Hoppa till innehåll

Foto

High Elves 8Th

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#341 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 09:56

Ja Uffe du spelar alltid med de och du var ju inte kvalade till masters :)

De kompar okej nu för många spelar inte med så hårda hth enheter. Men jag vill att hth enheter ska kompa mindre och då blir de inte lika bra.

Först så tänkte jag skriva att man skulle sänka andra saker men eftersom de redan kompar ganska lågt blir det svårt. Jag tycker att PG enheter är bättre mot det mesta än WL i dagens meta och bör därför kompa mer. Nu är det ett mer jag tycker de ska kompa så är inte direkt några stora ändringar.

Eller så vann jag Warcon förra året och kom 8a pga av jag klanta mig mot kaj i år med den listan. Annars har jag inte spelat den ;)

#342 MR GRUMPY

MR GRUMPY

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 10:08

Håller med att man inte bara kan fortsätta höja PG för att de andra valen suger. Kommer bara göra alla 3 ospelbara till sist.

#343 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 10:40

Håller med att man inte bara kan fortsätta höja PG för att de andra valen suger. Kommer bara göra alla 3 ospelbara till sist.

Eftersom ni tycker är PG är bättre än de andra valen men ni vill inte sänka PG så betyder det att ni borde tycka att man sänker SM och WL.

Det kan man göra men du kan det lätt sluta med att HE lirar med SH och revers som core, sedan med två enheter SM och då kan de få in bra magi och phonix/drakar mm.

Jag trodde inte att det skulle gå så bra för Steffan på masters för han lirade med SM och de är inte bra mot alver men det gick bra för honom även om han mötte alver.

David "Dangerous" D

#344 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 11:31

Jag trodde inte att det skulle gå så bra för Steffan på masters för han lirade med SM och de är inte bra mot alver men det gick bra för honom även om han mötte alver.

Dock blev de väldigt sönderskjutna mot Robert, mot Marcus failade jag chargerange så de fick aldrig slåss och mot Jacob stod de mest bara och tittade :P.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#345 MR GRUMPY

MR GRUMPY

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 11:41

Eller så accepterar vi att den interna balansen är som den är. Kompen ska väl balansera lagen mellan varandra eller är det något jag hittat på själv?

#346 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 11:53

Kompen ska ju balansera både inom och mellan codexar så klart.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#347 MR GRUMPY

MR GRUMPY

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 12:01

Och vad har prioritet? För den nuvarande kompen på WL/SM är inte ett problem egentligen tycker jag. Det är ju som Buffy säger inte bra om dom blir kompsminsk. Däremot drabbas HE rätt rejält gentemot metat av för många höjningar på PG hela tiden.

#348 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 12:08

Jag skulle säga att båda har lika mycket prioritet generellt, men det kan variera från fall till fall.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#349 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 14:10

Jag förstår att det är svårt att kompa WL/SM. Med DE och WE på banan har de blivit väldigt hit or miss. Möter man exempelvis lizardmen så är de ju awesome då allt har lägre initiativ, men möter man exempelvis DE får de t.o.m. stryk av spearmen...

Eftersom metat är på det viset att 35-40% av arméerna på turneringar generellt är någon form av alver så resonerar i alla fall jag så att om man vill placera sig högt så tar man helt enkelt inte WL eller SM. Det är stor chans att möta alver i 2/5 matcher och då är det enda man kan göra att gömma dem bakom en kulle eller ge bort gratis poäng till motståndaren, och det är inte lite poäng heller...

Personligen skulle jag inte ta WL eller SM om man så halverade kompen på dem. Inte så länge metat ser ut som det gör. Men varför ska PG behöva lida för det?
Hugo Nordland

#350 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 15:00

Allt ska ju naturligtvis ligga rätt komp mässigt oavsett om du vill spela med dom. Från det du beskriver så ska ju wl och sm sänkas. Lovar att wl skulle spelas om dom kompade 0 och dom verkar ju inte spelas nu. Därför finns det en sweet spot någonstans däremellan där dom ligger rätt.

#351 Yann

Yann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 308 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 19:07

Hej, bara så att jag hänger med...

Varför ska man inte ta WL/SM pga av Alvmetat?

#352 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 19:09

För att när andra alver slår först så kommer WL/SM dö i drivor :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#353 Yann

Yann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 308 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 19:30

haha Mikael, det var tyvärr det jag misstänkte...

Jag som hatar ASF och som tycker att det mesta blir ospelbart mot ASF när man själv inte har det, håller såklart med. Därför förstår jag inte när alvspelare och andra säger att ASF inte borde kompas mycket högre... Det här blir så ironiskt på ett kul sätt!

#354 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 20:07

Dom slår hårt men dör i drivor. Empire swordmen tankar ju 'like a boss' jämfört med de flesta elves och kostar en bråkdel. Black guard 15p t3 5+ save? Man kan inte bedöma någon enhet endast från dess starkaste sidor. Men visst, ASF är en väldigt bra förmåga, lite för bra om du frågar mig. Hatred++! Tror hatred-delen av det hela kommer försvinna om 9th kommer någon gång, men det återstår ju att se.

#355 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 20:26

Det är riktigt bra om alverna får slåss på sina villkor. Mötte Albins VC så körde in zombies (som aldrig dog!) i flanken på mina stackars BG. Sen hade han en lillvampyr med redfury där i som totalt gick loss på mina stackars alver. Visst att han fick offra sina ghouls (front), men tror nog att mina BG var snäppet dyrare. Bra spel från hans sida helt enkelt :) Sen hade jag otrolig tur som nackade hans vampyr med min standardbärare, men det är så osannolikt som det bara kan bli! :P :D Annars så är 1+ saves eller chariots ganska hett :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#356 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 379 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 05:02

Håller inte med

Jag tycker den interna balansen i HE är riktigt bra nu  byggde massor av listor till Masters och fann att jag utvärderade alla choise i boken o inget var autoinclude..

WL /PG diskussionen får man inte glömma att man kan göra många fler trix med wl pga stubborn.. underskatta inte det :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#357 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 18 oktober 2014 - 15:27

En liten grej angående mallen.

**Only count every 2nd Archer or model with bow

Med hjälp av det där så kan man juh köpa 4x18 Loathern Seaguard för -20 komp utan att gå över skyttecapet.

Varför?

Tycker det är sjukt tragiskt lite komp för något som drar iväg 72 pilar varje runda för att göra det sjukt tråkigt för motståndaren.

Visst det är S3 med range 24", men tycker det är sjukt billigt för vad det gör.

Kan lätt bygga bra komp 15+ listor med det och bara vänta in, kontra med WL/PG för att ta hem vinster.

Tycker sådant strunt borde strypas med att ta bort **Only count every 2nd Archer or model with bow och låta folket betala till capet som normalt ska göras.

Kan folk gnälla på att Organ Gun är för stenhårda så tycker jag no att detta är i samma stil

Noob of the Year!!

#358 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 oktober 2014 - 15:36

Detta är inte änns nästan samma sak. LSG är sjukt oprisvärda skyttar. Deras pilar är också ganska kassa, så detta är verkligen inte ett problem.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#359 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 18 oktober 2014 - 15:49

Ah ok, du bestämmer juh så det måste juh vara så

Noob of the Year!!

#360 PeZa

PeZa