Hoppa till innehåll

Foto

OnG rumours

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 21 februari 2006 - 13:52

Fanatics: Fanatics may be released during the compulsory movement phase 2D6" into the front arc. Fanatics may also be released as a charge reaction, again, 2D6" to the front arc. This is treated as a stand and shoot for purposes of when you are allowed to release fanatics.

Finally, any unit that flees with unreleased fanatics, releases them in a random direction. The whole 8" thing was been done away with.

Squig Herds become skirmishers. Squig Hoppers are released like fanatics, and move 2D6" in a direction of your choice. The hopper has 2 wounds, but is still killed on a doubles for bounce. The rider is never thrown anymore. If the unit is broken, the goblin handlers flee and the squigs stay ranked up and have a table to roll on each turn; rather than the old scatter each one of these guys 2D6". (on the turn the goblin handlers flee, the squigs are always "unbreakable". (Frenzy & skirmish and charge the nearest unit friend or foe, is on the list; as is stupidity; causes fear & may not move, squabble, flee) Squig Herds are special choices and require 1 unit of night goblins for each unit squig herd.

Forest Goblins Return: Forest goblins about the same as night gobins, with a few differences. They Hate all elves, and Fear all elves that they do not outnumber by at least 2:1; reroll panic checks while in woods.

Forest Goblins can be upgraded to have spears, 2nd hand weapon or BOWS. One unit per army may scout, one unit per army may be upgraded to have poisoned weapons.

Spider Riders: On a 25mm base, M5, skirmish, forest goblin with poisoned attacks. Webs (enemy is -1 to flee/pursue from/at the spider riders) Upto 1 unit of spider riders per unit of forst goblin rank and file.

Giant Spider: Single model in unit, Spider on a 40mm base. Poison, webs, web shot (short range, enemy must pass Str test to move if hit). Special choice, 0-1 per unit of spider riders.

Other changes:
Orc chariots are 2 for 1 if general is an Orc.
All boar boys can be big uns if the general is an orc.
Goblin warmachines and chariots require 1 unit of goblins per choice.
Goblin chariots and spear chukkas are only 2:1 if a goblin is the general.
Orcs on foot have the option for heavy armor, choppas give +1 strength on the charge, even if used with a shield, or a 2nd choppa.
Slavers (orc warmachine crewmen) may kill a goblin crewmen to avoid taking a panic test.

Black Orcs: Takes a special choice, instead of an extra hero slot. They may buy a black orc retinue (which does not take a special slot); though they may not leave the unit. Black Orcs hate wizards (anyone who has bound spells or spells).

Anomosity looked about the same, with the big difference that Orcs that fail will pick on goblins if goblins are in range. Savage Orcs will attack friendly units on a 1-2 while frenzied, rather than just a "1".

Waaaagh Magic has a 2D6 miscast table, and units that failed anomosity, along with those that are fleeing modify the roll. Spells have changed a bit. Most of the magic is based on the numbers of Orcs and Goblins near the caster. (spells do more hits, or higher strength, or more range). I think every spell had some part of it linked to the number of greenskins in the area.

Stone Trolls are not stupid if the general is a night goblin and within 12"
River Trolls are not stupid if the general is a common goblin and within 12"
Forest Trolls are not stupid if the general is a forest goblin and within 12"
No troll is stupid if the general is an Orc, black orc or savage orc and within 12" of the trolls.

Pump waggon moves D6" the 1st turn, 2D6 the 2nd, 3D6 the third and so on. It keeps speeding up until it rolls a pair (and takes a wound) or hits an enemy unit. It may only turn upto 45 degrees before it moves, and it moves in a strait line. (so it can only charge what it sees). 

Låter rimligt i allmänhet. Heavy armoured Orcs = teh shiznit!

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 21 februari 2006 - 14:13

Heavy armoured Orcs = teh shiznit!
ph34r.gif

Någon som sett något om vilka befintliga modeller som ska göras om?

#3 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 21 februari 2006 - 23:31

Choppa + shield + heavy armour lär väl bli stapelvara. Efterlängtade begränsningar på gobbokärror och bolters, bra uppgradering av trollen och sköna nya spindlar. Man får bara hålla tummarna för att Warpathen försvinner, annars kvittar allt annat. Att Spider Riders blir skirmishers talar ju för det.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#4 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 21 februari 2006 - 23:53

QUOTE (N.I.B. @ Feb 21 2006, 23:31 )
Man får bara hålla tummarna för att Warpathen försvinner, annars kvittar allt annat. Att Spider Riders blir skirmishers talar ju för det.

Varför talar det för det? huh.gif

Dessutom låter det lite märkligt med skirmish kavalleri, har ju inte funnits ngt sådant sedan 5th ed. om jag inte har helt fel för mig.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#5 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 22 februari 2006 - 00:54

Pegasus knights skulle man kunna kalla för skirmish cav, typ tongue.gif

Annars verkar det fett, coolt med forest gobbos för en som inte varit med under 5th ed. Fanatic ändringarna verkar otroligt onda, nu får drakar och knäktar passa sig.
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#6 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 01:06

En till armé med (antar jag) snabba elit-skirmishers...just vad warhammer behöver för att bli roligt! tongue.gif

Snart borde vi sluta hyckla och kalla det 30k eller nått....om de inte blir heltokiga och bara lägger in sånt här, isåfall får vi väl kalla det 50k tongue.gif

#7 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 08:11

QUOTE (N.I.B. @ Feb 22 2006, 00:31 )
Man får bara hålla tummarna för att Warpathen försvinner, annars kvittar allt annat.

Amen

Avian på Portent skrev att Gav själv förnekade när dessa rumours när de dök upp första gången (något jag missade) så tja...men det låter helt i stil med vad man skulle gissat.

Vad sägs om dippade greenskins? Grönt finns väl i någon bra pastellnyans...? Okt-Dec är tydligen releasedates.

#8 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 08:53

QUOTE (Patrizzo @ Feb 21 2006, 23:53 )
Varför talar det för det? huh.gif

Jo, nuvarande O&G har inga skirmishers vilket får man förmoda är en inplanerad svaghet, att dom skulle vara lite fluffigt klumpiga och kunna utmanövreras av andra arméer. Av nån anledning tyckte GW då att dom behövde en rejäl krycka och gav dem Warpath så dom skulle kunna sabba necromancer-picknicken i skogen ändå. Tyvärr blev den saftigt OTT.

Jag gillar dock att WE inte får härska ensamma i skogen (även om dom nog kommer att göra det ändå).
jag kom till makten
och kvällen är lång

#9 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 11:25

Ryktena är tämligen gamla och jag såg dem redan innan dvärgarna släpts. Men sedan dess har det inte kommit någre former av berkäftelser på det här så jag är skeptisk. Missade dock också när Gav förnekade det.

EDIT: Men vi har ju den nya fina Jättetemplaten.
http://www.warseer.c...08&d=1140537203
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#10 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 17:29

Hmmm, möjlighet till skirmishers kommer att göra en värld av skillnad.

Vad som händer av magin är väldigt svårt att säga utifrån den informationen, fast jag är lite förvånad att ni lyfter fram Warpath och inte Waaagh! som den trasiga formeln.

Fanatikertaktiken kommer att förändras extremt mycket om det där stämmer. Både till det sämre och bättre, men framför allt blir det mycket enklare att spela med dem när man slipper 8"-grejen. Alltså bra ändring.

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 20:29

Vi spelar alver anton Du skall aldrig vara nära nog att få in en massiv Waaagh! charge på oss. Dock så brukar det bli riverdance som kan helt förstöra en Alv armér om den går igenom en gång. Kommer ihåg en gång när den stora orchen promenerade på alla mina suport trupper tills de var döda eller under US5 allihop sad.gif

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#12 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 22 februari 2006 - 23:38

QUOTE (Anton @ Feb 22 2006, 17:29 )
jag är lite förvånad att ni lyfter fram Warpath och inte Waaagh! som den trasiga formeln.

Waagh! kan inte vinna spelet i runda ett, och Warpath kan alltid kastas. Waagh! ger åtminstone motståndaren en teoretisk chans att vinna combat.

Före jul, en klubbmatch, Eddes O&G mot Freddes Skaven - runda 1, Irresistible Warpath, 3 döda Ratlings, Jezzails och flyende clanrats med general. Skaven runda 1 -resterande armén får panik och springer av bordet.

Fredde gav naturligtvis upp och dom ställde upp igen, då första matchen gick så fort. Nu klarade Fredde två rundor innan slog dubbeletta för att dispella Warpath - alla Ratlings och WLC döda, panik panik och Skavens tänder utdragna. Han gav upp i tredje. Edde var dock snäll och hade inte tagit Ditto's Dodas, annars hade han kastat Warpath två ggr/runda med sin lvl 4.

Med Waagh! måste du trots allt in i ärlig strid, Warpath premierar en spelstil som gör att du kan stå kvar bekvämt i din deployment zone med feta infantry blocks och peka jätte och 4+ chariots mot allt som överlever storsteppar'n. Påminner rätt mycket om Skryre, grilla på avstånd och sen billiga blocks som fångar upp överlevare med chariots + jätte som avslutare istället för Ratlings.

Warpath äger dessutom de flesta scenarion och till skillnad från Waagh! ställer den inte ställer några större krav på att du måste manövrera eller planera.

Som sagts så dödar den alver när den går igenom, hordes har ju lite lättare.
jag kom till makten
och kvällen är lång

#13 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 23 februari 2006 - 08:47

Hela den historien lät som GT i Danmark biggrin.gif Jag är också en stor beundrare av folk som vinner med så...avancerade taktiska metoder...eller inte... rolleyes.gif

Skirmishande OnG låter konstigt. Fast cav hade jag nog gissat istället.

#14 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 februari 2006 - 09:37

Spelare med 3 Ratling Guns ska inte klaga. Alverna har jag en viss förståelse för.

Får O&G skirmishers kommer det att påverka armén väldigt mycket. Jag har alltid sett frånvaron av skirmishers som en av arméns viktigaste svagheter. Fast det är ju mycket roligare att kontra fiendens störenheter med egna än att trampa på dem, så varför inte?

Jag hoppas verkligen att jag får tid att göra det nödvändiga tilläggen i min armé framåt nästa vinter... ja just det, jag ska ju vara lite pappaledig nästa vår. smile.gif

#15 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 13 mars 2006 - 13:14

Någon som har info om vilka modeller som kommer göras om? Eller viktigare, vilka som inte kommer göras om?

#16 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 24 mars 2006 - 16:39

Nya battleboxen samt en spiderrider
http://uk.games-work...mer/default.htm happy.gif
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#17 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 24 mars 2006 - 20:37

Tänkte först, stackars goblin som möter en stor ond dvärg. Men så kom jag på att han har med sig en squig. Så nu är allt lugn och frid igen. Stackars dvärg! (Squigs FTW!) Bilden har i övrigt inte ändrat sig så mycket från en tidig prewiev som kom ut.

Spindelryttaren var ganska ful ändå. De har ju tagit sig en del "artistiska friheter" för att få in den på basen ordentligt. Fasst det sitter en "savage goblin" på den. Det var lite coolt.

Undra om "stora" boken kommer ut samtidigt som lådan eller om någon av dem kommer före den andra och vilken i så fall.

Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#18 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 24 mars 2006 - 22:36

QUOTE (Niklas Asp @ Mar 24 2006, 20:37 )
Spindelryttaren var ganska ful ändå. De har ju tagit sig en del "artistiska friheter" för att få in den på basen ordentligt. Fasst det sitter en "savage goblin" på den. Det var lite coolt.

Forest goblin! smile.gif

#19 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 25 mars 2006 - 19:33

Jo, jag vet. wink.gif Menade att de passar bra ihop med savage orcs. smile.gif