Hoppa till innehåll

Foto

Nya Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#1 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 07:56

Antar att Chaos Dwarfs kommer få ny komp med sin nya armélista som kommer snart. Den är ju officiell så något annat vore konstigt.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 09:23

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 08:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
Antar att Chaos Dwarfs kommer få ny komp med sin nya armélista som kommer snart. Den är ju officiell så något annat vore konstigt.

Say what?

Officiel hur?

Ser dem inte på GW´s hemsida...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#3 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 09:33

Det är en Forge World-armé så det är väl något nytt inom Fantasyvärlden egentligen. Sen är väl frågan hur arrangörer ställer sig till det, men det underlättar ju om det finns komp till den i alla fall.
Postad bild

#4 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 10:49

QUOTE (Zavratatar @ Oct 10 2011, 11:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det man borde fråga sig är om man i ett turneringsklimat ska tillåta en armé som är två editioner av huvudregelboken efter och saknar stöd från speltillverkaren...

Detta får vara upp till arrangörer. Vill dom ha med DoW så är det ju bra om det finns ett fungerande regelverk till dom i alla fall.
Kanske värt att förtydliga i FAQ:n att det är upp till arrangörer att bestämma om DoW och CD ska vara tillåtna eller ej.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#5 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 10:51

Tycker varken DoW eller CD ska få vara med överhuvetaget sålänge inte GW släpper en helt ny armybook, varför är inte Cult of Slaanesh med längre om massa andra gamla nedlagda lag ska vara med?

#6 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 10:52

Tycker det är löjligt att CD ska få vara med. Sålänge inte GW släpper nåt så tycker jag nej till CD och DoW

#7 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 10:57

QUOTE (Lagerlöf @ Oct 10 2011, 11:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker det är löjligt att CD ska få vara med. Sålänge inte GW släpper nåt så tycker jag nej till CD och DoW

Fast varför ska kompgruppen ta det beslutet? Det är väl ändå upp till arrangörerna för enskilda events? Det är lite som att säga att jag gillar inte ETC-restriktioner, så därför bör alla spela med komp.
Postad bild

#8 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:15

QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 10:23 ) <{POST_SNAPBACK}>

Say what?

Officiel hur?

I Tamurkhan Throne of Chaos boken ska det tydligen stå innan armélistan "denna lista är officiell att använda i warhammer spel" eller något i den stilen. Då kan den ju inte nekas? Vi får se när boken släpps på Games Day, men enligt de som läst den på Warseer så står det så.

#9 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:18

QUOTE (Sherlocko @ Oct 10 2011, 11:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lagerlöf @ Oct 10 2011, 11:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

Fast varför ska kompgruppen ta det beslutet? Det är väl ändå upp till arrangörerna för enskilda events? Det är lite som att säga att jag gillar inte ETC-restriktioner, så därför bör alla spela med komp.

Nej det är inte samma sak. Jag tycker det är tråkigt att möta arméer som är utdaterade och inte alls rätt i reglerna, finns bara ett sätt att kompa det och det är jävligt hårt också isf

#10 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:27

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 12:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 10:23 ) <{POST_SNAPBACK}>

Say what?

Officiel hur?

I Tamurkhan Throne of Chaos boken ska det tydligen stå innan armélistan "denna lista är officiell att använda i warhammer spel" eller något i den stilen. Då kan den ju inte nekas? Vi får se när boken släpps på Games Day, men enligt de som läst den på Warseer så står det så.

Och det är GW som gjort den eller?
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#11 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:33

Om böckerna inte går att köpa i GW-butiker, och de inte har en FAQ(nya böcker är såklart ett undantag då FAQ brukar komma några månader senare) på hemsidan anser jag inte att böckerna ska vara tillåtna på turneringar.

Nya spelare som kommer in i spelet ska inte behöva åka på turnering och helt plötsligt ställer dess motståndare fram en armé man aldrig hört talas om ifall man inte är en frekvent besökare av internet-forum.

Det är av samma anledning jag hoppas att GW släpper reglerna till de nya VC-sakerna fria på hemsidan snart, då de annars också borde bannas enligt samma resonemang. (dock verkar det ju vara en ny VC-bok på väg efter nyår så det kommer nog lösa sig av sig självt)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#12 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:38

Jag tycker det är bra om DoW och CD för vara med på turneringar för det kan skapa större variation.

Jag håller med om att nya spelar säkert inte kommer ha så bra koll på de men jag tycker att väldigt många nya spelare som inte kan de vanliga arméerna så bra heller så jag
tror inte det blir så stor skillnad för de.

Men jag tror inte det spelar så stor roll hur man gör för det är väldigt få personer som har DoW eller CD arméer.

David "Dangerous" D

#13 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:39

QUOTE (Zaanash @ Oct 10 2011, 12:33 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om böckerna inte går att köpa i GW-butiker, och de inte har en FAQ(nya böcker är såklart ett undantag då FAQ brukar komma några månader senare) på hemsidan anser jag inte att böckerna ska vara tillåtna på turneringar.

Nya spelare som kommer in i spelet ska inte behöva åka på turnering och helt plötsligt ställer dess motståndare fram en armé man aldrig hört talas om ifall man inte är en frekvent besökare av internet-forum.

Det är av samma anledning jag hoppas att GW släpper reglerna till de nya VC-sakerna fria på hemsidan snart, då de annars också borde bannas enligt samma resonemang. (dock verkar det ju vara en ny VC-bok på väg efter nyår så det kommer nog lösa sig av sig självt)

Håller med, men med insikten att de armeerna inte har några snygga tricks alls längre så är jag lite klivuen, blir alltid glad när jag möter dem på turneringar.. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#14 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:40

QUOTE (buffy @ Oct 10 2011, 12:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Jag håller med om att nya spelar säkert inte kommer ha så bra koll på de men jag tycker att väldigt många nya spelare som inte kan de vanliga arméerna så bra heller så jag
...

Det här handlar dock om att alla teoretiskt sett ska ha samma förutsättningar inför en turnering bara man är väl inläst på vad GW har sagt gäller för sitt spel, vilket då inte kommer vara fallet. Att säga att spelare som inte är erfarna inom turneringsspel ändå inte kan reglerna så bra är att handikappa fel ände av skalan.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#15 HarryMason

HarryMason

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 209 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:43

QUOTE (Lagerlöf @ Oct 10 2011, 11:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker varken DoW eller CD ska få vara med överhuvetaget sålänge inte GW släpper en helt ny armybook, varför är inte Cult of Slaanesh med längre om massa andra gamla nedlagda lag ska vara med?

Tja, varför inte? GW dikterar inte hur spelet spelas utanför deras egna lokaler (har för mig att det till och med står nånstans i nån regelbok att man ska spela som man själv vill och ändra lite här och där om man tycker det passar). Som tidigare nämts är det upp till arrangörerna själva att bestämma det. Enda problemet är ju att vissa saker kan bli otydliga i äldre listor, men när nu swefaq ändå försökt räta ut dessa för DoW och CD så finns väl inget egentligt hinder mot att använda dessa två.

#16 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:49

QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 12:27 ) <{POST_SNAPBACK}>

Eftersom Forgeworld/Warhammer Forge kontrolleras av GW så ja, det är GW som har gjort den.

Att säga nej till den listan är helt ologiskt.

#17 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:54

QUOTE (Zaanash @ Oct 10 2011, 12:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (buffy @ Oct 10 2011, 12:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
...

Det här handlar dock om att alla teoretiskt sett ska ha samma förutsättningar inför en turnering bara man är väl inläst på vad GW har sagt gäller för sitt spel, vilket då inte kommer vara fallet. Att säga att spelare som inte är erfarna inom turneringsspel ändå inte kan reglerna så bra är att handikappa fel ände av skalan.

Det handlar väl bara om var man sätter gränsen för vad man anser ingår i warhammer. Personligen tycker jag white dwarf och forgeworlds grejer ingår.

#18 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 11:59

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 12:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 12:27 ) <{POST_SNAPBACK}>

Eftersom Forgeworld/Warhammer Forge kontrolleras av GW så ja, det är GW som har gjort den.

Att säga nej till den listan är helt ologiskt.

När du arrangerar turnering så kanske det är det, men inte när jag arrangerar den.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#19 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 12:05

QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 12:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
När du arrangerar turnering så kanske det är det, men inte när jag arrangerar den.

Vad skulle vara ditt skäl till att inte tillåta den?

#20 Ledin

Ledin

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 12:33

Varför inte tillåta Lustria? Bara typ 8 år nyare än DoW. Nej, gör er själva en tjänst och lägg inte ner tid på att ta med alla utdaterade böcker. Även om det är upp till arr.
/// Min blogg: Warpstoned
/// Twitter: @Warpstoned

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar