Hoppa till innehåll

Foto

Vad Är Så Farligt Med Age Of Sigmar?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
56 replies to this topic

#41 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 11:10

Kommer ju riktiga böcker också. Men nu i betan är det inte så stor poäng. Men tillslut kommer alla böcker finnas i hardback att beställa nånstans ifrån.

Det ser jag fram emot :)

#42 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 877 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 14 mars 2018 - 13:19

Tittade lite på både AoS och 40k under helgens turneringar i Västerås och det känns som att ingen av spelsystemen kommer i NÄRHETEN av 9th age balans. Man kan bara konstatera att GWs styrka inte är kompetativa spel.

Såg min beskärda del av flygande dvärgar som "deep strikeade" och sköt ut arméer på en turn, Nagash som höll objektiv och var odödlig samt ett skirmishspel med lite färre modeller där en fraktion kan raisa 8d3(!) modeller i rundan. För att inte tala om 40k där det finns enheter som sätter typ 1500 wounds i en tank stor som halva deployen på en skyttefas (och sen skjuter de två gånger per turn och kan gå efter de skjutit). 

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#43 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 746 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 13:22

Eller där gunlinen får två skytterundor irad <3

#44 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 429 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 17:20

När ni säger det, jag hörde en del prat om brutna listor under Games of Westros. Men bara från 40k och AoS spelare.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#45 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 19:50

9th må hända vara mer balanserat. Dock finns det en liten skillnad mellan spelen. 40k och AoS har inte 40 miljarder regler som tar 10 000 år att gå igenom ( jag kan ha fått 1 siffra eller 2 fel ) nagash är odödlig, därför att han är just det, han är det i fluffen också. Du ska inte döda nagash endast låsa honom i strid så han inte kan röra sig. Death som nagash tillhör är inte med bland top tier lagen äns. Spelen är bra på olika sett. AoS enligt min mening är det absolut bästa spelet som någonsin gjorts. I fantasy så är typ 1 drag per turn viktigt för att ta kontroll och försöka vinna. I AoS finns det 10-15 möjliga game changing moves per turn. Det är lättare att lära sig AoS och svårare att bli riktigt bra på. Ett ultimat spel. Fantasy har dock coolare/mysigare fluff och snäppet roligare factions. Detta är enligt min mening

#46 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 746 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 21:21

Vadå 1 drag per turn?

#47 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 05:59

Givetvis fler movement drag än 1. Men det där super viktiga draget till din övervägande fördel. 9th är mer primitivt oldschool, vilket inte är någon fara i sig. Men de facto är det så. AoS är det mycket mera taktik inblandat för att vinna

#48 Blackbird

Blackbird

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 10:52

Ånej... Hoppas inte detta startar en flodvåg...

#49 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 746 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 11:08

Jag vill också ha betalt av GW för att sprida propaganda.

#50 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 12:37

I wish i was

#51 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 746 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 13:28

Sitta och trolla utan att ens få något för det, då blev ju tråden bara sorglig.

Jag funderar iaf på att testa AoS då vi precis fått en ny kollega som spelar det, jag kan ju rekommendera dig att iaf testa det "superenkla" spelet T9A innan du snackar skit om det :D 

Det är ju svårt att gissa vilket spel som är mer avancerat och taktiskt, det med 4 sidor regler, eller det med 100.

#52 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 16:58

"aos mer taktiskt än 9:th"

#53 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 446 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 17:37

Jag vill ändå påstå att 40k har minst lika många regler som ninth, https://www.games-wo...lebook-eng-2017, den boken ser ganska tjock ut (även om säkert hälften är fluff), men har absolut ingen koll på AOS. Dock så vill jag ändå lyfta att för att spela ninth behöver man ca 30 sidor av regler, resten är sånt som man inte behöver kunna utan kan ctrl-f i sitt dokument. Jag antar också att det finns en hel del regeltvister i AoS? och för att undvika det har man skrivit ca 80 sidor regler i ninth för att man ska kunna hitta svar, så det inte ska kunna uppstå tvister. För att jämföra med ett annat spel som garanterat inte har tvister, t.ex. Magic The Gathering som har över 200 sidor med regler (http://media.wizards...es 20180119.pdf) för att slänga ner kort på bordet (när ninth är att spela över ett 42"x72" bräde, betydligt mer komplext regelskrivarmässigt) så är det ju inte så mycket egentligen

#54 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 18:03

Jag funderar iaf på att testa AoS då vi precis fått en ny kollega som spelar det, jag kan ju rekommendera dig att iaf testa det "superenkla" spelet T9A innan du snackar skit om det :D 

Det är ju svårt att gissa vilket spel som är mer avancerat och taktiskt, det med 4 sidor regler, eller det med 100.

Jag snackar inte skit om det. Det gör dock du om AoS. Men spelar ingen roll. Jag har spelat 9th age. Det är okej men inte som AoS :)

Exakt

#55 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 746 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 18:10

Jag snackar inte skit om det. Det gör dock du om AoS. Men spelar ingen roll. Jag har spelat 9th age. Det är okej men inte som AoS :)

Exakt

Sluta upp med ditt trollande nu. 

Man får självklart tycka att AoS är roligare än Ninth age.

Precis som vissa föredrar PUBG över fortnite, LoL eller Dota. 

Men att säga att AOS är mer taktiskt än ninth är rent troll och falskt, oavsett vad som, är roligast för dig att spela, för det är inte ens lite sant. Men visst, vi kan lägga ner denna skojtråd nu, den var underhållande medans den varade.

Lycka till i fortsättningen med ditt überfantastiska "taktiska" spel <3

#56 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 20:19

Exakt

Sluta upp med ditt trollande nu. 

Man får självklart tycka att AoS är roligare än Ninth age.

Precis som vissa föredrar PUBG över fortnite, LoL eller Dota. 

Men att säga att AOS är mer taktiskt än ninth är rent troll och falskt, oavsett vad som, är roligast för dig att spela, för det är inte ens lite sant. Men visst, vi kan lägga ner denna skojtråd nu, den var underhållande medans den varade.

Lycka till i fortsättningen med ditt überfantastiska "taktiska" spel <3

Lägg ner den du. Du har varit stöddig sen dag 1 iallafall :)

#57 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 953 Inlägg:

Postad 15 mars 2018 - 21:05

Känns som den här tråden inte ger så mycket längre så jag stänger den för fortsatt diskussion.

/ADMIN

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar