Hoppa till innehåll


Foto

Warpstone Charm


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
75 replies to this topic

#61 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 12 juli 2009 - 11:14

Om du inte vill höra något nedvärderande kanske du borde ta bort ditt svar till DHettNeck

Stänga topicen? Känns som om samma sak upprepas
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#62 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 12 juli 2009 - 11:28

QUOTE (uraithen @ Jul 12 2009, 11:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dock ser jag det som ett dåligt exempel eftersom att "die" ofta används i warhammer-böckerna oavsett författare (ska se om jag inte hittar die någonstans i skavenboken också).

Skavenboken, sidan 27, reliable
For each jezzail that obtains a result of 1 to hit, roll another dice.

Skavenboken, sidan 27, ratling gun
You now decide whether to stop or to roll a second dice.

Skavenboken, sidan 29, firing the cannon
Roll an artillery dice.

smile.gif

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#63 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 11:35

Jag håller med. Funderade på att ändra det jag sa till DHettneck också men jag blev lat... kanske fel tillfälle att bli lat men det var vad som hände. Och som sagt så vet jag ju om att jag gör det själv. Dock kände jag att du hade mindre anledning att vara nervärderande. Om någon anledning alls.

För det andra så känner jag att vi kommer någonvart så jag anser inte att vi bör låsa tråden riktigt ännu.

Och till sist vill jag säga att jag till en början läst skavenboken noga och sedan övergick till att skumma. Och! Erkännas ska att författaren använder modern engelska och inte har någon förståelse för skillnaden på "die" och "dice". Det är däremot inget bevis för att era argument stämmer. Däremot fick ju inte jag tyvärr heller rätt. Det jag däremot slutligen vill komma till är inget bevis men något som starkt talar för att det jag säger är riktigt. Författern använder sig alltid av "roll a D6" etc. när han menar att det ska slås enbart en tärning. Det betyder att han troligen hade hade formulerat sig "This item allows it bearer to re-roll any single D6 roll during the game. This can even be used to effectively cancel a Miscast or cause an irresistible force" om han menat att det ska fungera som ni hävdar. Så det här talar också för att jag har rätt.

Avslutningvis för denna post ska jag igen nämna att: Ok. Det här är inget bevis. Men vågen börjar luta åt mitt håll (tycker jag själv onekligen i alla fall). Men jag kommer självklart acceptera en "loss" om det är så att ni verkligen kan såga mina argument. Och hädan efter ska jag försöka vara lite mer civiliserad. Jag har en tendens att "lose my head" när jag blir frustrerad. jag ber om ursäkt för det än en gång.

#64 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 12 juli 2009 - 11:44

Jag tog inte illa vid mej, så det är lugnt.

Jag tycker att det fjugin visar på tydligt pekar åt att det bara är 1 tärning.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#65 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 11:49

sedan apropå engelskan och die/dice...

uraithen: du citerar en wikipedia. Där vem som helst får skriva vad som helst.
jag citerade senaste utgåvan av Oxford english dictionary.

Jag lämnar åt andra att avgöra vilken källa som är mest trovädig...



#66 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 12:05

Jag ska försöka behålla lugnet men jag blev återigen snabbt upprörd. Som sagt har jag kollar Oxford english dictionary och det är samma citat. Jag skrev att jag använt wikipedia för att sidan är mer allmänt känd och sedan så skrev jag att även jag kollat Oxford english dictionary och även andra källor och det finns två alternativ. Det ena är mitt som säger att "dice" är plural och "die" singular. Det du skrev är det som står senare, alternativ 2, som säger att man i modern engelska ofta säger dice i både plural och singular. Så, jag har aldrig sagt att jag haft wikipedia som källa, det är bara den länken jag tog som exempel. Så källan är oviktig eftersom att jag har givit med mig att författaren använt dice istället för die där det borde varit die. Däremot har han om och om igen skrivit "roll a D6" och "roll one D6" där han menar en. Så det talar för att han menar att man får slå om hela slaget eftersom att han inte formulerat sig så här. Och för det andra så säger det du refererar till enbart att det kan vara singularis form på dice och inte att han menar att det är singularis. Så kom med något nytt och sluta älta sådant som vi redan uteslutit som bevis. Orkar någon kanske vi ska rada upp vad vi har i för och mot vad som står i regeln och ser vad som överväger om vi inte kommer längre.

#67 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 12:10

Men vi säger så här då uraithen.
Enligt dej själv har du obevekligen rätt, enligt resten av Warhammer-sverige har vi rätt.
Så kör på din linje så får vi se hur länge det håller i en turnering där precis alla (inkl regeldomare) går emot dej.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#68 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 12 juli 2009 - 12:11

Jag bara undrar i vilket av de tre citaten som fjugin lade fram som han har skrivit D6?

Edit: från wikipedia

Dice (plural, UK singular), die (U.S. singular), cube or other polyhedron for making random choices
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Die
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#69 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 12:13

men uraithen: Nu får du ge dig. ska vi använda oss av prejukdikat eller inte i warhammer? Du kan inte välja att använda prejudikat i din armébok som "här skriver han D6, inte där" och sen då välja att ignorera andra prejudikat...



edit: Titta där på kaszceis quote. enligt din egen wikipedia-källa uraithen så är det amerikansk engelska vi har Die. Böckerna är skrivna på engelska. Ingenstans har du stöd för att "Die" är ordet som ska beteckna en ensam tärning.
Både modern engelska och skillnaden på am. och br. engelska säger emot dig nu.

Alltså helt seriöst; Du har verkligen ingenting som stödjer din tolkning, det enda som gör att folk fortfarande svarar på dina poster är din ytterst trolliknande och irriterande attityd som ser ut såhär

uraithen says:
"kolla på xy z å ä ö i h j k l g l u!" jag har rätt. Ni kan inte säga emot. Nu kan ni erkänna ni har fel"

Det är ingen bra debattmetod framförallt inte när man inte har presenterat några bevis. Eller kör med felaktig falsifiering...
Nej, nu tar jag min hand på riktigt ifrån det här tills du skaffar en normal och sansad debattmetod.

#70 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 12:58

Ok. Min kära fästmö som läste högt för mig medan jag lekte med sonen håller med er om att jag kanske borde "tona ner". Och hon säger också "du blir alltid så här! Du ska alltid ha rätt!". Ja. Som ni ser är ni inte ensamma om att känna som ni gör. Och jag ber om ursäkt (igen). Jag ska försöka tona ner. Jag ska försöka hitta ett mer riktigt sätt att föra debatt med er. Men jag vill också att ni alla ska veta att jag tycker att ni missförstår mig. Jag gör det kanske inte enkelt (bevisligen) men ni verkar aldrig orka läsa klart eller förstå vad det är jag menar. Så jag gör ett nytt försök. Och orkar jag ikväll ska jag gå igenom hela ämnet och sätta upp någon slags lista med "mot och för".

Jag säger troligen emot mig själv nu men: Jag säger inte att ni har fel. Jag säger bara att jag inte heller har fel. Jag har pratat med 2 engelska lärare nu och de anser att jag har rätt. Och när jag tror att jag har rätt så blir jag rätt "äggad" att bara trycka ner alla jag anser har fel. Däremot har ni om och om bevisat att ni inte är så lätta att "sätta på plats" eftersom att jag inte haft tillräckligt "strong case" varje gång jag börjat attackera. Jag ber om ursäkt för detta och ska försöka lugna ner mitt sätt att skriva (dock har jag svårt med detta så vi får väl se hur det går). Jag ska försöka skriva om lite här och se vart vi tar oss, så kanske ni alla kan vänta på för och emot lista ikväll om inget orkar göra det innan mig (försök vara opartiska när ni gör den. Jag är inte alls ute efter att få rätt så mycket som jag är ute efter att ta reda på vad som är rätt).

"This item allows it bearer to re-roll any single dice roll during the game. This can even be used to effectively cancel a Miscast or cause an irresistible force".

Regeln kan tolkas på båda sätten och ingen av oss har obestridligen rätt. Har ni rätt borde "die" använts men som sagt är författaren italienare och oavsett vad han har för hemland så är det ändå inte okorrekt av honom att använde "dice" även som singular eftersom att det är ett modernare sätt att använda språket.

I Oxford English dictionary står det "With plural dice. (The form dice (used as pl. and sing.) is of much more frequent occurrence in gaming and related senses than the singular die.)". Det här betyder ju att inte att någon av er har rätt emot mig. Bara att jag inte kan använde mitt argument om att "dice är plural" som bevis. Detta säger ju bara att det går att använda som singular och plural form och därför kan vi på olika sidor om den här reglen fortfarande ha rätt.

Kasczei. Jag sa aldrig att fjugin skrev något om D6 här och D6 där. Kane förstod mig däremot rätt. Dock har han också rätt om att jag inte ville att vi skulle använda prejudikat. Jag drogs mest med när "debatten" tog den vändningen och vi slutade kunna gå på ren bevisning för att hävda vår poäng.

Det jag försöker komma fram till nu är egentligen bara att ni erkänner att jag inte är ute och cyklar med det jag säger. För jag säger inte att ni har fel, bara inte att jag heller har det.

Och kan vi låta bli att dra in "warhammer-sverige" och "engelsmän" och "alla andra spelare" som argument för att jag skulle ha fel? Båda lärarna som jag pratat med har när jag citerat regeln först sagt att det bara gäller en tärning, sedan har det sagt "Nej vänta. Sa du "any single dice roll?"". jag: "ja". De: "jaha. ja då gäller det ju själva tärningsslaget".

Inte är detta heller något bevis. Engelska lärare har gjort fel tidigare. Men det gör att jag känner att jag har bra stöd i det jag säger (utan att mena att ni inte skulle ha det).

Så, jag är inte ute efter att bevisa att jag har rät tnu. Jag vill bara veta vad som är rätt och jag kommer inte lägga mig ner som en död fisk bara för att jag inte kan bevisa att ni har fel eller att ni möjligen skulle ha en stor majoritet spelare bakom er.

Har ni förstått och är vi "cool"?

#71 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 12 juli 2009 - 13:14

Jag gjorde faktiskt också en del efterforskningar och rådfrågade de britter jag känner (en hel del faktiskt), och majoriteten ansåg att "any single dice roll" syftar på en tärning. Det var dock en person som sa, precis som du har påpekat, att det borde syfta på flera eftersom dice användes och inte die.

Vad jag syftade på när jag talade om fjugins citat är att i andra delar av Skaven boken används dice för en tärning, och inte alltid D6.
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#72 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 13:14

QUOTE (uraithen @ Jul 12 2009, 13:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nej vänta. Sa du "any single dice roll?"". jag: "ja". De: "jaha. ja då gäller det ju själva tärningsslaget".

Det kan lika gärna betonas "any single dice roll."
Alltså en roll som bara består av en tärning.
Med tanke på vad prylen kostar och vad saker med liknande kostnad gör så talar det för att du bara slår om en tärning, inte ett helt slag.
Jag är helt inne på Kanes bana att ordet any och antalet i ordet efter helt bestämmer hur många tärningar du får rulla om, dvs "a single dice".

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#73 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 14:57

jag är cool med dig uraithen smile.gif

#74 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 18:33

QUOTE (Falkman @ Jul 12 2009, 14:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (uraithen @ Jul 12 2009, 13:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nej vänta. Sa du "any single dice roll?"". jag: "ja". De: "jaha. ja då gäller det ju själva tärningsslaget".

Det kan lika gärna betonas "any single dice roll."
Alltså en roll som bara består av en tärning.
Med tanke på vad prylen kostar och vad saker med liknande kostnad gör så talar det för att du bara slår om en tärning, inte ett helt slag.
Jag är helt inne på Kanes bana att ordet any och antalet i ordet efter helt bestämmer hur många tärningar du får rulla om, dvs "a single dice".


Som jag bara för ett litet tag sedan skrev så är jag inte ute efter att bevisa er fel så mycket som jag är ute efter att ta reda på vad som är rätt. Oavsett hur mycket det pekar på att ni har rätt emot mig så kommer det inte spela någon roll förrän vi kommit fram till något solit som säger vad som är riktigt. Och som jag också tidigare skrivit så vet jag väldigt väl om att det går att tolka regeln på båda visen. Bara för att de flesta inkl. mig själv tolkat den som ni så betyder inte det att det är rätt. Bara att vi båda kan ha rätt. Så, jag ska försöka låta bli att posta onödiga posts hädan efter också, tona ner "mitt sätt" och bara skriva relevanta posts.

#75 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 juli 2009 - 23:29

QUOTE (Richard Becker @ Jul 10 2009, 21:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag startade dock diskussionen mest för att jag var nyfiken och för att få ett svar på den sista frågan, om man får slå om LD test för enheten som karaktären står i.

/R


På ETC är det rulat så att det endast gäller för situationer som påverkar användaren direkt. Därutöver rulas det så att inga re-rolls som påverkar karaktärer kan användas för att användas på en enhets test (Psykologi eller break test). : http://warhammer.org...hp?f=18&t=58933

" Warpstone luck charm allows the bearer to make a re-roll only in situations which involve him directly."
"- Re-rolls made for heroes which are inside a unit can only be made for actions which the hero himself (or herself) is undertaking, and so cannot be used for the entire regiment’s break tests, stupidity, etc."

Det regelpacket är framtaget av erkänt duktiga regeldomare från flera länder så får sägas ha stor tyngd.

Cheers
Morgan

#76 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 13 juli 2009 - 09:03

Nu har du fått så mycket svar på den frågan som du kommer få och en del andra "svar", stänger härmed tråden med några ord från Dr phil:
QUOTE
Ibland måste man välja, om man vill ha rätt till alla pris eller vara lycklig.







0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar