Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#121 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 13:07

Ja och nej Fjugin, det kan säga en del om hur många som spelar den, hur viable den är, det är lite som i etc, har man tillgång till flera arméer så är det inte självklart att man tar en. tack vare restriktioner, och likadant är det i kompat skulle jag tro?

och sen är det nog tyvärr som Painblom och PetterL sagt här i tråden, dom verkar inte hålla i det här klimatet, dels p.g.a att dom är orcer och sen kanske det inte direkt gynnas av mallen, men jag är lite för dåligt insatt på detta då

jag själv är lite av en noob.

Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd

#122 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 13:50

Dock är det en Stor skillnad mellan ETC och random kompturnering i Sverige beträffande hur kompetativt spelarna tänker, så den jämförelsen är verkligen inte rättvis.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#123 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 14:45

Oavsett om de är ETC eller Kompat så lär en person som är ute efter att vinna turneringen ta den armé som är starkast.

Tycker ni är lite elaka och förvrider saker Censur försöker säga. Tänk mellan raderna ;)

#124 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 14:49

Vi har jue sett en del ploj på ETC okså om man säger så.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#125 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 29 augusti 2013 - 12:19

Tycker Orc infanteri Big'uns kompar lite hårt. Nu jämför jag ju alltid med Beastmen som jag själv spelat mycket.

Sen har väll infanteri blivit lite sämre med alla stomps som springer omkring i alla listor idag.

35 Orc Big'uns VS 35 gors med 206 BSB för samma komp... inte svårt val :P

#126 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 22 september 2013 - 21:02

Jag har varit lite nyfiken på O&G kompen sista tiden och de finns flera saker jag sitter o kliar mig i huvet om.

-25 för 30 orc boy big'uns
-35 för 30 savage orc big'uns
-36 för 30 black orcs

Orc inf är kompat i jämförelse med andra armérs elit block.

-28 för 30 st bestigors som kommer med re-rolls, tillgång till buff magi.

-29 för 30 SMs som kommer med konstant hög STR, WS och ASF, tillgång till buffar
-33 för 30 Hilebart WoC warriors kommer även de med buffar och högre stats

-20 för 30 tempel guards...

-17 Empire greatswords....buffar, vagnar, präster osv osv STUBBORN!

Detta är ett få tal enheter som exempel.

Detta är enheter som jag själv spelat och kör in i vilket orc block utan att vara rädd. Dels för att jag vet att de har bättre stats i grun och att jag alltid haft magi bakom mig vilket O&G spelaren aldrig haft.

-35 för 30st Savage orc big'uns.

Jag frågade en polare och sa att de ska fan inte kompa mer än Black orcs men han tyckte att de var helt ok för de är core.

Då sa jag till honom, men de är ok att 30 Chaos warriors med hilebard kompar bättre? för de är också core....De är dock sjukt fick jag som svar.

O jag håller med.

jag kan dra mer exempel men de räcker nog för att sätta min poäng.

Orcer kommer med låg WS, sämst "I" i spelet slå där av alltid sist, animosity. Ok de har choppa högre STR turn ett, men so what de träffar i princip alltid på +4.

O&G behöver fler kroppar i varje enhet för man måste räkna in att saker dör innan du slår.

Andra armér har alltid tillgång till buff eller debuff magi som påverkar combat. De har inte O&G

Hade orcer haft tillgång till Lore of light eller Beast hade jag köpt dagens komp men inte som de ser ut just nu.

If Obsidian Lodestone and/or Wurrzag and/or [Obsidian Amulet + Lucky
Shrunken Head] present in the army -1 for each 6 Savage Orc Big
'Uns (only count this penalty for the largest unit)

Varför ska orcer betala komp för obsidian loadstone när ingen annan gör det? Fast andra har +6 ward i grund. Att de får ett combo minus med de andra items förstår jag mycket väl men inte

om man bara tar obsidian loadstone

Då ska Phoenix guards kompa sjukt mycket eller tzeench markade units, dragon princes...osv osv

O&G behöver verkligen ses över

#127 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 22 september 2013 - 22:37

En del av dina siffror stämmer inte.

30 black orcs kompar -28, inte -36

30 temple guards kompar -28, inte -20

Sen savage orcs vs chaos warriors med hillebard. En omarkad chaos warrior med hillebard, 17 poäng (eller 19 om man ska ha mark of khorne och lika många attacker). Savage orcs med additional choppa, 11 poäng. Orcerna är billigare än alla andra enheter du tar upp (bortsett empire great swords som nog inte alls borde vara med i lista med elitinfanteri), DVS orcerna är mer "poäng effektiva".

Sen har orcs i alla fall tillgång till lite combat buffar. Rerolls är en bra spell, och goblin magin har flera combat buffar, där i alla fall itchy nuisance (slå först med savage orcs är bra) och gork'll fix it är okej. Visst är det sämre än vad de flesta andra kan fårmå, men helt värdelöst är det inte i alla fall.

Men i stort har du nog rätt. Orcer har synts rätt lite på kompade turneringar. Folk har länge hävdat att en stor del av detta är pga av lore of death och att en purple sun autovinner mot orcs. Vi vill inte kompensera orcerna för mycket för detta, vi vill inte skapa ett meta där orcs tillåts ta precis vad dom vill så att dom kan köra över allt som inte har purple sun, det tvingar bara in ännu fler på lore of death/shadow och det blir bara ett sten/sax/påse spel av det hela. Istället gick vi vägen att strypa åt lore of death/shodow ordentligt i förra uppdateringen. Jag tyckte resultaten verkade lovande på GoW, har inte räknat efter, men fick intrycket att det var betydligt färre magiker med lore of death på GoW än det varit tidigare på kompturneringar med liknande kompspann. Dock var det fortfarande rätt lite orcer, och inga orc arméer ens nära topp-placeringarna.

Kan nog vara så att man behöver lätta lite mer på orcs för att få folk att ta dom till turneringar. Inte helt lätt att utläsa vad du anser behövs ändras, snällare komp på big 'uns och inga minus för magic resistance på savage orcs?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#128 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 22 september 2013 - 22:55

Jag är ingen vidare skribent...

Orcer kommer alltid vara mer poäng effektiva och de har GW själva sagt pga animosity och sen kan man titta på deras "I" en enhet som slår efter alla andra måste antingen ha bra save eller hög T, eller ha fler kroppar i uniten.

Man kan ta warriors igen. ska 30 warriors slåss mot 30 orcer vinner warriors rakt av. Kan säga Big'uns. Då de kompar rätt lika. Ska jag då jämna ut det måste jag ha en till unit eller fler modeller i enheten då kommer orcernas komp bli riktigt dyr per poäng spenderad.

Jag tror att O&G infanteri behöver lättas, Big'uns samt Black Orcs.

Ja jag tycker inte obsidian loadstone ska kompa i Savage orcs så länge ingen annan enhet i spelet med wardsave får samma minus.

#129 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 06:52

Att de är billigare i pts för samma komp gör ju bara att man måste ta nåt till, vilket också kostar komp. Warriors är väldigt komp-billiga, dvs man "behöver" inte spendera lika mycket poäng på annat, och då får armen som helhet bättre komp.

Eller, uttryckt på ett annat sätt, 500 pts orcs kompar mer än 500 pts warriors.

#130 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 06:55

Fast saker som är billiga (för billiga) skall ha sämre komp, tänker man annorlunda är det lätt att det blir fel. Som exempel:

DE hydra 175p är ruggigt bra för sin kostnad: -32

DE hydra för 375p är ruggigt dålig för sin poäng och skulle ses som en rolig plojenhet: -5

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#131 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 07:27

Priset som orcerna får betala för sitt billiga pris är animosity. Det verkar ju dock inte påverka prissättningen när det kommer till komp och om man vill kontrollera får man ta in dom väldigt poäng och kompdyra blackorc-karaktärerna. Borde inte big uns och alla andra grejer utom blorcs få en komprabatt för deras animosity med tanke på att blorckaraktärerna är extra dyra?

Sen har ju senaste årets åtstrypning av magi även slått mot grönskinnen. Speciellt den sista höjningen av småmagikerna då dom bara har tillgång till två lores känns orättvist och onödigt då jag liksom inte riktigt ser problemet här.

Sen så tycker jag vissa grejer på karsktärsdelen är för dyra med. Wyvern -9? Dom är ju bara marginellt bättre än en griffin och den sortens monster kompar nästan aldrig nått för andra men för orcer ska den tydligen vara svindyr.
Night goblinmagikerna tycker jag är för dyra med. Fördelarna m extratärningen har ju även en inbyggd nackdel i form av att du failar att få i väg din spell 1/6 av gångerna. Visst en lvl2 kan väl kosta nått extra men knappast en lord.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#132 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 08:04

jag håller med talare ovanför :D    förutom när det gäller Wyvern.. jag tycker den e svin bra i ork listan..  man måste offra level 4an dock..  för man vill ha en del warboss som general

Ja jag funderade också på om ni tagit hänsyn till animosity för även om man tar en black ork karaktär.. dödar han ett gäng varje match haha inte många men kanske 2-3 det är ändå 22-33 p som bara försvinner..

jag tycker att Savage orks ska sänkas en hel del..och sen höjja shrunken head kombon mer istället.. för tycker inte dom är hårda för ens dom får sitt 5+ och 2+ mot magi...

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#133 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 08:09

Håller med Petter att animosity förstör riktigt mycket. I nästan varje match händer det något negativt p g a animosity (eller är det bara jag som har väldigt mycket otur?). Diverters som bestämmer sig för att charga istället för att diverta, enheter som man ska skicka in och slåss med bestämmer sig för att stå still och kasta saker på sina kompisar istället eller att man tappar en hel magifas för att enheten med magikern failar animosity.

Jag spelar visserligen oftast med bara goblins (utan Black Orc Heroes) så kanske får skylla mig själv, men ändå. Sista matchen på senaste Gothcon (Senast jag spelade O&G på en turnering) ville Skarsniks horde-enhet inte röra på sig på de 4 första rundorna i matchen då de failade anomosity 4 ggr i rad. Första matchen bestämde de sig att charga en stenhård Chaos Warrior-enhet där Skarsnik fick betala priset med att besöka Mork och Gork i livet efter :)

#134 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 08:12

Hydran är en bruten modell som jag förstår kompar mycket.

O&G infanteri är absolut inte brutna och har special regler som gör dem opålitliga.

Jag tror inte ni kommer se O&G nära toppen innan en lättning gjorts på dem och jag tror inte heller ni

behöver vara allt för rädda för att göra det då de även lider av många sämre matchups än vad andra armér gör.

Ogres tex gick bra även när Lore of death och shadow inte straffats till max så problemet ligger nog snarare på O&G individuella

kompsteg. Sen tycker jag inte strypningen av magin är fel i sig, tycker de är de bästa ni gjort för kompen!

Även Goblins har animosity och ws 2 och har är rädda mot vissa motståndare, kass LD.

De blir bara ok om man tar med netters eller fanatics då kan de plötsligt döda eller låsa nått.

Tror inte de är farligt att lätta dem 1 steg.

Jag kan tyvärr inte komma med mer då jag inte suttit allt för länge med Orc boken men jag tror detta skulle kunna vara en början och se om de skulle göra O&G ok i kompad miljö.

#135 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 08:16

Håller med petter/Marcus om Black orc karaktärer.

Ska du undvika anomosity så får du köpa dyra karaktärer som slår ihjäl dina egna enheter.

Dessa måste du ha i alla enheter som vill undvika animosity vilket ofta är fler än en enhet om du vill

spela på tävlings nivå.

#136 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 10:48

Fast saker som är billiga (för billiga) skall ha sämre komp, tänker man annorlunda är det lätt att det blir fel. Som exempel:

DE hydra 175p är ruggigt bra för sin kostnad: -32
DE hydra för 375p är ruggigt dålig för sin poäng och skulle ses som en rolig plojenhet: -5

Jag håller inte med. De borde ha samma komp (vilket innebär att listan med en dyrare hydra får in mer "godis" i övrigt).

Om en arme-bok är perfekt poängsatt borde alla enheter kompa samma/100 pts, typ. Eftersom "alla" val skulle vara lika bra

#137 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 11:35

Jag håller inte med. De borde ha samma komp (vilket innebär att listan med en dyrare hydra får in mer "godis" i övrigt).

Verkligen inte! Bra saker skall kompa mycket och det som avgör om något är bra eller inte är till 95% poängkostnaden. Hade tex beastmens monster kostat 100p styck så hade dom kompat betydligt mycket mer än dom gör nu. Du må he en annan filosofi, men det är ingen i kompgruppen som håller med dej.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#138 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 11:56

En hydra för 375 poäng och -32 komp hade verkligen ingen någonsin tagit till en turnering

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#139 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 12:38

En hydra för 375 poäng och -32 komp hade verkligen ingen någonsin tagit till en turnering

Nej, det är helt sant. Den skulle inte vara värd sina poäng. En 375 pts hydra skulle nog inte följa med, oavsett vilken komp den hade. Jag håller med om att pts-kostnaden är viktigt för att avgöra om en enhet är bra eller inte, men att stats och special rules bara skulle vara 5% håller jag inte med om.

En bra enhet borde ha sämre komp/pts, helt klart, men tittade man lite grand på komp/poäng också skulle man nog kunna täppa till exploits tidigare, t.ex. tk-chariotspam, eller empire light-battery + massa warmachines ( med comp-billigt core-infanteri).

Min poäng är egentligen att man för orcs kanske skulle lätta på många enheter, helt enkelt för att kompen blir för låg när man måste ha många/stora enheter för att göra av med poängen. Och per modell är de inte särskilt bra, jämfört med andra som antingen har bättre save, WS, I eller styrka.

Det känns lite fel att man (nästan) kan komp-sminka med enheter som chaos  warriors, som trots allt är rätt hårda.

#140 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 23 september 2013 - 13:04

Nej, det är helt sant. Den skulle inte vara värd sina poäng. En 375 pts hydra skulle nog inte följa med, oavsett vilken komp den hade. Jag håller med om att pts-kostnaden är viktigt för att avgöra om en enhet är bra eller inte, men att stats och special rules bara skulle vara 5% håller jag inte med om.

Det är klart att det är. Nästan alla enheter som är för billiga för vad dom gör är för bra. Att jag bjöd på 5% var för att vissa enheter redan är billiga och ändå inte så bra. ALLA andra enheters power-level avgörs i princip bara av poängkostnad. Tex så är ju en crossbowmen för 4p brutet, för 14p är dom rent skräp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar