Hoppa till innehåll

Foto

Komp RTO3

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
36 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 11:06

Hur ställer sig folk egentligen till den mall som farbror Björn använde senast, funkade det bra eller blev armeerna för hårda och förfå infanteri block?
Vore framförallt intresant att höra vad arrangörerna tyckte

Jag tycker egentligen att WPS mallen är bra men den kräver en del extra arbete och den är väldigt styrande.

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 11:47

En av anledningen till att ÖSM körde sin mall var väl att alla körde WPS och de ville ha variation? Lite trist om alla börjar köra ÖSM-mallen.

#3 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 12:59

jag tycker det är kul med omväxling, så jag kan definitivt tänka mig ösm mallen istället för wps.

#4 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 13:18

Responsen på mallen var närmast uteslutande positiv. Woodelf spelare gnällde på att de var tvungna att ha med Glade Guards. Dock så skall mallen bearbetas lite på restriktionsfronten. Den kommer troligen få ett fåtal rasspecifika undantag såsom att Tzeentch får använda lite mer magi då det skall vara deras styrka men de har en pissig skola som inte gör något med 9 PD samt restriktionslättnader för DE,HE och Dvärgar.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 14:07

WPS kompen är bäst. Jag har inget arrgument för det så ni får helt enkelt
lita på mig thumb.gif
David "Dangerous" D

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 14:15

Om WPS-mallarnas balans tänker jag inte uttala mig förrän Steffo har gjort en topic split. smile.gif

SM-mallen var bra och den funkar absolut. Men skulle inte vilja se att den blev standard. Jag föredrar den nivån på arméer som WPS ger.

#7 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 14:17

QUOTE (Anton @ Aug 23 2005, 15:15 )
Om WPS-mallarnas balans tänker jag inte uttala mig förrän Steffo har gjort en topic split. smile.gif

Done! Hittas under kompdiskussion

#8 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 15:02

Nackdelen med ÖSM-mallen tycker jag är att den förbjuder vissa saker helt. Som t.ex dubbla rare och att man måste ha med 200pts infanteri-block.

Egentligen gnäller jag nog bara för att jag ska spela Wood Elves och 1. Inte vill ha Eternal Guards och 2. Vill ha två Great Eagles.

Tycker inte att jag ska tvingas till något av det.

Då är det bättre som dom har det på Hammarslaget att man FÅR bryta mot reglerna men tappar spelpoäng på det.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#9 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 19:11

Kruxet är väl att här i "norr" så är det antingen okompat eller wps, så på så vis så finns det få alternativ och SM-mallen (kanske liten tweakning) skulle öka mångfalden, inte minska den.

Å andra sidan ser vi gärna att ni RTO´are testkör en modifierad wps-mall så vi kan lära av era misstag biggrin.gif

#10 peurala

peurala

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 19:51

Spelar inte roll. smile.gif

Hur många poäng? Plz 2000?!?!?! biggrin.gif

#11 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 24 augusti 2005 - 13:24

WPS WPS.
Fast jag kan mycket väl åka till ume ändå tongue.gif

#12 Falahk

Falahk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Postad 27 augusti 2005 - 14:17

ÖSM efftersom att QFA3 antagligen kommer köra wps, variation förnöjer thumb.gif , detta har absolut inget att göra med att jag gillade ösm mallen rolleyes.gif

#13 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 27 augusti 2005 - 17:09

Non-comp rolleyes.gif ph34r.gif

(missar ju hammarslaget)
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#14 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 27 augusti 2005 - 21:47

WPS!! Sedans ÖSMiW så vill alla köra den kompen vist den är kul men WPS är det inget fel på

//Khorn som kommpar bra med Chaos
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#15 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 28 augusti 2005 - 11:07

QUOTE (Kryddan @ Aug 23 2005, 16:02 )
Nackdelen med ÖSM-mallen tycker jag är att den förbjuder vissa saker helt. Som t.ex dubbla rare och att man måste ha med 200pts infanteri-block.

Egentligen gnäller jag nog bara för att jag ska spela Wood Elves och 1. Inte vill ha Eternal Guards och 2. Vill ha två Great Eagles.

Tycker inte att jag ska tvingas till något av det.

Då är det bättre som dom har det på Hammarslaget att man FÅR bryta mot reglerna men tappar spelpoäng på det.

Eternal Guards bör troligen undantagas då de utan Highborn räknas som special och jag anser inte att man skall tvingas ta specialinfanteri. Vet inte vad man ska tvinga fram i övrigt då GG redan har 10 som min.limit. Eventuellt får man göra undantaget för WE som man gjorde med Beastherds och räkna GG med standard som ranked infantry eller liknande. Att örnarna tar ett rare var i WE armén tyckte jag först var vansinningt men med lite eftertanke så förstår jag varför. WE armén som är skirmishbaserat måste i princip in i flankerna på folk och med örnar blir det så mycket lättare vilket gör att jag tycker designgänget gjort helt rätt i att minska deras användning i WE armén.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#16 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 28 augusti 2005 - 12:24

QUOTE (Falahk @ Aug 27 2005, 15:17 )
variation förnöjer

SWFBR's fånigaste ord!

Allvarligt, "omväxling förnöjer" används ÖVERALLT, och i ALLA SAMMANHANG, dock allra oftast i brist på bra argument.

Inte riktat mot just enbart dig falakh, men jag har bestämt mig för att protestera när jag ser denna kommentaren tills dess folk slutar upp med dumheterna.

Om inte folk slutar med dessa idiotiska ord (och RTO verkligen tillämpar sig av sydconmallen så att det går) kanske jag tar med tzeentchdraken (utan stav, istället med ögat, AoD och scroll), exalted daemon (lvl 1, soul hunger eller scroll), jätte, två tzeentchkärror, två beastkärror furies och screamers samt de grundläggande 4 enheterna 10 marauders vardera för att ta quarters och fylla 200p minimum rankat inf. Efter det kan vi se hur många som VERKLIGEN tycker att omväxling alltid är bra.

Observera att denna lista är fullt gudkänd enl sydconmallen. Posten är inte tänkt som angrepp på mallen, utan mot påståendet att omväxling alltid är bra)

Jag har iaf inte sett någon lista liknande detta spelas på flera år i våra turneringar, alltså "omväxling"

#17 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 augusti 2005 - 12:05

Eftersom vi kommer använda WPS mallen så får du ett surt mail från mig om du lämnar in den listan smile.gif

#18 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 29 augusti 2005 - 13:36

QUOTE (DGoE @ Aug 28 2005, 12:24 )
Om inte folk slutar med dessa idiotiska ord (och RTO verkligen tillämpar sig av sydconmallen så att det går) kanske jag tar med tzeentchdraken (utan stav, istället med ögat, AoD och scroll), exalted daemon (lvl 1, soul hunger eller scroll), jätte, två tzeentchkärror, två beastkärror furies och screamers samt de grundläggande 4 enheterna 10 marauders vardera för att ta quarters och fylla 200p minimum rankat inf. Efter det kan vi se hur många som VERKLIGEN tycker att omväxling alltid är bra.

He he regelrätta hot här. Jag kanske som vanligt missat ngt men varför skulle det vara idiotiskt att tycka att omväxling förnöjer?

#19 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 29 augusti 2005 - 21:08

DGoE: eftersom resten av fältet kommer ha snäppet hårdare listor än vanligt så kommer den listan du listade inte få det så lätt. Jag skulle tex inte ha något emot att möta den listan och är mer orolig över din fjolårslista istället cool.gif

#20 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 30 augusti 2005 - 00:43

Bara ett surt mail? Jag tycker listan förtjänar halv mailbombning sura mail. Nåja smile.gif

Haha, det var inte allvarligt menat att jag tänkte skicka en sådan lista. Vad jag menar är att "omväxling" inte alls automatiskt är något positivt. Listan var inte nödvändigt menad som hård, bara tråkig. JAG tror åtminstone inte den listan skulle ge särskilt roliga matcher, men om folk verkligen tycker det så får jag väl dra till med ett ännu värre exempel. Och för att undvika någon sjuk armé som en eller annan kanske möjligtvis kan tycka är kul att spela mot så tar jag ett tämligen annorlunda. Samma resonemang kan användas i tusen och åter tusen liknande situationer, jag låter dock bli.

Att avgöra warhammerturneringar med utslagstävling i fia med knuff vore sannerligen omväxling. Men kul? Eller ens vettigt? Åtminstone för min del tycker jag det låter rent ut sagt idiotiskt, även om det för all del är omväxlande så det förslår. Även om jag förvissa tämligen ofta är konservativ i warhammersammanhang (alltså inte i religiösa, politiska eller andra sammanhang, för att undvika missförstånd) så hopppas jag att varningsklockor ringer även hos den allra mest liberale.

"Omväxling förnöjer" är alltså inget annat än en tom klyscha som allt för ofta används i tron att det kan ersätta argument. Det har för min del blivit snarast en symbol för olika grader av dumma förslag som inte har vettigare argument.

Vill man föreslå något, så argumentera sakligt och precist. Dvs raka motsatsen till att använda en klyscha som i vissa fall omfattar rena stolligheter och för länge sedan borde slutat användas i alla seriösa sammanhang.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar