Hoppa till innehåll

Foto

RTO info

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
68 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 11:53

Regler

Turneringen hålls den 23/4 och spelas med Warhammer Fantasy Battle, 6th edition. Alla officiella publikationer från GW, utgivna minst en månad innan turneringen kommer att användas. Detta inkluderar White dwarf, warhammer chronicles 2004 och SoC. De reviderade magilistorna från UK WD 265 kommer även de att användas.

Din armé får vara upp till men inte mer än 2150 poäng och samtliga modeller måste vara målade. Special characters är inte tillåtna.

Du måste själv ta med dig mätutrustning, regelböcker, tärningar, templates, modeller och annat du behöver för att kunna spela.

Du måste lämna in din armélista senast den 16/4, detta görs via email till adressen fantasy@roguetrader.nu. På denna lista ska även din armes comp-poäng vara med. Om du använder army builder får du gärna skicka med en rooster file på din lista, utöver en vanlig textversion av listan.

Anmälan

Anmälan görs via ett email till fantasy@roguetrader.nu.
Kostnad

Det kostar 150kr att delta i RTO fantasy, du betalar när du registrerar dig på första turneringsdagen.

Poängsättning.
Poäng kommer att delas ut I följande kategorier:

Battle points:
Turneringen följer SWFBR's rekommendationer för battle points.
VP skillnad Resultat Poäng vinnare/förlorare
Up till 299 draw 10/10
300-599 Minor Victory 13/7
600-1199 Solid victory 15/5
1200-1799 Major Victory 17/3
1800+ Massacre 20/0

Målning:
Målade arméer kan få mellan 0 och 30 poäng för sin målning, denna bedömning görs av turneringsarrangörerna.

Armékomposition:
Turneringen använder sig av en modifierad version av WPS's comp regler. Detta system har sedan förbättrats av spelföreningen Atlantis. För att passa in i vårt poängsystem ska dock slutpoängen delas med 200. Detta ger att du kan få mellan 0 - 30 poäng.

Sportsmanship:
Efter varje match ska du dela ut sportsmanaskaps poäng till din motståndare. Denna bedömning ska grundas på hur trevlig, tålmodig och tillmötesgående din motståndare var.
Du får ge mellan 0 och 2 poäng och som riktlinje kan du använda följande förslag:
2 poäng: Detta var en av de trevligaste personerna jag spelat mot och jag har verkligen haft en toppenmatch.
1 poäng: En trevlig motståndare och en rolig match.
0 poäng: Jag hade verkligen stora problem med denna person och det var en plåga att behöva spela mot honom.
Det är viktigt att du gör en ärlig bedömning av din motståndare, annars fungerar inte systemet för sportsmanship.
Efter slag 5 kommer deltagarna att ges chansen att rösta på sin favorit motståndare. Du kan naturligtvis enbart rösta på en av de personerna du spelat mot.
För varje person som röstar på dig som sin favoritmotståndare får du ytterligare 1 poäng.

Schema

Turneringen består av 5 matcher, samtliga dessa är av typen pitched battle.
Lördag
09:30 – 09:50 registering
10:00 – 13:00 match 1
13:00 – 14:00 lunch
14:00 – 17:00 match 2
17:30 – 20:30 match 3

Söndag
10:00 – 13:00 match 4
13:00 – 14:00 lunch
14:00 – 17:00 match 5

Efter detta kommer en kortare prisceremoni att hållas.

All denna information återfinns också på http://whfb.roguetrader.nu/

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 12:46

Jag funderar faktiskt på att åka nu när jag missar Gothcon. Finns det möjligheter för sovplats?

#3 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 13:47

Vacker lösning med sportsmanship, det att det ger extra bonus att vara "den trevlige" till totalpoängen. Bra att ni skriver ut kriterierna som vi spelare ska gå efter. Det ställer ofta till problem annars då vissa utgår från 0 medans andra utgår från 2.

Några frågor:

Kommer ni skriva ut målningsmallen senare eller kommer den hållas hemlig?

Vilka kategorier kommer pris delas ut i?

Kommer ni lotta första matchen eller köra med comp som swiss (för swiss kommer väl begagnas?) eller får man köra grudge matcher? evilgrin.gif Jag har ju tyvärr aldrig fått äran att möta Steffos hårbollar...(håller ingen grudge med Steffo iofs, men jag kan börja en om det är så laugh.gif ).

#4 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 14:04

QUOTE (Steffo @ Feb 2 2005, 12:46 )
Jag funderar faktiskt på att åka nu när jag missar Gothcon. Finns det möjligheter för sovplats?

Det brukar gå att sova över i lokalen, det brukar kosta 50k men då ingår frukost.
Men då brukar man behöva vara några som gör det iaf typ 4st.

QUOTE (Dakoth @ Feb 2 2005, 13:47 )
Vacker lösning med sportsmanship, det att det ger extra bonus att vara "den trevlige" till totalpoängen. Bra att ni skriver ut kriterierna som vi spelare ska gå efter. Det ställer ofta till problem annars då vissa utgår från 0 medans andra utgår från 2.
Några frågor:

Tack, jag hoppas detta system ska fungera hyfsat-

Kommer ni skriva ut målningsmallen senare eller kommer den hållas hemlig?

GW brukar skicka över en domare som sköter detta, jag kan leta reda på mallen de använde sig av förra året. Men i princip delade den in olika kattegorier. målat, wysiwyg, detaljerat målat, basat, highlightat och en WOW kattegori.

Vilka kategorier kommer pris delas ut i?

Mitt mål är att dela ut till:
total 1:an till 3:an
Bästa målning
Bästa sport
samt förhopningsvis till bästa general.
Men även här har inte gw spikat vad de vill skicka (förutom lite fina suprice priser)
Förra året gaw de bort batalion boxar, de ger nog inte bort sämre saker detta år.

Kommer ni lotta första matchen eller köra med comp som swiss (för swiss kommer väl begagnas?) eller får man köra grudge matcher?  evilgrin.gif Jag har ju tyvärr aldrig fått äran att möta Steffos hårbollar...(håller ingen grudge med Steffo iofs, men jag kan börja en om det är så  laugh.gif ).

Första matchen kör vi comp swiss, dock kan jag tänka mig att vara lite flexibel, så ligger ni hyfsatt nära varandra i comp så ska det gå att fråga. Möjligt att jag vill fråga den spelare som "drabbas" innan.

#5 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 14:27

QUOTE (petrus @ Feb 2 2005, 14:04 )
Första matchen kör vi comp swiss, dock kan jag tänka mig att vara lite flexibel, så ligger ni hyfsatt nära varandra i comp så ska det gå att fråga. Möjligt att jag vill fråga den spelare som "drabbas" innan.

Det låter vettigt. Jag kommer ihåg en turnering där jag och Dilandau bytte motståndare eftersom vi kom från samma förening, vi fick båda möta våra respektive arméers nemesis biggrin.gif men i det fallet fick vi skylla oss själva (vi möttes ändå i matchen efter eftersom vi båda fick samma resultat..).

Man ska inte leka med ödet är kanske vad tärningsgudarna ville lära oss med den läxan.

#6 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 februari 2005 - 14:34

QUOTE (Dakoth @ Feb 2 2005, 14:27 )
Det låter vettigt. Jag kommer ihåg en turnering där jag och Dilandau bytte motståndare eftersom vi kom från samma förening, vi fick båda möta våra respektive arméers nemesis  biggrin.gif men i det fallet fick vi skylla oss själva (vi möttes ändå i matchen efter eftersom vi båda fick samma resultat..).

Man ska inte leka med ödet är kanske vad tärningsgudarna ville lära oss med den läxan.

Jag och Mick näst sista matchen på QFA2 var likadan, men den lustiga tvisten att Mick verkligen gillar att möta Nurlge som jag fick möta och jag gärna spelar mot andra beasts armeer, men Mick verkligen inte gillar dem.

#7 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 05 februari 2005 - 13:37

En liten fråga bara...dogs of war?

De flesta tillåter det inte medan qfa tillät dem under vissa restriktioner...vad gäller här?

#8 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 06 februari 2005 - 19:35

Utan att veta vad som var tänkt i detta fallet, så skulle jag alltid anta att det var tillåtet om det inte är nämnt som förbjudet.
Funderar starkt på att ta DoW som de extra 150 poängen om jag nu inte blir inkallad till domartjänst. Då blir det ingen turnering detta halvår för min del (beroende lite på vad som händer med mästarmötet).
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#9 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 07 februari 2005 - 11:27

Tanken var att förbjuda alla armeer förutom DoW att köpa regiments of renown, men jag verkade missat att ta med detta. Bra att ni frågade.
Jag noterar även att QFA2 förbjuder "Rare Choices från Dogs of War-listan" ska hem och titta vilka enheter detta är innan jag beslutar mig för att göra samma sak.

#10 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 10:20

QUOTE (petrus @ Feb 7 2005, 11:27 )
Tanken var att förbjuda alla armeer förutom DoW att köpa regiments of renown, men jag verkade missat att ta med detta. Bra att ni frågade.
Jag noterar även att QFA2 förbjuder  "Rare Choices från Dogs of War-listan"  ska hem och titta vilka enheter detta är innan  jag beslutar mig för att göra samma sak.

Finns det någon egentlig ostig orsak att förbjuda RoR och rare DoW i andra armeer? RoR är inte bättre val än vanliga DoW och rare DoW innebär visserligen att tex en VC arme kan ta kanoner, men för egen del känns detta som ett mycket sämre val(för VC spelaren, bättre för mig) än att ta tex banshees.
Om det känns så fruktansvärt varför inte bara ge spelaren som tar en RoR enhet ett avdrag på 200 på kompen. Då kan åtminstone RoR användas

Plus att många turneringar brukar ge målningsavdrag om enheter inte målas i samma tema. Det innebär att om inte spelaren anstränger sig för att måla upp eller konvetera en passande enhet kommer även poäng förloras här om han bara slänger in en slumpvald enhet.

Jag avlutar som jag alltid gör i detta ämne med att undra varför inte tillåta DoW/RoR av tveksamt värde när en Stank är helt okej.

#11 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 11:05

Tror det är för att Stanken är arméspecifik.

Vad gäller RoR icke vara så är det nog av enkelhetsskäl lika mkt som armévalsskäl. Att ha två drakar i en HE armé på en kompturnering skulle nog uppröra många motståndare t ex. eller två lord mages etc. Vill man hindra detta så behöver man ge olika avdrag beroende på vilket RoR det handlar om. De flesta borde inte ge tex 400 minus. För som du skriver så är de inte så bra för den poäng de kostar.

#12 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 17:48

QUOTE (Dakoth @ Feb 9 2005, 11:05 )
Tror det är för att Stanken är arméspecifik.

Vad gäller RoR icke vara så är det nog av enkelhetsskäl lika mkt som armévalsskäl. Att ha två drakar i en HE armé på en kompturnering skulle nog uppröra många motståndare t ex. eller två lord mages etc. Vill man hindra detta så behöver man ge olika avdrag beroende på vilket RoR det handlar om. De flesta borde inte ge  tex 400 minus. För som du skriver så är de inte så bra för den poäng de kostar.

Efter att ha tittat på de aktuela enheterna kommer jag till samma slutsats, det är mest för att förenkla som man förbjuder RoR och rare enheter.

#13 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 19:48

Ok om man tycker att mycket av farligheterna ligger på Rare valen(inte för att jag tycker 2 alvdrakryttare för ca 1000 poäng som tar upp alla character choice plus ett rare är en speciellt oslagbar kombination, het soppa kastad av hobbitar eller att empire får tillgång till de extremt dödliga flyggubbarna),
men det motiverar inte att icke rare RoR inte tillåts. Vilka enheter där är
så farliga att man måste ta bort alla av enkelhetens skull?

Om jag fattat rätt så innebär nuvarande regler att man får minus 300 för det andra DoW valet. Varför inte göra detta per slot. För varje extra slot utöver det första så kostar det 300 extra. Det skulle innebära -600 för tex draken plus minus för att det är ett stort beridet monster. För tex albionmagikerna skulle det bli -300 direkt plus magiminuset.

#14 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 februari 2005 - 22:05

Jag måste erkänna att anledningen till att jag kör med de comp-regler och restriktioner som jag gör är att jag inte orkar eller har tid att ta fram en egen modell.
Då tar jag den mall som jag tycker funkar bäst.
Jag har fått in en del bra synpunkter på comp-mallen och du har gjort min varse om att det finns problem med generaliseringen av DoW enheter. Inför nästa turnering kommer jag bränna lite krut på dessa för att folk ska kunna variera sina armeer lite mer.

#15 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 16 februari 2005 - 00:15

La just upp kompmallen (utom för OK)

#16 Mafo

Mafo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Postad 16 februari 2005 - 09:20

Satt och kollade lite på kompen och några frågor kommer upp. Om man kör en blessed-spawning lista till lizards (från WD ??, ganska ny), Skulle man inte kunna få FC för sina saurusar då, även om de har en spawning. De är ju tvingade att ta den, lixom.

En annan fråga, i stort sett alla får bonus för sin första kavalleri-enhet utom sylvania-listan? Är det med mening eller en miss?

Magnus

#17 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 16 februari 2005 - 10:38

Räknas Stanken som en warmachine eller inte?

Om inte så kan faktiskt en empirespelare lika gärna ta en stank i stället
för sin fjärde warmachine(efter 1 kanon, 1 mortar och 1 helblaster). Det kostar ändå 400 comppoäng för en extra kanon och 600 komppoäng för en extra helblaster jämfört med 600 för en 'normal' stank.

En annan fråga. Vad kostar en dispel scroll. 100 eller 200.

#18 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 16 februari 2005 - 12:02

Angående blessed spawning så är inte comp mallen anpassad till dem, måste fundera igenom hur blessed saurusar ska hanteras.
Ska också fundera igenom steamtanken, men det verkar rimligt att den ska räknas som en warmachine. Vilket iof gör den nästan ospelbar.

Anledningen till att sylvania listan inte får bonus för sitt cav är nog att de är rare och ett 0-1 val. Känns konstigt att upmuntra någon att ta dessa då.

Den första dispell scrollen kostar 100, den andra 200, den tredje 300 etc

#19 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 21:38

Jag anmälde mig ikväll. Ser ut som jag kan komma :-)
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#20 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 22:24

Jag har också anmält mig sedan tidigare. Skulle man kunna få se en anmälningslista månne?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar