Hoppa till innehåll

Foto

Resultat Rto 2009

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
55 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 juni 2009 - 21:29

Nu är RTO 2009 avslutad och jag hoppas alla deltagare tyckte den var lika rolig och spännande som jag.
Jag måste säga att jag var imponerad av deltagarna, goda miner och trevlig attityd rakt igen gör att det är en fröjd att arrangera turneringar.
Jag är också väldigt tacksam för att så många av deltagarna hjälpte till att städa upp efteråt.

Vårt mål var att ha en lite annorlunda turnering med väldigt tungt fokus på att deltagarna skulle ha det trevligt och få roliga matcher.
Därför så mycket mjuka poäng och speciellt fokus på komp och sportsman. Vi tänkte därför göra om best painted till best army.
Men eftersom vi fick en så bra deal med alfaspel la vi in ett litet pris till best painted också trotts att så inte var tänkt.

Vi försökte skapa en lite skämtsamt atmosfär med våra Håkan scenarion, något som jag tycker vi lyckades med.

Avslutningsvis så ville vi också visa att det går att prestera bra priser, trotts att man inte är en jättestor turnering.

På det hela tycker jag vi lyckades rätt bra, det jag är lite missnöjd med är kiosken och det kanske lite väl ojämna scenario 4.

Nåja, nog med babbel från mig, här kommer vinnarna och deras priser:

Overall
Morgan Andersson, 2000kr
Henrik Eriksson, 1000kr
Stefan Vitterstedt, 500kr

Best General
Henrik Eriksson, 1000kr
Christian Mattson, 500kr
Morgan Andersson, 250kr

Best Army
Rickard Johansson, 1000kr
Richard Becker, 500kr
Stefan Vitterstedt, 250kr

Sportsman
Jimmy Pihl. 1000kr
Christian Aas, 500kr
Mattias Kuldkepp, 250kr

Best Painted
Christian Aas, 250kr

Best Håkan
Håkan Karlsson, Håkan

Och här kommer kompletta resultat med massa siffror och grejor.

resultat som pdf

#2 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 14 juni 2009 - 19:55

Johan är synsk och lite läskig... rolleyes.gif

#3 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 14 juni 2009 - 21:13

Håller med laugh.gif !

Tack för en rolig turnering!

/H

#4 Zod

Zod

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 14 juni 2009 - 21:38

Föredömlig snabbhet att lägga ut resultlistan! thumb.gif

Men armetyp saknas så den oinvigde får inte ut så mycket av den sad.gif

Förslag: Alla svenska turneringar inför en armé förkortning efter deltagarens namn tex Martin Björklund (O&G). På detta vis går det att följa spännande armétyps fördelning under och efter turneringar. wub.gif

#5 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 757 Inlägg:

Postad 14 juni 2009 - 22:01

Jag tyckte verkligen ni lyckades med ert syfte, att anordna en lättsam, rolig och trevlig turnering thumb.gif
I och med att det var få deltagare och de flesta kände varandra sedan tidigare tycker jag de bidrog till en skön stämning.
Så ett stort plus till alla spelare och arrangörerna.

Jag tänkte kort kommentera den stora snackisen inför turneringen, den subjektiva kompen.

Jag tycker det i stort sett fungerade bra. När jag tittat igenom resultatlistan verkar de flesta ha fått den komp de förtjänat. Så en rolig grej som kanske kan testas igen. Dock tycker jag det borde finnas något sorts "skyddsnät" om motståndaren sätter för hög eller låg komp. Jag kanske hade en tendens att sätta för snäll komp på min motståndare. Åt motsatt sida fick jag lite för låg komp i åtminstone 2 matcher, där jag fick 5 med mina 21-kompade orcher. (arrangörerna får dementera om det ej stämmer). Inte för att det spelade roll resultatmässigt men det är lite bittert att få låg komp med en hyfsat snäll lista.

Till slut ett stort tack till Thulin som skyddade mig från att bli våldtagen i tunnelbanan. wink.gif

Mvh
Peter E

#6 RAFM:IK

RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 14 juni 2009 - 22:47

QUOTE (Peppe @ Jun 14 2009, 23:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Till slut ett stort tack till Thulin som skyddade mig från att bli våldtagen i tunnelbanan. wink.gif
Mvh
Peter E

Bra Johan att du visar dina ph34r.gif skills.

#7 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 15 juni 2009 - 11:42

Det vore helt klart intressant att se vilka arméer folk spelade med. Grattis till vinnarna hur som helst!

#8 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 15 juni 2009 - 11:45

Tack för en väldigt trevlig turnering i den kungliga hufvudstaden och ett stort grattis till Morgan som kammar hem en första plats med Dogs of War!

Hissa:

* Bra läge - mitt i stan är aldrig fel!
* Väldigt trevlig atmosfär
* Bra terräng på snygga spelbord
* Subjektiv komp och sportsmanship som faktiskt fungerade riktigt bra, var lite skeptisk till en början men är nu positiv. Med 100 möjliga "mjuka poäng" och 100 möjliga Battle Points så blir det ju som Johan redan sagt en turnering med fokus på trevlig stämning och roliga, lite annorlunda arméer vilket är kul! Har aldrig mött en Vampyr-Lord med ett Frostblade för 100pts förut!
* Fenomenala priser!

Dissa:

* Ingen kiosk - men det var inte så farligt då vi var mitt i stan!
* Att Henrik stal Håkan från mig

För övrigt håller jag med att alla turneringsarrangörer borde skriva ut vilken armé folk spelar i resultatlistorna. Det gäller även matchningarna under turneringarna, det är alltid kul att se vad det är för arméer i toppen eller vad man ska möta.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#9 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 15 juni 2009 - 11:50

Jag skulle vilja tacka å det extremaste för en väl genomförd turnering.

Den trevliga, varma ja nästan familjära stämningen gjorde mycket, de lättsamma scenariorna var roliga och tiderna lyckades ni hålla bättre än det brukar hållas. Priserna var många och fina (Nog den största samling priser jag sett på en turnering). Tummen upp! thumb.gif

/Mattias

#10 Aza

Aza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 217 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, chess, running.

Postad 15 juni 2009 - 16:40

Tack för en trevlig turnering!

Jag var också lite skeptisktill den individuella kompsättningen men i och med att ni skrev ut hur man skulle bedömma så blev det enklare.

Tror nog stämningen höjdes ytterligare då man fick sportsman poäng i varje match vilket jag tycker är bra.

/Fredrik

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

"Låt din negativa tanke vara och lägg energin på något vettigt"

"Jag har blivit kallad för kurd :D "

#11 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 15 juni 2009 - 17:55

Nu har jag lagt till armetyp också, bilden är enbart ersatt så man behöver antagligen göra ladda om sidan för att se den.
Angående kompen så hade vi ett system för att upptäcka konstiga komppoäng och vi diskuterade ungefär 2 resultat efter varje omgång.
Men din ref komp var 7 och det gjorde att vi inte ingrep när det inte skilde sig så mycket.

#12 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 11:51

Tack för supertrevlig turnering!

Jag är imponerande att det fungerade så väl med det nya komp- och sportmanshipsystemet. Tror den extra twisten att gå in som arrangör och ifrågasätta bedömningar som stack ut var vad som gjorde det lyckosamt. Då minimeras risken att spelare tar för lätt på uppgiften..och felaktigheter kan korrigeras.

Sedan tror jag precis som Peppe att det är lätt hänt att man lägger sig lite för högt. Själv känner jag i efterhand att jag kanske lade mig 1 poäng för högt i komp överlag. Tror vi svenskar behöver öva mer på denna turneringsform, och hoppas RT ger oss fler tillfällen därtill!

Ps Tack för att ni tog hand om mina sandaler och åt upp min kvarglömda frukost. Äpplena var Beckers.. tongue.gif Ds

#13 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 12:17

Det är lustigt att Sverige inte har fler turneringar med den här typen av kompsystem.

Jag tycker att det är ett enkelt och perfekt system för svensk mentalitet smile.gif

Det finns ju inget som går så bra i hand med ett det-ska-vara-så-rättvist-som-bara-möjligt-gåååååååår tänkande som det här systemet. Man måste dyka upp med en balanserad arme och vara trevlig mot sin motståndare. Sports och Komp blir otroligt viktiga för en slutresultat. Kolla på mig med 2 stora förluster och kom ändå trea.

WPS och ETC funkar ju inte om man vill ha jämbördiga armeer utan är enligt mig mer som en rolig restriktion för ens armeval. Det skulle funka om alla spelade samma arme men med X antal armeböcker så är det omöjligt att få till en rättvis kompmall. WPS nu är nog så nära man kan komma... (Om man fixar DoW och Lizardmen) smile.gif

Att ge högre hellre än lägre komp eller sports om man tvekar inför en poängsättning tycker jag inte är ett problem, hellre premiera en motståndare med en poäng eller 2 extra än att dra av en poäng. Vi ville ha en positiv anda på turneringen och alla verkade bjussa på sig själva och vara generösa även om det kunde skada deras egen position på slutet...

#14 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 12:35

Håller med om allt som redan sagts.

Det enda som jag ser som ett mycket litet minus är egentligen att jag personligen föredrar 4 scenarion (inget i sista matchen)
och att dessa har mer betydelse för hur man lägger upp taktiken.

De scenariona som nu var hade för lite taktisk betydelse. Capture Håkan var bäst, men jag tycker faktiskt att Håkan är värd mer poäng.smile.gif
Ta motståndarens table quarters spelar också mindre roll med tanke på att vissa arméers taktik helt enkelt är tokoffensiv.
Offra Håkan scenariot fick som redan för stor betydelse. Själv räddade nog scenariot mig från en förlust och hade jag tvingats ställa ut först
hade det mest största sannolikhet betytt att jag blivit totalt överkörd.
Scenarion är som alltid en svår sak, men man bör alltid försöka.
Och när det gäller en turnering med så många mjuka delar, så tycker jag verkligen man ska maxa antalet eftersom även om risken för något orättvisa matcher uppkommer, så är inte kravet på millimeterrättvisa speciellt högt redan från början.

Så på nästa RTO hoppas jag vi får se ett scenario där spelarna försöker lägga beslag på den snälla pihlen.smile.gif

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#15 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 12:56

QUOTE (Dakoth @ Jun 16 2009, 12:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ps Tack för att ni tog hand om mina sandaler och åt upp min kvarglömda frukost. Äpplena var Beckers.. tongue.gif Ds

Så det var där mina äpplen hamnade, jag saknade dem *mummel, mutter*

/R

#16 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 07:24

QUOTE (Dakoth @ Jun 16 2009, 12:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag är imponerande att det fungerade så väl med det nya komp- och sportmanshipsystemet. Tror den extra twisten att gå in som arrangör och ifrågasätta bedömningar som stack ut var vad som gjorde det lyckosamt.

Skedde detta vid något tillfälle? Delades det ut några tior?

#17 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 08:31

Ja i båda fallen.
Vi diskuterade flera komppoäng men inga sportsman med spelarna som satt dem.
Vissa ville efter att vi diskuterat det hela ändra den komp de satt.

Vissa spelare fick konsekvent en annan komp än jag tänkt, folk satte tex genomgående högre komp på drakarmen än jag satt i referenskomp.
Då fick er version vara den rätta så att säga.

#18 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 08:42

Har fortfarande inte kommit fram till om jag gillade systemet.

Tycker att tanken med sportsman är jättebra men det är ju verkligen inte vattentätt. Upplevelsen av en match är ju oftast delad - är du dryg och tråkig så har du oftast ganska tråkigt hur mycket din motståndare än försöker hålla uppe stämningen. Har man då oturen att få möta 1 eller 2 surisar (man kan ju faktiskt vakna på fel sida), då kan ju turneringen vara körd även rent resultatmässigt.
Kan ju även vara så att man möter någon som är en riktigt kass "sportsman" och faktiskt visar vad man tycker, vilket antagligen leder till att man själv får sämre poäng av motståndaren och ärlighet är väll inget som borde bestraffas? Självklart tycker jag att man ska belöna trevliga spelare - frågan är bara hur man ska göra det.

Angående subbkomp efter varje match så verkade det som att de flesta satte komp efter hur armén fungerade mot sin egen. Redan där tycker jag det faller. Är nog fortfarande efter denna extremt bra arrangerade turnering emot subb-komp överlag.... Det bästa antar jag skulle vara om arrangörer gick in o subbkompade där det behövdes (alltså inte en majoritet av listorna) men det är ju ett ganska tungt och svårt ansvar.

och slutligen: ett stort tack till arrangörerna! tyckte att arret var riktigt bra - enda sakerna som hade gjort min helg bättre är nog 1, en halvtimmes längre lunch och 2, liiiite glesare mellan borden (vilket kanske inte är möjligt).

tack!
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#19 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 09:01

QUOTE (bahh @ Jun 17 2009, 09:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Angående subbkomp efter varje match så verkade det som att de flesta satte komp efter hur armén fungerade mot sin egen. Redan där tycker jag det faller. Är nog fortfarande efter denna extremt bra arrangerade turnering emot subb-komp överlag.... Det bästa antar jag skulle vara om arrangörer gick in o subbkompade där det behövdes (alltså inte en majoritet av listorna) men det är ju ett ganska tungt och svårt ansvar.

Vill bara säga att jag inte bedömde efter hur bra de var mot min egen lista. En lustig sak var dock att jag tyckte att de listor jag spelade mot generellt faktiskt var hårdare än i de senaste WPS-turneringarna jag varit på. Antagligen ren slump för egen del beroende på lottningen.

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#20 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 09:25

QUOTE (petrus @ Jun 17 2009, 09:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ja i båda fallen.
Vi diskuterade flera komppoäng men inga sportsman med spelarna som satt dem.

Så det förekom tior i sportsmanship som ni inte ifrågasatte? Här i ligger ju problematiken. Enligt dina egenhändigt hopsnickrade riktlinjer för sportsmanship ska användandet av tiopoängare vara sparsamt och för att det ska fungera med subjektiv komposition måste deltagarna respektera detta. Om det är sant det jag hörde (hoppas att det inte är det) att två klubbkamrater tilldelade varandra varsin tiopoängare, borde ju detta naturligtvis ifrågasättas ännu tuffare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar