Hoppa till innehåll


Foto

Nya Faqs!


  • Please log in to reply
61 replies to this topic

#1 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 10:13

GW har släppt uppdateringar till några av FAQsen.
Följande böcker har fått sina FAQs uppdaterade:
Stora regelboken, Beastmen, Daemons of Chaos, Dwarfs, Dark Elves, Orcs & Goblins, Ogre Kingdoms, Vampire Counts samt Warriors of Chaos.

FAQs

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#2 Flogger

Flogger

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 10:15

De flesta är uppdaterade med samma fråga, gör jätten 2D6 wounds eller multiple wounds (2D6) tongue.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#3 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 10:17

Jepp, men du har även en hel del intressanta grejer i FAQn för stora regelboken, samt en FAQ för nya O&G-boken.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#4 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 09 maj 2011 - 10:34

Några viktiga ändringar:

Page 107 – The General, Inspiring Presence
Change “within 12" use his Leadership instead” to “within 12"
may use his Leadership instead”

Lite tråkigt, men helt ok.

Reference Section – The Lore of Shadow, Okkam’s
Mindrazor
Change “[...]Models in the target unit use their Leadership
instead of Strength when rolling To Wound with[...]” to
“[...]Models in the target unit use the Leadership characteristic
written on their profile, instead of their Strength, for[...]”

Spelar sällan roll för annat än VC.

Q: Can a unit near or on the board edge pivot (or wheel) so that
part of the unit (or its base) is temporarily off of the board? (p27)
A: Yes, though it is not allowed to end its movement with part
of the unit (or its base) off the board.

Detta tycker jag är vettigt så att en enhet inte råkar bli låst mot kanten.

Q: Can characters change position inside a unit as part of a normal
move?(p97)
A: Yes, as long as they end up in the rank closest to the front
of the unit that has a space in. It is also worth remembering
that even if only the character moves the whole unit will count
as moving that turn. Having a belligerent officer barge his way
through the unit is not conducive to a good round of shooting!

Äntligen!!!

Q: Must a character be moved to the front rank of a unit as soon
as a space becomes available? (p100)
A: Yes.

Denna har jag väntat länge på. Äntligen slut på töntiga gömda magiker.

Q: Can a character that was not one of the ten models chosen to take
part in a building assault be one of the models that step up to
replace casualties suffered in the assault? (p128)
A: No, he is far too busy convincing his soldiers to take his
place in the assault to get involved himself.

Spelar sällan roll, men är bra att tänka på.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#5 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 10:55

QUOTE (DHettNeck @ May 9 2011, 11:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Q: Must a character be moved to the front rank of a unit as soon
as a space becomes available? (p100)
A: Yes.

Denna har jag väntat länge på. Äntligen slut på töntiga gömda magiker.


Hurra hurra! thumb.gif

#6 Bengt

Bengt

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 09 maj 2011 - 11:30

Magic mushroom är med i O&G FAQen.

#7 Hoffa

Hoffa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 11:44


Det har äntligen fixat bristen på regler för hur karaktärer flyttar i enheter. Äntligen slut på (i alla fall de) dumheterna. Bonus för att man nu kan också kan skifta position på karaktärerna på samma sätt som man gjorde i 7:th.

Som jag har väntat på detta ! thumb.gif



Page 107 – The General, Inspiring Presence
Change “within 12" use his Leadership instead” to “within 12"
may use his Leadership instead”
Lite tråkigt, men helt ok.

Helt nödvändig ändring. Öppnar upp för en del builds som varit låsta (t.ex goblin general i orc arme) pga att generalen sänker ld på alla enheter runt sig. Fixar också doom en darkness till en mer rimlig nivå. Det sög att man kunde hårt ld bomba halva motståndarens arme genom D&D på generalen.


Q: Can a unit near or on the board edge pivot (or wheel) so that
part of the unit (or its base) is temporarily off of the board? (p27)
A: Yes, though it is not allowed to end its movement with part
of the unit (or its base) off the board.
Detta tycker jag är vettigt så att en enhet inte råkar bli låst mot kanten.

Ojojoj. slut på de dumheterna också. Vet inte hur många gånger jag gjort bort mig med en cav enhet på flanken. De går verkligen in för att ta bort alla dryga saker som surar ner spelet.

Nu behöver då bara fixa purple sun också så kommer jag behöva leta upp nya hatobjekt

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.


#8 Flogger

Flogger

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 11:53

Nu får ju enheter bara S7-8 av Okkams så sphinxar blev lite bättre.

Skönt med karaktärer i andra ranken regeln, har alltid spelat så men skönt att det var "rätt" i varje fall. Också gött att mushrooms blev FAQade till slut, även om jag hade gillat ett annat svar tongue.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#9 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 12:06

Många frågor som äntligen fick svar så bra jobbat GW.

#10 Atnas

Atnas

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 12:36

HELVETE!

Mushrooms gör att det är broken concentration ifall man failar med svamparna sad.gif Satans satans satans!
Tobias Karringer
 
Dvärgar och Goblins!

#11 Bengt

Bengt

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 09 maj 2011 - 12:39

Om man inte tycker om man svampar kan man väl ta en shaman utan klänning?

#12 Atnas

Atnas

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 12:49

Jag har blivit bortskämd med extra D6:or tongue.gif Kan inte leva utan dem nu!

Tja, är ju ganska rimligt ändå, så ska inte klaga!
Tobias Karringer
 
Dvärgar och Goblins!

#13 Lasse

Lasse

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Interests:WHFB

Postad 09 maj 2011 - 14:07

Q: After accepting a challenge must the challenged model always
move into base contact with the enemy model that issued the
challenge? (p102)
A: If the challenged model is on his own then he must move
into base contact, as long as this does not require him to move
to a different facing of a unit he is engaged with.

Ganska nice för alla som spelar med drakar och gillar att rear charga folk!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!


#14 Talmid

Talmid

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 09 maj 2011 - 14:12


Page 62 – Druchii Sorcery
Change to “Druchii Sorcery: Dark Elf Wizards may use any
number of power dice to cast spells, they are not limited to a
maximum of six power dice like other Wizards.”

Dom fortsätter alltså att låta DE ha den mest brutna magi castingen i spelet, MAY GW WILL BE DONE!! (tycker detta e helt galet men men biggrin.gif, nån fördel ska ju denna klena armé ha)

#15 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 14:27

QUOTE (Talmid @ May 9 2011, 15:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Page 62 – Druchii Sorcery
Change to “Druchii Sorcery: Dark Elf Wizards may use any
number of power dice to cast spells, they are not limited to a
maximum of six power dice like other Wizards.”

Dom fortsätter alltså att låta DE ha den mest brutna magi castingen i spelet, MAY GW WILL BE DONE!! (tycker detta e helt galet men men biggrin.gif, nån fördel ska ju denna klena armé ha)

Det skrev dom ju dock redan i den första FAQn som kom ut veckan efter 8th, så det är inte direkt nån nyhet. wink.gif

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#16 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 09 maj 2011 - 15:02

QUOTE
Q: What happens if a unit that is assaulting a building is itself
charged? (p127)
A: The assault on the building is abandoned (move the unit
that was assaulting the building backward 1") The two units
outside the building are now engaged in combat instead and
will fight a round of combat this turn

Jag säger bara detachments wink.gif

#17 Flogger

Flogger

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 19:50

QUOTE (Talmid @ May 9 2011, 15:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Page 62 – Druchii Sorcery
Change to “Druchii Sorcery: Dark Elf Wizards may use any
number of power dice to cast spells, they are not limited to a
maximum of six power dice like other Wizards.”

Dom fortsätter alltså att låta DE ha den mest brutna magi castingen i spelet, MAY GW WILL BE DONE!! (tycker detta e helt galet men men biggrin.gif, nån fördel ska ju denna klena armé ha)


Brutet finns inte i GWs värld wink.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#18 Atnas

Atnas

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 20:02

Hurra för ETC? biggrin.gif
Tobias Karringer
 
Dvärgar och Goblins!

#19 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 09 maj 2011 - 20:52

QUOTE
Q: Is a flying unit that is hit by Comet of Casandora also
affected by the Roiling Skies lore attribute? (ref)
A: Yes


Det där är nog ett av de löjligaste svaren på länge då de går rakt emot reglerna för rolling skies/kometen samt att det på deras egna magikort står utskrivet på kometen att "rolling skies does not apply to this spell"

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#20 Atnas

Atnas

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 maj 2011 - 21:16

Jag har inte magikorten, men i regelboken står det inget om att rolling skies inte skulle appliceras på Comet of Casandora.

Hur går det mot reglerna för rolling skies och kometen? Ser inget speciellt som skulle utesluta varandra.
Tobias Karringer
 
Dvärgar och Goblins!




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar