Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
80 replies to this topic

#21 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 03 september 2009 - 16:45

QUOTE (Zaanash @ Sep 3 2009, 17:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tror folk måste lära sig att se skillnaden mellan kompsystem och att skriva helt egna regler för en ras.
För precis som Scatcha säger så är skillnaden enorm.

Visst är det en enorm skillnad, det tror jag inte nån sätter sig emot.
Vad folk sätter sig emot tror jag är resonemanget "jag vill inte spela med nåt påhittat, jag vill spela spelet som GW tänkte det" när det kommer från folk som faktiskt inte alls spelar spelet som GW tänkte det, utan bygger egna restriktioner utanpå det.
Argumentet tappar liksom sin slagkraft då.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#22 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 03 september 2009 - 16:57

Jag skulle jätte gärna spela mot den på klubben men som vissa andra sagt så tycker jag inte att den är balancerad. Om jag skulle ha fel och den är balanserad skulle jag kanske kunna fundera på den till GothCon. Dock blir jag väldigt skeptisk till Bound spell spam kombinerat med mycket skytte. Att sedan deamon engines även är monster gör dem bara stabilare då dessa kan hjälpa till att spöa upp de vanliga trupperna som jagar warmachens. Blunderbuss killarna fattade jag inte riktigt, jag läste det som att om front ranken ser och når nån figg i fiendeenheten så träffas alla i fiende enheten automatiskt på 4+? Sjukt värt i så fall. Över lag så tycker jag att om man skall göra en egen lista så skall man inte försöka göra den lika bra som de armér som ses som top3 just då. Man skall sikta på att ligga i mitten eller under halva på skalan med lite fluff regler och kul grejer, här känns det som att folk läst fluffen och 4th/5th ed reglerna och sedan haft väldigt tuffa ideer, dock utan att balancera dem ordentligt alltid...

Men ballt projekt och jag skulle gärna testa att spela mot dem, kul också att Tjub från Ylva är med i showcasen smile.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#23 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 september 2009 - 17:32

Har kollat genom listan mer nu och kan inte se några större otäckheter utan att faktiskt spela mot den.
Magin med en lvl4 och demonsmiths är i princip liknande som en vanlig lista som tar characters som magiker.
Intet nytt. Bound spell spam kan vara ett problem i vanliga matcher, men med wps ska det inte vara det.

Demon engines må vara monster i stället för war machines, men deras misscast lista gör att i 5 av 6 allternativ (6e exploderar) att dom rusar rakt mot motståndaren i stället. Vet inte om det är någon direkt fördel. Visst kan de slåss, vilket gör normala warmachine hunters ett sämre alternativ, men samtidigt går dom att skjuta ihjäl med vanliga bågar.

Lägg till lite mekaniska chariots, mekaniska ogres, weapon teams, lord val av bull centaurs och hobgoblins, unika warrior priests och en sansad
magic item lista bestående av endast detta och inte ytterliggare möjlihet till tramsiga förmågor för att ytterligare befrämja herohammer, så kan mitt betyg inte annat än säga att listan väldigt balanserad bara man inte laddar upp med magi eller warmachines(vilket huvudelen av övriga listor kan också).

Vill också bara påpeka att listan har sitt ursprung i USA och även där har WPS anhängare. Tydligen finns det andra ställen i världen som uppskattar den något nedtonade varianten från 7ed herohammer listor. Att göra en komp för denna lista kan ses som att ge service och mer kred för WPS även om den inte kommer att användas på så många ställen i Sverige.

När det gäller påhittade regler så vill vissa spelare följa GW oavsett om det innebär att 1/2 av listornaq är ospelbara på grund av balans problem medans andra spelare är mer intresserade av att faktiskt kunna spela med saker fastän GW misslyckats med just denna editions arméregler.

Funderingar från Verandan (och i samspråk med min gode vän Dr Jamesson)
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#24 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 03 september 2009 - 18:12

mitt principiella problem med boken som sådan är att den inte är fokuserad. Den är sjukt stabil.

billiga offertrupper som inte orsakar panik? check
mycket magi, som är stabil? check
krigsmaskiner ? check
tungt infanteri? check
billigt fast cav? check
tungt cav? check
billiga diverters? check.
bra karkatärer? check
någon nackdel med armén? no sir!

Allt, den är designmässigt alldeles för gigantisk jättestor. Den saknar klar och tydlig fokus och struktur ala GW. Dvärgar är långsamma. och skjuter mkt. och slåss bra. Men de går sakta och har inte kavalleri. Men i en sån här armé har vi bara
fördelar från alla håll och kanter, men ingen klar/klara nackdelar för att balansera ut.

På grund av attt boken som sådan saknar nackdelar hamnar i samma balansfack som DoC. Sen kanske den inte är lika bra, men balansen är för att citera kända filmer... "totally fucked up". smile.gif

#25 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 03 september 2009 - 20:43

Kane, precis så ser ju dock den officiella Chaos Dwarf "checklistan" också ut, dom har ju allt i din lista, bortsett kanske från tillgång till en stor mängd bra magic items.

#26 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 08:49

Som Varan-Freddy sa, man ska prova allt en gång, utom Daemons.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#27 divrg

divrg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 09:18

Alltså det här argumentet med att den inte är speltestat håller inte. Den är lika speltestad som GWs armeer. GW har släppt ett antal armeer nu med möjlighet att skapa oblanserade listor. Jag har läst igenom listan och tycker inte den är mer oblanserade än andra listor. Det finns i praktiken ingen god balans i spelet. Tror de flesta spelare kan vara överens om det. Min åsikt är att denna lista inte verkar vara medvetet tillfuskad och oblanserad.

Sen det här med att det öppnar upp för diskussioner om vad man ska tillåta så är väl detta ändå ett specialfall. GW har ju dumpat denna armen, iaf så som jag har förstått det. Detta trots att det finns människor som har armen och skulle vilja samla och spela den. Därför tycker jag ett undantag kan göras i detta fallet.

Det kan också sända ut en signal till GW när det gäller chaos dwarfs.

#28 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 10:21

QUOTE (divrg @ Sep 4 2009, 10:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
så är väl detta ändå ett specialfall. GW har ju dumpat denna armen, iaf så som jag har förstått det.

GW har aldrig sagt att de har dumpat armén, och listan från Ravening Hordes är fortfarande turneringslaglig.

#29 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 10:48

Klart GW speltestar listorna, fråga Göran Farm tex
Vist de gör inte ett speciellt bra jobb med det men jag litar endå mer på dem än på slumpmässig fangroup på nätet.
Om man öppnar upp för denna lista kommer man behöva ta en diskussion om alla listor som släpps, gnobblar listan, pirates of saratosa listan, min beastmen lista osv osv.
Argumentet "bara denna gång" håller inte.
Vem ska göra det arbetet att gå igenom listan och försöka hitta alla luckor och möjligheter, ska vi betala Hampus för det?
För det kommer hittas luckor.

Angående just denna lista så skulle jag verkligen inte vilja kalla den ballanserad.
Jag orkade inte läsa igenom magic items men redan innan inser man ju vart det barkar.
De har alltså tagit allt i CD listan, gjort det bättre och sedan lagt till saker som de saknat.
Som lite Big guys.
För att säkerställa att listan blir konkurrenskraftig har man sedan lagt till lite boundspells för att göra en potent magifas och för att säkerställa att den blir riktigt jobbig har man dessutom gjort dem powerlevel 5.
Man har gett dem chaos armour och tom infanteriet kan köpa det.
Man har gett dem spelets billigaste infanteri som dessutom inte orsakar panik på det viktiga i listan.
Sedan ger man dem också lite autoträff vapen

Det enda jag saknar är flamers.

#30 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 11:35

Jag gjorde en lista lite snabbt som har 1 Warmachine, 8 PD och skulle spöa det mesta som ställs fram.

Alltså allvarligt, 14p för en T4 kille med LD9, WS4 samt 2+ Armour Save i närstrid, som CORE, nu får ni försöka läsa igenom boken innnan ni ens kommenterar, den som kallar denna lista balanserad kanske borde läsa den igen och fundera lite.

Och som Petrus skriver, ska vi dels korrigera allt sånt, göra en kompmall, underhålla allt och sen vara beredda på nästa fan-made-armebok, förrezsten finns det redan en tråd om Araby så nu har det börjat. Suck blir så trött.....man säger en sak folk säger emot och 10 sekunder senare visar det sig att man har rätt, det kommer fler nya armeer.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#31 divrg

divrg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 11:43

Jag ser inga stora skillnader i den "nya" listan och den i revening hordes. Ingen större skillnad på blunderbusses. Warriors kan visserligen ha chaos armours, vilket i praktiken gör dom till ironbreakers men då kostar dom 12 pts stycket. Här kan jag hålla med om att warriors bara skulle ha heavy armour, visst.
Men en chaos warrior med sköld plus hand vapen kostar 16 pts. Och för dom 4 poängs skillnad för man mycket mer för en chaos warrior. Mer movement, mer attacker(framförallt), högre initiativ.

Rabble som är en sort offertrupper har animosity så dom kan inte jämföras med tex skaven slaves. Dom får ju tom sämre ld än i ravening hordes, där man kan köpa hobgoblins för samma kostnad.

En sak som var riktigt bra är ju earthshaker cannons som nu är rare istället för special. Samt att deras "big guys" gick ju in och blev rare. Hellcannon och det där tornet är rare. Så ja..

Bull centaurs blev special. Vet inte vad jag ska tycka om det.

Obsidan guard är ju inte mycket farligare än chaos warriors eller black guards för den kostnaden.

När det gäller gnobblar listan och andra såna listor. Så är ju skillnaden den att chaos dwarfs en gång i tiden var en arme med en egen armebok. Det har inte dom andra varit. Men sen negligera GW chaos dwarfs.

När man ser balansdebatten här så kan jag hålla med alla sidor. GW har släppt en del obalanserade armeer. OChd et är väl en viss irritation över det nu bland många spelare.

Givetvis tycker jag att även denna armen skulle spelas med en kompmall. Jag och dom jag spelar med brukar meddela vad kompen bli innan vi möts. På så sätt är det ingen som blir irriterad.

#32 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 11:49

QUOTE (Puritan @ Sep 4 2009, 12:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
....man säger en sak folk säger emot och 10 sekunder senare visar det sig att man har rätt, det kommer fler nya armeer.

Hampus, nu läste du inte den andra tråden. Det var en snubbe som höll på att snickra en lista själv och jag såg då alls inga förfrågningar på att göra den turneringslegal. smile.gif
Postad bild

#33 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 11:51

Alltså problemet med denna CD-lista är synergierna, du kan inte jämnföra trupper rakt av, se allt som dom kan ta som inte andra armeer kan ta. Alltså jämnföra med Ironbreakers blir bara löjligt, då dvärgar inte har snabba enheter med punch, inga kärror, ingen magi att tala om och ja inget fastcav och ja....suck orkar inte lista mer, nej armen har verkligen allt, dom har tom mer saker än demonerna i och med att dom har vettiga diverters känns som dom kan para sig med DE.....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#34 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 11:54

QUOTE (Sherlocko @ Sep 4 2009, 12:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Sep 4 2009, 12:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
....man säger en sak folk säger emot och 10 sekunder senare visar det sig att man har rätt, det kommer fler nya armeer.

Hampus, nu läste du inte den andra tråden. Det var en snubbe som höll på att snickra en lista själv och jag såg då alls inga förfrågningar på att göra den turneringslegal. smile.gif

PLS..
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#35 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 12:05

fast nuvarande CD-lista innehåller bara 1 av varje, med klara begränsningar på storlek på enheter åt olika håll, och nerbantade versioner. CD listan innehåller minst 2 av varje sort, där den hela totala samarbetet i armén är bättre än i valiga CD.

Seriöst? att inte tycka den här är obalanserad är ju nästintill naivt. Testa den gärna hemma och spela ett par slag, men det är bara fånigt att vilja ha med den i turneringsspel. För som någon påpekade, den tar ALLA delar av vad en armé ska innehålla. och skruvar till det lite. Plevel5 boundspells? jag skrattar. Blunderbusses som är absurda? jag skrattar blod nu.

Alltså, hela boken är en stor jävla söndrig schweizerost. Ta bort 50% av enheterna, 80% av magiska föremålen, och gör om. Skaffa en idé INNAN boken om vad som behövs. Ta inte bara och släng in coola saker. hela boken är ett designmässigt problem.

Kläders motsvarighet till boken vore att köpa en armanikostym för 1:-, som har långrandig skjorta, bredrandig kavaj, rutiga byxor och snedrutig slips. I grön,gul,röd och lila. ungefär. Så genomsämst är boken ur designsynpunkt och tanke.

#36 divrg

divrg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 12:10

Jo men snälla har ni läst chaos dwarfs revaning hordes lista? Det är ju lite samma problem där. Armen har tillgång till fast cav, offertruppet, blunderbusses, dvärginf, heavy cav, warmachines. Dom har också black orks och goblin spear chukkas. Det dom inte har i den listan är chariots, orge size monsters och det där tornet. MEn dom har ändå en del bra magiska föremål. Så jag ser inte vad den jättestora skillnaden är. Alla dom där sakerna förutom chariots är ju rrare. Jag menar iron golems kan väl inte göra så mycket mer än treekins tex..

Så, visst den är stark. Men det hade den varit även om GW släppt den. Men inga megaost smile.gif

#37 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 12:28

Först vill jag påminna folk om att hålla en hövlig och civiliserad ton.
Jag kommer att ta bort poster och varna folk om jag tycker att ni går för långt.

QUOTE (divrg @ Sep 4 2009, 12:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag ser inga stora skillnader i den "nya" listan och den i revening hordes.

Jag håller inte med alls, jag tycker de i princip på samtliga punkter blivit bättre.
ex:
Ingen större skillnad på blunderbusses.

Blunderbusses tidigare träffade allt inom en viss area.
Nu träffas allt i en enhet som befinner sig inom den arean, dels behöver inte hela målenheten vara inne och dels behöver du inte oroa dig för andra enheter som är där.
Dvs jag tycker att de är bättre.

#38 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 12:42

QUOTE (divrg @ Sep 4 2009, 13:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jo men snälla har ni läst chaos dwarfs revaning hordes lista? Det är ju lite samma problem där. Armen har tillgång till fast cav, offertruppet, blunderbusses, dvärginf, heavy cav, warmachines. Dom har också black orks och goblin spear chukkas. Det dom inte har i den listan är chariots, orge size monsters och det där tornet. MEn dom har ändå en del bra magiska föremål. Så jag ser inte vad den jättestora skillnaden är. Alla dom där sakerna förutom chariots är ju rrare. Jag menar iron golems kan väl inte göra så mycket mer än treekins tex..

Så, visst den är stark. Men det hade den varit även om GW släppt den. Men inga megaost smile.gif

Tro mig skillnaden är sjukt stor, jag har spelat CD på ett antal turneringar, dels tidigare år men även i år. Skillnaden är synergin, jag försöker inte vara ohövlig men tror du måste blicka djupare för att se det. Dom hade inte fast cav förut för dom var 10+ i Ravening Hordes. Att göra Bull Centaurs till special är som att göra flamers till Core i en sån där arme. Alltså själva iden med CD var en lite annorlunda lite mer mobil lista än Dvärgar, dvs dom fyller ett utrymme som utan dem är tomt. Det du missar i hela dit resonemang ovan är att de få sakerna du tycker har tillkommit förändrar allt och armen har blivit helt galet bra. Jag citerar dig,

"Jag menar iron golems kan väl inte göra så mycket mer än treekins tex.."

Jo verkligen när i stort sett alla trupper har armour save och golems har faktiskt 3+ armour save. samt att du har tungt kavaleri, tunga trupper, kärror och en magifas som bara med ganska få tärningar kan bli riktigt otrevlig. Det handlar om så mycket mer. Inget av det har WE.

Exempel, WE har som svaghet att deras arme har svårt att handera bra armour saves, Dvärgarna deras immobilitet, WoC deras kostnad per modell samt avsaknandet av att kunna hantera diverters, HE har problem med stora monster och enheter med bra armour. DE, ja dom klarar det mesta och det gör även CD-listan som postats ovan, du kan lätt bygga en arme som mot många armeer är galet jobbig och mot övriga klarar den sig bra.

Men för att inte rabbla om detta i evigheter så kan du speltesta och se vad du tycker. Skulle man köra med vanliga restriktioner som uppe i Umeå, då kommer du få se en magifas som ingen kan hantera, en LVL3 sen 4 boundspells, 1 på lvl3 och 3 på lvl5.....inte vackert.... FÖr att stopa en sån magifas, eller ja gambla så behöver du 7 PD och 2 scrolls per runda.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#39 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 14:11

Rätta mig om jag har fel men räknas inte alla boundspells efter den första som 2 PD i restriktioner(ETC)? Jag förstår din poäng Hampus med att listan ser hård ut. Det håller jag med om, och en lista som kommer utanför GW ska verkligen inte hålla hög standard för att överhuvudtaget övervägas(många anser att man inte ens ska göra det what so ever).

Men som alla andra listor kommer den här, om vi vill, att fungera i ett kompklimat. Det vet du nånstans Hampus, eftersom det är bara att kompa bort det som är ostigt. Inte svårt att göra så att alla boundspells i den här armén räknas som 2 PD till exempel. Att ge första blunderbuss enheten -100 andra -300 och fjärde -400. Att ge Bullcentaurs -300 för andra enheten osv. Man kan skapa en kompmall som gör listan spelbar, även på turneringar.

Theorycrafting fungerar aldrig lika bra som speltestning och jag ser fram emot att höra en battle report från nån som testar listan (med lite komp i åtanke, eller nån som möter DE, DoC eller VC)

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#40 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 september 2009 - 14:23

QUOTE (Lagge @ Sep 4 2009, 15:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
Rätta mig om jag har fel men räknas inte alla boundspells efter den första som 2 PD i restriktioner(ETC)? Jag förstår din poäng Hampus med att listan ser hård ut. Det håller jag med om, och en lista som kommer utanför GW ska verkligen inte hålla hög standard för att överhuvudtaget övervägas(många anser att man inte ens ska göra det what so ever).

Men som alla andra listor kommer den här, om vi vill, att fungera i ett kompklimat. Det vet du nånstans Hampus, eftersom det är bara att kompa bort det som är ostigt. Inte svårt att göra så att alla boundspells i den här armén räknas som 2 PD till exempel. Att ge första blunderbuss enheten -100 andra -300 och fjärde -400. Att ge Bullcentaurs -300 för andra enheten osv. Man kan skapa en kompmall som gör listan spelbar, även på turneringar.

Theorycrafting fungerar aldrig lika bra som speltestning och jag ser fram emot att höra en battle report från nån som testar listan (med lite komp i åtanke, eller nån som möter DE, DoC eller VC)

Nej det är mycket sant men det som skapas genom att ta in ytterligare en arme från en hyfsat okänd skapare är ett underhåll från 2 leverantörer dör datat kan ändras hos den ena men inte hos GW. Dvs denna CD-bok är inte utgiven utan har tydligen varit ännu mer bruten från första början och har korrigerats efter det, dock inte tillräckligt. Sen att sätta restriktioner i kompmallen för att hantera PL 5 bounds är ju bara dumt speciellt när det är en bok gjord av nån som faktiskt kan ändra sig men ska man springa tillbaka till min grundsyn och NU det sista jag säger i denna diskussion är att den inte är GW och jag inte är intresserad av den och det finns typ bara 5 CD armeer i Sverige som spelas så då får dom roa sig med detta på nån turnering som nån villig vill köra med, dock kan jag i nuläget inte se vilken turnering det skulle vara, lite förvånad att Joey kunde tänka sig den dock... Men men smaken är som baken...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar