Hoppa till innehåll

Foto

Svenson Målar Allt Han Har Liggande - Fantasy, Mordheim, Etc.

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 01 juli 2017 - 07:54

Hej forumet!

Andreas heter jag och har spelat figurspel i 17 år, med ett längre uppehåll under gymnasietiden, värnplikt och efterföljande utlandstjänst. På senare år har jag dock hittat tillbaka till hobbyn och spelat framförallt mycket 8th edition och Mordheim, innan GWs svek mot förstnämnda spelsystem. På senare tid så har jag frekventerat några 9th Age-turneringar med mina OOP-dvärgar. Jag tycker att det är synd att det inte finns fler målarbloggar på forumet, så jag tänkte dra mitt strå till stacken och starta en egen. Därtill hoppas jag att denna blogg ska hjälpa mig att få alla de hundratals modeller jag har liggande, målade (jag målar notoriskt långsamt).^^

Jag spelar som sagt Dwarven Holds till 9th Age och Dwarf Treasure Hunters till Mordheim. Därtill har jag planer (även känt som "köpt hundratals modeller som bara ligger") på att starta Sylvan Elves och Empire of Sonnenstahl arméer. Utöver det håller jag på att måla upp ett Reiklander-warband till Mordheim och lite annat smått och gott.

För närvarande har jag väl ungefär 6000 poäng dvärgar målade, får återkomma med bilder när jag kan! Just nu ligger jag borta på jobb i drygt en månad, men jag har i alla fall bilder på det jag målat hittills i år, med mig på datorn. Så jag delar med mig av dom här efter hand.

Så årets första figurer, såhär några månader i efterhand^^:

GDly0X2l.jpg

Starten på mitt Reiklander-warband och ett hired sword i form av Nicodemus, men kommer nog att använda honom mest som en generisk warlock. Dvärgarna klarar sig nog utan honom, hans Gandalfmässiga utstyrsel till trots.

Kritik och allmänna påhopp välkomna!

#2 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 000 Inlägg:

Postad 01 juli 2017 - 12:30

Bra initiativ! Är personligen dock inte mycket för att ge varken kritik eller påhopp. :) Ser fram emot att se lite dvärgar framöver.

#3 Hummingbird

Hummingbird

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Postad 05 juli 2017 - 14:59

Mycket trevligt initiativ indeed! Har själv kommit tillbaka till hobbyn i liknande maneér senaste 7-8 månaderna och kör en blog på ninth age forumet. Dock har jag inte pli nog att inte införskaffa nya (begagnade modeller) modeller/projekt än att fortsätta med det gamla! Och om du är i liknande sits som jag är/var i med att man helt plötsligt upptäckt att under de 15-20 åren man inte spelat kommit en sådan sak som internet (visst det fanns, men användes knappt av mig mer än till Counter Strike och Napster :) där folk har spridit sina projekt och målarbloggar har du en nästintill outömd guldgruva att gräva i. Låg hemma och var sjuk för några veckor sedan då jag spenderade dagen med att gå igenom en underbar blogg på warseer forumet där en herre hade uppdaterat den i nästintill 10 år med sina projekt. 

#4 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 08 juli 2017 - 06:53

Bra initiativ! Är personligen dock inte mycket för att ge varken kritik eller påhopp. :) Ser fram emot att se lite dvärgar framöver.

Tackar, är några veckor tills jag kommer åt mina hobbyprylar igen, men jag ska slänga upp lite dvärgar jag målat tidigare i år tänkte jag. :)

Mycket trevligt initiativ indeed! Har själv kommit tillbaka till hobbyn i liknande maneér senaste 7-8 månaderna och kör en blog på ninth age forumet. Dock har jag inte pli nog att inte införskaffa nya (begagnade modeller) modeller/projekt än att fortsätta med det gamla! Och om du är i liknande sits som jag är/var i med att man helt plötsligt upptäckt att under de 15-20 åren man inte spelat kommit en sådan sak som internet (visst det fanns, men användes knappt av mig mer än till Counter Strike och Napster :) där folk har spridit sina projekt och målarbloggar har du en nästintill outömd guldgruva att gräva i. Låg hemma och var sjuk för några veckor sedan då jag spenderade dagen med att gå igenom en underbar blogg på warseer forumet där en herre hade uppdaterat den i nästintill 10 år med sina projekt. 

Nä men verkligen, internet är ju en helt fantastisk inspirationskälla och också hjälpmedel, med alla video guider på Youtube, etc. Kul med någon annan som hittat tillbaka till hobbyn i "vuxen" ålder, tror att det är vanligare än vad man tror! Heter du Hummingbird på 9th Age-forumet också? Då får man ju ta sig en titt på bloggen!

#5 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 25 juli 2017 - 09:13

Passar på att lägga upp lite bilder på dvärgar jag gjorde klart runt årsskiftet. Är drygt en vecka kvar på mitt jobb från annan ort, sen blir det några veckors semester och förhoppningsvis mycket hobbytid!

Jag har börjat samla på mig ganska mycket dvärgar till min armé, men en enhet som jag har känt att jag saknat är Miners. En rörlig del som nyttjar ”Ambush”-regeln kan förhoppningsvis ge ytterligare lite rörlighet till listan (jämte slayers med vanguard och gyrocopters), därtill är ju modellerna supercharmiga.

7MwlzM7l.jpg

3heZIkjl.jpg

Har även en bild på den stora ädelstenen på min unit champions hacka. Rimlig utsmyckning på ett verktyg :P, men kul att pilla med iaf!

3ycn0mCl.jpg

Dessa är klara just nu och fler är på gång. Jag kommer eventuellt att gå tillbaka och lägga på ett lager highlights till på det gröna och röda samt det bruna!

Sen behöver jag en bättre bakgrundslösning än fondväggen i köket, för mitt fotande. Hur gör folk på forumet, bygger lightbox? Bara papper i någon viss färg som bakgrund?

#6 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 000 Inlägg:

Postad 25 juli 2017 - 11:11

Fina "gamla" Miners. Personligen så brydde jag mig inte om bakgrund när jag fotade upp mina gamla figurer: http://swfbr.ipbhost...?showtopic=9608 Men papper eller ett Warhammerbräde borde bli bra. Det blir ju snyggare.

#7 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 25 juli 2017 - 13:52

Kul initiativ, Andreas!! Följer med nöje!

Själv har jag egentligen enbart tio-tolv modeller omålade hemma, som jag införskaffade förra sommaren efter att vi spelade, men det har gått otroligt trögt (eller, inte alls) med målningen i år. Men nån gång ska de bli klara, i den bästa av världar lagom till att GW återlanserar gamla världen i "Warhammer: The Return". :P :P

//Daniel

#8 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 02 augusti 2017 - 13:47

Fina "gamla" Miners. Personligen så brydde jag mig inte om bakgrund när jag fotade upp mina gamla figurer: http://swfbr.ipbhost...?showtopic=9608 Men papper eller ett Warhammerbräde borde bli bra. Det blir ju snyggare.

Tack för komplimangen och för länken, trevlig läsning att få läsa igenom din tråd och att se fler "gamla", härliga modeller. Bra tips, ett bräde blev ju uppenbarligen bra på dina bilder, tackar för det!

Kul initiativ, Andreas!! Följer med nöje!

Själv har jag egentligen enbart tio-tolv modeller omålade hemma, som jag införskaffade förra sommaren efter att vi spelade, men det har gått otroligt trögt (eller, inte alls) med målningen i år. Men nån gång ska de bli klara, i den bästa av världar lagom till att GW återlanserar gamla världen i "Warhammer: The Return". :P :P

//Daniel

"Warhammer: The Return", det vore onekligen något! Då hade jag kunnat tänka mig att förlåta GW deras svek. :P

Kul att du hittade tråden också. :) Skönt tänker jag spontant, att ha så få modeller omålade, men det kan ju gå trögt för det.^^ Hoppas att du hittar inspirationen!

#9 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 04 augusti 2017 - 12:43

Åter i Sverige och med nästan fyra veckor semester att se fram emot! Målade klart dessa, mina senaste skapelser, som komplement till mitt dvärg-warband till Mordheim. Blir förhoppningsvis lite spel framåt helgen, återkommer med mer bilder då!

YFz9UaB.jpg

#10 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 04 augusti 2017 - 18:01

Snygg målning på några av de trevligaste modeller som GW någonsin har givit ut, gamla dvärgar och inte minst gruvgrävarna!

#11 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 11 augusti 2017 - 09:27

Snygg målning på några av de trevligaste modeller som GW någonsin har givit ut, gamla dvärgar och inte minst gruvgrävarna!

Ja, dvärgsortimentet har varit grymt bra, åtminstone djup intill GWs senaste steampunk-släpp. Tackar ödmjukast för komplimangen!

#12 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 11 augusti 2017 - 09:49

Har avnjutit lite mer än en veckas semester och hunnit göra en hel del hobby. Utöver att bygga på en del modeller som kommer att dyka upp här framöver, förhoppningsvis inom en mansålder, har det målats och jag har till och med hunnit med lite spel!

Först och främst så går det framåt med mina Miners, fyra herrar till blev klara häromdagen:

VFjzDof.jpg

Har slängt på fler highlights de nio som setts i ett tidigare inlägg också. Borde hinna med kvarvarande sju under semestern, sedan är blocket redo för höstens turneringar. Ska introducera en ny spelare för 9th nästa vecka, kanske blir att prova dom då...

Jag har även spelat en del Mordheim, i en kampanj som vi kör just nu inom föreningen. Två förluster och en vinst blev det för dvärgarna och med en spelträff kvar, där kampanjen avgörs, ser mitt warband ut enligt nedan:

16BEabb.jpg

Jag sitter dock på fler dvärgar än så till Mordheim, så jag passade på att ta en översiktsbild på alla skäggon. Jag är nöjd med gänget just nu, men i framtiden ska jag nog lägga till en eller två Runesmiths, en Noble med great weapon och några OOP longbeards.

HVuJWEi.jpg

#13 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 22 augusti 2017 - 18:05

Har spenderat senaste veckan med att bygga och måla mer figurer, såväl dvärgar som alver, paradoxalt nog. Nästa projekt till 9th är tänkt att bli Sylvan Elves, även om jag har såväl EoS- som KoE-figurer liggandes. Har ett fåtal alver målade sen innan, så nu blir det att gå tillbaka och lägga på highlights även på dom, parallellt med att jag målar mer. :P

Dessa har jag iallafall gjort helt klara nu, tre alver och två "fillers".

7x5byqu.jpg

Jag tycker att de små knytten som finns på de flesta spruesen till GWs Wood Elves är roliga modeller, men för stora för att montera på en dryad- eller alvbas. Däremot så tycker jag att dom gör sig utmärkt som egna modeller.

a5QnX4X.jpg

Har även spelat en del, introducerat 9th för en spelare samt spelat ett 4500-slag på den lokala klubben. Det sistnämnda slaget gick bra, en 17-3 till min favör. Listan jag spelade blir antagligen höstens turneringslista, jag ska bara måla klart mina sju sista miners, samt eventuellt sköldar till dom. Har inte riktigt bestämt mig för beväpning, nu lutar det mot great weapons och throwing weapons. Tips mottages tacksamt!

#14 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 22 augusti 2017 - 21:36

Ser asbra ut! Mycket bra färgschema, och särskilt bra målningsjobb på ugglan. Baserna är perfekta. Ett nöje att beskåda.

#15 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 23 augusti 2017 - 18:30

Ser asbra ut! Mycket bra färgschema, och särskilt bra målningsjobb på ugglan. Baserna är perfekta. Ett nöje att beskåda.

Tackar ödmjukast, kul att baserna är uppskattade! Kommer nog att fortsätta det bastemat på alla arméer jag gör i framtiden (har fruktansvärda mängder KoE och EoS/Bretonnia- och Empirefigurer liggande).

Tror dock inte att jag orkar basa om alla dvärgar, en andra gång dessutom. Samt att alla rediga dvärgar avskyr träd och bör hålla sig långt borta från allt vad skog heter.

#16 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 23 augusti 2017 - 20:42

Skog? Det är väl sådant man gör träsprit på!

#17 Svenson

Svenson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 30 september 2017 - 19:17

Varit iväg på lång övning med jobbet, men lyckades iaf slänga på lite färg på denna herre innan:

u1XoRBS.jpg

Från början en Marienburger Champion, men med ett lite mer nedtonat färgschema så tycker jag att han smälter in väl med mina reiklanders. Har två youngbloods samt lite annat smått och gott på g, hoppas att nästa inlägg kommer med något tätare intervall!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar