Hoppa till innehåll

Foto

Placering Av Karaktärer I Enhet, Hur Ska Vi Egentligen Hantera Det?

• Please log in to reply
85 replies to this topic

Omröstning: Ska karaktärer gå att gömma hur som helst? (51 medlem(mar) har röstat)

Vilket sätt tycker du man ska spela med på turneringar?

1. Enligt regelboken (17 röster [33.33%])

Procent av omröstning: 33.33%

2. Mellanvägen (9 röster [17.65%])

Procent av omröstning: 17.65%

3. Karaktärer ska alltid stå i frontranken (25 röster [49.02%])

Procent av omröstning: 49.02%

Rösta Gäster kan inte rösta

#41 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 15:05

håller med falkman i frågan.
Sen den som väljer att spela med en sådan enhet riskerar väldigt mycket. Mycket poäng i samma enhet som måste prestera.

#42 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 15:16

QUOTE (Christoffer w @ Mar 10 2011, 14:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
snarare tycker jag att det ser ut som ett hål i reglerna man kan utnyttja.

Och vad är problemet med detta sk. "regelhål"..

Känns som hela diskussion är
- såhär får man inte göra!
- varför inte det?
- för det är ett regelhål och utnyttjas
- vad är problemet?
- det är ett regelhål och det kan utnyttjas
- ?
- det är ett regelhål och det kan utnyttjas!!!!
- ..

Enda argumentet hittills är Buffys "man får mer poäng till ostiga saker" vilket jag personligen anser är ett problem med "de ostiga sakerna" (som vi begränsar) och inte ett problem med denna regel.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 15:19

håller med falkman i frågan.
Sen den som väljer att spela med en sådan enhet riskerar väldigt mycket. Mycket poäng i samma enhet som måste prestera.

Nu förstår jag inte vad du menar. Man riskerar ju betydligt mycket mindre om man kan ha sina karaktärer i andra ranken.
David "Dangerous" D

#44 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 15:38

Problemet är att man kan ha magiker i andra ranken som är helt skyddade. Magi är redan väldigt bra och om man inte kan döda magikerna på nåt vettigt vis blir det bara bättre (jag spelar själv med en hel del magi så jag vet...). Självklart kan man fixa allt med komp/restriktioner, men jag tycker att speldynamiken blir tråkigare om man inte riskerar sina magiker. Bsb:ar är inte samma problem, iaf inte i min mening.

#45 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 16:16

Jag håller med Christoffer W.

Känns som att GW glömt skriva ut alla tillfällen då en karaktär måste flytta fram. Men eftersom han måste stå i frontranken normalt sett kan man anta det är standard. Skulle han få stå kvar i bakranken fastän det finns plats känns det som att det skulle finnas en regel som säger att det är ok.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#46 MrMiscast

MrMiscast

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 16:42

Det är inte direkt lika för alla. Elitarméerna har svår tillgång till billiga karaktärer för att ta till detta knep. Grejen med att ta en magisk flagga på sin bsb är ju att man riskerar honom mer än om man hade gett honom lite save. Med detta riskerar man inte längre något.

Håller med om att reglerna är skrivna som att det är okej så då får man tyvärr spela så men det hindrar inte mig att tycka att det troligtvis är något de glömt.
C4

#47 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 17:37

Och har någon mött någon på en turnering eller i en match där de tyckte att det var ostigt/avgörande/fegt att ha bsbn i andra ranken? Får känslan av att folk tycker detta är fel pga. någon konstig principsak.

Wedding, om du nu spelar massor med magi och tycker det är fel att sätta din magiker i andra ranken, gör inte det då. Men jag som sätter min night goblin big boss i andra ranken tycker inte det är fel och tänker spela på det viset så länge det tillåts. Varför ska en allmän restriktion hindra mig för att du tycker du kan spela ostigt?

Om det inte vore tillåtet så är det inte heller på lika villkor då många bsbs är bättre än andra, antingen får man hitta ett mellanting eller låta det vara som det är.

Jag hade inte haft något problem med en restriktion som säger "BSB inte tillåten i andra ranken om hen har en magisk flagga" då det inte är något viktigt, att däremot bevara sina re-rolls är sjukt viktigt och det gör inte en night goblin lika bra som en exalted hero (trots att det kostar +25 för båda att bli bsb) om den inte får stå i andra ranken.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#48 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 18:44

Tack för att den här diskunionen finns , nu behöver jag inte ha nån ånger för att jag slutat med spelet, gnälla om en gubbe ska stå här eller där för att det står lite otydligt kan jag klara mig utan.

//Björn wub.gif

#49 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 20:34

Har aldrig mött någon som placerat bsb i andra ranken. (Hade dock lutat åt minus i sports om sports mallen gett mig möjlighet att anmärka på utnyttjande av regelhål)

Mitt huvud argument är dock att det så tydligt står att man måste ställa sig i frontranken när man joinar (så vida det inte är fullt) Hade det varit tillåtet med karaktärer i andra ranger hade de väl skrivit det och inte skrivit att man måste ställa sig i frontrangen. Varför skulle när man joinar vara ett specialfall skiljt från alla andra situationer ?

Överlag verkar reglerna för hur karaktärer får flytta inom en enhet sakna ett avsnitt. Det borde finnas ett avsnitt om hur man hanterar karaktärer som av någon anledning hamnat i andra ranger än frontrangen. Nu står det ingenting alls vilket är ett problem. Det är inte bra när något sådant här lämnas implicit i reglerna.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#50 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 20:50

QUOTE (Hoffa @ Mar 10 2011, 20:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Mitt huvud argument är dock att det så tydligt står att man måste ställa sig i frontranken när man joinar (så vida det inte är fullt) Hade det varit tillåtet med karaktärer i andra ranger hade de väl skrivit det och inte skrivit att man måste ställa sig i frontrangen. Varför skulle när man joinar vara ett specialfall skiljt från alla andra situationer ?

Mitt argument till varför när man joinar en enhet ska vara annorlunda är att en vek karaktär inte ska kunna flytta från en enhet som är på väg att bli överkörd till en ny enhet och gömma sig där utan problem. Nu måste den åtminstone stå i främre ledet i den nya enheten vilket gör att det är en risk att hoppa mellan enheter.

#51 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 20:59

Italienare fortsätter filma fast alla ser. Gissar att vissa spelar warhammer på samma sätt

#52 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 21:04

jag tycker inte att man ska ge någon några som helst minus i sportmanship för att de utnyttjar något regeltkniskt. För som sagt, vi vet aldrig om det är ett loophole eller meningen hur det ska vara. Om vi inte är regeldesigner.

och jag tycker inte jag ska få minus i några som helst kategorier om jag är smart och har min T3, W2 BSB i andra ledet så jag slipper möte fiendens T5,A5,S5 general. Ska jag få negativt för jag står i led #2 så kommer jag ge negativt till de som har farliga karaktärer i led #1. Under förutsättningen att folk ger mig negativt pga de anser det vara "loophole" eller "bad sportman".

Gillar man inte en regel, spela inte med den. Men stå inte och anklaga andra personer att vara "dåliga sportslia spelare" för att de har ett annat synsätt.

Hur regeln i sig fungerar i detta fallet bryr jag mig inte om. jag kan spela med alla varianter. Men det värsta som finns är folk som anser sig "veta " mer än andra...När de bevisligen inte gör det.

#53 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 21:32

Att skriva med caps gör att man får automatiskt rätt...
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#54 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 21:35

Speciellt när man stavar rätt också..

Men varje turneringsarrangör får väl se till att ta ställning till detta kanske

#55 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:23

mja, tanken var att jag skulle slippa formatera texten i fet stil. tar längre tid. Men eftersom jag inte ens kunde stava så blev ju det arbetet ogjort =/

#56 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:34

jag tycker inte att man ska ge någon några som helst minus i sportmanship för att de utnyttjar något regeltkniskt

Notera mitt: "Om mallen ger utrymme för att anmärka på utnyttjande av regelhål."

Finns det inget sådant utrymme i sportsmallen blir det självklart inget minus. (Återigen en påminnelse om varför man måste ha en sportsmall så att alla betygsätter samma saker.)

Vad man borde ha för kategorier i en sportsmall är dock något för en annan tråd.

#57 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:39

jo det läste jag. Det jag reagerade mot, lite väl häftigt måhända, var atittyden som många har skrivit här om ämnet. Nämligen att det är ett "kryphål". Vi vet inte om det är ett kryphål. För tillfället så har "ej kryphålshörnan" mer legitimitet än "kryhålshörnan" eftersom 8th har FAQats flera gånger utan att man diskuterat detta.

Så jag menar att ifall någon bestämmer sig för att ge någon annan en bestraffning, för att de utnyttjar detta så tycker jag det är direkt felaktigt om man hänvisar till "kryphål". Det är poängen. Regeln i sig är jag inte så intresserad av, men attityden att vissa anser sig "veta" vad som är "rätt" och "fel" och därmed kan ge sig själva rätten att bestraffa andra. Den är jag intresserad av att bekämpa.

#58 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:49

QUOTE (Didar @ Mar 10 2011, 20:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Hoffa @ Mar 10 2011, 20:34 ) <{POST_SNAPBACK}>

Mitt argument till varför när man joinar en enhet ska vara annorlunda är att en vek karaktär inte ska kunna flytta från en enhet som är på väg att bli överkörd till en ny enhet och gömma sig där utan problem. Nu måste den åtminstone stå i främre ledet i den nya enheten vilket gör att det är en risk att hoppa mellan enheter.

Intressant tanke men det känns väldigt artificiellt. Utifrån ett balansperspektiv skulle det kanske kunna vara vettigt under premissen att det är meningen att man ska kunna gömma sig i bakre led ostraffat . Men jag tycker ändå att det vore konstigt om man införde ett specialfall för Join som aldrig gäller annars i syfte att fixa ett balansproblem.

Problemet med hela den här situationen är att det finns två synsätt.

Det ena är att regler för vad man ska göra men karaktärer i bakre led när det blir plats ledig i frontrangen saknas och att det därför finns ett uppenbart regelhål (dvs reglerna säger inte vad man ska göra) som bör hanteras genom att man defaultar till den enda regel som finns om karaktärers placering, dvs den som säger att vid join måste karaktärerna stå i frontrangen.

Det andra synsättet är att efter som det inte finns några regler för vad man ska göra när det blir ledig plats i front rangen så ska man inte göra någonting alls.

Jag ansluter mig som framgått till det första synsättet att det finns ett regelhål och att det därför är öppet för diskussion vad man ska göra efter som reglerna inte säger någonting alls. (Det gör att jag har invändningar mot första alternativet i pollen i denna tråd då jag tycker att alternativet "Enligt boken" inte finns efter som boken inte alls säger vad man ska göra.)

#59 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:53

Håller med. Problemet är inte att reglerna är otydliga. Problemet är att det inte finns några regler alls.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#60 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 10 mars 2011 - 22:53

Do it by the book.
Enda rätta.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves