Hoppa till innehåll


Foto

Regel Frågor /diskussioner


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 27 augusti 2012 - 13:18

Nånting som är oklart gällande regler så ställs de frågor här!
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#2 Skylight

Skylight

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 16:12

Uppdragskort allmänt:

Är korten förbrukade efter att man använt dem en match eller får man ta samma kort i alla matcher?

Är det separata bonusar för grund, extra och super eller går man bara upp ett steg i tabellen?


Uppdragskort 4:

Här kan man klara extra eller super utan att klara de andra(Efter snabbläsning så tyckte jag inte att det gick i något annat kort). Hur fungerar det? Det är mest den här frågan som fått mig att ställa den förra..

#3 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 27 augusti 2012 - 17:31

Ja, ett uppdrags kort kan endast används en gång!
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#4 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 27 augusti 2012 - 17:33

seperata bonusar JA! klarar du grund och extra och super också, får du bara VP för den som ger mest VP. inget annat.

För att klara extra så måste man ha klarat grund, samma sak för att klara super. så måste extra klaras! inte just i rätt ordning under matchens gång! men att bara göra super ger inga VP, utan måste ha klarat de lättare för att få VP för den svårare.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#5 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 28 augusti 2012 - 09:48

Det står att HE får spela med 100 extra poäng, men sen står det också att dom får totalt 2500p. Vilket stämmer?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#6 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 28 augusti 2012 - 17:12

De ska ha 2500, en miss av mig, skall åtgärdas
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#7 Skylight

Skylight

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Postad 02 september 2012 - 17:17

Uppdragskort 3:

Räknas Overrun, Random movement och andra sätt som inte är en regelrätt charge in här?


Uppdrag 6: (Inget kort här inte.. ^^)

Håller man mittpunkten om man har en modell rakt över den eller kan man vara inom 6" eller något sådant?

Edit: Räknar man bara Rank and file modeller för supersvårigheten eller kan man använda karaktärer för att komma upp till 30? /Edit

#8 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 september 2012 - 20:28

Uppdragskort 3:

Räknas Overrun, Random movement och andra sätt som inte är en regelrätt charge in här?

JA

Uppdrag 6: (Inget kort här inte.. ^^)

Håller man mittpunkten om man har en modell rakt över den eller kan man vara inom 6" eller något sådant?

Edit: Räknar man bara Rank and file modeller för supersvårigheten eller kan man använda karaktärer för att komma upp till 30? /Edit


Mittpunkten är ca 1" i diameter eller 1krona.

Karaktärer räknas också.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#9 Munin

Munin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 02 september 2012 - 21:01

Bara gör att förtydliga. Uppdrag 5 så ska monstret ha T6? Dvs hydror å a-bombs räknas inte?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#10 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 september 2012 - 21:28

Bara gör att förtydliga. Uppdrag 5 så ska monstret ha T6? Dvs hydror å a-bombs räknas inte?


Exakt!
Välj era uppdrag VÄL, till rätt match.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#11 RejjeN

RejjeN

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Sundsvall

Postad 03 september 2012 - 01:39

Uppdrag 3, är en "runda" en player turn eller game turn? Om det är game turn så är det omöjligt att få Super då första rundan inte räknas (och i vilket fall det bara är 5 rundor enligt uppdraget). Tänkte de var värt att bekräfta åtminstone.

#12 Sajon

Sajon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 03 september 2012 - 07:50

Uppdrag 3, är en "runda" en player turn eller game turn? Om det är game turn så är det omöjligt att få Super då första rundan inte räknas (och i vilket fall det bara är 5 rundor enligt uppdraget). Tänkte de var värt att bekräfta åtminstone.


Grund svårighetsgraden gäller ej första rundan, det är därför det är inom parentes direkt efter och inte en beskrivning på varje svårighetsgrad.

När jag satt och skrev detta uppdraget så var tanken att du själv inte ska charga nånting.
När Skylight här tidigare tog upp overrun, random movement osv blev det lite mera komplex. Men med detta uppdrag så är det så att varje gång valet faller på dig, och inte motståndaren.
Utan gör du ett aktivt val och för en av dina enheter in i combat med en av motståndarens så misslyckas du.

Så runda menas här med game turn, då förflyttningar av dina enheter KAN ske i motståndarens tur också.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#13 RejjeN

RejjeN

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Sundsvall

Postad 03 september 2012 - 13:13

Betyder det att man skulle misslyckas om man gör en Persuit Move och skulle komma in i fienden? (även om detta kanske krävde dubbel 6 för att lyckas och därför inte vara meningen/väntat?) Antar att om man skulle misslyckas med sin "restrain persuit" eller vara frenzied så misslyckas man dock inte då man inte har något val?

#14 1013

1013

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 03 september 2012 - 21:39

Jag har en regelfråga som behöver svar innan turneringen. Den är dessvärre rätt omdiskuterad och åsikterna går isär.

WoC-slaanesh spellen Titillating delusions är formulerad som följer:

"......mark a point on the tabletop and within the unit's line of sight. At the beginning of the 'remaining moves' part of their movement phase, the affected unit must move as directly and quickly as possible towards that point, though it will charge and fight any enemy unit that lies in the path of its line of advance....."

Det finns två sätt att läsa regeln:

1: Enheten måste löpa som djur mot den nominerade punkten och dom ska göra så i sin remaining moves.

2: Enheten ska i sin remaining moves gå så långt mot punkten de kan.

Tolkning 2 innebär att en enhet kan charga nåt som inte ligger på linjen, i sin remaining moves går de sedan så långt de kan längs linjen, dvs 0 tum.
Formuleringen "..Though it will charge and fight any enemy unit that lies in the path of its advance" innebär ju att intentionen tydligt är att man inte ska läsa som i tolkning 2, men det finns fortfarande RAW-förespråkare som argumenterar för tolkning 2.

GW har under WoC-bokens livstid gjort inofficiella uttalanden som varit otydliga eller förespråkat tolkning 1.

Så! Min fråga är nu lika enkel som den är omöjlig: Vilken tolkning gäller på BaD?

#15 Benjjii

Benjjii

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 143 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 september 2012 - 23:28

hur rulas dubbla mortisar btw. finns ju ingen faq eller så. men dubbla ger det 5 + regen? kan vara bra att fråga^^

#16 Dilandau

Dilandau

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 05 september 2012 - 16:12

En fråga angåned lotningen för första matchen: Är det ok att fixa en grudge match, om ja ska det fixas innan lördagen eller kan man ta det vid anmälningen?




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar