Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq 1.2

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 12:56

QUOTE (DHettNeck @ May 4 2009, 13:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
...och den här diskussionen belyser åter igen hur folk tycker väldigt olika i denna frågan. Jag är villiga att ändra till att man inte får raisa alls om dom flesta tycker det. Men när vi frågade våra remiss-instanser förut var det 50/50 i frågan och därav kompromissen.

Finns det nån kompromiss som dom flest kan gå med på? eller är det en dag och natt fråga?

Jag skulle vilja att den sidan som tycker att man ska flytta enheterna gärna får tala högt, för det skapar enbart fler tolkningar om man tillåter det.
Kan man inte ställa dem i bakre ledet så kan man inte ställa ut dem.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#22 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 04 maj 2009 - 14:38

Självklart ska man alltid få raisa i en enhet även om detta innebär att man måste flytta en annan. Det finns flera lägen då man tvingas att göra "olagliga" förflyttningar som medför att ens enheter går i andra faser och utnyttjar move som de annars inte skulle haft. Kan leta upp ett par exempel om nån inte hänger med på vad jag menar.
Känns väldigt fel att man kan hindra en så oerhört vital del i en armé enbart genom att flyga runt med en örn eller terradons som förövrigt är sjukt svåra att hantera med just VC. Skulle detta förslaget gå igenom är det den största nerf:en en FAQ ens varit i närheten av och jag tror inte folk inser hur mycket sämre det gör armén (och ja jag förstår att det är väldigt lockande för folk som upprepade gånger gått in i en mur av odöda som bara växer).

Utan raise är odöda block nästintill ospelbara och jag vill påstå att detta medför att fast cav och flygare lätt själva kan totalt förstöra en VC armé. Vänta er en helt annan typ av VC armé från iaf mig om detta går igenom, mer cav och vampyrer dvs.

/Lasse, som ska fundera ut en bättre lösning till nästa inlägg.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#23 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 14:47

Det är väl bara att du flyttar dina block innan du börjar raisa de, det är ju inte precis så att motståndaren gör det omöjligt för dig att raisa för att han flyger lite. wink.gif
Postad bild

#24 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 14:54

Känns som en dålig anledning att tillåta detta då det a) bara är att rearcharga med en kass enhet för att stoppa raisar en hel runda och b ) man kan flyga en örn bakom och ställa tex. 6 silver helms framför en enhet med 10 ghouls och så äre klart.

Att kunna ställa nått bakom sin enhet och på så sätt få fram extra förflyttning är väl trevligt men knappast nått jag själv gjort eller sett någon annan göra. Lägg det i samma kategori som overguessing kanske?

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#25 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 14:56

Min högst personliga åsikt baserad på väldigt lite spelande. Block som inte står i närstrid får ej flyttas i magifasen för att få plats för fler figurer, du har en movementphase innan, se till att ställa blocken så du kan raisa där du vill. I närstrid tycker jag personligen att man kan "putta bak" en enhet som är i baken då den är flytande i andra fall (enheten i baken åker ju automatiskt efter när du dödar av ranker, så de kan väl då åka tillbaka när det raisas nya modeller).

#26 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 14:56

Isåfall tycker jag definitivt inte att man skall tillåta raise om det inte finns plats. Ifall motståndaren vill använda hundra päng SH och en Örn föär att hindra detta ser jag det ur två perspektiv.

Fienden använder massa päng för att hindra dina 80. Bra för din del, om du inte bygger din takik på att mass-raisa.
Isåfall tycker jag minsann att det är god strategi och taktik av fienden.

Det finns ingen anledning att tillåta undeadsrais om det inte finns plats.

#27 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 15:05

Skulle man tillåta raise i combat köper jag det hela gladeligen, men tar man bort det står jag fast vid det jag säger.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#28 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 15:14

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 15:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns flera lägen då man tvingas att göra "olagliga" förflyttningar som medför att ens enheter går i andra faser och utnyttjar move som de annars inte skulle haft. Kan leta upp ett par exempel om nån inte hänger med på vad jag menar.

Utan raise är odöda block nästintill ospelbara och jag vill påstå att detta medför att fast cav och flygare lätt själva kan totalt förstöra en VC armé. Vänta er en helt annan typ av VC armé från iaf mig om detta går igenom, mer cav och vampyrer dvs.

Du får gärna nämna några andra "olagliga" förflyttningar, jag kommer in på någon på rak arm. Att man inte kan raisa om det inte finns plats betyder inte döden för rankade enheter i VC listor. Motståndaren kan oftast inte hindra dig från att raisa, endast sätta en begränsing på hur mycket som kan raisas. Säg att du blir chargad i motståndaren tur i fronten, samt att en örn landar bakom din enhet. Du tar stryk och tappar två ranker. I din nästa tur kommer du då kunna raisa tillbaka dessa två ranker utan problem, MEN, du kommer inte kunna fler ranker än du tidigare hade (efter att örnen landat) Det är alltså inte så farligt som du vill framställa det.

Självklart kommer det dock leda till lite annorlunda spel, likasom det leder till ett annorlunda spel att alltid tillåta raise.

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Känns som en dålig anledning att tillåta detta då det a) bara är att rearcharga med en kass enhet för att stoppa raisar en hel runda och b ) man kan flyga en örn bakom och ställa tex. 6 silver helms framför en enhet med 10 ghouls och så äre klart.

A) Rearcharges är inget roligt. Jag ser inget fel i det du nämnde. B)Kört för silverhelms menar du? Om motståndaren gör på det sätt du angivit är det bara för dina ghouls att charga silverhelms. Eftersom hans örn måste hålla sig 1" från din rear och hans silverhelm 1" från din front, kommer du nu ha 2" mellan dina ghouls och hans örn. Det ger alltså möjlighet att raisa en extra rank. Med två ranker och outnumbering har ghouls inga problem att vinner över silverhelms och breaka dom.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#29 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 15:25

QUOTE (toshiro @ May 4 2009, 16:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (@nders @ May 4 2009, 15:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns flera lägen då man tvingas att göra "olagliga" förflyttningar som medför att ens enheter går i andra faser och utnyttjar move som de annars inte skulle haft. Kan leta upp ett par exempel om nån inte hänger med på vad jag menar.

Du får gärna nämna några andra "olagliga" förflyttningar, jag kommer in på någon på rak arm. Att man inte kan raisa om det inte finns plats betyder inte döden för rankade enheter i VC listor. Motståndaren kan oftast inte hindra dig från att raisa, endast sätta en begränsing på hur mycket som kan raisas. Säg att du blir chargad i motståndaren tur i fronten, samt att en örn landar bakom din enhet. Du tar stryk och tappar två ranker. I din nästa tur kommer du då kunna raisa tillbaka dessa två ranker utan problem, MEN, du kommer inte kunna fler ranker än du tidigare hade (efter att örnen landat) Det är alltså inte så farligt som du vill framställa det.

Självklart kommer det dock leda till lite annorlunda spel, likasom det leder till ett annorlunda spel att alltid tillåta raise.

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>

A) Rearcharges är inget roligt. Jag ser inget fel i det du nämnde. cool.gifKört för silverhelms menar du? Om motståndaren gör på det sätt du angivit är det bara för dina ghouls att charga silverhelms. Eftersom hans örn måste hålla sig 1" från din rear och hans silverhelm 1" från din front, kommer du nu ha 2" mellan dina ghouls och hans örn. Det ger alltså möjlighet att raisa en extra rank. Med två ranker och outnumbering har ghouls inga problem att vinner över silverhelms och breaka dom.

Ang. olagliga förflyttningar, kan jag tänka mig tex. en enhet som pursuat av bordet, du ställer en enhet på kanten där den flydde ut. Nu vet jag inte hur detta löses rent regelmässigt men jag kan tänka mig att man skuffar undan motståndarenheten innan man ställer in sin egen.

Om du pursuar in i en annan enhets hörn, dvs, du träffar rakt på hörnet av nån anledning och det står en enhet i vägen för din align så alignas väl motståndaren om han kan göra detta genom att han är smalare tex?

Extrema exempel, men leder ju till en del skuffande.

Vad gäller rearcharges så börjar dessa bli väldigt roliga om det leder till att nöta ner odöda block utan chans till återraise.

exempel b är helt rätt som du säger, men det TVINGAR mig att charge:a. Vad säger att du ställt dina riddare rakt mot mina ghouls, du kan ju tvinga mig att charge:a och diverta, allt i ett.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#30 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 15:38

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 16:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang. olagliga förflyttningar, kan jag tänka mig tex. en enhet som pursuat av bordet, du ställer en enhet på kanten där den flydde ut. Nu vet jag inte hur detta löses rent regelmässigt men jag kan tänka mig att man skuffar undan motståndarenheten innan man ställer in sin egen.

Man går in på bordet så nära den punkt man lämnade bordet som möjligt. Dvs man flyttar inte motståndare. pg 43

Om du pursuar in i en annan enhets hörn, dvs, du träffar rakt på hörnet av nån anledning och det står en enhet i vägen för din align så alignas väl motståndaren om han kan göra detta genom att han är smalare tex?

Ja det gör han och det är enligt reglerna, pg 21. Täcks också i SWE FAQn om jag inte minns fel.

Vad gäller rearcharges så börjar dessa bli väldigt roliga om det leder till att nöta ner odöda block utan chans till återraise.

Dvs ungefär lika roligt att bli rear-chargad som för alla andra..

exempel b är helt rätt som du säger, men det TVINGAR mig att charge:a. Vad säger att du ställt dina riddare rakt mot mina ghouls, du kan ju tvinga mig att charge:a och diverta, allt i ett.

Onej! Jag TVINGAR dig att döda/charga bort mina silverhelms!! Jag som trodde det var en del av spelet.. Bäst jag slutar använda harpies, great eagles m.m då de också är bra på att tvinga fram/diverta bort chargers..

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#31 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 15:41

Okay, nu vet jag inte i vilket universum du blir av med ditt rankade block för att en örn chargade dig i baken men det händer sällan mig när jag spelar en lite mer "levande" armé.

Du måste spela all frenzy arméer för sist jag kollade fanns det inget som tvingade dig att charge:a eller dö för att det står en enhet silverhelms framför dig.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#32 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 16:03

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 16:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Okay, nu vet jag inte i vilket universum du blir av med ditt rankade block för att en örn chargade dig i baken men det händer sällan mig när jag spelar en lite mer "levande" armé.

Det är sant, även enheter som i vanliga fall inte bryter ranker skulle orsaka stor skada på VCs rankade block. Orättvist eller bara enligt reglerna? Jag skulle säga det senare. Ett mellanting vore att köra att VC inte kan raisa om det inte finns plats. Dom kan dock flytta tillbaka en fiendeenheter som attackerar dom i rear, då det är naturligt att enheter kan röra sig fram och åter väl i närstrid (redress the ranks osv).

QUOTE (@nders @ May 4 2009, 16:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du måste spela all frenzy arméer för sist jag kollade fanns det inget som tvingade dig att charge:a eller dö för att det står en enhet silverhelms framför dig.

?! Det finns massor av situationer då man kan bli tvingad att charga när man inte vill, och chargar man inte så blir man dödad.

#33 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 14:52

Kan en lösning vara att tillåta raise i combat enligt omvänd "remove casualties"?
Och sedan neka raise om enheter är ivägen, utanför combat?

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#34 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 16:08

Jag förstår inte varför VC ska få tillåtelse att raisa trots det inte finns plats? Som VC-spelare får man väl helt enkelt se till att man inte blir rear-cahrgad eller dylikt, man kanske blir tvungen att slänga sin gaze of nagash på en örn istället för att kasta van hels.

Men någon gratisfördel som betyder regeländring ska de minsann inte ha, framförallt inte när de spelar mot en taktisk motspelare.

#35 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 16:32

Problemet är ju att det inte finns regelstöd åt nått håll. Hade det funnits hade vi inte haft den här diskussionen...

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#36 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 17:27

Well jag kan iaf säga att jag som VCspelare, sen flera år bakåt, har spelat med denna tolkning(inte plats = inga modeller) hela jävla vägen och det har aldrig varit problem för mig. Så jag ser inte hur det skall fortsätta att vara det nu heller.
Tycker man örnar är jobbiga kastar man gazen, alternativt köper man lite bats som får vakta ens rear.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#37 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 17:51

QUOTE (DHettNeck @ May 5 2009, 17:32 ) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet är ju att det inte finns regelstöd åt nått håll. Hade det funnits hade vi inte haft den här diskussionen...

Det finns ingen regel som säger att man kan flytta runt varje sig sina egna, eller motståndaren enheter, i magifasen. Vill VC-spelare kunna raisa när det inte finns plats, måste de därför visa varför man ska frångå grundreglerna. Bevisbördan ligger i VC-lägret.

#38 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 18:19

QUOTE (toshiro @ May 5 2009, 18:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns ingen regel som säger att man kan flytta runt varje sig sina egna, eller motståndaren enheter, i magifasen. Vill VC-spelare kunna raisa när det inte finns plats, måste de därför visa varför man ska frångå grundreglerna. Bevisbördan ligger i VC-lägret.

Det är inte direkt långsökt att se "lägga till modeller i rear rank" som det omvända från "plocka bort modeller i rear rank".

När man tar bort modeller, DVS folk dör i närstrid, då flyttar motståndaren i ens bak framåt när det finns plats.
Att det omvända skulle gälla och motståndaren skulle backa lite när nya killar läggs till känns väl inte helt galet.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#39 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 20:05

Jag var naturligtvis tvungen att höra efter på TWF.

http://warhammer.org...php?f=3&t=57984

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#40 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 05 maj 2009 - 22:40

QUOTE (fjugin @ May 5 2009, 19:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (toshiro @ May 5 2009, 18:51 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är inte direkt långsökt att se "lägga till modeller i rear rank" som det omvända från "plocka bort modeller i rear rank".

När man tar bort modeller, DVS folk dör i närstrid, då flyttar motståndaren i ens bak framåt när det finns plats.
Att det omvända skulle gälla och motståndaren skulle backa lite när nya killar läggs till känns väl inte helt galet.

Warhammer är ju uppbyggt som så dock att det står vad man får göra. Inte vad man inte får göra. Vill du flytta på fiendens enheter när du raisarfår du helt enkelt visa en regel som tillåter det. Inte en regel som INTE tillåter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar