Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq 2.4

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#81 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 10:37

Allt magiskt ska vara dolt så lätt är det.

Om någon frågar mig vad min Warrior Priest har för rustning (vilket är enligt mig en orättvis fråga eftersom man säger om han har mundane rustning och vapen när han deployas, vilket innebär att motståndaren bara vill luska ut någon magic item) så säger jag "ingen mundane, magisk får du la se om han har om du går in i närstrid med honom".

Om man inte nämner någon rustning eller vapen när modellen deployas så är det ju lätt att anta att han har magiska saker på sig, hade han haft great weapon och heavy armour hade man ju sagt det när han deployats.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#82 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 11:19

Att hålla på så skapar ett väldigt tråkigt spelklimat, dels för att det uppmuntrar till massa halvmygliga manövers.
Dels för att det blir ännu mer sten, sax, påse över hela spelet eftersom det uppmuntrar folk att hitta massa konstiga combos som ger någon sorts temporär triumf eftersom motståndaren inte lyckades förutse dem. Och slutligen eftersom det skapar massa problem för WYSIWUG.

#83 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 11:53

Jag har aldrig tyckt att WYSIWYG har räknat in magic items. Och att säga att man ljuger om någon frågar vilken rustning du har och du säger han har ingen är inte rätt. Jag tycker det är lika mycket ljug som om du säger han har ingen scroll när jag frågar. Men sen är det ju semantik om du säger: Ingen som du ser eller ingen mundan rustning. För i praktiken blir det precis samma sak som att han inte har en rustning. För han kan ju faktiskt vara utan.

För du har ingen skyldighet att deklarera scrolls. Jag håller med om att alla magic items ska vara dolda, oavsett sort. Det är magiskt punkt slut. Att jag har fördelen av att du inte vet om jag har rustning eller ej, är precis samma fördel som att jag inte vet om du har en srcoll eller ej. Jag kommer att förutsätta att du har den men det är en helt annan sak.
Admin här på SWBR.

#84 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 755 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 12:02

QUOTE (Flogger @ Mar 19 2010, 10:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Allt magiskt ska vara dolt så lätt är det.

Om någon frågar mig vad min Warrior Priest har för rustning (vilket är enligt mig en orättvis fråga eftersom man säger om han har mundane rustning och vapen när han deployas, vilket innebär att motståndaren bara vill luska ut någon magic item) så säger jag "ingen mundane, magisk får du la se om han har om du går in i närstrid med honom".

Om man inte nämner någon rustning eller vapen när modellen deployas så är det ju lätt att anta att han har magiska saker på sig, hade han haft great weapon och heavy armour hade man ju sagt det när han deployats.

Om det står i regeln för det magiska vapnet att det är t.ex ett great weapon så måste du säga att hjälten har ett great weapon när du presenterar honom. Det är då ett great weapon fast med magiska förmågor vilket du inte avslöjar, punkt slut. Det är så alla turneringar i Sverige spelat och tror även som Hampus påpekat att man gör det på ETC. Om man sedan vill spela på ett annat sätt i friendly games är en sak, men om man ska skriva en Sverige-FAQ borde den ju följa turneringsklimatet i Sverige.

Om vi skulle mötas på en turnering och du sa att du inte har great weapon på din warrior priest och plötsligt hivar upp ett magiskt great weapon skulle jag nästan inte tillåta dig att använda det.

#85 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 12:03

Som jag ser det har ett great weapon regeln "ska visas på modellen som ett great weapon".
Ett magisk vapen som följer alla regler för ett great weapon får då också regeln "ska visas på modellen som ett great weapon".

Att alla magiska prylar ska vara helt hemlga blir väldigt konstigt med magiska mounts. smile.gif

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#86 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 12:31

QUOTE (Peppe @ Mar 19 2010, 12:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om vi skulle mötas på en turnering och du sa att du inte har great weapon på din warrior priest och plötsligt hivar upp ett magiskt great weapon skulle jag nästan inte tillåta dig att använda det.

Självklart säger man att det är ett great weapon om det är ett magiskt "great weapon" och det faktiskt står i beskrivningen. Kan ju tycka att om man sätter ut en Dreadlord med Executioners Axe så säger man att han har ett great weapon, alternativt tvåhandsvapen.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#87 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 13:27

Hela diskussionen springer väl egentligen ur det faktum att det finns en massa magic items som saknar mundan typ. Armour of meteoric iron är ett exempel.

Kanske skulle man lösa det ändå genom att definiera en mundan typ för saker som uppenbart borde ha en ? Om inte annat så kommer man loss från alla problem som orsakas av vauls unmaking. (en spell gw själva tycks glömma att den existerar)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#88 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 13:34

Vilket ju var vad faqen gjorde som startade hela diskussionen... Tycker hela alltet är rätt underhållande att läsa wink.gif

#89 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 19 mars 2010 - 13:44

En ny beta ligger nu ute här:

http://swfbr.ipbhost...?showtopic=2801

Läs igenom och säg vad ni tycker!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar