Hoppa till innehåll

Foto

Komp eller inte komp det är frågan

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 16:01

Tänkte höra mig för vad folk tycker om att kompturneringar nu helt verkar ha trängt ut icke-kompsturneringar i södra Sverige. Det verkar vara så självklart att ingen ens diskuterar det längre.

Är det så etablerat numera att inga vill spela utan komp längre eller finns det ett intresse av variation? Från (åtminstone) Stockholm och norröver finns ett hårt motstånd till komp och antagligen är den åsikten i klar majoritet (även om många även vill ha komp på sina turneringar). Har de (vi) inte förstått det braiga i kompet eller är det faktiskt så att man kan ha roliga och rättvisa arméer i icke-kompsturneringar också?

Om man nu ska tillämpa ett kompsystem är WPS verkligen det självklara valet eller finns det något alternativ som är bättre? För visst föder WPS-systemet ett sorts klimat som är annorlunda från vad man får i icke-kompsturneringar och som till och med är mer likriktande än att spela utan komp? (medvetet provokativ antydan).

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 18:24

En kompmall vilken som helst är exakt lika likriktande som ingen komp alls. Man har bara ändrat förutsättningarna lite efter vad man själv tycker i stället för att gå helt efter vad spelkonstruktörerna tycker.

Det innebär att det i min mening är helt meningslöst med en kompmall om den inte förändras hela tiden. Då hade man lika gärna kunnat skita i det. Nu blir i stället varje turnering lite annorlunda, och det tycker jag är bra.

Min egen erfarenhet säger dessutom att slagen blir roligare med komp. Turneringar utan komp (t ex GT Stockholm för ett par år sedan) blir enformigare. Alla jag spelade mot hade en lvl4-trollkarl, de flesta hade mycket mer än så.

Därmed inte sagt att det skulle skada med en okompad turnering då och då även i södra Sverige. Även nollkomp är ju ett kompsystem...

WPS har på kort tid (ett år) blivit helt dominerande i södra Sverige. Fördelen är att den är lätt att ändra om i och ändå behålla grundsystemet som de flesta är bekanta med vid det här laget. Det är inte perfekt på något sätt, och det kommer säkert en ny fluga så småningom. Som sagt: omväxling förnöjer.

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 21:15

Det skulle funka att bra att spela utan komp om man har gjort en bra arme eller om man har gjort en liten sämre arme om andra också har gjort det. Fördelen med komp är att man kan komma långt i en turnering med en snäll och rolig arme. Det är inte så roligt att för en empire infanteri arme med en magiker att möta en 15 power dice tzeench arme.
Det tycker jag det bästa med kompen är, att man får möta roligare och snällare armeer.
David "Dangerous" D

#4 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 12:36

QUOTE (Anton @ Nov 19 2004, 18:24 )
Nu blir i stället varje turnering lite annorlunda, och det tycker jag är bra.

Min egen erfarenhet säger dessutom att slagen blir roligare med komp. Turneringar utan komp (t ex GT Stockholm för ett par år sedan) blir enformigare. Alla jag spelade mot hade en lvl4-trollkarl, de flesta hade mycket mer än så.

Därmed inte sagt att det skulle skada med en okompad turnering då och då även i södra Sverige. Även nollkomp är ju ett kompsystem...

WPS har på kort tid (ett år) blivit helt dominerande i södra Sverige. Fördelen är att den är lätt att ändra om i och ändå behålla grundsystemet som de flesta är bekanta med vid det här laget. Det är inte perfekt på något sätt, och det kommer säkert en ny fluga så småningom. Som sagt: omväxling förnöjer.

Tycker du verkligen att kompen är så olika till de olika turneringarna? Det tycker inte jag (enda undantaget Sydcon då, men då var det poängviktningen snarare än systemet i sig). Vilken turnering har varit bra för att skaka fram HoC arméer t ex? Ingen som jag sett. Är det en oförutsebar effekt eller medvetet val? Alla system baserade på WPS göder samma trend och de som vill bygga lite udda listor straffas något enormt (ta killen med gobbowolfrider temat på Sydcon som fick sämst komp av alla som exempel, det var en riktigt rolig armé att möta och jag tror alla listor där hade en god chans att vinna mot den).

Är det inte snarare så att man får samma typer av listor med wps (huvuddelen infanteri, något kavelleri block, lite shooty och lite magi) och dödar de innovativa flufflistorna (tillsammans med de rent brutna förstås)? Skulle det inte gå att utforma ett system som inte är lika stelt där endast de värsta avarterna straffas (eller lägga in en subjektiv bedömning från motspelaren som en punkt man måste ta hänsyn till när man bygger sin armé)?

Mötte sedan själv ingen armé med en lev 4 på GT´t i Stockholm wink.gif och endast en senast i Umeå (han hade iofs backat upp den med tre 2:or och 4 RBTs sad.gif - men vi hade kul ändå.) Alla utom en av dessa 10 spelare var sedan riktigt sportsliga och det har varit trenden under alla de totalt ca 40 ickekomp matcher jag spelat. Det är inte sämre på kompturneringarna, men vad jag vill säga är att även om ickekomp turneringar föder tuffare listor så ger det inte per automatik hårdare spelklimat för det. En av de roligaste turneringar (rent spelmässigt) jag varit på är GT´t i Oslo (sög fett rent organisatoriskt) och där var listorna riktigt riktigt hårda.

Som avslutning vill jag bara säga att jag håller med dig fullt ut att omväxling förnöjer (och jag har tur som har lika långt till syd som nord och kan få stor variation på turneringarna jag delatar i) men att olika variationer av WPS (numera av dem själva ett ratat system) INTE är variation i mina ögon. Enligt mig är wps bra om den ges i måttliga doser.

#5 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 12:44

QUOTE (buffy @ Nov 19 2004, 21:15 )
Det skulle funka att bra att spela utan komp om man har gjort en bra arme eller om man har gjort en liten sämre arme om andra också har gjort det. Fördelen med komp är att man kan komma långt i en turnering med en snäll och rolig arme. Det är inte så roligt att för en empire infanteri arme med en magiker att möta en 15 power dice tzeench arme.
Det tycker jag det bästa med kompen är, att man får möta roligare och snällare armeer.

Håller med om att så länge man vet vad man kan vänta sig så går det att göra listor som man kan ha kul med på turneringen. För det är klart att det blir hårdare listor överlag i en ickekompsturnering.

15PD tzeentch arméer kan vara roliga att möta och som omväxling till alla infanteri+artileri empire arméer så skulle det kanske rent av vara ett skönt avbrott. Men just den empire spelaren skulle nog få rätt så tråkigt, ja. Men frågan är om inte denne också skulle vilja slänga in en steamtank och ett IC-block någon gång som omväxling.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 13:13

Men frågan är om inte denne också skulle vilja slänga in en steamtank och ett IC-block någon gång som omväxling.

Även om man spelar med komp så har de flesta empire spelarna både steam tank och ett IC-block.
När jag spelar med din kompisar eller på mindre turneringar så avänds inte komp så då kan man spela vilka armeer som helst.
Men om det funkar bra att spela utan komp i norra Sverige så är det ju bara att forsätta med det.
David "Dangerous" D

#7 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 14:58

QUOTE (Dakoth @ Nov 19 2004, 16:01 )
Tänkte höra mig för vad folk tycker om att kompturneringar nu helt verkar ha trängt ut icke-kompsturneringar i södra Sverige. Det verkar vara så självklart att ingen ens diskuterar det längre.

Jag avstår från att åka och spela på Fanatic-turnering i Helsingborg nästa helg till stor del på grund av att de inte har någon komp alls.

Min erfarenhet är att så fort kompen försvinner försöker folk medvetet eller inte göra så hårda listor som möjligt. Detsamma tänkte jag när jag funderade på att åka till Helsingborg.

"Hm, om jag målar upp en Shaman till kan jag köra med 1 Lvl 4 och 2 Lvl 2".

Komp är bra för spelklimatet. Så är det bara.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#8 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 18:15

Komp i lagom doser är nog de bästa...cirka 30 poäng eller så på en 5 slags turnering är nog vättigt...mer gör bara att komp optning blir lika viktigt eller viktigare än slagen...

Helst av allt skulle jag nog se subjektiv (då detta ger en möjlighet att faktiskt bedömma listor efter hur bra dom är inte vilka enheter dom innehåller) komp men jag har upprepade gånger hört från arrangörer att de är för mycket jobb...

/christian...

#9 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 22 november 2004 - 07:31

QUOTE (Dakoth @ Nov 20 2004, 12:36 )
Tycker du verkligen att kompen är så olika till de olika turneringarna? Det tycker inte jag (enda undantaget Sydcon då, men då var det poängviktningen snarare än systemet i sig).

SydCon var som sagt annorlunda och det var BSK också (om vi utgår från GothCon som den första stora turneringen med WPS). LinCon var jag inte på, men om jag är rätt informerad var det ganska likt GothCon där. Likaså HalmiCon. Jag skulle gärna se mer och fler skillnader. Nu är ju LinCon-Martin varm i kläderna som arrangör efter en vad jag hört lyckad turnering, så han profilerar sig säkert mer nästa år.

Ingen som jag sett. Är det en oförutsebar effekt eller medvetet val? Alla system baserade på WPS göder samma trend och de som vill bygga lite udda listor straffas något enormt (ta killen med gobbowolfrider temat på Sydcon som fick sämst komp av alla som exempel, det var en riktigt rolig armé att möta och jag tror alla listor där hade en god chans att vinna mot den).

Det är en av de största nackdelarna med WPS som jag ser det, att temade listor straffas oavsett om de är bra eller inte. Temat Wolfriders får inte så mycket bättre komp än temat Knights of Khorne. Men ska man börja skriva in teman i WPS-mallen blir den ännu större och ännu svulstigare, och det är just storleken och komplexiteten som är den andra stora nackdelen med WPS.

Skulle det inte gå att utforma ett system som inte är lika stelt där endast de värsta avarterna straffas (eller lägga in en subjektiv bedömning från motspelaren som en punkt man måste ta hänsyn till när man bygger sin armé)?

Jag vill inte blanda in motspelaren i kompbedömningen. Jag tycker inte att det har gett något bra resultat de gånger det har gjorts (som jag har sett). Däremot har jag tänkt i de banor du nämner ovan för att öka friheten. Grundkonceptet skulle vara en enkel generell mall med minus som ökar exponentiellt om man tar i för mycket. Listorna i allmänhet skulle utan tvekan bli hårdare, men det skulle bli enklare att administrera och ge spelarna mer frihet att vara kreativa.

Alla utom en av dessa 10 spelare var sedan riktigt sportsliga och det har varit trenden under alla de totalt ca 40 ickekomp matcher jag spelat.

Sportsligheten hänger av allt att döma inte ihop med kompen. Danskarna på SydCon talade om mycket sämre stämning på danska turneringar än på svenska, trots att de oftast har komp.

GT´t i Oslo (sög fett rent organisatoriskt).

Konstigt det där. GW med sina resurser borde väl klara en stor turnering. Och så mycket större än våra största oberoende turneringar är de inte.

Som avslutning vill jag bara säga att jag håller med dig fullt ut att omväxling förnöjer (och jag har tur som har lika långt till syd som nord och kan få stor variation på turneringarna jag delatar i) men att olika variationer av WPS (numera av dem själva ett ratat system) INTE är variation i mina ögon. Enligt mig är wps bra om den ges i måttliga doser.

Man kan förstås få hur mycket variation man vill i WPS, pröva med FC på kavalleri till exempel... men som sagt, gärna en okompad turnering i södra Sverige också, och gärna andra kompsystem än WPS. GothCon kommer inte att bli okompad så länge jag är huvudarrangör (vilket om Gork vill inte behöver vara så länge till), men ett nytt kompsystem är en klar möjlighet.

QUOTE (Kryddan @ Nov 20 2004, 14:58 )
Min erfarenhet är att så fort kompen försvinner försöker folk medvetet eller inte göra så hårda listor som möjligt. Detsamma tänkte jag när jag funderade på att åka till Helsingborg.

Jag tror faktiskt att det är lite en effekt av kompen också. Vi som nästan alltid spelar med komp drar lite större växlar på att det är okompat än vad de gör i norra Sverige skulle jag tro.

QUOTE (LordChance @ Nov 20 2004, 18:15 )
Helst av allt skulle jag nog se subjektiv (då detta ger en möjlighet att faktiskt bedömma listor efter hur bra dom är inte vilka enheter dom innehåller)  komp men jag har upprepade gånger hört från arrangörer att de är för mycket jobb...

2000-2003 hade vi subjektiv komp på GothCon, även om vi hade riktlinjer på vad vi ville se och inte och sedan följde vissa punkter i bedömningen. Det fungerade fram till 2002, då hade vi runt 55 spelare. 2003 hade vi 76 spelare och det blev för mycket. Jag anser att vi klarade av det, men det var väldigt jobbigt att hålla koll på allt så att kompen blev konsekvent och rättvist bedömd på alla arméer. Inget jag ville göra om med lika många eller fler spelare.

Nu har ju faktiskt ganska många turneringar 50 spelare eller mindre, och någon av dem kunde gott ha subjektiv komp.

#10 Lady Bellia

Lady Bellia

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Postad 22 november 2004 - 22:41

kan inte hjälpa det... men jag tyckte faktiskt bättre om när det var subjektiv komp på turneringarna... inte så mycket räknande och orättvisheter smile.gif

#11 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 10:06

Jag håller med Christian och Jennifer. Subjektiv komp tyckte jag var roligare, nu känns det mer att jag har fastnat i ett kompträsk.

Just nu känns det inte motiverande att bygga upp en armée som man verkligen vill spela men inte kan för att man får för låg komp. Den behöver den inte ens vara bra bara för att den får låg komp bara annorlunda. Man måste kolla av komsystemet innan man kan börja bygga en armé om den går att passa in.

Komp känns mer som en dålig politiker som har nässlat sig in i våra torneringar med massa löften. Visst i början gav det ett mycket bättre klimat men inte längre, titta bara på BSK, om folk känner att de kan lura komp systemen, så gör de det flitigt.

Nu är det en sport att knäcka komp systemen för att komma med armén som inte ska behöva förlora med en hygglig komp. Arméerna är mer välbyggda och hårda innan för folk tänker mer på vad de kan använda.

Komp mallen tycker jag aldrig kan bli rättvis, det kommer sluta med att folk blir trötta på att byta armé och spelar Lizardmen hela bunten. För de måste ju ha ett FC så man bygger helt enkelt en Saurus armé. Sedan plockar min in så mycket av allt de andra hårda men bara så mycket så man inte får minus och så har man en grym och stabil armé med bra komp. Voila! Receptet för den ultimata vanilj krämen kryddad med ost, urk!

/Karon

#12 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 11:57

Nu är det väl inte så många som har börjat spela lizardmen på sistone, eller har jag fel? Folk håller i allmänhet fast vid det de tycker om.

Problemet med subjektiv komp är just att den är subjektiv. Jag har fått helt olika bedömningar av min armé beroende på vem det är som bedömer, vad just denna person tycker om orcher, om denna känner eller känner till en, etc, etc. Jag tror att det går att genomföra, men att det för med sig misstankar om orättvisa.

Den stora fördelen med wps och dess varianter är att det ger en förutsägbarhet, något som är nödvändigt om komp ska tillåtas ge mycket poäng. Låt oss dock hoppas att det aldrig ger lika mycket poäng som på sydcon sist....
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#13 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 13:31

QUOTE (akbar @ Nov 23 2004, 11:57 )
Nu är det väl inte så många som har börjat spela lizardmen på sistone, eller har jag fel? Folk håller i allmänhet fast vid det de tycker om.

Problemet med subjektiv komp är just att den är subjektiv. Jag har fått helt olika bedömningar av min armé beroende på vem det är som bedömer, vad just denna person tycker om orcher, om denna känner eller känner till en, etc, etc. Jag tror att det går att genomföra, men att det för med sig misstankar om orättvisa.

Den stora fördelen med wps och dess varianter är att det ger en förutsägbarhet, något som är nödvändigt om komp ska tillåtas ge mycket poäng. Låt oss dock hoppas att det aldrig ger lika mycket poäng som på sydcon sist....

Man får ha tre komp dommare som går igenom listan och så får man ta ett medel av dem (kanske att man har komp mallen som ett av de tre)

Eller att man har en komp mall som bara arrangörerna får se.

#14 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 14:19

Hemlig kompmall? Oj vad det skulle bli diskussioner då.....
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#15 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 15:14

Det är INTE roligt för fem öre att gå igenom 50+ armélistor och ge ut subjektiv komp, det torde alla arrangörer av större turneringar veta. Nu kommer jag antagligen att prova subjektiv komp. på BSKs 40k nästa år, med förbehållet att om du inte skickar in listan minst 2 veckor innan så får du 0 i komp, punkt.

Likadana listor tenderar att få lite olika komp dessutom, om man använder subjektiv komp.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#16 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 078 Inlägg:

Postad 23 november 2004 - 20:46

Att gå igenom ett antal armélistor och försöka bedömma dom subjektivt är inget du ens önskar din värsta fiende. Försök sätta er in i en arrangörs situation.

Vill du ha komp på turneringar överhuvudtaget, så blir det kompmall. Orättvist? Tuff skit och hårda papper.

#17 Falahk

Falahk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 15:05

av vad jag har set så har GT tuneringarna på andra sidan atlanten en annan attityd, alla går in för att göra listor som är kul att spela mot, problemt är att den atityden saknas lite i skandinavien och britiska öarna, och så länge det är så föredrar jag comp

/Simon Tollin

#18 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 18:29

Skulle vilja se en sujektiv comp del där arrangörerna kan "rätta till" compen om de tycker att mallen gav ett dåligt utslag. Här kan man också ta hänsyn till tema, om spelaren sickar in en kort text som säjer vad temat är och vad i listan som gör det, typ max 5 rader text.

Detta borde gå snabbt att kolla när man kontrollerar comp uträkningen av armén....

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#19 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 27 november 2004 - 20:36

QUOTE (Kryddan @ Nov 20 2004, 14:58 )
Jag avstår från att åka och spela på Fanatic-turnering i Helsingborg nästa helg till stor del på grund av att de inte har någon komp alls.

Här ljög jag tydligen. Har precis varit i Helsingborg och spelat tre matcher. Två till återstår imorgon. Får säga att min uppfattning om att komp är bra blivit bekräftad lite.

Har fått möta en Skaven som var något Sad:
* 4 Rattling-guns
* 3 Enginerers med en storm-pinne och nån storm-scroll grej
* Warplightning-cannon
* Några jezzails
Till detta ett par block utan flaggor och lite nightrunners för att förhindra ens förflyttningar.

Sedan en 14 Powerdice Chaos armé, han hade powerfamiliar och staff of change:
* Tzeentch-lord på tzeentchmärkt kärra
* Lvl 2 Deathmagiker
* Lvl 2 Deathmagiker
* Lvl 2 Firemagiker
* 9 Furies
* 5 Chosen Knights of Undivided
* 11 Warriors
* 2 Spawns

Sedan fick jag möta en Beastmen-monster armé som faktiskt inte var elak.
* Doom Bull
* BSB
* Lvl 1
* Shaggoth
* 2 x 3 Ogres
* 5 x 3 Minotaurer
* 3 Dragon Ogres

Får se vad det blir imorgon *suck*
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#20 emil