Hoppa till innehåll

Foto

Hur går det?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
21 replies to this topic

#1 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 05 augusti 2005 - 18:35

Vi som inte är på plats kräver löpande rapporter!!!! smile.gif

#2 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 05 augusti 2005 - 19:14

QUOTE (Steffo @ Aug 5 2005, 18:35 )
Vi som inte är på plats kräver löpande rapporter!!!!    smile.gif

Första matchen startade för 5minuter sedan.

#3 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 05 augusti 2005 - 22:54

Orvar mötte Jesper Thomschültz Chaos Dwarfs och blev piskad med 15-5 =/ Knightsen mina var helt värdelösa!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#4 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 05 augusti 2005 - 23:38

Möte Martin Larsson, som spelade grönskinn. Endast min Pegas kapten var kvar på slutet, utan pegas.... <_<

0 poäng till Sigmar!

Har sålt några AoV i alla fall thumb.gif

#5 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 05 augusti 2005 - 23:47

Standings efter första rundan

David Ek 20
Eric Sevelius 20
Fredrik Edman 20
John Scott 20
Linus Assarsson 20
Martin Larsson 20
Mattias Svenselius 20
Michael Svensson 20
Espen Ronning 19
Kristoffer Markusson 19
Simon Alskans 19
Anton Svärd 18
Christian Aas 18
Ola Widell 18
Øystein Berg 18
Patrik Svensson 18
Jesper Thomschutz 15
Johan Riedel 15
Christian Nielsen 14
Anders Lindblad 13
Jacob Scott 13
Sebastian Gloveus 13
Trygve Jorgensen 13
Magnus Elmqvist 12
Gard Andresen 11
Fredrik Jakobsson 10
Robin Fredman 9
David Dynefors 8
Anders Karlsson 7
Christian Mattsson 7
Jonatan Kåhrström 7
Simon Brehmer 7
Wladek Kasicki 6
Albin Rosberg 5
Wille Dubber 5
Christian Svensson 2
Christoffer Kamph 2
Magnus Liljedahl 2
Nicklas Bengtsson 2
Vilhelm Högfeldt 2
Benjamin Solberg 1
Fredrik Nylén 1
Fredrik Palmqvist 1
Björn Thulin 0
Erik Persson 0
Erik Tapper 0
Jacob Rosberg 0
Johan Malmström 0
Sami Dawaigher 0
Simon Tollin 0
Björn Sahlman 0
David molander 0

#6 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 11:58

Trevligt med rapporter smile.gif Det går bra för Ylvaiterna thumb.gif

Johan - du ska spela onda arméer, det här är samma sak som när du skulle leka cadians i 40K... wink.gif

#7 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 15:00

QUOTE (Steffo @ Aug 6 2005, 11:58 )
Trevligt med rapporter  smile.gif Det går bra för Ylvaiterna  thumb.gif

Johan - du ska spela onda arméer, det här är samma sak som när du skulle leka cadians i 40K...  wink.gif

Bästa ylvait efter andra är som jag kan se Anton på 7e plats,

#8 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 15:58

Hinner du posta en uppdaterad lista så plz do smile.gif

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#9 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 23:21

QUOTE (Scactha @ Aug 6 2005, 15:58 )
Hinner du posta en uppdaterad lista så plz do smile.gif

Resultatet efter 4e omgången

David Ek 69
Anders Lindblad 67
Linus Assarsson 61
Simon Alskans 60
Anton Svärd 58
David Dynefors 57
Espen Ronning 56
Martin Larsson 56
Gard Andresen 55
Kristoffer Markusson 52
Øystein Berg 50
Nicklas Bengtsson 48
Robin Fredman 48
Erik Tapper 47
Johan Riedel 47
John Scott 47
Fredrik Jakobsson 46
Michael Svensson 46
Magnus Elmqvist 45
Patrik Svensson 45
Albin Rosberg 43
Eric Sevelius 43
Christian Aas 42
David molander 42
Trygve Jorgensen 41
Björn Sahlman 39
Fredrik Palmqvist 39
Christian Svensson 38
Jesper Thomschutz 38
Christian Mattsson 36
Jacob Scott 36
Simon Brehmer 36
Wladek Kasicki 35
Mattias Svenselius 34
Fredrik Nylén 33
Jonatan Kåhrström 33
Ola Widell 33
Björn Thulin 32
Wille Dubber 32
Christian Nielsen 31
Anders Karlsson 29
Sebastian Gloveus 28
Jacob Rosberg 27
Vilhelm Högfeldt 25
Johan Malmström 24
Fredrik Edman 23
Benjamin Solberg 19
Simon Tollin 19
Erik Persson 18
Sami Dawaigher 18
Christoffer Kamph 16
Magnus Liljedahl 16

#10 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 23:41

Utan målning va?
Fasst målningen är väll inte så spännande rent poängmässigt iom målningssystemet.
Hmm bara att hoppas Anton kan ta in 11 poäng och sätta ylva på warhammerkartan en gång för alla! thumb.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#11 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 06 augusti 2005 - 23:59

Trevligt att David leder på battle points. Hoppas han håller turneringen ut. smile.gif
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#12 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 11:20

Resultatet inför 6e som börjar NU!

Anders Lindblad 82
Simon Alskans 79
John Scott 76
David Ek 74
Espen Ronning 73
Gard Andresen 72
Fredrik Jakobsson 70
Øystein Berg 70
Johan Riedel 67
Robin Fredman 67
Patrik Svensson 66
Linus Assarsson 62
Anton Svärd 61
Trygve Jorgensen 61
David Dynefors 59
Magnus Elmqvist 59
Martin Larsson 59
Eric Sevelius 55
Christian Svensson 54
Ola Widell 53
Christian Mattsson 52
Kristoffer Markusson 52
Björn Sahlman 51
Jacob Scott 51
Christian Aas 50
Anders Karlsson 49
Jonatan Kåhrström 49
Wladek Kasicki 49
Erik Tapper 48
Nicklas Bengtsson 48
Michael Svensson 46
Jacob Rosberg 44
Albin Rosberg 43
Fredrik Palmqvist 43
David molander 42
Jesper Thomschutz 42
Simon Brehmer 41
Mattias Svenselius 40
Fredrik Nylén 37
Erik Persson 36
Fredrik Edman 36
Magnus Liljedahl 35
Sami Dawaigher 34
Björn Thulin 32
Wille Dubber 32
Christian Nielsen 31
Johan Malmström 31
Sebastian Gloveus 28
Vilhelm Högfeldt 28
Benjamin Solberg 23
Simon Tollin 21
Christoffer Kamph 16

#13 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 12:43

Alli och Simon mot varandra igen ohmy.gif

#14 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 15:13

QUOTE (Steffo @ Aug 7 2005, 12:43 )
Alli och Simon mot varandra igen  ohmy.gif

Det är 2minuter kvar innan matchen bryts, Alli ser ut att plocka hem turneringen. Resultat kommer senare.

#15 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 augusti 2005 - 19:25

Jag läste några battle reports från ÖSM på Ylva forumet. Varför inte lägga upp dem här också så alla får ta del utav det roliga? Det måste även finnas fler därute som vill berätta om sin battle weekend!

#16 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 21 augusti 2005 - 05:59

QUOTE (Dakoth @ Aug 20 2005, 19:25 )
Jag läste några battle reports från ÖSM på Ylva forumet. Varför inte lägga upp dem här också så alla får ta del utav det roliga? Det måste även finnas fler därute som vill berätta om sin battle weekend!

Ok, här är min:

Fredag
Slag 1: Pitched Battle, Bretonnia (Niklas Bengtsson)
Bretonnia blir ett problem om skyttet och magin inte fungerar och/eller damen i pölen är frikostig med sina välsignelser. Armén var ganska snäll och damen i pölen hade visst drunknat. Riddarna dog i drivor för Foot of Gork, krigsmaskiner och Fanatics. Jag tappade några småenheter och när jag skulle avgöra definitivt med en Waaagh! i runda fem blev det tyvärr dubbelsex på dispelslaget. Därmed sprang en riddarbuss med BSB över lite Night Goblins och av bordet där jag inte kunde komma åt dem i min sjätte runda. Poäng jag hade behövt för massaker. 18-2.

Lördag
Slag 2: Landgrab (300 VP för quarters på andra sidan bordet, inga på egna sidan), Slaanesh Beastmen (Simon Alskans)
Simon har en stor (och väldigt snygg) armé med bestar av en typ jag brukar ha problem med -- för mycket att ta ut för att det ska kännas tryggt. Jag ställde upp för att undvika att bli inringad och flankad av alla rörliga herds och ställde ut Night Goblins för att täcka de öppna ytorna där jag väntade avancerande Big Guys. Simon började med att överge min högra flank och avancera på min vänstra. Det kändes nästan som en fördel eftersom jag då kunde koncentrera eldkraften på det som faktiskt var på väg mot mig. De osedliga bestarna stoppades upp bra av fanatiker och en missad paniktest på de främsta minotaurerna. Längst ut på kanten avledde jag Simons Dragon Ogres med lite Wolfriders och vände in mina Ironguts för att hota centern. Det höll på att ta en ände med förskräckelse när de plötsligt la sig ner i vällustiga spasmer så att halvdrakarna hann vända upp och hota deras rygg samtidigt som minotaurerna i centern inte var så långt bort längre. Lyckligtvis tyckte Gork att om Slaanesh pillade på hans Ironguts kunde han pilla på Slaaneshs Dragon Ogres och trampade ihjäl det som var kvar av dem (5 wounds!). Största smolket i bägaren var nu Simons Furies, som jag inte lyckats komma åt och som jag inte haft möjlighet att prioritera med Foot of Gork. De började på min vänstra sida med att äta upp en katapult, sedan en vagn (som inte vågade charga dem), sedan en Chukka, en katapult till och slutligen en Doom Diver. Olyckligtvis gjorde flera rundors pursuit/overrun att de nådde grötschamanen längst ut på andra flanken i sista rundan. Samtidigt hade Simon stoppat mina försök till Waagh i centern, så jag fick göra en annan charge på en herd med general och Boyz. Vann och dräpte, men blev i sista rundan flankad av Beastlord och herd. Alltså två poängstinna strider i sista rundan som mycket väl kunde vända matchen till Simons fördel. Lyckligtvis stod Morgosh på den sidan av enheten som fick slåss så att han kunde utmana Beastlorden för att ta reda på vem som var hårdast. Utmaningen blev oavgjord (1-1) medan bestarna i övrigt inte presterade så bra och totalt förlorade striden med ett. De höll dock. Simons Furies kunde inte skada Nazdeg (bara en nådde honom) och Nazdeg dräpte en tillbaka och striden blev oavgjord. Jag hade dräpt mest och höll dessutom en quarter som var värd 300 VP. 14-6.

Slag 3: Pitched Battle, Orcs & Goblins (Martin Larsson)
Ujujuj, mycket grönt på bordet. Martin hade lånat Henks gröna hord och hade stora block (2x25 Orcs och 4x30 Goblins), fyra Chariots och jätten Sure Sture. Vi hade en gles flank och en tung, Martin hade dessutom klart fetare center än jag. Å andra sidan hade jag Big Waaagh, en Black Orc för ordningens skull och mer krigsmaskiner. På den hårda flanken fanns Chariots på båda sidor, plus Sure Sture, mina Ironguts, krigsmaskiner och lite Goblins i support. Sure Sture drog på sig massor av eld, tog få wounds i början men föll till slut. Vägen låg sedan öppen för mina Ironguts som ägde den flanken svårt andra halvan av slaget. I centern gick det sämre till en början. Martin avancerade med Big 'Uns, Boyz och 2x30 nattmössor. Hans tre lvl2:or bombarderade konstant mina Big 'Uns som sakta men säkert reducerades till alldeles för få för att klara av Martins Big 'Uns någon längre tid. Då började Martins tidigare så disciplinerade grabbar bråka och ställa till allt vad de kunde. Först fördröjdes attacken när Warboss och Boyz hoppade på Big 'Uns bakifrån och tuktade dem lite så att de inte kunde charga samtidigt som ett par schamaner hindrades av sin enhet. När chargen väl kom hade jag haft tid att positionera mig bättre och med krigsmaskiners och Nogg's Banners hjälp blev första stridsrundan oavgjord. Andra rundan trixade jag fram en Chariot och Waaaghade in den i flanken på Martins Big 'Uns och saken var biff. Tyvärr sprang vagnen för långt så att den inte hindrade Martins ganska intakta Warboss-enhet från att hoppa på mina Big 'Uns sista rundan. Då slog mossan till igen och Warboss-enheten vägrade charga. Men eftersom den ändå levde och eftersom en enhet nattmössor med två schamaner klarade två tester på Ld6 blev det ingen jätteseger. 14-6.

Slag 4: Typical Swedish Weather (shooting -1 to hit, skytte utan to hit måste slå 4+ för att få skjuta, tungt kavalleri får -D6" charge/march om de slår 1-2 på D6), Bretonnia, John Scott
Nu träffar skiten fläkten, tänkte jag när jag ställde upp mot Johns stora Bretonnia-armé med vetskapen att mina krigsmaskiner bara skulle få skjuta på halv effekt. Jag ställde upp en denied flank-variant med bara billigheter på vänstra flanken och allt det tunga till höger. På så vis hoppades jag att jag skulle kunna ignorera några lansar medan jag tog itu med de andra. John hade tillräckligt med enheter för att se vad jag höll på med hyfsat tidigt, men en liten lans med Errants och en KotR hamnade ändå på behörigt avstånd från mina dyrare gäng. Den svaga flanken fungerade över förväntan. Riddarna på den flanken kom inte fram till händelsernas centrum på hela slaget och dessutom drev vi Erranteriet av bordet tillsammans med några Mounted Yeomen. Hade det inte varit för att tolv M@A höll mot en flankcharge av fyra inkompetenta Wolfriders hade segern där varit total. På den avgörande högra flanken såg det till en början mörkt ut. Jag kunde fördröja med Wolfriders och hotande Ironguts, men det skulle inte vara för evigt, särskilt inte när Johns andra enhet Mounted Yeomen lyckades aktivera en fanatiker runda ett och en runda två utan att förlora en enda man. Värst av allt gav de första två rundornas magi och skytte sammanlagt en död riddare och en wound på en pegasriddare. Irongutsen fick ta stryk men kom undan (pursuit hade gett mig flank) och John manövrerade sig till ett bra läge. Då small det till och krigsmaskinerna och Warpath kompenserade för de tidigare rundornas ineffektivitet. No more pegas knights. Många döda riddare. Två paniktester varav ett misslyckades och gav mig mycket värdefull tid. John kunde nu inte göra mer än att avsluta mina Ironguts med en Grail Paladin och ralla den fega lansen. Genom mer magi och skytte och bra combat från mina Big 'Uns som tog hand om en lans såg det ut att gå vägen ordentligt. Men en miscast i min sista runda (lyckligtvis inte fatal) gav John sista chargen med Grail Paladin, Lord och en standarbärare på mina Boyz med Morgosh och Nazdeg. Värt 700+ VP för John om de bröt, skillnaden mellan vinst och förlust. Mina Boyz hade försvagats av en fanatiker som gått rakt genom dem två gånger och gjort 12 träffar, och paladinen hade Virtue of No Outnumbering. Morgosh gjorde bara en skada och en hög orcher föll, vilket gav Ld6 för att inte bryta... och vi höll! 12-8.

Nu var lördagen slut och jag kunde njuta av en Hamburger of Victory efter vad jag ser som min bästa turneringsdag någonsin. Tre segrar, visserligen inte stora, men mot mycket kompetenta spelare. Jag hade 58 poäng och låg nu femma.

Söndag
Slag 5: Capture, Slaanesh Beastmen (Espen Rönning)
Söndag morgon 8.00, vanligen inget problem men det kändes lite segt. Mötte en norsk Beastmen-armé som inte såg så skräckinjagande ut. Bara en stor herd och tre mindre (varav två i Ambush). Bestigor, jätte, två spån, Furies, tre hundgrupper, fem Centigors och tre Chariots. Lvl4 och lvl2 som enda karaktärer. Jätten, storherden och Bestigor med båda karaktärerna gömde sig i/bakom en skog. Jag ställde mig på behörigt avstånd med de dyra sakerna för att undvika att komma inom räckhåll från Slaanesh-magin för tidigt. Det blev mest på högerflanken vi spelade till en början. Två chariots, två spawn, en liten herd och Centigor manövrerade mot en Wolfchariot, Ironguts och Wolfriders. Såg bra ut till en början, men Gork råkade trampa snett (trots omslag) och tog bort min chariot så att jag förlorade övertaget i räckvidd. Jag kunde ändå charga centigorerna med vargryttarna, men trots 5xS4 och 5xS3 blev det inga wounds, de sprang över och vidare mot en Chukka. Sedan började det sega ihop. Jag fick inte mycket gjort med magin och när Bestigorerna började avancera mot objektivet kunde jag heller inte stoppa Slaanesh-magin som kom ösandes mot min stackars Big Boss/Great Shaman-enhet. Missade först att stoppa spasmen i runda fyra på Misdispel. Kostade en magifas och gav Centigorerna möjlighet att ställa upp för rearcharge. Doomdivern försökte lösa problemet, men en död Centigor räckte inte för paniktest. Chargen kom och jag fick inte ens fly. En svår men inte helt omöjlig strid väntade, trodde jag tills Spasmen kom igen. Med IF. Som en liten tröst kommer DD-skottet jag behövde en runda för sent och Centigorerna utplånades. Men jag ska inte bara skylla på tärningarna, jag gjorde ett par små missar i början (skymde Doom Divern en gång, glömde en Chukka en gång -- de hade inga supermål att skjuta på, men det hade kanske fått någon effekt som blivit viktig senare). 3-17.

Slag 6: Pitched Battle, Empire (Linus Assarsson)
Samma armé som Reidel mötte. Gick heller inte optimalt även om motståndet borde ha passat mig utmärkt. Kastade en Waagh för att komma i strid med en Stank när jag borde ha avvaktat i stället. Missade terror nästa runda och rally efter det, så jag förlorade mycket tid och kunde inte hota den lilla styrkan Empire-infanteri. Mina Big 'Uns och Ironguts ville inte gå nära den väntande Helblastern och gevären. Linus fick effektivt ner mina Lobbas tidigt med magiska missiler och mina Chukkas sprang sin väg när Big Boss/Greatshaman-enheten flydde. Men jag hade ändå fått in 15 hull points i min första runda och fick till slut stopp på Stanken med Warpath i runda sex. 10 Inner Circle Knights var mumma för Doom Divern och avslutades av en fanatiker. Lyckades trampa på lite annat också och hade folk i alla quarters -- han bara i två. 13-7.

74 spelpoäng och 25 i målning gav 99 totalt och en niondeplats. Inte min bästa placering eller min bästa totala spelpoäng, men med fem segrar på sex slag och de fina skalperna jag plockade på lördagen ser jag det ändå som min bästa turnering totalt sett. Emil snodde Best Painted den här gången, men det är priset jag får betala för att kunna ta två extra enheter nattmössor som inte håller samma målningsklass men är väldigt viktiga taktiskt.

#17 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 22 augusti 2005 - 14:12

Ja va fan, lite rapporter förgyller livet eller nåt:

Slag 1: Khemri 13-7 (Simon Brehmer)

Intern GoB-uppgörelse med en av våra Jönköpingskillar. Simon har blivit MYCKET bättre sen sist vi slogs, och kanske underskattade jag honom. Livsfarligt mot vem som helst, och oförlåtligt mot Khemri. Mosade sidorna och började säcka in hans två block. Hade hans lordblock inmobbat i två rundor utan att slå till, och han lyckades smita ur fällan med magi, hoppade på ett orchblock och smet igenom mina linjer.
Jätten lyckades samtidigt bli nersprungen av det block han fångat och lät därmed även detta smita undan några sura boarboyz som fick nöja sig med att döda ushabtis.

Slag 2: Lizardmen 20-0

En en-av-varje armé. Charmigt, men för svagt magiskydd och för få skinkar för att vara farligt på riktigt. Min motståndare gjorde en miss och glömde mina kärror en runda. Det resulterade i att en av dem brände igenom ett skinkgäng och dundrade vidare över spottödlorna. Sen försvann hela centern då saurusarna panikade hellre än att ta chargen av Tryms boarboyz, två kärror och wolfriders i sidan.

Stampe tog ut saruscavet som lekte tafatt med big ´unsen, och snart var det bara stegadonen och sauruslorden kvar. Lorden stod engagerad i strid med Jätten i 6 stridsrundor.....skälldes ut i två rundor, undvek att plockas en gång, skälldes ut i två rundor till för att till slut plockas upp och kastas in i stegadonen som dog!

Episkt slut på en lång duell.....

Slag 3: Skaven 17-3 (Jacob Scott)

Ganska stor och grymt snygg skavenarmé med rejält tilltagen magi och skytte. Insåg att jag var tvungen att rusa på ganska snabbt; tyvärr i ett ganska dåligt läge på alltför smal front. I den kritiska rundan mejades nästan all supprt på högra flanken ner och det såg ut som att bboyzen skulle kamikazedyka ut mot jätteråttor för att sen flankas av clanrats. En kärra hade dock klarat sig på den sidan och lyckades med att knäcka dem och räddade dagen.

Isället svängde sen allt kavalleriet upp från höger inne i Jacobs deploymentzone och han blev hårt trängd. Infanteriet pressade på framifrån och det hela resulterade i att han tvingades fly in mot greyseerns block från grisryttarnas charge. Ett misslyckat paniktest på 9 och segern var i hamn.

Slag 4: Beastmen 17-3

En glad norrman vars namn fallit bort. En lite MSU-aktig beastmenarmé med 8 PD Slaanesh och ett stort Slaangorblock som stod och vaktade magikerna i mitten. Trym, två kärror och jätten tog sikte på dem och satte av medan big ´uns skyddade flanken och infanteriet täckte andra sidan. Han gjorde vad han kunde för att avstyra anfallet med lömsk magi och snabba spawns, men chargen närmade sig obevekligt. Han gjorde då en cool och modig grej; gick fram med Slaangorsen och lvl4:an och försökte sig på en Darkothcharge.

Stampe plockade fram en scroll, Trym höjde yxan i luften, Jätten skrek och chargen gjordes. Alla bestar som stod i vägen dog. Kul att folk försöker sig på sånt på turneringar, han tog minst sagt en chansning men det kunde ju ha blivit IF.

Hans jätte hämnades genom att hoppa ned big únsen men det kunde jag ta. Infanteriets strider på andra flanken var lite frustrerande, men de fick på något skumt sätt tag på de flesta getterna och satte klanens märke på dem.

Slag 5: Khemri 15-5 (David Ek)

Fjärde gången gillt för David, och den här gången var det nära för gardet.
Vi visste båda två att det handlade om att få bort hans två tombguardenheter från objektivet som de förstås parkerade på, skyddade delvis frontalt av ett hus.

Hans kärror försökte skydda flankerna, och gjorde ett skapligt jobb på ena sidan där de knäckte big úns (de är såna strykpojkar....tur att de är det billigaste orchblocket). Det andra kärrblocket körde in bakom infanteriet, och bågskyttarna försökte hålla tillbaka mitt infanteri på högra flanken.

Det hela löstes av min Ninja-Jätte som rusade in i sidan på den ena gardesenheten och höll ut tills Trym och bboyzen dundrade på framifrån. Pang, bom, krash och godnatt för gardet. Lordens block lockades ut för att hämnas. Trym fick stryk men överlevde och rallade.

Stampe ledde infanteriet in i mitten, dödade skyttar, kärror och heirofanten och tog objektivet.

Slag 6: Beastmen 16-4 (Simon Alskans)

Finalomgång mot min bäste kompis......som känner både mig och min armé utan och innan. Vi hade dock inte testspelat våra turneringarméer och det blev ett riktigt roligt internslag med GoB-regler (maximering av antalet kombattanter på båda sidor alltid) och utan fegspel.

Simon öppnade aggressivt med att skicka fram lorden för ett tidigt terrortest som han missade. Detta satte honom i rejält klister, då jätten följde upp med att skrämma iväg en herd till nästa runda. Hans magi hämmades på så vis rejält i ett par rundor. Minotaurerna gjorde ett tappert motanfall, men kunde inte hålla tillbaka bigunsen som hackade sig en blodig väg på högra flanken tills de tillslut föll för den rallade bestlordens anhang.

Trym stod och drällde ett tag framför skogen, men sprang sen in och whaagade ihjäl en bestherd.

Vänstra flanken föll samman när vargryttare och en kärra whaagade ihjäl simons kärror. Drakograrna panikade, samlade ihop sig men föll för en neslig ryggcharge av vanliga goblins.

Kuroisa var att Stampe bara fick whaag i de två sista slagen. Lustigt nog hade han dessutom frenzy i sista slagets två sista rundor pga av slaaneshmagi. Ganska lustigt.
Seger åt Klan Baruk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#18 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 10:40

Usch aldeles för mycket orcer...

Lite sammanfattnign hur det gick för mig och så får Alli lite koll vad som händer på nedre delen av turneringen wink.gif

Först en sammanfattning av vad jag hade med mig:
Arch lector: GW, AoMI och Icon of Magnus
Pegaskapten
2 lvl 2:or, heavens

2x 10 xbowmen
Huntsmen
6 IC knights FC + warbanner
5 knights med trumpet
23 Swordsmen FC med 5 resp 8 det. freecompany

2 cannons
17 Greatswords FC 8 det. freecompany
5 pistoliers med champ

Helblaster

Slag 1: Pitched mot Martin Larsson O&G 0-20
Martins armé kändes minst dubbbelt så stor som min, 4 block gobbbos, 2 orc block, jätte, 4 gobbo vagnar 3 lvl 2 gobbo shamans med sammanlagt 5 magiska missiler! blink.gif !

Inte mycket att kommentera, jag blev överkörd. Men lyckades slå ut alla kärrorna smile.gif. Minns inte så mycket av detta slag...

Slag 2: Landgrap mot Sami Dawaigher Skaven 8-12
Balanserad skaven armé, 3 weapon teams, ett par slav enheter, clanrats, 2 engineers. Lite ovanlig enheter: ratogres, BSB, Stormvermins!?!

På mitten blev det ett försök att kämpa ner slavarna så fort som möjligt med det lätta skyttet, medans kanonerna riktade in sig på att slå ut weaponteams. OCh det är ju sååååå lätt att panica slav enheter rolleyes.gif . Högra flanken gick bättre med riddarna/pistoliers som tog hand om ratogres och klanråttorna där. Men som vanligt kom en ratling och förstörde all glädje och satte stora håll i allt som fanns på den sidan.

Hade ett par bra chanser att vända slaget bl a genom att jag en runda lyckades träffa med mina kanoner på två av weaponteames, men båda kanonerna slog 1:or på to-wound. ohmy.gif

Ska avsluta, med att be Sami lite om ursäkt. (tror dock han inte läser här) Som vanligt när jag möter Skaven så har jag en tendens att bli lite gnällig. Men som det står i deras armébok så är det ju "in character" att vara lite "fuskig". Då borde de skrivit in att motståndaren har rätt att vara lite gnällig wink.gif

Slag 3: Pitched mot Jacob Rosberg LM 1-19

Försökte mig på att ställa upp en en skytte center, xbowmen, kanoner, helblaster. (av någon anledning fortsatte jag med detta resten av turneringen) På högra flanken hamnade mina infanteri block. Till vänster mitt beridna.

Såg mycket lovande ut när min beridna flank rider mer eller minde obehindrat runt hans sida. Men när mina IC chargar kroxigors så gör de till räckligt med CR för att vinna striden, men dör allihopa när kroxar slår tillbaka. Plötsligt har slaget vänt och jag är snart ute ur matchen.

Slag 4: Swedish weather mot Magnus Liljedal aka Joker HoC:SoC 15-5

3 stora maurauder block alla med great wepons, 2 khorne heros till fots, e lvl 4 shadow, bsb (lvl1 shadow) 2 kärror, en del hundar och en hellcannon!!!

Magnus tryckte ner hela sin armé i ena hörnet och jag försökte anpassa mig så gott det gick med en empire armé. Missionet var som gjort för att motarbeta min armé, mina riddare var påverkade och allt skytte. Första gången jag möt hellcannon och det var ju inte att leka med... överlever dess eld rätt väl, men sedan får min pegas hjärnsläp och landar framför den. Poff så var den pegasen borta. Lyckas trost att kanonerna bara fick skjuta lite då och då slå ut de två kärrorna. Började bli lite orolig när khorne hjältarna började flyga runt på spelfälter med hjälp av steed of shadows. Men min vänstra (beridna flank) lyckas svepa runt och får det stora blocket(med lvl 4:an) att fly från deras charge, de fortsätter fly och rundan därefter står de bredvid. min helblaster som dödar 21 maruaders så att enheten inte får göra rally.

Slag 5: Capture mot Fredrik Edman HoC 7-13

Fredrik körde med massa Khorne prylar och frenzy arméer har jag spelat aldeles förlite mot.

Samma uppställning som de två tidigare. Min riddar flank lyckas efter lite trixande göra så att de får en simultan charge mot en ensamt riddande khorne hjälte, en enhet i var flank. När hugg har utdelats har jag vunnit med ETT i CR. Warbanner, banner, sida, outnumber och ett wound (jävla armour of Damnation smile.gif) Fyra stackars riddare ligger avkastade från sina hästar. Som tur är bryter khornegubben och blir översprungen. Försöker klösa mig in i matchen, men ett stort problem var enheten med chosen warriors of khorne som stog nästan hela slaget på objektviet. Ingen enhet som man rubbar på (har ju inte så mycket offerenheter att lotsa dem med)

På slutet hade vi en liten oenighet om hurvida man får charge sånt som man uppenbarligen inte når. Råden honom att diskutera det med Steffo (WLC) när han kom hem till Götet igen.

Slag 6:Pitched mot Sebastian Gloveus VC 20-0
Rätt standard Strigoi armé som jag möt en gång innan med mina Slaanesh. Då gick det bättre än denna gången, för jag hade förlorat denna match om det inte vore för massor flytt i runda (mer om det senare).

Min stenhårda riddar flank(rolleyes.gif) red runt och skulle med fanan högt krascha in i black knights och zombies, men den rundan beslöt de sig att låta pegas kapten klara jobbet själv. (fear) Inte så lätt för en stackars empire hjälte att slåss i fronten med ett zombie block. som i de flesta slag så stod mitt infanteri tillbaka och hoppades på att inte få slåss alls, men i runda fyra lyckeds arch lectorn inspirera de Greatswords han stod i och med ett vrål chargade de zombie blocket som leddes av Strigoi generalen. Strigoiäcklot var nog förvirrad och glömde att skrika challenge. För med hjälp av hatred och med stora hammare och svärd så låg han snart "död" på marken. Efter det så var det inte så mycket match när "crumble" gjorde sitt.

Sammanfattning: 6 trevliga matcher mot trevligt folk. Men kan ju säga att mitt spelande lämnar lite att önska. De flesta av matcherna gick riktigt dåligt och de få jag vann var marginal grejer (som att döda VC generalen). Empire är en svår arme att spela, speciellt på en turnering där man måste göra en allround lista. Efter ÖSM var jag bered att ge upp, precis som efter Lincon. Men nu känns det som jag inte kan ge upp än. Så Sigmar will be back. (Men med ännu mindre inslag av Sigmar, för det vet vi ju alla Sigmar sucks, Slaanesh rules! Long live Pleasure wub.gif )

Vi ses på Hammarslaget! thumb.gif

#19 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 11:11

QUOTE (Johanem @ Aug 23 2005, 10:40 )
På slutet hade vi en liten oenighet om hurvida man får charge sånt som man uppenbarligen inte når. Råden honom att diskutera det med Steffo (WLC) när han kom hem till Götet igen.

Referensen du söker finns i ett appendix i BRB.

#20 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 11:24

QUOTE (Anton @ Aug 23 2005, 12:11 )
Referensen du söker finns i ett appendix i BRB.

Äh det är ju ert jobb att lära era gröngölingar wink.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar