Hoppa till innehåll

Foto

överskjutning

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#1 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 00:42

Ni vet alla hur det funkar, en kanon eller annat guess range vapen nominerar en figur som mål men gissar efter en annan, i samma linje längre bak. Guess range vapen har överlevt jag vet inte hur många editioner och det har aldrig funnits en enda liten nånting om att detta inte skulle vara okey. Men man möter fortfarande spelare som inte anser att det är lagligt. Personligen är jag alltid noga med att säga till i tid, oftast när motspelaren ställer en karaktär eller dylikt så att jag kan överskjuta - de får en chans att flytta annorlunda.

Vad jag inte förstår är varför det inte är allmänt accepterat. När man väl vant sig är det inte svårt att undvika. Vi vet ju alla hur totalt det här spelet harvererar om man ska blanda in sina egna omdömen om 'rättvist' eller ännu värre 'realistiskt'.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 07:25

QUOTE (glasman @ Aug 1 2007, 01:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ni vet alla hur det funkar, en kanon eller annat guess range vapen nominerar en figur som mål men gissar efter en annan, i samma linje längre bak. Guess range vapen har överlevt jag vet inte hur många editioner och det har aldrig funnits en enda liten nånting om att detta inte skulle vara okey. Men man möter fortfarande spelare som inte anser att det är lagligt. Personligen är jag alltid noga med att säga till i tid, oftast när motspelaren ställer en karaktär eller dylikt så att jag kan överskjuta - de får en chans att flytta annorlunda.

Vad jag inte förstår är varför det inte är allmänt accepterat. När man väl vant sig är det inte svårt att undvika. Vi vet ju alla hur totalt det här spelet harvererar om man ska blanda in sina egna omdömen om 'rättvist' eller ännu värre 'realistiskt'.

Om jag inte missminner mig, sitter på jobbet nu så har dom verkligen uttryckt att overguessing inte är regelrätt.

//puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#3 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 07:38

QUOTE (glasman @ Aug 1 2007, 01:42 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är inte tillåtet nu om jag tolkat reglerna rätt. Det stod uttryckligen att det var tillåtet i 2002ans lilla kapitel om warmachines. Men nu står det att man måste se det mål man siktar på, så då anser jag att man måste göra en så korrekt gissning som möjligt (10 framför med kanoner osv)

#4 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 08:17

glasman, är du seriös? Overguessing har väl alltid ansetts vara höjden av osportslighet, att skamlöst utnyttja en lucka i reglerna för att skaffa sig fördelar. Stor dubbemoral från en som kommenterade skåningens armélista på detta vis:
QUOTE (glasman)
Äh, kom igen, varför spelar man warhammer? Inte för att bara se sura miner på andra sidan bordet iallafall.

Så det är ok att spela osportsligt men om man tar en laglig (dock tråkig) lista, då ska man få skit? Snyggt (vad har hänt med rolleyes-smileyn f ö?)
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#5 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 09:05

Det är lika lagligt som att slå till sin motståndare med regelboken. Och jag brukar ta med mig den stora fina inbundna. När jag tänker på det är nog faktiskt till och med mindre lagligt.
Postad bild

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 09:44

I förra upplagans Annual 2002 fanns en virrig (men officiell) artikel om War Machines som i princip sa att Stone Throwers och Cannons fick gissa fel med flit. Mortars fick det emellertid inte. Varför det var olika sades det inget om.

Nya reglerna är lika (o)tydliga som gamla grundreglerna innan den artikeln kom. Man ska se det man siktar på.

Frågan är var gränsen går för vad som är övergissning. Innebär de nya reglerna att man måste sikta på första ledet i en rankad enhet? Får man inte ta i lite för att det är bättre att komma lite för långt än lite för kort?

Det finns solklara fall där man gissar mot ett mål som är ungefär 12" bort för att träffa ett som är 20" eller mer bort. När det rör sig om skillnader som kanske bara är 10 % av det gissade avståndet, hur gör man då? Det kan bli svårt att dra gränserna.

En husregel skulle kunna vara att låta motståndaren säga "Perfekt gissning, vi behöver inte mäta" och lägga plattan mitt över den enhet/modell man siktade på. Vet inte riktigt hur det skulle göras för kanoner bara.

#7 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 12:06

Så länge man är på det klara med att det är så blir det inga problem. Hålla karaktärer inne i units (vilket verkar vara reglernas strävan iallafall). Och att faktiskt diktera vad som får göras o inte är ju omöjligt. Det är helt enkelt en vane sak. Annars blir det en bedömnings fråga o då vinner den med flest kompisar...

Jag kan inte förstå varför man vill komplicera spelet på detta onödiga vis, om någon har ett citat där det står hur detta funkar vore det bra. Så länge man är överens i tid blir det inga sura miner. Här i skogen har vi alltid spelat så här, vi har även flitigt använt oss av fanatic slingshots. Min känsla säger mig att dessa 'osportsliga' kvaliteter är inbakade i figurens poängkostnad. Jag menar en dvärgkanon har i stort inga fördelar vs en S7 bolter om den inte får överskjuta.

Men med tanke på vilken öm tå det här verkade vara är det väl bäst att jag lägger ner min sak. Det ska bara tilläggas att på gothcon här senast blev jag utsatt för ett slingshot, och hotade att överskjuta (domaren tyckte det var OK då jag sa till i motspelarens move phase), inga sura miner nånstans.

Robert E Lee

#8 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 12:07

Reglerna säger att man ska se det man siktar på. Precis som anton säger betyder det egentligen att man alltid måste centrera en template på en av modellerna i frontranken, även om det är allmänt accepterat att inte göra det (Exempelvis med stone throwers).
Om någon uppger helt orimliga siffror för att medvetet träffa något annat, så säger jag ifrån.

Ett gränsfall är ju när man riktar en kanon både genom en enhet och mot en lösgående karaktär bakom den. Men så länge gissningen är rimlig för att träffa enheten snarare än karaktären, så finns det inte mycket att göra.

//Seto

#9 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 01 augusti 2007 - 12:10

Själv tycker jag att man bör försöka träffa det mål man siktar på (som man måste se enligt regelboken).

I reglerna för kanonen finns dock en uppmaning att man ska gissa så bra som möjligt till den man siktar på, samtidigt som man ska gissa för kort för att den studsar - så du bryter mot GW's rekomendationer vad du än gör
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#10 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 14:44

Det går att införa en rätt enkel husregel för att göra övergissningar praktiskt omöjliga. Har för mig att den användes i 40K, när det fans giss-vapnen i det spelet.

Det hela går ut på att spelaren som skjuter kanonen nominerarar vilken punkt han gissar mot, innan extra avstånd för artillery tärning läggs till. Vanligvis läggs punkten 6-10 tum framför lagligt mål. En tärning eller liknande läggs ut. Givetvis så mäts inget.
Spelaren gör sedan sin gissning mot denna punkt.
Om motspelaren tycker att gissningen är fel tillåts han att göra en egen gissning.
Den gissning som är närmast den nominerade punkten används.

#11 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 15:06

Övergissningar går nog inte att förhindra helt, det är upp till spelarens samvete och rykte. Crispus husregel verkar vettig men inget borde hindra att lägga en gissning 2" ifrån ett mål med en kanon.

Att snipa med kanoner anser jag vara helt ok, speciellt om det är mot karaktärer. "Look out sir" finns av en anledning. Står en karaktär/chariot eller liknande bakom en enhet tycker jag det är ok att lägga en kanons skyttlinje så den träffar andramålet om den träffar alla ranker i enheten den siktar på.

#12 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 15:07

Börjar man köra med Fanatic slingshots och overguessing mot mig, ja då skulle jag påpeka att den Q&A som sa att man måste raisa nya enheter med minst 4 i bredd i första ranken är sorgligt utdaterad och att frågan inte har adresserats officiellt i 7th ed - dags för återkomsten av Zombie conga lines! evilgrin.gif
Setomidor sammanfattar problemet med överskjutning bra annars, jag tycker inte det behövs husregler för att avstyra otyget.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#13 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 18:02

Lite OT: När ni säger Fanatic slingshot, menar ni en riktig slingshot (congaline med Night Goblins som gör en wheel så att sista modellen går sjukt långt och triggar Fanatics mot ett mål som var typ 20" från NG-enheten före förflyttningen) eller Fanatics som avsiktligt skickas genom egna enheter? Om det är det senare så gör jag det med gott samvete.

#14 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 01 augusti 2007 - 18:41

Slingshot syftar till wheelningen. NG's är bara ett exempel egentligen, det kan vara lika elakt med t.ex glade guard som kan wheela sig in på short range turn 1, och sen backa typ 10" per runda och fortfarande skjuta. (turn sidan, wheel 0.6", turn andra sidan, wheel 0.6", turn framåt för att skjuta).

QUOTE (Anton @ Aug 1 2007, 19:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lite OT: När ni säger Fanatic slingshot, menar ni en riktig slingshot (congaline med Night Goblins som gör en wheel så att sista modellen går sjukt långt och triggar Fanatics mot ett mål som var typ 20" från NG-enheten före förflyttningen) eller Fanatics som avsiktligt skickas genom egna enheter? Om det är det senare så gör jag det med gott samvete.

#15 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 02 augusti 2007 - 19:12

QUOTE (glasman @ Aug 1 2007, 13:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
fanatic slingshots.

Allvarligt, spelar ni med alla sådana saker som dvärg och zombiecongor och slingshots blir spelet snabbt ganska tråkigt.

Det finns många lägen när en kanon är bättre än en boltare, tex oskadade 3wound-enheter eller flankskott mot uppsittna demonetter, mmm....

#16 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 03 augusti 2007 - 10:20

Inte för att förvandla det här till en kanon vs boltare debatt, men ändå...
Visst finns det vissa mål var en kanon funkar bättre, den dödar ofta bättre mot rankade enheter också. Men den är avsevärt dyrare o framförallt får man bara en för ett choice. För att inte tala om att den har en tendens att explodera... Det är bara att titta på de gängse kompmallar som ligger ute 3 boltare ger ofta mer minus än 2 + 1 kanon. Spelar man med överskjutning däremot har kanonen den fördel att den i högre utsträckning påverkar motståndarens förflyttningar.

Robert E Lee

#17 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 03 augusti 2007 - 22:09

Alltså, överskjutning är förbjudet enligt regelboken... Lär dig leva med det!

För övrigt anser jag att Crispus förslag för att lösa de värsta avarterna av överskjutnig är bra

/H

#18 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 04 augusti 2007 - 00:03

Äh, inget 40k trams i fantasy tack. Overguessing är förbjudet och de som försöker sig på dylikt utför man "the Sovothian act" på så lär de sig till nästa gång..

/Morgan

#19 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 04 augusti 2007 - 13:21

Här står jag alltså ensam på barrikaderna... hat fått en regelbok i huvudet och blivit utsatt för en sovothian act!?

Ni behöver inte skälla, jag tycker jag för ett ödmjukt resonemang.

Jag måste tydligen ha missat det här i regelboken eftersom ni påstår att det är klargjort där, konstigt bara, jag tycker jag borde lagt märke till det. Att man ska se det man siktar på är ju inte detsamma som att se det man träffar. Det finns inte heller något logiskt resonomang emot överskjutning, historien är full av kanonkulor som träffar mål bakom linjerna. Och låt oss säga att man framför sig har en mängd units tätt samlade i en klump, framför o bakom varandra, är det inte rimligt att man då bara lobbar in en sten mitt i koncentrationen? Sen skulle det ju knappast rubba balancen mellan arméerna nåt vidare, de som förlitar sig på guess range vapen är ju knappast några 'A' arméer.

Men jag är inte dum nog att jag inte märker varåt det blåser så det blir inga överskjutningar från min sida på nån turnering. Det konstiga är bara att det nu kommer krävas house rules som det blir svårt att bli ense om, att motståndaren ska ha lov att gissa är ju helt befängt. Och som alltid när det blir för dimmigt är det den med flest kompisar/högst auktoritet som vinner... ska jag dömma efter inläggen i den här tråden lär det knappast bli jag.

Robert E Lee

#20 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 04 augusti 2007 - 15:24

Diskusionen har dock inte handlat så mycket om att sikta på enheter bakom, även om det händer som att framför allt sikta på karaktärer bakom enheter. Eftersom någon drog in logik. Varför i hela friden skulle man sikta på något man inte ser?
Overguessing är i min bok alltid 1 i sportsmanship.
Om en kanonkula däremot studsar egenom en enhet och in i en karaktär bakom så kan jag inte protestera speciellt mycket (mer än att svära åt min egen klantighet).
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar