Hoppa till innehåll

Foto

Elo-Ranking Whfb Sverige

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
276 replies to this topic

#81 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 01 december 2013 - 13:38

Woho! Förbättrade mig med 15 placeringar!
Primo Victoria

#82 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 01 december 2013 - 16:15

Man kanske borde ha olika värden på när du mött en arrangör, när du inte dyker upp till en match och när du hoppar av.

Som det är nu så kan man helt enkelt "tjäna" på att hoppa av en turnering eller stå över en match på morgonen om man försovit sig / är bakfull eller är försenad om man ligger bra till (känns inte helt rätt).

Förslagsvis så behåller man det som nu med möten av arrangörer dvs att matchen inte räknas.

Struken match p.g.a. försening, fusk eller annan orsak ger en motståndarranking på 1500.

Avhopp, alla följande matcher räknas mot en motståndarranking på 1000.

Detta är också ett sätt att motivera folk att fortsätta spela klart turneringar, då det ofta ställer till en hel del problem med avhopp och liknande för arrangörer.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#83 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 01 december 2013 - 16:59

Fast man tappar rätt ofta mer poäng på att hoppa av än att spela klart en turnering då viktningen görs mot antalet matcher du spelat. Matcher man inte spelar räknas inte in i rankingen över huvud taget.

Om folk betalar ~1000ish kronor för att åka på turnering och sedan hoppar över matcher för att behålla sina internetpoäng får det nog stå för dem

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#84 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 01 december 2013 - 17:28

...viktningen görs mot antalet matcher du spelat. Matcher man inte spelar räknas inte in i rankingen över huvud taget.

Det är väl det här kan kan ha synpunkter på, men det är du som lagt upp systemet så det är du som avgör, jag ger bara mina synpunkter på det. :excl:

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#85 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 december 2013 - 17:42

Sjukt bra jobbat Chrisitan :thumb:

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#86 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 14:08

Det borde finnas definerat någonstans vilka turneringar som är rankingdugliga.

Är en två månaders-liga okej att rapportera in?

Är klubbmästerskap okej att rapportera in?

Är en 5-manna turnering i mitt vardagsrum okej att rapportera in?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#87 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 14:10

Det borde finnas någon form av riktlinjer.

Typ, turneringen skall minst ha 10 personer, vara öppen för alla och varit utlyst på forumet minst 1 månad innan turneringen äger rum.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#88 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 15:07

Jag tänkte mig den enkla riktlinjen att de ska vara utlysta i sitt egna underforum på swfbr, vilket borde täcka det mesta.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#89 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 15:10

Nån form av tidsskala och deltagarantal tycker jag bör vara med. Dock är det inte lika vanligt med små turneringar i fantasy som i 40K dock kanske.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#90 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 15:18

Rent teorimässigt spelar det dock ingen som helst roll om folk spelar massa småturneringar, det är mest bra för rankingen eftersom den personen då snabbare kommer nå sitt korrekta värde där personen kommer få en rankinguppdatering kring +/- 0 för varje turnering. Ett av de större problemet med Elo applicerat på whfb är att det tar ett tag att få den mängd data som krävs för att rankingen ska bli viktad korrekt. Just nu är ju spannet mellan 1a och sista plats bara runt 200 poäng.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#91 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 486 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 20:48

Skulle man inte kunna ändra så att man för +/- på sina ranking poäng dubbla sina expected BP (som jag förstod det nu var det skillnaden i BP en gång +/- på sina rankingpoäng) för att snabba på utjämningsprocessen? Man skulle kanske kunna ha det i ett år (eller mindre/mer beroende på hur snabbt det går) och sedan sätta tillbaka till 1x BP i +/- (för att få en exaktare ranking när man har kommit på ett ungefär dit man ska).

#92 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 21:02

Mjo jag har funderat i banor kring att nu när vi ändå börjar närma oss(fått in även warcon och lincon nu) att ha 2 års samlad data så kanske man kan öka faktorn K (i första posten) så att den blir något annat än 1 för denna data, alternativt kan man också sänka faktorn 400 i exponenten då det är den som avgör hur stor inverkar skillnaden i ranking gör (just nu innebär en skillnad på 400 att den med högre ranking förväntas ta 18 BP i snitt per match). 

Dock är väl frågan också hur stor inverkan detta kommer ha i slutändan. Tar vi t.ex. Robert som nu leder rankingen som exempel så kommer han i sin nästa turnering (förutsatt att snittrankingen på hans motståndare är 2050) behöva ta 60BP för att gå +/- 0, så vi börjar närma oss nivåer där de i toppen har det kämpigare att ta poäng

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#93 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 22:04

Jag undrar lite vad rankingen är till för. Är det mest för skoj så kan man ändra på faktorn K men är det för att det är planer på att använda den

för ett mästarmöte så behöver man inte ändra på den för då kommer vi ändå nollställa den varje år.

David "Dangerous" D

#94 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 22:15

En Elo-ranking kan dock verkligen inte nollställas då den behöver ett 50-tal datapunkter per person innan den ens börjar bli korrekt, så detta får ses som någon form av maraton-ranking

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#95 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 22:17

Något rankingen däremot kan användas till i slutändan är att seeda första omgången i turneringar, samt att det går att modifiera swiss-systemet på ett sådant sätt att vi i vissa fall kan undvika att det faller ihop (t.ex. när man spelar en turnering med över 100 deltagare och swissar 5 matcher vilket vanligtvis kan vara otillräckligt för att utse en "korrekt" vinnare)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#96 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 december 2013 - 07:30

Jag undrar lite vad rankingen är till för. Är det mest för skoj så kan man ändra på faktorn K men är det för att det är planer på att använda den

för ett mästarmöte så behöver man inte ändra på den för då kommer vi ändå nollställa den varje år.

Varför skulle man nollställa den? Det verkar väldigt dumt.

Något rankingen däremot kan användas till i slutändan är att seeda första omgången i turneringar, samt att det går att modifiera swiss-systemet på ett sådant sätt att vi i vissa fall kan undvika att det faller ihop (t.ex. när man spelar en turnering med över 100 deltagare och swissar 5 matcher vilket vanligtvis kan vara otillräckligt för att utse en "korrekt" vinnare)

När vi fått in mer data så tycker jag att rankingen skall ligga till grund för ETC-uttagningen som det är på 40K-sidan.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#97 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 486 Inlägg:

Postad 05 december 2013 - 08:00

Om man ska använda rankingen till större saker (alltså en stor faktor i alla turneringar och ETC uttagning) tycker jag att funktionen ligger med bra värden, jag tror inte att man ska ändra allt för mycket. Man kanske skulle i sådana fall kunna ändra exponentens nämnare till något mindre så att det blir mindre rankingpoäng mellan toppen och botten så det krävs mindre poäng att ta sig till mitten men elo-rankingen tillåter inte det inom en rimlig tid enligt mig då det tar (idag) ca 12-15 turneringar att komma upp till mitten om man tar 10BP per match (om jag uppskattat det rätt). Jag föreslår därför att vi sänker faktorn i exponenten så att det går snabbare (men inte för snabbt) att ta sig från bott till mitten. Alternativt kan man ändra K värdet.

Om någon är intresserad löste jag ut skillnaden så att y=(400*(log(1-x/20)-log(x/20)))/log(10) där y är skillnaden i ranking poäng och x är expected BP, alltså sätt in det värde ni tänkte ta i BP (går ej med 20 men med 19,999...) ock så får ni ut skillnaden i rankingpoäng. För att ta 16-4 (att ta tot 80p i en femmatchsturnering) är medelskillnaden 241 i ranking. Så med de siffrorna kommer skillnaden på ett ungefär mellan topp och botten vara cirkus 500 rankingpoäng. Medelpoäng en person med ranking 1800 ska ta är 24 (om den kommer möta en medelranking på 2000). Tar man istället 50p/turnering är det första 26 extra rankingpoäng. Av någon anledning arbetar inte min miniräknare med mig så jag fick uppskatta värdet. Tar man hela tiden 26 BP extra tar det 240/26 vilket på ett ungefär blir 9 vilket innebär att det tar 9 turneringar att gå från 1760 till 2000 där man tar 24 BP extra/ turnering. Ska man sedan räkna med att man spelar 50BP/turnering så avtar skillnaden mellan expected och tagna så man minskar hela tiden sin boost till rankingen och det kommer ta längre tid. Om någon har en miniräknare som samarbetar kan ni gärna räkna ut det exakt :).

#98 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 06 december 2013 - 10:26

Hjälp mig. Är detta det som behövs för att rapportera in? (LinCon 2013)

https://www.dropbox....n 2013 elo.html

Jag fattar inte mycket, men detta är vad min guepp-kille skickade till mig efter att jag försökt beskriva uppdraget till honom...

#99 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 06 december 2013 - 10:28

Om det ser ut sådär i excel (eller efter exportering, sitter på dator utan microsoft-mjukvara just nu) är det klockrent. VP-tabellen behövs inte ens!

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#100 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 06 december 2013 - 10:31

Intressant system, men är förvånad över att en turnering som "qfa mini" räknas in. Det borde absolut finnas en cut-off på minst 40 spelare innan en turnering räknas in i systemet. Att göra reklam för mindre turneringar på SWFBR gör ju ingen skillnad, folk kommer inte åka långt ändå om inte turneringen är av det större slaget. Exempelvis har vi ganska ofta lokala turneringar med ~15 deltagare som än så länge inte är inräknade i ELO systemet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar