Hoppa till innehåll

Foto

Buffy Cup

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
16 replies to this topic

#1 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 14 maj 2005 - 17:41

Buffy vill ha sin egen turnering, fast han är för smart för att länka här. Så jag hjälper honom. wink.gif

På Spelföreningen Armagedon, Borås alltså...
http://www.armagedon...topic.php?t=351

#2 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 14 maj 2005 - 18:04

Alla måste komma. Fast vi har ju så bra spelare så jag förstår om vissa är rädda.
David "Dangerous" D

#3 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 15 maj 2005 - 13:36

Bah! Ni e säkert lika kassa som ert fotbollslag wink.gif wink.gif tongue.gif
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#4 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 22 maj 2005 - 15:08

Liten turneringsrapport från en deltagare.

Spelade High Elves, med två av allt utom chefen:

Commander
Cavalry, GW, Talisman of Hoeth
//142

Mage
+Level, Seer, Anti-miscast stav
//180

Mage
+Level, Jewel of Dusk (+1PD som bara han kan använda), Ring of Fury
//170

20 Spearmen
FC
//250

20 Spearmen
FC
//250

5 Silverhelms
2+ Save, Musician
//122

6 Dragon Princes (2 heavy cav mao)
FC, War Banner
/221

2 Chariots
//170

2*5 Ellyrian Reavers
Musician
//194

2 Örnar
//100

2 RBT
//200

Game 1, då det var ett udda antal deltagare föll det på min lott att stå över första matchen.... Fick en draw för det, 10p... smile.gif

Game 2, Patrik med DL:
Patrik hade en Undivided level 3 magiker prince, 1 block horrors med BSB och 3 block med Bloodletters, samt 6 eller 7 furies. Ganska mycket trolleri och riktigt hårda infanteri-enheter med andra ord.

Som tur var så är min armé ganska duktig på att hantera frenzy-enheter. Vann runda 1, ställde alla mina fast-cav enheter så att bloodletters var tvungna att charga, positionerade örnarna så de kunde marchblocka f.o.m 2:a rundan och sköt och trollade allting på horrorsen (han gömde prinsen bakom 1 block). Horrorsen blev reducerade till ungefär 10 st + herald.

Runda 2 så fick jag charga hans daemon prince med mina Dragon Princes (dumt, men jag behövde få bort honom ett litet tag så jag kunde hantera resten av hans armé). Som tur var så matade min champion han med lansen (2 wounds in trots 4+ ward save, han var uppbackad av 2 rerolls) och blev sedan kluven 4 ggr på mitten av ett Blade of Ether på demonen som hade Soul hunger (No AS, reroll alla missar första rundan). Dock körde 2 st chariots över alla horrors efter pofftestet, men heralden stod kvar. 1 chariot fortsatte framåt, och den andra såg fram emot att bråka med en något upprörd herald. Alla bloodletters fortsatte att jaga fast-cav enheterna (som rallyat och sprungit fram igen).

Nu har jag full kontroll på slaget, det enda allvarliga som händer är att hans bloodletters lyckas breaka 1 enhet spearmen och mina silver helms, efter att blivit front resp. rearchargade av dessa 2 enheter. Prinsen hackar sig igenom mina prinsar, men blir genast prydd av 6 st multi-shot bolts, och tokdör. Trollar långsamt ihjäl hans enheter, och i slutet har han endast kvar 1 hel enhet med bloodletters sam en ensam bloodletter.

15-5 (25 BPs)

Game 3, buffy med Lizardmen:

Dyne (buffy) inleder med att slå fram en komet och inga andra bra spells på sin level 5 padda. De två första rundorna koncentrerar jag allting på hans salamandrar och lyckas charga hans padda med 2 örnar. Tyvärr dör inte hans salamandrar av 4D6 S4 och 18 multishot bolts, utan rusar in och får en örn att fly (som tur är har han bara US6 fear-causing, och 2 örnar har ju sammanlagt US6) vilket göra att en örn fortfarande klistrar fast hans padda). Efter att salamandrarna hänger på örnen så möts de av en chariot som kör över dem och fortsätter in i paddan.... Dock dör han inte av detta heller, utan kommer att överleva hela slaget efter att ha breakat charioten och slått ihjäl örnen....

Som tur är han och en saurus warrior det enda som överlever hela slaget, då hans kroxar och sauruskavallerister blir uppvärmda av silverhelms och commander (som givetvis dör på kuppen) för att sedan bli ihjälskjutna och breakade av spearmen. Dragonprinces + en spearmenenhet kombinerar en charge på saurus warriors och vinner combat med 7... Inte ens 3D6 välj det lägsta hjälper då...

Guldstjärna till en spearmen-enhet som lyckas med konststycket att döda en hel frontfrank av saurusar, efter att ha blivit breakade tidigare av samma enhet.

17-3 (42 BPs)

Game 4 Anders (emil) Karlsson, Dogs of War:
Emil lyckas alltid med konststycket att fippla bort sina tärningsslag när han möter mig. Oftast i runda 4-5 när det är viktigt...

De första rundorna avancerar allt mitt tunga kavalleri på var sin flank, för att moppa upp hans missiltrupper, och spearmens "manövrerar" litegrann i mitten (oftast bakåt, bort från hemska pikmän nedlusade med karaktärer) samtidigt som bägge mina magiker och repeatersen försöker avliva så många som möjligt. När det väl är crunch-time i runda 5 så misslyckas hans ogräs kapitalt med att göra någonting förutom mos av 2 spearmen, som gör 3 wounds tillbaks. Hans truthsayer slåss ensam mot 3 silver helms (för att rädda baken på en pikmänenhet) och hans 2 pikblock är i övrigt helt omringade av kavalleri, en chariot och spearmens (det andra pikblocket drawar en strid mot den andra spearmen-enheten), och då ger han sig. I rundan innan har han lyckats misscasta bort sin level 4:as trolleriförmåga i två rundor (miscastresultat 5) och hans Truthsayer fick inte igenom en enda spell i runda 5, trots 9 PD.

20-0 (62 BPs)

62 BPs + en komp på 9 (av 15 möjliga) räckte till seger, och ännu en Selafyn of Annuli modell....
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#5 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 22 maj 2005 - 18:21

Gratulerar! Strong att vinna med HE. Nästa gång kommer jag nog och hälsar på smile.gif

#6 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 22 maj 2005 - 18:42

Va? Fick du spela 4 slag, jag spelade ju bara 3... huh.gif Jaja, vi va ju ojämnt antal, och jag var inte så hemskt sugen på att spela ändå.

#7 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 22 maj 2005 - 23:25

(som tur är har han bara US6 fear-causing, och 2 örnar har ju sammanlagt US6) vilket göra att en örn fortfarande klistrar fast hans padda)

Uhm... fasst det hjälper inte att de har sammanlagt US av 6. Du jämför varje enhet för sig. Så en örn har US3 mot sallisarnas US 6. Så båda örnarna skulle flytt automatiskt om du förlorade striden.
Annars: Bra jobbat och grattis! smile.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#8 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 23 maj 2005 - 15:33

QUOTE (Niklas Asp @ May 23 2005, 00:25 )
Uhm... fasst det hjälper inte att de har sammanlagt US av 6. Du jämför varje enhet för sig. Så en örn har US3 mot sallisarnas US 6. Så båda örnarna skulle flytt automatiskt om du förlorade striden.
Annars: Bra jobbat och grattis! smile.gif

Öh, så om 2 20-block med dwarven warriors skulle bråka med 25 skelett (bägge står i fronten) och skeletten vinner (troligtvis pga elak vampyr) så autobreakar bägge dvärg-enheterna, så jag har aldrig spelat, det låter helt barockt...?
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#9 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 23 maj 2005 - 15:41

QUOTE (RobinF @ May 23 2005, 16:33 )
Öh, så om 2 20-block med dwarven warriors skulle bråka med 25 skelett (bägge står i fronten) och skeletten vinner (troligtvis pga elak vampyr) så autobreakar bägge dvärg-enheterna, så jag har aldrig spelat, det låter helt barockt...?

Det stämmer, man räknar varje unit för sig och alla dvärgarna kryper iväg. Det enda du "tjänar" på att stå med två enheter i fronten är att du får +1 för outnumber (och att motståndaren inte får det).

Q. For purposes of determining if fear causing units outnumber their
foes to force an auto-break situation, do you determine it by the
largest fear causing unit engaged in the combat or do you use the
total Unit Strength of the fear causing units and compare it to the
defender's combined Unit Strength?

A. Neither. If a unit is outnumbered by fear-causing enemies, then
it automatically breaks. Operative word is unit, not side, so it is
worked out on its Unit Strength versus total Unit Strength of fear-
causing enemies it is actually fighting (i.e. in base to base contact
with), in the same way that break test are rolled for individually
rather than per side.
S. Gav Thorpe - Warhammer Design Team / Rulebook - page 81
Edit: Direwolf-text

#10 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 23 maj 2005 - 16:12

Oj.... Jaja, GW 4 Life wink.gif

#11 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 23 maj 2005 - 16:13

jepp, men det är fortfarande barockt biggrin.gif

när man räknar US för om en enhet flyr så lägger man ju faktiskt till alla enheter i strid som cause fear. Dvs fear causers för fördelar åt båda hållen eftersom reglerna inte är konsekventa.

#12 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 24 maj 2005 - 01:57

QUOTE (Dakoth @ May 23 2005, 17:13 )
jepp, men det är fortfarande barockt  biggrin.gif

när man räknar US för om en enhet flyr så lägger man ju faktiskt till alla enheter i strid som cause fear. Dvs fear causers för fördelar åt båda hållen eftersom reglerna inte är konsekventa.

Urk, herregud det är ju helt sjukt. Kanske skulle starta en tråd om detta på regeldiskussioner? Jag kan mycket väl tänka mig att husregla in vettiga regler för den här grejen, VC och demoner är bra nog som det är....

#13 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 24 maj 2005 - 06:10

Jag tycker inte att det är illa nog att husregla om. Sen är det inte alla fear-causers i en strid som räknas mot varje enskild enhet utan de fear-causers som är i kontakt med varje enskild enhet.

#14 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 24 maj 2005 - 07:58

Vilket (som jag fattar av det han skrev) skulle bara en örn flytt automatiskt. Så slå en fyrpluss nu och se om du fuskade eller inte! wink.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#15 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 24 maj 2005 - 14:14

Jag tycker inte att det är illa nog att husregla om. Sen är det inte alla fear-causers i en strid som räknas mot varje enskild enhet utan de fear-causers som är i kontakt med varje enskild enhet.

QUOTE (Niklas Asp @ May 24 2005, 08:58 )
Vilket (som jag fattar av det han skrev) skulle bara en örn flytt automatiskt. Så slå en fyrpluss nu och se om du fuskade eller inte! wink.gif

Jo, då skulle bara en örn flytt automatiskt, den som faktiskt fortfarande stod kvar med slannen. Då var det inte så farligt, dock ganska illa fortfarande... Kanske skulle fundera på att spela med 25 Phoenix Guard... wink.gif

Slog en 5:a =P.

#16 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 30 maj 2005 - 14:01

Robin!!!

Vill du bli av med en omålad Selafyn of Annuli? Vill ha en DE Noblöe till fots och han skulle passa utmärkt smile.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#17 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 30 maj 2005 - 21:59

Jag kan tänka mig att bli av med ngn av mina två annars... blush.gif