Hoppa till innehåll

Foto

Nya Skaven, Nya Regelfrågor/hål

• Please log in to reply
179 replies to this topic

#161 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 14:02

QUOTE (goranfarm @ Dec 4 2009, 09:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Dec 4 2009, 04:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (AlFiKa @ Dec 3 2009, 07:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Gå medelvägen då slå hur långt den går, uppskatta om du når och declara chargers annars flytta som vanligt och håll dig 1" utanför motståndarenheter.

Det låter vettigt, får hoppas SWEfaq går i den riktningen smile.gif

Jo, det låter som en bra kompromiss. Att tvinga det att declarea sitt charge innan man slår kanske är lite väl hårt för hjulet.

Göran

Håller helt med. Har spelat mot hjulet några gånger och vi har spelat med rulla move, mät, sen charge om du vill, men jag tycker allt denna väg känns vettigare, konstigt att man inte tänkte på den innan? Rulla move, declare om du vill, sedan charge reactions som vanligt. Gillar det!

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#162 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 14:11

Tycker inte man ska få mäta innan man declarerar en charge, använd ögonmått som med allt annat, mät och se vad som händer. (bästa är nog om hjulet alltid rör sig den längd det slår, förutom vid lyckad charge då den stannar tidigare).

1. Slå längd.
  2. Declare charge
    1. Charge Reactions
    2. Move charger/reactions (mät)
  3. Flytta hjulet om det inte chargat

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#163 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 16:53

Låter ju vettigt det där. Bror min lira mot skaven igår och då spela dem att den rör sig som den vill. Det var på tok för hårt sa han. Nu har inte jag boken, men står det inte att den rör och manövreras som en chariot? Och chariots får väl inte pivota hur de vill, vill jag minnas smile.gif.

Sen en annan kanske lite no-brainer fråga: på screaming bell, är det grey seer som slår på klockan? Dvs, slutar den fungera om han dör? En till på doomwheel, tar den skada i terräng som en chariot?

Thx smile.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#164 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 19:46

Det är klockan själv som slår. Hamsterhjulet har väldigt tydliga terrängregler.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#165 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 20:02

Jobbigt, då måste man ha ihjäl hela klockan och det är inte det lättaste.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#166 Squarecrow

Squarecrow

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 27 januari 2010 - 13:32

Ännu en fråga om Doomwheel.

Om ett doomwheel står säg 1" från en strid, men alltså själv inte är i strid; kommer den under skyttefasen skjuta mot de stridande enheterna eller är det inte tillåtet att skjuta in i strid om de stridande är annat än slave rats?

Om den nu får skjuta in i striden, kommer träffarna slumpas ut mellan de stridande enheter eller är det i första hand den närmaste enheten som blir träffad (friend or foe).

Vad händer om båda enheterna är exakt lika långt bort (t.ex om enheterna är lika breda, och doomwheelen står i deras flank), väljer man då vem som träffas eller slumpar man?

#167 Shinobi_8745

Shinobi_8745

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 31 januari 2010 - 17:15

Det står i Doomwheel reglerna att om fler enheter är lika nära får man välja målet själv, resten vet jag inte riktigt men vi har kört att man skjuter på närmaste även fast de är i combat.

#168 Brrracka

Brrracka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 18:23

Såg ni att dom rulade (På GT:n) Doomwheelet som det absolut bästa (värsta) tänkbara?
Man behövde inte ens se vad man skulle charga! BOOM! Bara att rulla och flytta. Nu blev den imba.

#169 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 20:11

Som det borde rulas, hoppas bara att dom kör på det i FAQn också.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#170 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 23:25

QUOTE (Falkman @ Feb 9 2010, 20:11 ) <{POST_SNAPBACK}>

Varför borde den rulas så? Det kommer ju bara göra den totalt bort kompat (tänker i runda slängar -1000 för första).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#171 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 23:41

Därför att jag anser att det är så reglerna var tänkta.
Ingen poäng att spela Doomwheel oavsett kompning om det spelas som sweFAQ skrivit.

#172 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 00:43

QUOTE (DHettNeck @ Feb 9 2010, 23:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Falkman @ Feb 9 2010, 20:11 ) <{POST_SNAPBACK}>

Varför borde den rulas så? Det kommer ju bara göra den totalt bort kompat (tänker i runda slängar -1000 för första).

Jag måste tydligen spela mer med den, jag verkar helt ha missat hur bra den är. Tusan, då måste jag kanske måla den där tingesten till SM. -.-

#173 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 00:47

QUOTE (Falkman @ Feb 9 2010, 23:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Därför att jag anser att det är så reglerna var tänkta.
Ingen poäng att spela Doomwheel oavsett kompning om det spelas som sweFAQ skrivit.

Alltså jag brukar inte vara grinig av mig och hålla en så pass mogen standard även på forum men tänk igenom det du skrev. du sade att som om den spelas som swefaqen så finns det ingen poäng att spela med den. Den kompas nästan lika hårt som Hydran med den rulingen, o ärligt talat har kompkillarna med hampus i spetsen koll på det mesta och tycker att de gjort ett mkt bra jobb med skaven. (-300) att det inte skulle vara någon poäng att spela med något som enligt dom ger -300 i komp bör man tänka igenom en extra gång. Har du ens mött den med dessa restriktioner? bara boltsen i sig är tillräckligt nästan. Säg att reglerna var tänkte som de spelade på GT, synd för alla som införskaffade sig ett doomwheel, ni kommer aldrig att kunna spela med det på komp för den kommer att kompa värre än Abon(borde göra iaf)

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#174 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 06:24

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har en egen åsikt, det var ju dumt av mej.
Jag tycker personligen inte att det är värt att spela med en Doomwheel som den ser ut i sweFAQ, kan du inte bara låta mej tycka det?
Hampus gör ett fantastiskt jobb med kompen, men det har ingenting med mina åsikter om Doomwheel att göra, förstår inte varför du drar in det?

#175 Merihim

Merihim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 57 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 07:39

Håller helt med Falkman. Jag tror också att det är så man menade när man skrev reglerna. Lagges ilskna kommentar fattade jag inte alls. Alla har väl rätt till en åsikt? Att hjulet skulle vara bättre än Abomination har jag svårt att se oavsett vilken ruling som används.

#176 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 08:40

Vi håller tonen lugn och sansad, Errata är påväg, då dom tagit bort både beast och skaven faq från listan så tror jag en uppdatering kommer inom kort, vi får se då och besluta hur vi ska kompa den och andra saker i Skavenboken.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#177 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 14:08

Du hoppas för mkt, Hampus. smile.gif Jag har dock svårt att förstå hur ett hamsterhjul ska prestera bättre än min 'Bomb, som äter minst 500pts per match...

#178 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 10 februari 2010 - 15:37

Ber om ursäkt för tidigare kommentar, var lite onykter när jag skrev det men det är ingen ursäkt. Tycker faktiskt fortfarande att det jag skrev kommer stämmer hyffsat. Kompen ÄR en indikator på vad som är hårt och inte, inte exakta värden etc men om de inte gav minus för det som var bra så skulle hela idén brista. Jag tror faktiskt också att rulingen mycket väl kan vara så som de hade tänkt sig den, men wheelet har fler fördelar än abon. Bara att den kan svänga gör den mkt mer användbar och att dessutom kunna se längden innan man bestämmer riktning gör den ännu mer lättmanövrerad. Om den kommer in i sidan/baken på nåt så har den en mkt god chans att vinna, inte lika stor som Abon, men blixtarna tillför otroligt mkt mot saker med flera wounds. Jag har svårt att se att hjulet kompar över -600 med dessa regler. Ber om ursäkt en extra gång för att hacka på åsikten istället för argumenten och inte ha en så rapp ton.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#179 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 04 mars 2010 - 21:36

Kan man ha flera av Clan skryre gears of war, clan pestilence befouled items, clan moulder beast prods eller clan eshin tools of war items? Typ smoke bombs på på varje assasin eller flera doomrocket. Eller kan man bara ha en av varje?

#180 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 mars 2010 - 21:59

QUOTE (Karon @ Mar 4 2010, 21:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan man ha flera av Clan skryre gears of war, clan pestilence befouled items, clan moulder beast prods eller clan eshin tools of war items? Typ smoke bombs på på varje assasin eller flera doomrocket. Eller kan man bara ha en av varje?

Nej, de är magiska items. På varje item står det vilken typ de är (t.ex. är smoke bombs ett enchanted item).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar