Hoppa till innehåll

Foto

Sverige Faq

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 01 oktober 2011 - 21:08

Swedish Warhammer 8th edition FAQ beta v1.0

Samma deal som för kompmallen. Spikar detta på onsdag också.

Syften med Sverige-FAQ:n är främst att få samma regeltolkningar på allt som spelar med kompmallen då vissa saker kan bli mycket bättre/sämre med olika tolkningar, men den bör ändå funka bra att använda utan kompmallen om arrangören vill.

Vi vill helst inte göra FAQ:n för stor och oöverskådlig så endast "viktigare" frågor har tagits upp. Med viktigare menas saker som tolkas olika på olika ställen, saker som påverkar en enhets effektivitet väldigt mycket eller saker som kommer upp ofta.
Tolkningarna är tänkta att representera hur det oftast spelas

Har vi missar något viktigt?
Är någon tolkning helt galen?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 01 oktober 2011 - 21:20

Ser stabilt ut, gillar hur magiska items och sånt bör användas smile.gif

Det finns en sak jag undrar lite över dock. När OnG får animosity och tvingas charga så säger regeln:

"If it is possible to do so, the unit must declare a charge against the closest enemy unit in the Charge sub-phase. If the unit is unable to declare a charge, then a rowdy squabble breaks out".

Det jag alltid undrat är ifall man bara räknar en charge som kan göras "rent", eller ifall en charge som kan göras ifall en annan unit rör sig ur vägen även kan räknas in? T.ex. ifall det står en liten wolf rider enhet ivägen som skulle kunna charga något innan det stora night goblin glocket gör det och därmed inte är ivägen längre?

Alltid spelat det som att de behöver en "ren" charge, men desto mer jag läser regeln desto mer övertygad blir jag att även den andra typen av charge är möjlig för att undvika squabble.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#3 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 01 oktober 2011 - 21:28

Jag tycker att det är rätt klart att man skall declare chargen om den är möjlig. Om det som står framför chargar så blir den möjlig och då måste enheten som squablar charga.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#4 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 01 oktober 2011 - 21:56

Tackar!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#5 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 01 oktober 2011 - 22:53

Bloodgreed, hur kan man få fler än tio attacker? Bara random number of attacks kan bli fler än tio, eller? Låter skumt att additional hand weapon inte ger +1A utan en "additional attack", det är trots allt samma sak.

Gutter runners borde behöva välja hur de vill sättas ut innan deployment, inte innan bara scouts sätts ut.

Warp lightning cannon sprängs inte om den stoppas av tex. monstrous infantry, den träffar så många som den penetrerar ranks och sedan sprängs den där studsen slutar, oavsett om modellen som träffades dör eller inte. Så har jag förstått det i varje fall.

I övrigt tycker jag det såg väldigt vettigt ut! smile.gif

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#6 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 07:14

QUOTE (Flogger @ Oct 1 2011, 23:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
1. Bloodgreed, hur kan man få fler än tio attacker? Bara random number of attacks kan bli fler än tio, eller? Låter skumt att additional hand weapon inte ger +1A utan en "additional attack", det är trots allt samma sak.

2. Gutter runners borde behöva välja hur de vill sättas ut innan deployment, inte innan bara scouts sätts ut.

3. Warp lightning cannon sprängs inte om den stoppas av tex. monstrous infantry, den träffar så många som den penetrerar ranks och sedan sprängs den där studsen slutar, oavsett om modellen som träffades dör eller inte. Så har jag förstått det i varje fall.

I övrigt tycker jag det såg väldigt vettigt ut! smile.gif

1. Håller inte med. Att få extra attacker är inte alls samma som att ha dom på profilen.

2. Det tycker jag inte, dom scoutar eller kommer från kanten. Finns inget som skulle tyda på att man måste välja i början av matchen.

3. Håller inte alls med. Stoppas en kanon-kula så stoppas den. Då kan plattan orimligen hamna längre bort.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#7 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 08:03

3. Manoeuvres and moving more than double your M
No models are allowed to end their move more than twice his move characteristic from his
starting point. The following moves are exceptions to this rule are:
- Charging
- Fleeing
- Pursuing
Note that for this flyers counts as M=10 when using their flying move.

Oklart om jag gillar denna, skapar problem där djupa eller breda enheter inte kan gå in i hus eftersom 1-2 modeller i enheten då kommer vara mer än 2*M bort trots att enheten kanske bara är 2 tum från huset.

2. Briona’s Timewarp
This spell can bring the M-value of a unit above 10. It has no effect on units that does not use
their M-characteristic when moving, such as flyers, units with random movement and Steam
Tanks.

Denna bryter mot GWs egna FAQ:

Q: Does Birona’s Timewarp affect units with the Random
Movement or other movement special rules? (Reference)
A: Yes, however far they can normally move, it will be doubled.
For example, a unit with the Random Movement (2D6)
special rule rolls a 9. This would then be doubled to 18.

When firing cannons, you do not need line of sight to the point on the ground where you are
aiming. You can freely choose any point between a visible target and the cannon. Over and
under guessing in order to try to hit something that is not within the war machine’s line of
sight is not allowed.

Håller jag inte med om, står klart och tydligt i reglerna för en kanon att man måste ha LoS till punkten man utgår från vid skottet

1. Deploying scouts
Setting up scouts counts a deployment in regards of who finishes deploying first and who gets
+1 on the roll off for the first turn.

Lägg gärna till något liknande "So if one player has scouts, but the other doesn't, he will never recieve +1 on the roll for first turn" då den där formuleringen kan skapa frågor annars tongue.gif

...If it is not specified that the entire unit gets the rules or the rules only effects the “the model/wearer” (or
similar) the rules are only applied to the rider (such as Fencer’s Blade, Marks of Chaos,
blessings from the Warshrine etc)...

Ha inte med Marks of Chaos där utan att specifiera vilken typ det är då det finns två typer, och jag antar att ni menar när man har t.ex. Tzeentch-lord på chaosdrake
och inte när man köper mark of khorne till sina knights.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#8 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 08:12

QUOTE (Zaanash @ Oct 2 2011, 09:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
3. Manoeuvres and moving more than double your M
No models are allowed to end their move more than twice his move characteristic from his
starting point. The following moves are exceptions to this rule are:
- Charging
- Fleeing
- Pursuing
Note that for this flyers counts as M=10 when using their flying move.

Oklart om jag gillar denna, skapar problem där djupa eller breda enheter inte kan gå in i hus eftersom 1-2 modeller i enheten då kommer vara mer än 2*M bort trots att enheten kanske bara är 2 tum från huset.

Lite problem för att gå in i hus för djupa enheter, men enligt mig ett liten pris att betala för att slippa diverse abuse med karaktärer som joinar enheter och går alldeles för långt. Dessutom så gäller inte mer än dubbel move i regelboken för enheter som wheelar, reformar och swiftreformar ändå, så det är redan svårt för djupa enheter att komma in i hus.

2. Briona’s Timewarp
This spell can bring the M-value of a unit above 10. It has no effect on units that does not use
their M-characteristic when moving, such as flyers, units with random movement and Steam
Tanks.

Denna bryter mot GWs egna FAQ:

Q: Does Birona’s Timewarp affect units with the Random
Movement or other movement special rules? (Reference)
A: Yes, however far they can normally move, it will be doubled.
For example, a unit with the Random Movement (2D6)
special rule rolls a 9. This would then be doubled to 18.

okej, fixar

When firing cannons, you do not need line of sight to the point on the ground where you are
aiming. You can freely choose any point between a visible target and the cannon. Over and
under guessing in order to try to hit something that is not within the war machine’s line of
sight is not allowed.

Håller jag inte med om, står klart och tydligt i reglerna för en kanon att man måste ha LoS till punkten man utgår från vid skottet

Fast det står inte att punkten måste vara på marken, så man kan välja en punkt i luften inom LOS. Detta gör också spelet mycket smidigare, skitsvårt att kolla om man har LOS till en viss punkt precis 4" framför ett mål när det står en enhet mellan kanon och mål.

1. Deploying scouts
Setting up scouts counts a deployment in regards of who finishes deploying first and who gets
+1 on the roll off for the first turn.

Lägg gärna till något liknande "So if one player has scouts, but the other doesn't, he will never recieve +1 on the roll for first turn" då den där formuleringen kan skapa frågor annars tongue.gif
Okej.

...If it is not specified that the entire unit gets the rules or the rules only effects the “the model/wearer” (or
similar) the rules are only applied to the rider (such as Fencer’s Blade, Marks of Chaos,
blessings from the Warshrine etc)...

Ha inte med Marks of Chaos där utan att specifiera vilken typ det är då det finns två typer, och jag antar att ni menar när man har t.ex. Tzeentch-lord på chaosdrake
och inte när man köper mark of khorne till sina knights.

Menar båda. Mark of khorne ger frenzy till modellen med market, inte till enhet med mark., precis samma som för tzeentch. Tycker varken tzeentch eller khorne draken ska ha bonus för sin ryttares mark.
Chaos knights med mark of khorne kommer lite i kläm, fast är det egentligen så stor skillnad på dessa och t.ex. blood knights som inte sprider frenzy till hästarna?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#9 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 08:41

Att välja punkter i luften är ju lika rätt som örntricket är rätt regelmässigt så jag ser inte det som ett problem att lägga med i någon form av "worst play"-mekanik.
I reglerna som de är skrivna finns det ett skicklighets-moment när det gäller warmachines, och att ta bort detta och göra dem 100% peka-skjuta-döda känns bara tråkigt.

Mark of khorne ger enheten frenzy, så där säger jag att hästarna får det. I blood knight fallet är det bara ryttarna som har frenzy.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#10 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 08:41

Jag förstår inte er tolkning på WLC. Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att den ska kunna stoppas av de saker ni listar. Den är ingen kanon och följer inte de reglerna. Allt ni har gjort med den tolkningen är att göra den mycket bättre och säkrare att använda mot t.ex. cav eller ogre sized.

#11 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 09:08

Ang punkter i luften så är reglerna klara på att det är punkter på marken som avses.

Å andra sidan så är kanonreglerna som skrivna hopplösa. Det är i praktiken omöjligt i flera fall att avgöra om man verkligen ser den punkt man väljer och det leder ju också till den löjliga situationen att man inte kan targeta en jätte som står 12" bakom en mur pga att muren blockar los till alla punkter som gör det möjligt att faktiskt träffa jätten. Detta trotts att man har klar och tydligt los till 75% av modellen (typ från knäna och upp).

Å andra sida tillåter reglerna i regelboken faktiskt att man skjuter på och träffar ett mål man egentligen inte kan se vilket också är fånigt.
Man kan skjuta på och träffa en modell som står helt dold av något (förutsatt att detta något inte stoppar kanonkulor).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#12 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 09:22

2.7 Dwarfs
1. Anvil of Doom
The Rune of Wraith & Ruin does not affect the movement speed of units that not using their
movement characteristic when moving, such as a Steam Tank or a model with random
movement.

Ovanstående motsäger GW:s dvärg faq som säger precis tvärt om. Enligt den så flyttar en steamtank som påverkats av wrath and ruin 1.5" per steampoint.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#13 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 10:34

QUOTE (DHettNeck @ Oct 2 2011, 08:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
1. Håller inte med. Att få extra attacker är inte alls samma som att ha dom på profilen.

2. Det tycker jag inte, dom scoutar eller kommer från kanten. Finns inget som skulle tyda på att man måste välja i början av matchen.

3. Håller inte alls med. Stoppas en kanon-kula så stoppas den. Då kan plattan orimligen hamna längre bort.

1. Extra Attack står det i regelboken. Hur man kan se detta som något annat än +1A är bortom mig..

2. Det är helt ok, det får du tycka. Däremot är det väl så att man säger om en enhet scoutar när man presenterar armén?

3. Det är väl ingen kanonkula?

QUOTE (nialion @ Oct 2 2011, 09:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag förstår inte er tolkning på WLC. Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att den ska kunna stoppas av de saker ni listar. Den är ingen kanon och följer inte de reglerna. Allt ni har gjort med den tolkningen är att göra den mycket bättre och säkrare att använda mot t.ex. cav eller ogre sized.

Håller helt med.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#14 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 13:26

1. Eternal guard kindred
- A model with Eternal Guard kindred always have a 5+ armour save. Additional equipment
will not alter this.

Hur funkar detta med GW faq som säger att man kan få bonusar av andra grejer? Har man ett fast 5+ oberoende av om man köper rustningar och skjöldar eller sitter på en ponny?

hur funkar det med magiska rustningar ect?
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#15 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 13:29

Vad står det på Eternal Guard Kindred? smile.gif

"A model with Eternal Guard kindred always have a 5+ armour save. Additional equipment will not alter this."
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#16 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 13:37

QUOTE (Atnas @ Oct 2 2011, 14:29 ) <{POST_SNAPBACK}>

"A model with Eternal Guard kindred always have a 5+ armour save. Additional equipment will not alter this."

Q. May a character from the Eternal Kindred take additional
armour or weapons and still benefit from the Eternal Guard fighting
style? (p68)
A. Yes.

Det jag frågade om var hur de tänkte i förhållade till GW faq som säger att man kan ta mer utrustning och få bonusar av dessa också.

#17 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 13:38

Joey_Boy jag håller med dig men jag tycker ändå att det är bra att ha en swefaq som går emot många av mina egna tolkningar.

Jag tolkar inte Eternal guard kindred och black coach på samma sätt som de som har gjort swefaq har och därför spelar jag inte med den på BSK.
Så det är ju ändå upp till varje arrangör hur de vill göra på sin turnering även om jag tror många kommer använda sig av swefaq av bekvämlighetssjäl.

David "Dangerous" D

#18 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 14:11

QUOTE (Joey_Boy @ Oct 2 2011, 14:37 ) <{POST_SNAPBACK}>

style? (p68)
A. Yes.

Det jag frågade om var hur de tänkte i förhållade till GW faq som säger att man kan ta mer utrustning och få bonusar av dessa också.

Men det säger ju faktiskt inte GW FAQ:n. Snarare säger den att även med extra vapen och rustning så får du fortfarande nyttja Eternal Guard fighting style. Ingenstans står det att du skulle få en extra bonusar.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#19 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 14:26

QUOTE (Atnas @ Oct 2 2011, 15:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Joey_Boy @ Oct 2 2011, 14:37 ) <{POST_SNAPBACK}>

style? (p68)
A. Yes.

Men det säger ju faktiskt inte GW FAQ:n. Snarare säger den att även med extra vapen och rustning så får du fortfarande nyttja Eternal Guard fighting style. Ingenstans står det att du skulle få en extra bonusar.

Det står inte häller att man inte får det, det står bara att du kan köpa rustningar och vapen och fortfarande få EG bonusen.

#20 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 oktober 2011 - 14:29

OK behöver en ruleing ang s&s med IB för övrigt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar