Hoppa till innehåll

Foto

Betamall

• Please log in to reply
111 replies to this topic

#101 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 11 juni 2011 - 23:15

Pendant crown tror jag ingen kommer ha, vilket är bra. Men listor utan pegg pendant tror jag inte blir många, inte om de spelar för att vinna.

#102 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 08:39

QUOTE (Zavratatar @ Jun 11 2011, 11:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Hoffa) <{POST_SNAPBACK}>
kul som tandvärk då han låste upp 440p hammerers inklusive 150p bsb hela matchen utan att jag kunde göra något.

Är det bara jag som tycker att det är roligt att han låser upp ditt stubbornblock med breaktest-reroll på LD10 med en stubbornenhet med breaktrest-reroll på LD10? Ni spelar ju med exakt samma sak, förutom att din faktiskt dödar en hel del saker också. Kasta inte sten i glashus, eller nåt sånt... wink.gif

Att jämföra en lord med 1+ vanligt save pendant move på 9+ stubborn ld 10 som kostar 260-ish poäng, med en enhet som har T4 och 5+ save och 9ld som är stubborn kostar 320-ish och överkostade tycker ju inte jag är en så bra jämförelse.

Det är ingen armé som har direkt svårt att ta hand om hammerers. Det gäller bara att ta hand om dem på det sätt som din armé kan ta hand om dem.

Visst är de inte dåliga men att säga att de är lika bra som pendant lorden är ju rent av löjligt.
Admin här på SWBR.

#103 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 09:01

QUOTE (emil_frojd @ Jun 12 2011, 09:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Visst är de inte dåliga men att säga att de är lika bra som pendant lorden är ju rent av löjligt.

Det var inte min mening att påstå att de är lika bra. Jag påpekade att jag tyckte det var ironiskt att han fick sin enhet, vars syfte är att låsa upp saker hela matchen och döda dem sakta men säkert, låst på ett liknande sätt av en enhet med samma syfte. Eftersom Lorden kostar mindre är den imo bättre än hammererblocket på att låsa upp saker.

Min oförmåga att ta hand om hammerers kan helt enkelt bero på att jag bygger min armé fel, är dålig på att ta hand om hammerers, eller är sällsynt bra på att ta hand om pendantlords. Välj själv. smile.gif

#104 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 09:29

När jag spelar hammarna så är deras stubborn en bra effekt. Men det är den enhet som jag har i armén som är bäst på att döda saker i närstrid vilket jag har dem till.
Admin här på SWBR.

#105 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 10:07

QUOTE (Zavratatar @ Jun 11 2011, 22:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lagerlöf @ Jun 11 2011, 22:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hammeres är inte svåra att varken slå eller skjuta ihjäl.

Det är ju olika för olika arméer. Min skavenarmé har typ ingen chans att döda ett 400pts-hammererblock under en match, men Lorden med pendant kan jag ha ihjäl på två rundor när han står och håller upp nåt, eller fånga med lite slaves och sedan strunta i. Oavsett komp möter jag hellre Pendantlorden än hammererblocket. Men det är mitt perspektiv på saker och ting. Som kompen är nu känns det svårt men möjligt att ta bara pendant, men nästan omöjligt att ta både den och stubborn. Jag spelar inte Dark elves, men jag tycker definitivt inte att den behöver kompas hårdare.

När allt kommer omkring (efter att vi som inte spelar darkelves sagt vårt XD) så kommer det slutliga avgörandet på hur den är kompad när folk börjar ta med listor till turneringar. Om pendant+crown är med i varenda dark-elf lista som kommer till gates, då får man kanske tänka om. Det beror ju lite på hur de listorna placerar sig sen. tongue.gif

Vet inte vad du har i din skaven lista, Jag mötte skaven i två matcher på lincon. Båda gångerna tappade jag hammarna. Skaven skytte understött av skavenmagi har inget problem att plocka bort ett T4 Sv 5+ block. Närstrid mot en Abomb eller en plague... (ja vad nu pest varianten av klockan heter) skulle inte heller gå så bra.

(Hammarna går inte heller riktigt att jämföra med pendentlorden, hammarna är till för att så snabbt jag kan slå mig igenom fiende enheter, inte till för att låsa fast och mala ner även om det ibland blir så då även dvärgarnas bästa närstridsenheter är rätt mediokra för sin poäng. Hammerers är en ok/bra enhet men inte mer. Hammerers kostar lika mycket som black guard för sjutton och det är ju inget snack om vem som får mest för sina poäng*)

* Här är roten till att DE har svårt att få bra komp. I princip allt i DE listan är underkostat och måste kompstraffas pga att man helt enkelt får för mycket för sina poäng som DE spelare. Värst blir det när man jämför med 6:th böcker som dvärgarna där enheterna nu i princip är överkostade. Att möte DE med DW med dvärgar känns som att möta en motståndare som har märkbart mer poäng i sin lista än vad jag har.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#106 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 12:06

Eftersom det gått en vecka så undrar jag bara lite; när gör ni de sista ändringarna? Är de klara tills ikväll rent utav, eller kommer de senare?

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#107 kebabi

kebabi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 278 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 12:28

Vi verkar alla kunna enas om att Pedant-Crown-lorden är dåligt bajs. Inget man vill ha i ansiktet.
Sen är väl diskussionen kring hur illa man vill slippa undan kletet, och det är ju en smaksak.

Kan ingen slänga ihop lite listor med komp o jämföra hur de skulle skilja sig fall man uppade minuset som förslaget (från x till y). Jag menar, så vi inte bara säger att "Men den här kompar ju si och den här så" då kompmallen ska innefatta hela arméer, etc, etc smile.gif

#108 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 12:39

QUOTE (Falkman @ Jun 12 2011, 13:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Eftersom det gått en vecka så undrar jag bara lite; när gör ni de sista ändringarna? Är de klara tills ikväll rent utav, eller kommer de senare?

Vi jobbar med den nu. Kanske ikväll, annars imorn.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#109 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 12:53

Mycket trevligt. smile.gif

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#110 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 16:14

Det tar lite tid. Släppet kommer imorgon kväll.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#111 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 19:59

Kollade lite i OaG mallen och tänkte på en sak. Varför slår minuset för stora enheter (en per modell) in redan på den 13:e wolf/spider ridern? Det här är ju kavallerienheter som man faktiskt kan ha större enheter av och använda som snabbt inf typ så fattar inte varför de skall kompas så hårt redan vid 13 enheter.

Man kanske kan lägga den vid 20 om man nu fortfarande tycker att stora kavallerienheter är värre än infanteri...

#112 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 12 juni 2011 - 20:02

Det känns lite onödigt kan jag också tycka, speciellt då de inte är det hårdaste direkt tongue.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar