Hoppa till innehåll

Foto

Dark Elves 8Th

• Please log in to reply
573 replies to this topic

#561 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 14 februari 2015 - 15:51

Om man har en dreadlord på pegg, en master på dark steed och en master på manticore - räknas det som att man får extra minuset för 2nd och 3rd flying character? Tänker på den här meningen: *Including Dread Lords/Masters mounted on Dark Steeds after the 1st".

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#562 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 14 februari 2015 - 16:05

Räknas som 2 flygare

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#563 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 14 februari 2015 - 16:18

Perfekt, tack för svar :)

#564 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 22:07

Tänkte väcka den här tråden till liv lite grann. Tänkte mig DE infanteri, känns som att alla sorter kompar aningen för mycket i större enheter. Förutom Roberts infanteri lista så ser man sällan DE infanteri annat än som kompsmink (i den bemärkelsen att snabba saker kompar så pass mycket mer :P ). Hans lista kompade väldigt lågt (9) och jag vet inte hur bra en högkompsvariant av den skulle vara. Anledningen till att en upplättnad vore på sin plats är att shadow strypts åt nämnvärt, egentligen det som gör DE infanteri riktigt riktigt bra. Jag kanske tänker tokigt, eller om någon annan har någon tanke, men vore kul att veta om det man tänker kan bli realitet eller om det är simpelt önsketänkande! :D

#565 Ecksen

Ecksen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 15:48

Håller delvis med. Det finns 'komp prisvärt' infantri; 34 Corsairs kompar idag 16, vilket inte är orimligt dyrt för vad man får. Även spjut och svärd är billigt, men jag antar vi pratar om elitenheterna.

23 Häxor: 18
24 Sisters: 20

24 BG: 21

24 Exec: 22

Sen efter de storlekarna så drar kompen iväg fruktansvärt.

Problemet är ju att det är så föööööörbannat sköra enheter för vad man får ut av poängen och kompen. Speciellt efter nya WE & dwarf böckerna så blir infantrilistor för DE ännu svagare än tidigare. Komp och poäng investeringen matchar High Elves ganska väl för Phoenix Guards & White Lions, men de enheterna är så fantastiskt mycket svårare att tunna ut innan man kommer in i strid med dem. Samma med WoC, du får 24 Nurgle Hilebarder för samma komp. 34 Greatswords, 40 Graveguards. 

Kan såklart inte jämföra endast enheter i vakum, det handlar ju om synergi som du säger. Men mycket med shadow, som redan är ganska strypt. Witchbrew kompar hårt med executioners vilket är rimligt, cauldron med häxor. Samtidigt har jag inte känt att 21 komp för 24 black guard har varit en dålig investering - väldigt bra enhet även efter hälften dött av småknatter. Man får försöka positionera sig bra bara.

Jonas Rådemar, YLVA

Dark Elves, Lizardmen, Tomb Kings

#566 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 15:59

Håller med om BG, mycket pga att motståndaren ofta får mala ner de till sista man (ld9, stubborn). Executioner är inte så fantastiska som de ser ut på papper då de tappar re-rolls. S6 KB är fortfarande väldigt bra, men risken att fluffa är relativt stor och tappar man enheten så är det mycket poäng som sticker sin väg. Annars spelar ja de fel helt enkelt :D

Tänker mer på listor som har ett par medelstora infanteri enheter av BG/executioners, kostar väldigt mycket för något som är relativt skört och inte jättesnabbt. Man behöver nog lore of life/shadow i såna listor.

Spjut och svärdmen kompar rätt i stora enheter, men små enheter på 10 är riktigt dyrt på -3 när man vill ha en bunker.

Tror överlag att DE ligger rätt, men kompen förövrigt ligger lite tokigt i och med 50% lord/heroes. Känns inte som att de flesta arméer behöver göra så stora eftergifter överhuvudtaget.

#567 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:06

Alltså KompLättnad och Dark Elfs i samma mening.. det klingar bara illa..  jag tycker faktiskt allt infanteri i Dark elf går att använda på den komp de ligger nu. jag har inte modellerna till det annars skulle jag lätt användt det mesta. Executioners e så snuskigt bra så tycker dom ligger helt okej. förstår inte riktigt vad du menar med att dom har lätt för att fluffa. alla hits är ju i princip auto wounds..  Man får se till Att motståndaren blir tvingad att skjuta på ett snabbare hot än executioners... Sen finns det ju armér som inte kan skjuta då ere mardröm att möta executioners.. Beastmen,OnG(i viss mån) 

Sen tycker jag witch Elfs e grymt bra dom förtjänar att va dyra.   black guards har jag ingen erfarenhet av..   

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#568 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 21:36

Hurdan lista tänker du dig Marcus? Jag speltestar gärna och ser hårdheten i dem :) Men ja, för att ge ett exempel: mina 27 executioners slåss mot 18 khorne warriors med add.hand weapons. Stod nog i 6 bredd (säkert inte optimalt i det fallet) och mina 13 attacker resulterade i 4-5 wounds. Sen slåss de tillbaka och totalslaktar mina stackars execs. Sett till vad enheterna kompar, så borde väl min enhet rimligtvis vinna då, men så var det alltså inte. De är säkert betydligt bättre mot saker där de träffar på 3+ (eller med metalbuff 2+), men när man missar hälften av attackerna så är det lite annat. Här hade vi alltså en WoC som inte kunde göra mycket skada från avstånd. Kanske var det otur, kanske inte, men sånt är ju svårt att faktorera in i kompen.

Fanns en liknande diskussion kring chaos warriors där man gjorde ganska stora upplättnader, men ändå så används de mest som kompsmink för att få in de snabba elementen i armén. Tänkte att det åtminstone är värt att ta upp till diskussion, även om lättnader knappast är att tänka sig :)

Som tidigare sagt så borde jag nog testa att ha life eller shadow som magiskolor i såna listor då de gör infanteriet betydligt tåligare. Damage output har de ju redan :)

#569 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 25 mars 2015 - 07:45

Som DE har man ju förmånen att ha bra snabba alternativ, typ karaktärer osv för combo Charge eller svinbra skytte/magi för att tunna ut motståndet. Så slipper man bli förnedrad av warriors i combat.

DE har bra infanteri tillsammans med en balanserad lista.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#570 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 25 mars 2015 - 09:08

Det håller jag helt klart med om, men känner att den typen av lista kompar lite för dåligt för vad man får ut av den. Jag menar, varför skulle man köra en infanteribaserad lista när du kan få en bättre avoidance typ lista på samma komp? Känns inte som att det just nu finns några kompmässiga fördelar att välja en lista baserat på infanteri. Känner själv åtminstone att man mer sneglar på att maxa fastcav och snabba karaktärer. Men det kan ju såklart också hänga ihop med min oförmåga att bygga bra infanterilistor :D

Ska förövrigt säga att jag spelade en infanterilista på GoW förra året och placerade mig topp 10, men den listan kompade då 11 och har nog åkt ner något sen den. Sen hade jag turen att få rätt bra matchups i form av infanteri VC, brettar, MSU ogres, högkomps DoC.

Men ja, jag får testa att bygga lite fler listor och se vad man kan hitta på :)

För övrigt så i matchupen mot WoC så ville man inte hoppa in i combat med vad som helst med sina karaktärer när man har en slaanesh prins i närheten. Choir dödar såna på löpande band. Annars håller jag helt med om att de skulle göra sig bra där :)

#571 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 224 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 22:39

Tycker att Death hags borde ligga kvar vid -1 individuellt, men att man kör ett extra eskalerande straff på dom efter 4. Individuellt så är dom lika sårbara som dom alltid varit, och gratis poäng för motståndaren att plocka upp i stort sett. Det är när man når en kritisk massa med dom som dom faktiskt är riktigt bra kompsmink, då dom kan döda väldigt många enheter innan dom ens får slå tillbaks.

T ex:

Death Hag -1

Each Death hag after the 2nd -2 (additional -3 after the 4th)

För övrigt så skulle jag vilja se ett liknande undantag för Witchbrew + executioner combon som det finns för Handmaiden + Sisters. Dvs: "Only count this once for each pair of Death hag with Witchbrew + Executioner unit). 

- Peter Sundberg

#572 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 03 juli 2015 - 07:21

En snabb fråga här: om jag har två masters på dark steed, prickar jag minuset för 2nd flyer? Jag tolkar det som om jag inte gör det, men värt att dubbelkolla iaf :)

#573 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 133 Inlägg:

Postad 03 juli 2015 - 08:16

Nix det gör du inte. :)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves