Hoppa till innehåll

Foto

Vad Är Så Farligt Med Age Of Sigmar?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
56 replies to this topic

#1 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 08:51

Som ämnet säger. Varför detta motstånd emot Age of sigmar? Som onekligen blir populärare för varje dag som går, speciellt sedan GH släpptes.

Jag tillhör dem personer som blev helt förkrossad/förbluffad när GW annonserade om de så kallade "endtimes" och bokstavligt talat förgörde en 30 års epok utav fantastiska arméer samt all denna underbara fluff.

Detta gjordes i ett desperat försök att rädda deras trend om fallande försäljnings siffror år efter år inom fantasy som ni alla såklart är medvetna om.
Age of sigmar släpps då istället. Helt ny fluff (som faktiskt är sjukt bra!) Samt nya konstellationer i allianser i form utav order, chaos, destruction, death. Jag tyckte det var sjukt irriterande i början måste jag säga. Fattade noll. Reglerna ska vi inte tala om.

Men detta var i AoS begynnelse. Den riktningen spelet är på väg i nu är verkligen på rätt väg. Glöm inte att GW är ett vinst drivande företag. De lyssnar på sina spelare/försäljnings siffror.
Det går inte konkurrera med GW. De har folk som sitter med detta 24/7, spelutvecklar och modellutvecklar.

Det går inte bortse ifrån att Age of sigmar är ett jävligt coolt spel som har oerhörd potential. Så join the force, let go of all your hatred och börja anordna AoS turneringar istället för detta döende spel kallat 9th age.
Det borde heta 8th age, the hardcore fans dream of the past.

#2 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 877 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 18 december 2017 - 09:01

Om det fanns EN enda grej som lockade mig med det spelet ur såväl visuell eller strategisk aspekt så kanske jag skulle spela det som en liten comic relief men jag vet inte om mitt psyke skulle klara av att inte veta vem som får spela nästa tur. 

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#3 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 09:05

Det är ju en tärning som bestämmer. Hela spelet går ut på tärningskast, det som gör det roligt btw. Då är hela konceptet obalanserat. Likaså 9th age. 40 k allting.

#4 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 09:29

9th age döende? Har du käkat svamp? xD

Du kan inte prata om balans och jämföra 9th age med AoS och 40k, de spelen har ingen känsla för nånting. Kan lika gärna rulla en D6 om vem som vinner innan man börjar.

Du är på fel forum för att basha T9A och promota AoS :D

#5 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 09:52

Kul att du gillar AoS, jag tycker generellt om när det går bra för figurspel.
Känslan jag har fått lite är att turneringsspelare samt folk som gillade block-systemet gick över till 9th age och de som gillade skirmish-spel och lite mer avslappnade spel gick över till AoS. Det behöver inte vara någon konflikt i det.

Det finns en del AoS-turneringar, men SWFBR har generellt varit den första typen av spelare så därför är det mest 9th-turneringar här. Om du är sugen på att arrangera en turnering så finns det många  erfarna organisatörer här som kan ge tips och jag tror GW erbjuder turneringsmaterial.

9th age startades ju också och drevs i början just av turneringsspelare härifrån Sverige och många härifrån jobbar med 9th, så det är inte konstigt att det är starkt här på forumet.

Och om att det håller på att dö... förra året så hade 9th age fler arrangerade turneringar än Age of Sigmar i Europa.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#6 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 10:53

Behöver väl egentligen inte vara någon fientlig kamp mellan spelen. På Warcon kördes ju bägge två parallellt i samma sal vilket va riktigt trevligt. Den typen av upplägg borde ju hjälpa bägge systemen. 

På frågan om vad som lever och är störst för tillfället så är det nog ganska geografiskt skulle jag tro. Gissar att 9th är rätt stort i och kring Sthlm men på västkusten och på Ylva är det AoS som gäller. Personligen så hakade jag på 9th tåget tillsammans med alla andra här på forumet när det kom men har successivt tröttnat mer och mer samtidigt som AoS har blivit roligare och roligare. Har nu till och med lärt mig att riktigt uppskatta formatet med att rulla om vem som får välja runda. =) Man måste helt enkelt spela och bygga lista ut efter den mekaniken bara (och när man väl lärt sig det öppnar spelet upp sig enormt). 

Jonas Fredriksson - YLVA

#7 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 11:40

Jag delar det alla skriver angående att det är delat geografiskt sett och spelen är roliga på olika vis. Jag vet att 9th grundades i Sverige och är starkt rotat här. jag skrev att det var döende mest för att få en livlig diskussion. Såklart ska vi i Sverige vara motståndare till all förändring som finns, det finns en mängd exempel på det som ni själva säkert vet. Allt jag menar på är att AoS har en ärlig chans. Att automatiskt förkasta spelet av ren princip utan att ge det en chans är ganska B. Jag spelar själv båda spelen och tycker att det är sorgligt att så lite AoS turneringar arrangeras.Men who am i. Ordet är fritt iaf och det är roligt att se hur folk resonerar. OBS jag är ingen motståndare emot 9th age, tycker bara att AoS också är ganska coolt

#8 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 14:50

Förändring är något mänskligheten som helhet är emot, inget specifikt för Sverige. Inte så konstigt egentligen.

Jaja, inte mata trollet  :ph34r:

#9 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 15:53

hehe vid det här laget borde väl ändå de flesta warhammerspelarna i Sverige accepterat att WFB tillhör historien. Men jag tycker seriöst man skall kika på att sammanlägga turneringar framgent. Även om jag själv gått över till AoS så skulle det vara kul att kunna hänga, drick något och berätta figursspelsskrönor med de som kör 9th. 

Lite intressant topic ändå tycker jag. Vad spelas på de olika föreningarna runt om i landet? Ylva är ju som sagt oerhört GW-tungt men antar att det är annorlunda på andra ställen?

Jonas Fredriksson - YLVA

#10 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 053 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 17:19

Vad är det för något fel att fortsätta spela 8th edition då...  ^_^

#11 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 19:04

Det om nåt är ju dött.

I Västerås spelas det T9A och 40k mest vad jag vet. Sen Guildball och lite andra mindre spel som jag inte har så bra koll på :)

#12 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 19:20

Ja det vore verkligen skoj med gemensamma turneringar. Betelgeuse kommer du närvara på Defcon i Linköping 6-7 Januari?

#13 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 18 december 2017 - 22:34

Linköping samordnar alltid sina turneringar, i fler än de ovannämnda spelen, inget konstigt. :)

Det enda kruxet är att det finns folk som spelar flera spel (undertecknad t.ex) och man då tvingas välja vilket man ska på.

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#14 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 279 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 08:35

Västerås gör likadant.

Målet är att i mars arrangera

AoS, 9thage, guildball samt 40k samtidigt. Detta är sedan tanken upprepa 3 gånger per år.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#15 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 08:45

Ja det vore verkligen skoj med gemensamma turneringar. Betelgeuse kommer du närvara på Defcon i Linköping 6-7 Januari?

Skulle gärna göra det men lite svårare att komma loss att åka över halva landet sen man fick barn. Lagom stressigt att spela figurspel med en rastlös och nyfiken 2-åring med sig i lokalen. =) Men har i alla fall ambitionen att komma iväg lite mer framöver

Jonas Fredriksson - YLVA

#16 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 08:58

Jag gillar hela arc of sight grejen. Det ger ett väldigt strategiskt spelande. Har inte hittat något spel som är lika "djupt" som 9:th age än och jag har fan letat ;)

Har lirat lite aos med en polare som va ny till figurspel. Försökte va totalt öppensinnad och tänka att detta är ett annat spel från wfbr. Jag blev djupt besviken och tycker helt enkelt att om dt ska liras skirmish spel så är mordheim och necromunda fan så mycket roligare :)

Aos känns tomt på ingame tactic, alltså att det taktiska händer under planeringen av armén. Och för mig har 9:th age båda dom sidorna. Samt att terrängen kan ha en så sjuk inverkan på 9:th age medans i aos är det typ bara -1 to hit?

Men att köra turneringar ihop osv låter bara kul och självklart gynnar det båda spelen!

#17 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 12:50

Har själv inte prövat det än, men kommer göra det vid något tillfälle. När jag läser reglerna så lockar det inte alltför mycket, men ska gå in i det med öppet sinne.

Den stora saken som gör mig avtänd på det är att det är skirmish. Jag vill ha rank and file med täta formationer. Rent estetiskt så är det imho 100 gånger mer tilltalande.

- Peter Sundberg

#18 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 002 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 13:00

Gillar man att vinna på 4+ är det väl ett fantastiskt spel?

Annars finns ju T9A...

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#19 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 13:30

Annars finns ju T9A...

Tänk vad många turneringar vi skulle kunna ha. 

Man behöver inte ens åka dit.

Betala 200 spänn, 1/(antal deltagare) att du får ett pris. Klart!

#20 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 14:03

Annars finns ju T9A...

Nu har ju inte spelat 9th age men efter att ha spelat lite andra figurspel som varit gjorda för att kunna tävla i så gäller det ju detsamma för alla annan Warhammer. :P
Postad bild

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar