Hoppa till innehåll

Foto

The Ninth Age

• Please log in to reply
1328 replies to this topic

#21 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 08:36

Fattar inte att ingen ännu frågat det vi alla undrar: Kommer TK få marschera inom 12" från generalen? :)

Har vi inte diskuterat, men säger så här, om jag får enväldigt bestämma (vilket jag inte får) blir det inom 12" från general eller hierofjant.

Vad gäller 50% heroes/lords har vi väl inte riktigt bestämt något där heller (vad jag kan komma ihåg, men Lagge är spindeln i nätet som för anteckningar), tycker personligen vi ska slopa den regeln.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#22 Hugo86

Hugo86

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 33 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 08:38

Det hade kunnat vara bra med en Facebook grupp där man kan lägga upp förslag på ändringar och polls på vad communityn tycker är bästa ändringen. Alla kanske inte har Facebook men tror det är fler som har Facebook än ett account på swfb, som är intresserade av att hjälpa till med 9th. Funderingar?

#23 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 09:01

Som jag skrev på något annat ställe.

I nuläget är prio 1 få ett spelfärdig version ASAP. För att visa att communityt lever innan allt för många lämnar hobbyn i protest mot AoS. Ju fler som är inblandade i projektet, desto längre tid tar det att göra saker (vänta på att alla ska få chans att tycka till, folk har starka åsikter och argumentation drar ut på tiden, invänta resultat från omröstningar osv).

Tanken är ta fram en alpha-version inom liten grupp. När väl det är är fixat är planen att vara mer feedback inriktad, diverse olika kanaler för feedback, samt större besluts-fattande (internationell) grupp.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#24 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 09:18

Egentligen kan man ju tänka såhär nu när många kockar är inne och rör. Om 8th är den sista regelboken borde man helt enkelt utgå helt och hållet från den så att nya spelare har något stt förhålla sig till. Denna regelbok korrigerar man sedan med errata och FAQ som gw så snällt valt att ta bort. Denna errata korrigerar sedan helt enkelt regelboken så lite som är nödvändigt för att göra spelet vettigt (unmodified ld osv. Wardsaves mot jättespells etc etc). Därefter hjälper FAQ till att förstå och över tid kan man även göra större modifikationer. Då löper man heller ingen risk för en cease and desist från GWs håll. Till detta kommer även FAQ och errata till de armespecifika böckerna. Då kan man över tid korrigera sådana saker som skillcannon och warlocks.
Så det jobb som ni gör är egentligen att kontinuerligt uppdatera FAQ och errata istället för att gw gör det(eller inte gör det). Sen ser ni även till att gamla böcker blir spelbara osv.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#25 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 10:01

Mungojerre talar klokt)

#26 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 10:36

Problemet med 50% lord and heroes är att det blev löjligt vad som plötsligt gick att göra. Det blev väldigt lite enheter i förhållande till antalet karaktärer.  En fast cav hero är ofta en bättre diverter än en enhet med vanligt fast cav, för min (inte ofta spelade iof) empire arme var det alltid bättre att ta en hero på pegas i stället för knights och så alla light councils och bussar bara som några få exempel.

Jag håller med om minimala ändringar för att få detta accepterat så jag får väl leva med detta. (Även om jag gärna skulle vilja slippa den sista, sälj mer modeller, faq uppdateringen).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#27 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 10:40

Problemet med 50% lord and heroes är att det blev löjligt vad som plötsligt gick att göra. Det blev väldigt lite enheter i förhållande till antalet karaktärer.  En fast cav hero är ofta en bättre diverter än en enhet med vanligt fast cav, för min (inte ofta spelade iof) empire arme var det alltid bättre att ta en hero på pegas i stället för knights och så alla light councils och bussar bara som några få exempel.

Är väl inget mer än en smaksak?

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#28 Flopparn

Flopparn

Member

• Members
  • PipPip
  • 23 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 11:48

Uppdatera Skavens cast values :P

#29 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 12:03

Personligen ser jag lore of undeath som en mycket mer trasig grej än 50% lords and heroes. Men det optimala scenariot hade varit att båda ska bort. Såg på GothCon hur löjlig Lore of Undeath är i vissa setups, medans 50% lords and heroes ger tråkiga arméer, men ändå är hyffsat balanserad då den hjälper alla arméer.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#30 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 12:06

Som vi brukar säga i superhjätevrlden  "With great percentage comes great responsability".  

Det går nog att kompa bort 50% regeln eller på turneringar :P generellt sett är det en bättre designmetod att gå på XXXL och sedan får varje användare sy om tröjan till lämplig storlek än att börja på M och försöka sluta på XXXL.

#31 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 551 Inlägg:

Postad 08 juli 2015 - 23:37

Hoppas verkligen att detta projekt tar sig! En av anledningarna till att jag är så bitter över ärkefloppen som är AoS är att jag inte skulle få använda mina nya mastermålade wood elves om warhammer gick åt pipan ^^

Hör gärna av er om ni skulle behöva en konsult när ni börjar peta på Lizardmen armén. Har en del idéer att tillämpa där :D

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#32 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 08:13

Tanken med att ändra poäng och regler på enheter för att få dem mer balanserade är god men va försiktiga med det. En stor del av charmen är ju ändå att enheter är olika bra. Man gillar ju ändå känslan man får över de lite mer OP enheterna. Shit helvete har du en fullkittad DP hur ska jag kunna ta hand om den etc etc. Om dessa enheter (ni vet de som anses bäst i spelet) toknerfas för att få till balansen tappar man ju lite av den känslan. Lika så om de sämre enheterna ska göras mycket bättre. En av de trista grejerna med AoS tycker jag är att det är för liten skillnad mellan olika raser och enheter så trist om the ninth age går samma väg.

Lika så undrar jag om just ändring av poäng och regler på enheter är tänkt att ersätta kompmallen? Jag kan tycka att det är lite synd i så fall och ser gärna att kompmallen finns kvar då den möjliggör att man kan spela spelet på olika hårdhetsnivåer. Tror det kommer finnas en efterfrågan på det även om warlocks kostar 35 p styck och skullcannons går på 220 p eller vad de nu ska kosta.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#33 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 08:49

Personligen ser jag lore of undeath som en mycket mer trasig grej än 50% lords and heroes. Men det optimala scenariot hade varit att båda ska bort. Såg på GothCon hur löjlig Lore of Undeath är i vissa setups, medans 50% lords and heroes ger tråkiga arméer, men ändå är hyffsat balanserad då den hjälper alla arméer.

Hur är Lore of Undeath trasig? 

jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#34 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 10:03

Hur är den inte det?
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#35 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 10:08

Tanken med att ändra poäng och regler på enheter för att få dem mer balanserade är god men va försiktiga med det. En stor del av charmen är ju ändå att enheter är olika bra. Man gillar ju ändå känslan man får över de lite mer OP enheterna. Shit helvete har du en fullkittad DP hur ska jag kunna ta hand om den etc etc. Om dessa enheter (ni vet de som anses bäst i spelet) toknerfas för att få till balansen tappar man ju lite av den känslan. Lika så om de sämre enheterna ska göras mycket bättre.

Nya poäng kommer vara den viktigaste ingrediensen för balansera upp spelet.

Tänk dig att en DP skulle ha en mer skälig prissättning. Man skulle fortfarande kunna kitta honom lika mycket och få en precis lika bra modell då som nu, men skillnaden att den skulle kosta en del mer poäng.

Tar man fullkittad DP under kompmallen blir resten av armén lidande i form av att man fick ta en del o-optade vad för att få ihop kompen.

Tar man fullkittad DP under the 9th age blir resten av armén lidande i form av att man ar mindre poäng att spendera på andra enheter.

DPn i sig är fortfarande lika jobbig att hantera i båda fallen.

Lika så undrar jag om just ändring av poäng och regler på enheter är tänkt att ersätta kompmallen? Jag kan tycka att det är lite synd i så fall och ser gärna att kompmallen finns kvar då den möjliggör att man kan spela spelet på olika hårdhetsnivåer. Tror det kommer finnas en efterfrågan på det även om warlocks kostar 35 p styck och skullcannons går på 220 p eller vad de nu ska kosta.

Nej, ingen kompmall. Vore lite kontraproduktivt att både balansera upp spelet med nya poängkostnader och sedan också sätta komp på saker som har felaktig poängkostnad.

Frammana ethereals och terrorgheist (som ger bort noll victory points när de dör) är väl de största problemen med lore of undeath.

Erik Aronson

#36 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 11:09

Har lite jobb om någon är sugen på hjälpa till:

1. Take an army (not skaven, beastmen, bretonnia, chaos dwarfs, daemons, dark elves, dwarfs, empire).
2. List all unintswith (current) points cost per model, and unit size for all (non single-model) units, using current minimum size and a rounded   maximum making the unit's maximum cost around 450-500 points (given standard equipment. Never bigger than 80 models)

3. Send PM till me

Format:

LORDS
...

HEROES
Morghur, Master of Skulls 280pts -

Slugtongue 190pts +

Moonclaw, son of Morrslieb 200pts -

Wargor 85pts

Gorebull 160pts

Bray-shaman 75pts

CORE
Gor Herd 7pts
Unit size: 10-60 models

Ungor Raiders 6pts
Unit size: 5-15 models

Ungor Herd 5pts
Unit size: 10-80 models

Tuskgor Chariot 80pts

Chaos Warhounds 6pts
Unit size: 5-35 models

SPECIAL
Razorgor Chariot 145pts -

Centigors 25pts -
Unit size: 5-20 models

RARE

...

EDIT:

Please also include mounts, like this:

Karl Franz 340pts

Deathclaw 215pts

Imperial Dragon 300pts

Imperial Pegasus 45pts

Erik Aronson

#37 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 11:37

Jag kan ta Empire.

Edit: Hur vill ni ha additional choices? Tex så brukar man ju vanligtvis inte ha Karl Fanz till fots..

#38 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 403 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 11:37

Det finns väl en sak man får i kompmallen som är väldigt svårt att återskapa med bara poängsättning, och det är kombinationsminus. Så som många gånger har sagts så är det tex mer än dubbelt så bra att ta 2 HPA istället för 1, därför är den andra dyrare i komp. Hur skulle detta kunna återspeglas genom att justera poängkostnaden? Även om HPA blir rejält mycket dyrare så kommer två stycken att vara väldigt jobbigt att hantera (förutsatt att de inte är så dyra att det inte går att få in två på 25% rare). Såklart kan man justera regler då för att göra det mer balanserat, men då är vi tillbaka i att saker blir mer likställda.

Jag vet inte vad som är bäst här men det är intressanta frågor. 

En annan sak jag vill nämna är att det finns en till anledning till att få ut en version av "9th age" ASAP. Flera andra håller på med liknande idéer och det vore att föredra om alla kunde enas kring så få system som möjligt. Med tanke på kompmallens popularitet så har nog "9th age" ganska goda möjligheter att spridas, men då gäller det att den är tidigt ute så att alla inte har börjat köra sina egna race med modifierade 8th.  

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#39 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 11:41

Det finns väl en sak man får i kompmallen som är väldigt svårt att återskapa med bara poängsättning, och det är kombinationsminus. Så som många gånger har sagts så är det tex mer än dubbelt så bra att ta 2 HPA istället för 1, därför är den andra dyrare i komp. Hur skulle detta kunna återspeglas genom att justera poängkostnaden? Även om HPA blir rejält mycket dyrare så kommer två stycken att vara väldigt jobbigt att hantera (förutsatt att de inte är så dyra att det inte går att få in två på 25% rare). Såklart kan man justera regler då för att göra det mer balanserat, men då är vi tillbaka i att saker blir mer likställda.

I dvärgarnas bok finns ju faktiskt runor som kostar mer desto fler du har. Man skulle ju kunna göra något liknande för vissa enheter (300p/450p/600p) typ.

Typ light council blir jävligt komplicerat rent regel-mässigt kanske dock.

#40 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 11:45

Eller så finner man sig i att det aldrig kommer att gå att få alla val internt balanserade och låter A-bombs vara bättre i kvadrat. Så länge arméböckerna har hyfsad intern balans men framför allt extern balans så gör det inte så mycket om det finns några figurer i varje fraktion som är lite bättre eller sämre än genomsnittet. Det viktiga är att fraktionerna är balanserade mot varandra.

Det brukar väl till och med finnas den sortens spelare som medvetet tar de lite sämre alternativen och försöker göra nåt kul med dem, så att låta vissa saker fortsätta vara lite sämre (inom en rimlig gräns givetvis) fyller en funktion också. På samma sätt är det najs med några saker som är lite bättre för de som gillar att opta sina listor och försöka få ut så mycket det går ur dem.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar