inte bonusen från någon annan källa alls" så frågan är väl här om +1LD-bannern samt doom and darkness är fair game igen.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#55 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 12 november 2012 - 16:44

Det är sjukt skumt hur dom kan vara så jäkla otydliga med vad "unmodified ld" betyder. Men just nu verkar det vara att man inte får använda Inspiring Presence men att allat annat är fair game.

Lite mer ghost-ändringar om de inte redan tagits upp:

Ny errata på Occhams om jag läser det hela korrekt:


Reference Section – The Lore of Shadow, Okkam’s
Mindrazor.
Change “[...]when rolling To Wound with[...]” to
“[...]for[...]”


Vilket innebär att vi nu har S10-zombies igen antar jag.

Q: When taking a Leadership test, sometimes you have to take it on
your unmodified Leadership. What is your unmodified Leadership?
(p10)
A: Your unmodified Leadership is the highest Leadership
characteristic in the unit. So the Leadership from any
characters in the unit itself (but not from outside the unit, from
Inspiring Presence for example) with a higher Leadership can
be used unless specifically stated otherwise.




Unmodified är nu även omgjord och de har tagit bort paragrafen "addera inte bonusen från någon annan källa alls" så frågan är väl här om +1LD-bannern samt doom and darkness är fair game igen.


Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#56 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 12 november 2012 - 16:45

Ja det är så jag tolkar den jag med, vilket förändrar funktionsområdena för spirit leech extremt mycket.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#57 Zack

Zack

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 november 2012 - 17:35

Kan ändå tycka att det tycka att den "nya" tolkningen är mer logisk och enkel, men spelmässigt ändrar det helt klart balansen för Lore of Death, om det är till det bättre eller sämre låter jag ännu vara osagt.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#58 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 november 2012 - 19:29

Vet inte om jag håller med alltså.
Ordet "unmodified" är ju ändå rätt väsentligt i sammanhanget.

//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#59 Zack

Zack

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 november 2012 - 19:35

Så ordet unmodified ska helt ignoreras menar ni?


Bra poäng!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#60 Munin

Munin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 12 november 2012 - 23:42

Vet inte om jag håller med alltså.
Ordet "unmodified" är ju ändå rätt väsentligt i sammanhanget.


+1

Satt precis och tänkte samma sak. Bara för att man tagit bort exempel så betyder det ju inte att betydelsen på unmodified har ändrats. Tycker nog fortfarande att varken Banner of Discipline eller doom and darkness inte gäller då de är modifierar ld.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar