Hoppa till innehåll

Foto

Black Coach

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#1 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 17:32

Black coach tar power dice från magiker inom 6"och även från poolen. Poolen är nu 2D6 och vad händer?

Man rullar 2D6 och får tex. 8, black coach rullar 8D6 och tar alla sexor.

Eller

Black Coach tar dina 2D6 och rullar, får en sexa, du rullar 2D6 och får 7, du tar bort en tärning för coachen snodde en.

Vi spelade med den övre och min motståndare rullar 12 power dice, första rundan är coachen ethereal och har MR3 tongue.gif

Hur tror ni den ska spelas?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#2 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 17:44

Den suger alla dice ur poolen (dvs förslag 1).
En kul sak dock, det står i regelboken att när flera saker händer "at the start of a turn/phase" så får den spelaren vars tur det är bestämma i vilken ordning saker sker.
Både Evocation of Death och Winds of Magic händer "at the start of the magic phase", så i min tur kan jag alltså välja att vagnen ska rulla Evocation först (med 0 tärningar) och sen efter det slår jag Winds of Magic, och slipper därmed mata vagnen med mina magitärningar.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#3 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 17:47

Kolla hur många som genereras och sen dem som är pool tärningar rullar man för att kolla om coachen tar några av dem.

Taget ur senaste FAQ:en:
Page 47 – The Black Coach – Evocation of Death
Ignore “[...] and those generated by any Wizard within 6" of a
Black Coach.”

dvs bara dice som genereras till polen påverkas, magiker som kan generera egna genom items är "personliga" och kan inte tas.
Channeling är jue för att generera extra per magiker till poolen så dem kan bli påverkade.

Edit:
Angående det Falkman skriver så finns det en drös sådana mängder av situationer som om man använder den logiken förstör en hel del av spelet. När det gäller sådant bör man använda lite sunt förnuft annnars får man väl som arrangör slå ner hårt på det och se till så att sportmanship ser till å rätta till sådan saker.
Finns liknande knep för att få wardancers att dansa utan att det påverkar kombaten eller där visssa vapen har olika S beroende på vems tur det är.

Detta inlägg har redigerats av AlFiKa: 14 juli 2010 - 17:51

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#4 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 18:02

Spelade just mot en Coach och den var hemsk... Tog ett par magirundor och sen är det en ethereal flyer med MR3 och T6 för att inte nämna hatered och killing blow... Enda som tar den är i princip combat resolution men om du spelar den lite halvvettigt (inte blir chargad av ett fett block) så kommer den lätt ta igen sina poäng och mer där till.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#5 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:00

QUOTE (AlFiKa @ Jul 14 2010, 18:47 ) <{POST_SNAPBACK}>
Edit:
Angående det Falkman skriver så finns det en drös sådana mängder av situationer som om man använder den logiken förstör en hel del av spelet. När det gäller sådant bör man använda lite sunt förnuft annnars får man väl som arrangör slå ner hårt på det och se till så att sportmanship ser till å rätta till sådan saker.

Med tanke på hur pass många tärningar den suger nu för tiden så ser jag det som en ren balansfaktor, och skulle absolut inte klaga på nån som sa åt Coach-spelaren att rulla Evocation före magitärningar.
Även om den bara får suga i VC-spelarens rundor så kommer den att käka dubbelt så mycket tärningar som i 7th.

#6 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:06

QUOTE (Falkman @ Jul 14 2010, 22:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (AlFiKa @ Jul 14 2010, 18:47 ) <{POST_SNAPBACK}>
Edit:

Med tanke på hur pass många tärningar den suger nu för tiden så ser jag det som en ren balansfaktor, och skulle absolut inte klaga på nån som sa åt Coach-spelaren att rulla Evocation före magitärningar.
Även om den bara får suga i VC-spelarens rundor så kommer den att käka dubbelt så mycket tärningar som i 7th.

Menar du det på allvar, för då blir jag lite mörkrädd. Att inte låta den äta tärningar eller wardancers att använda sin dans i närstrid bör straffas på ylva vis (med sandfylld magväska).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#7 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 892 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:14

I balans för just den skulle inte jag klaga iaf. Men det är ju ändå "fel" så jag tänker självklart inte lägga argument för att det ska vara så. Men det skulle jämna ut den, den är hemsk nu

#8 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:20

QUOTE (DHettNeck @ Jul 14 2010, 22:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Menar du det på allvar, för då blir jag lite mörkrädd. Att inte låta den äta tärningar eller wardancers att använda sin dans i närstrid bör straffas på ylva vis (med sandfylld magväska).

Jag tvivlar ju på att WE FAQn kommer att stå kvar som den står nu, men vad gäller Coachen så tycker jag det är rätt uppenbart att det är upp till spelaren vars tur det är att välja vad som händer först.
Jag anser att det är mindre elakt än att utsätta motståndaren för en fulladdad coach från tur 3 och framåt.
Coachen var bra nog som den var i 7th, att den ska få fyrdubbla sitt tärningsintag utan poängökning är bisarrt, och att folk tycker att det är okej är ännu mer bisarrt.

WE-danserna är ju inte alls samma problem, där är det otydlig wording från GWs sida som är problemet (det står inte när man använder danserna över huvud taget), hade det stått att man valde danser i början på combatfasen hade det inte vart nåt problem alls.

#9 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:20

Kommer nog bli en saftigt kompstraff på coachen sen när den väl dyker upp tongue.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#10 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:40

För att förtydliga det hel om hur det uppenbart är tänkt att funka:

Q. Can I choose not to absorb magical energy with the Black Coach’s
Evocation of Death ability?(p47)
A. No.

Alltså måste man slå för alla PD, man kan inte fuska sig förbi det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#11 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 21:49

Förutom genom att välja att ta Evocation före Winds of Magic då wink.gif.

#12 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 22:03

Möter jag någon som gör så mot mig är det 0 i sportsman direkt plus att jag tar fram alla andra regeltrix jag kan och kör tillbaka med samma medel matchen igenom. Bara för man kan hora sig behöver man inte göra det.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#13 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 22:14

QUOTE (Zaanash @ Jul 14 2010, 23:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Möter jag någon som gör så mot mig är det 0 i sportsman direkt plus att jag tar fram alla andra regeltrix jag kan och kör tillbaka med samma medel matchen igenom. Bara för man kan hora sig behöver man inte göra det.

om det är regelhoreri på högsta nivån, absolut....
ge 0 i sportsmanship absolut...

men att sjunka till samma låga nivå gör det knappast bättre, det är bara att spela vidare normalt så personen får en chans att lära sig.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 22:17

QUOTE (Falkman @ Jul 14 2010, 22:49 ) <{POST_SNAPBACK}>

Fast att göra det går rakt emot vad faqn säger tongue.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#15 kebabi

kebabi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 278 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 22:30

Bara en fundring jag får.

Ok, så Coachen blir bruten när äter alla tärningar varje runda och om nom nom. Så är det.
Men om man nu använder reglerna (dvs hans tur det är bestämmer))) till att nerfa/balansera den, då är det också fel?

Vad menas egentligen, att Rule As Intended (och det är ju ett lustigt sätt att göra det på, considering att reglerna är upp o ner tack vare ny regelbok och gamla arméböcker) gör den brutna pjäsen ännu mer bruten?

Iofs är väl mitt sätt att se på saken färgat av min nuvunna warhammer-filosofi.
Which is sort of like this: Med de nya reglerna, där Guess weapons inte gissar, skirmishers inte skirmishar och alla bara chargar på random så är det säkrast att faktiskt spela med reglerna som de är skrivna. Inte en massa tjaffs som försigått i 7:e, där vi satt oss ner (Sverige FAQ'n och komp-mallen) och ändrat reglerna för att få ett balanserat spel.
Now, don't get me wrong, jag tycker att 7:e, S-FAQ, kompen och allt är riktigt grymt för att spelet blir typ så balanserat det kan bli.
Men 8:e editionen är ett annat spel, för grundreglerna har slitits i bitar och tejpats ihop igen. And that's sort of why I think that reading the rules, per punkt o pricka, och följa dem är vad man tillsvidare borde göra. Åtminstone tills man haft tid att spelat (inte bara teoretisera) gamet tills man vant sig med förutsättningarna och kan utröna vad som måste fixas.

#16 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 14 juli 2010 - 23:00

QUOTE (Zaanash @ Jul 14 2010, 23:03 ) <{POST_SNAPBACK}>

Så för att jag vill följa reglerna som de faktiskt är skrivna, och för att du inte får använda din helt igenom brutna pjäs, så är det alltså jag som är en "horig" spelare?
Du tycker att det är helt rimligt att en modell som är skriven och prissatt efter helt andra förutsättningar förtjänar en massa gratis bonusar (du suger fyra gånger så många tärningar jämfört med 7th ed), som dessutom går emot reglerna?
Du vill alltså klart och tydligt fuska för att kunna göra din redan bra pjäs ännu bättre, medan jag vill följa reglerna, och JAG är den dåliga spelaren?

QUOTE (DHettNeck @ Jul 14 2010, 23:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Falkman @ Jul 14 2010, 22:49 ) <{POST_SNAPBACK}>

Fast att göra det går rakt emot vad faqn säger tongue.gif

Nej, det gör det inte.
VC-spelaren kan inte välja att inte suga tärningar, men jag som motståndare har inga såna begränsningar.
För att inte tala om att regelboken är klar på vad som gäller.

Som kebabi säger så är det ett helt nytt spel, och det vore ju fint om vi iaf till en början faktiskt kunde följa de regler som är klara och fungerar.

#17 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 15 juli 2010 - 00:52

Jag skulle tro att den FAQas senare till att suga de 2D6 som rullas, det hade gjort den vettig att spela och att möta.

Vad händer om man spelar två stycken? Suger de tärningarna samtidigt? Eller en i taget? I så fall, om den första suger tre tärningar av åtta, ska den andra rulla åtta eller fem? Eftersom tre redan försvunnit?

Sedan att den står på en 150x50 bas på lådan man får den i är också lite skumt, att den som chariot inte står på en chariot bas? Men det hör inte hit..

Kul att det blev sådan diskussion! Att göra saker beroende på vems tur det är känns helskumt, det är trots allt samma spel och samma regler oavsett vems tur det är. Någon får väl slå en pling till Mat Ward och fråga honom?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#18 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 15 juli 2010 - 05:23

Alltså, jag måste säga att jag är på Falkmans linje här.

Reglerna säger att sker det samtidigt så väljer spelaren vars tur det är. Denna spelare gör förmodligen det som gynnar honom. Fair enough!

Winds of magic och coachens absorption har samma tidsangivelse och således är det nuvarande spelare som bestämmer.

Resultatet: Coachen snor tärningar från den egna spelaren och blir bara dubbelt så bra som tidigare istället för helt komplett bruten. Inte nog med att den annars är stabilare än en drake, den snor ett gäng av motståndarens PD också! När den når 6 dice är den i princip helt odödbar (2+ ward mot magi och ethereal...) annat än i ren CR. Nämnde jag hatred, killing blow och impact hits också? Terror? Flyer? 200p?

Så som WE är FaQade just nu är tyvärr dansen illa ute om man följer samma tankesätt. Wardancers är inte alls lika brutna som coachen är och således har vi ett moraliskt problem. Jag personligen har alltid (1 gång!) låtit min motståndare välja dans när han själv vill eftersom jag känner att det är rättvist. Jag tror faktiskt jag däremot känner att det är mer rättvist att coachen inte får suga mina tärningar. Moral. Hade jag skrivit swefaq hade desssa två rulings varit med.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#19 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 15 juli 2010 - 05:55

Asså varför försöker folk... Det är ju ganska uppenbart hur det skall spelas oberoende av hur bra detta blir!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#20 JoelR

JoelR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 15 juli 2010 - 09:12

Black Coach var ganska bruten i 7th också, jag spelade med den på både GothCon, LinCon & vinterslaget. Det var VÄLDIGT få matcher det inte gjorde var den skulle. Svagheter var ju då primärt S7 & CR.

I 8th har den förlorat sin primära svaghet som är S7, dock var det ungefär hälften av arméerna som hade detta innan.
Det som gör den farligt stark är ju att när du rullat fram hur mkt PD (efter channel om man få bestämma) så rullar man allt & alla sexor pumpar. D.v.s. runda 2-3 har du ofta en maxad coach.

Problemet är att den förstör din egen magifas med. Som vampyr känner jag mig ganska beroende av magi, och nu shaftar först slumpen med 2D6 magifasen, sen kommer coachen & gör resten.
Tänk på att den fortsätter äta även efter den e maxad!

Den stora fördelen är ju att den har potential att förstöra motståndaren magifas med, rullar han fram 10-12 tärningar borde jag ju äta ca 2. Inte att fnysa på.

När det gäller CR så slipper man outnumber + får kanske +1 på charge. Bra. Dock har du nu 2 ranker infantry som troligen får slå före ditt I2 &great weapon. Det e en jäkla massa attacker.

P.g.a. ingen S7 instakill håller jag med om att den blivit bättre. Steamtank bra? NEEEEEEEJ Dock bra nog att vi troligen kommer se lite fler av dom, vilket jag gillar, charmig modell.

Men jämför med hydran & varghulf som fått thunderstomp vet jag inte hur bra den blivit.
-"I haven't committed a crime. What I did was fail to comply with the law."

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar