Hoppa till innehåll

Foto

Line Of Sight &

• Please log in to reply
77 replies to this topic

#61 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 08 augusti 2010 - 17:40

Om du är så osäker på att din armé kommer vara laglig, så skulle man kanske kunna ta kort på den så att regeldomaren får se i förväg hur konstigt modellerna är ihopbyggda. Har man inte medvetet försökt få en fördel och modellen inte är så konstig alls, typ A-bomben ovan, så kan man lugnt strunta i detta.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#62 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 09 augusti 2010 - 03:19

jag tror på människan och på spelarna. jag är säker på att i framtiden kommer inte tlos vara något problem. och skulle det ha nåt problem så är det inte med krypande monster... smile.gif

#63 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 09 augusti 2010 - 06:30

QUOTE (Snot @ Aug 4 2010, 12:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
och jag har sett en JÄVLA massa muppiga konverterade mygelgubbar.

Skulle det inte stå: "Jag har GJORT en jävla massa..." wink.gif Eller det kanske bara är 40k-armélistor som du gjort?
(tänker på någon khorne-terminator-lista som dök upp i halmstad en gång)

Jag tror nog att det kommer att gå bra att spela med reglerna som de är. De flesta av oss är ju trots allt inte dumma i huvudet. Några kommer säkert att göra lite konverteringar som är fördelaktiga och vissa kommer att göra några som är ofördelaktiga men jag tror inte att något "problem" kommer att vara olösligt för spelare och arrangörer. Och även om 40k är ett annat spel så verkar spelarna där ha kunnat anpassa sig till radikalt förändrade LoS-regler ganska bra. Och tycker man som arrangör att det är ett problem med små a-bombs kan man ju skriva i turneringsreglerna ungefär hur stor den måste vara för att den ska få vara med/inte få minuspoäng i tex målning så är det sen upp till var och en om man vill spela i en turnering som gör så.
(Personligen tycker jag att a-bomben borde var stor som hydran ungefär och sålunda ska den inte gå att gömma bakom ett block råttor.)

#64 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 942 Inlägg:

Postad 09 augusti 2010 - 10:54

Inget monster ska kunna få cover bakom infanteri känns det som. Kan inte komma på nåt litet monster eller väldigt stort infanteri (skulle kanske vara vargulfen bakom nånting)

#65 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 augusti 2010 - 11:00

QUOTE (Lagerlöf @ Aug 9 2010, 11:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Inget monster ska kunna få cover bakom infanteri känns det som. Kan inte komma på nåt litet monster eller väldigt stort infanteri (skulle kanske vara vargulfen bakom nånting)

"ska kunna", men det går om man vill.
Jag tror inte heller det är så sjukt stort problem men det går att mygla om man vill.

T.ex. DE hydran, konvertera bara om huvuderna så de är utmed marken istället för upp i luften å vips så är den lägre än vanligt infanteri.

Nu tror jag inte (och hoppas) att folk gör detta för att få spelövertag, däremot har jag haft flera konverteringsfunderingar (som dock aldrig blir av :/ ) kring just detta (tänkte att hydran skulle slita sönder några empiresoldater och då måste huvuderna ner till deras nivå).'

EDIT: Såg just syftningsfelet i min text, mina konverteringsplaner är INTE för att få spelövertag utan för att det är snyggt, ovanstående har jag funderat på att göra i några år....

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#66 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 942 Inlägg:

Postad 09 augusti 2010 - 11:19

modeller som är uppenbart konverterade för att få cover är väl bara att plocka bort. Arrangörerna bestämmer ju. Är ju ganska lätt egentligen. tror inte det blir några problem

#67 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 10:03

QUOTE (Lagerlöf @ Aug 9 2010, 12:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
modeller som är uppenbart konverterade för att få cover är väl bara att plocka bort. Arrangörerna bestämmer ju. Är ju ganska lätt egentligen. tror inte det blir några problem

Varför skulle dom plockas bort, det är väl bara att säga att dom inte får cover. fjugin har iaf aldrig claimat cover på sin a-bomb när vi spelat, vilket är mycket vettigare än att den inte ska få vara med.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#68 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 16:18

Håller med, det börjar ju inte bli fult förrän man faktiskt börjar fula sig på riktigt. smile.gif
Postad bild

#69 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 16:56

Tittar på min blivande plague furnace på skribordet och funderar på om den någonsin kommer få cover...

Men vet ni vad, den blir häftig!

Och för att bidra lite i diskussionen så är det väl en fråga om vad som är rimligt, modeller som hade regeln large target i förre ed. bör tex inte kunna gömma sig bakom clanrats...
"Signature" ?

#70 sebbe

sebbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 17:25

QUOTE (Martin J @ Aug 10 2010, 17:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tittar på min blivande plague furnace på skribordet och funderar på om den någonsin kommer få cover...

Men vet ni vad, den blir häftig!

Och för att bidra lite i diskussionen så är det väl en fråga om vad som är rimligt, modeller som hade regeln large target i förre ed. bör tex inte kunna gömma sig bakom clanrats...

Beror ju helt och hållet på hur modellen ser ut. Är den tillräckligt lite för att gömma sig så kan den gömma sig. Large Target finns inte kvar i 8th.

#71 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 20:21

Large target finns visst kvar, den säger att man inte kan få cover från obstacales. Detta borde egentligen också innebära att man inte kan claima det från inf, men så är det inte formulerat.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#72 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 942 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 20:57

självklart behöver man inte plocka bort modellen om den som har den inte försöker få cover på fula sätt. Var mer för folk som spelar för att verkligen mygla

#73 Snot

Snot

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 21:14

QUOTE (DHettNeck @ Aug 10 2010, 21:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Large target finns visst kvar, den säger att man inte kan få cover från obstacales. Detta borde egentligen också innebära att man inte kan claima det från inf, men så är det inte formulerat.

Det handlar väl om hur man tolkar obstacle, som terminologin eller som ordalydelsen.

#74 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 augusti 2010 - 22:11

du får tolka det kontextuellt. Och då används det i princip bara om staket osv. smile.gif

#75 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 11 augusti 2010 - 14:34

Jo jag har också sneglat på den regeln. Vore ju sjukt smidigt om det erratades till att regeln även innefattade cover från infanteri. Och ska man in å ändra regler är det snarare på den nivån det bör ligga istället för att skapa en hel drös med komplicerade regler för LoS.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#76 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 11 augusti 2010 - 14:49

Alltså bara inse att vi inte kan köra rakt efter reglerna, Fjugins abomination, Alfikas hydror, Skarsniks Abomb är bara några exempel på modeller dom då ska tvingas kasta eller bygga om, det är inte rimligt, jag ställer mig direkt bakom hagbard, sätt reglerna innan och inte att "Vi tolkar vid turneringen." Det är ju bara R-tarded........

Tycker systemet med storlekar helt saknar flaws, men detta med TLoS har ju typ bara flaws.....Ser inte alls vad som är bra med det, pls show me and I'll shut the f-ck up...

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#77 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 11 augusti 2010 - 15:05

Vi borde ha en turnering av varje, så vi kan se fördelar och nackdelar.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#78 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 11 augusti 2010 - 20:43

Ett argument som talar för att spela med reglerna i regelboken är att resten av världen använder de reglerna. När TLOS kom till 40k var det några (inkl jag) som var sugna på att göra ett bra system istället för storlekar och area terrain (en av de bästa reglerna i 4th, och som försvann med 5th). Då var det Håkan som kom med det lysande argumentet att: "hur ska man förklara för någon som inte varit aktiv på swfbr eller turneringar tidigare att: 'nä, här spelar vi inte med GW:s regler'."

Edit: Men om en Sverige-faq-grupp skulle sätta ihop ett litet dokument om hur man utan att ändra reglerna löser situationer som tex fjugins abomb på turneringar är det värt att applådera.
Edit2: Jag håller för övrigt med Håkan om att det är en dålig princip att hur man monterat modellerna ska påverka spelet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar