Hoppa till innehåll

Foto

Frenzy

• Please log in to reply
117 replies to this topic

#101 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 14:08

@Pojtir
Det är ni som vill ändra på rådande konsensus. Då ligger bevisbördan på er och ingen annan än ni tre verkar tycka att era argument håller.

Gör man en regeltolkning i en omdiskuterad (läs hänvisningar till andra forum) fråga bör man väl ändå kunna försvara den ståndpunkten på ett annat sätt än "för att vi säger det, och vi lyssnar inte på er och era argument är dumma"? Vi har lagt fram en hel del bevis/argument/resonemang, och enda svaret har varit "så här är det".

@Screamer
Det är ingen som säger att dom måste deklarera först, men dom måste testa så snabbt dom kan.

Ok. Diskussionen har ju handlat om 2 separata saker när det gäller frenzy och charge:
1. Om man måste eller inte måste ta ett Ld-test direkt man har möjligheten.
2. I vilken ordning man ska deklarera charges.

Med din tolkning bör alltså situationen kunna uppkomma att du har missat ett Ld-test och ska charga närmaste enhet, men när du väl kommer till den enhetens tur att declare charge så har fiendens enhet valt Flee! som charge-reaction på en annan enhets charge? Det låter varken praktiskt eller logiskt i mina öron.
Men då har jag i allafall fått gehör för att spelaren vars tur det är väljer i vilken ordning man ska declare charges :)

Sen hur turneringssverige tolkar regler jmf t.ex ETC är också intressant. Nån har fel, frågan är vem ;)

#102 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 14:13

Det behöver inte vara någon som har fel. GWs regler går oftast att tolka på flera sätt där alla är rätt.

Kan också tillägga att ETC tolkade det så 2012, men inte 2011 om jag inte missminner mej.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#103 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 14:18

Det behöver inte vara någon som har fel. GWs regler går oftast att tolka på flera sätt där alla är rätt.

Ok, om det gäller i detta fall så betyder det alltså "roll-off" om man inte kommer överens...

#104 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 14:24

Ok, om det gäller i detta fall så betyder det alltså "roll-off" om man inte kommer överens...

Är det friendly game ja, är det turnering så finns det garanterat en domare eller redan en tolkning innan, oftast hänvisar man till swefac.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#105 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 17:34

Jag har nog spelat mer frenzy Unita matcher än de flesta i 8th och jag slår alltid frenzy först failar
Får man charga närmaste.. har aldrig vart tjafs om det :)

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#106 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 17:43

Jag har nog spelat mer frenzy Unita matcher än de flesta i 8th och jag slår alltid frenzy först failar
Får man charga närmaste.. har aldrig vart tjafs om det :)

Iofs ligger det ju i ditt intresse att tjaffsa om det. Din motståndare kan nog leva med att du bli tvungen att charga närmaste :)

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#107 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 18:39

Haha true men känns inte som ett stort problem.. lite mer så jag kände :)

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#108 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 18:59

Mmm... Jag spelar LM, och har inga frenzade enheter. Synd att jag inte känner mig det minsta överbevisad :)

"Jag har alltid gjort så", ev med Painbloms tillägg "fler gånger än de flesta" har inte hjälpt mig, men det betyder inte att jag måste fortsätta diskussionen (och dessutom har jag nog slut på argument nu ;)

Kan man inte göra det enkelt och skriva in i Swe-faqen några rader om frenzy?

Typ

"If a unit with one or more models with frenzy may declare a charge the unit must take a Leadership-test immidiately. If this Leadership-test is failed, they must charge the closest viable enemy during the Charge-subphase. You can still declare this and other charges in any order you like, and this might result in a situation where there is no viable enemy units to charge, if this happens ignore the failed Leadership-test"

Man kan nog formulera det bättre, kortare och vattentätt :) Men jag tror jag fått med att spelaren fortfarande kan declare charges i den ordning han känner för (som DHettNeck också skrev) vilket kan leda till att alla viable units har flytt ur charge-range/front-arc. Och man måste tvivelsutan ta ett Ld-test direkt man har chansen.

Kanske ska skriva att man måste MÄTA om frenzy-enheter är inom range också... Annars vet man ju inte att man måste testa... Skämt åsido :P

#109 Bongo

Bongo

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 30 januari 2013 - 22:15

Pojtir, och Screamer har det så rätt.

"Om du inte äter upp dina grönsaker får du ingen efterrätt."
Vill jag inte ha någon efterrätt då äter jag helt enkelt inte mina grönsaker.

Ingenstans står det att om jag inte vill ha min efterrätt så måste jag fortfarande äta mina grönsaker.

Same shit andra ord.

Enda gången du behöver ta ett Ld test för frenzy är om du INTE vill charga något alls men är i en situation att kunna göra det med en frenzied enhet.

Om du kan charga måste du göra det
för att slippa ovannämnda moment, måste du ta ett leadership test.
Om du misslyckas med testet måste du charga närmast möjliga enhet.
klarar du testet slipper du utföra en charge helt och hållet och rör dig som vanligt.

Exemplen som screamer tagit upp där eran tolkning ställer till en massa onödiga förvirringsmoment och en massa regel gråzoner undviks helt om man gör som texten säger. Helt plötsligt utesluter man helt alla de udda situationer som uppstår av eran tolkning.

Men nej, ni har säkert rätt, ni har ju sagt så, och att allt annat pekar mot något annat spelar inte mycket roll, Gud finns.

#110 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 10:34

Tur att du är så ödmjuk och inte det minsta dryg...

Screamer har så långt jag kan se inte fört fram några situationer som skapar gråzoner. Att han (med flit?) misslyckas att förstå vad vissa försöker förklara i en alldeles för lång diskussion är en sak, men faktum är att spelar man att så fort man kan testa så testar man och failar man så deklarerar man direkt så är alla situationer som hittills tagits upp redan täckta av reglerna. Jag ser fler "hål" och konstigasituationer med er tolkning.

Om du inte gillar det får du nog ta det med respektive regeldomare på turneringarna du ska på. Att vara internetgangster är inget för det här forumet...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#111 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 10:47

Tur att du är så ödmjuk och inte det minsta dryg...

Screamer har så långt jag kan se inte fört fram några situationer som skapar gråzoner. Att han (med flit?) misslyckas att förstå vad vissa försöker förklara i en alldeles för lång diskussion är en sak, men faktum är att spelar man att så fort man kan testa så testar man och failar man så deklarerar man direkt så är alla situationer som hittills tagits upp redan täckta av reglerna. Jag ser fler "hål" och konstigasituationer med er tolkning.

Om du inte gillar det får du nog ta det med respektive regeldomare på turneringarna du ska på. Att vara internetgangster är inget för det här forumet...

+1

Denna diskussionen känns väldigt överspelad nu, så väck inte liv i den igen är ni snälla.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#112 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 16:59

Ok. Diskussionen har ju handlat om 2 separata saker när det gäller frenzy och charge:
1. Om man måste eller inte måste ta ett Ld-test direkt man har möjligheten.
2. I vilken ordning man ska deklarera charges.

Med din tolkning bör alltså situationen kunna uppkomma att du har missat ett Ld-test och ska charga närmaste enhet, men när du väl kommer till den enhetens tur att declare charge så har fiendens enhet valt Flee! som charge-reaction på en annan enhets charge? Det låter varken praktiskt eller logiskt i mina öron.

Konstig situation, står högre upp på denna sida.

@Screamer
Det är ingen som säger att dom måste deklarera först, men dom måste testa så snabbt dom kan.

Håller med dig MoQ. Men det är ju en regeländring, och inte en fråga om tolkning... (regeln om att den vars tur det är bestämmer vilken ordning saker ska ske osv)

Skulle också vara kul att höra nåt av alla de "hål" och konstiga situationer du ser med vår tolkning MoQ?

Fan, jag skulle ju lägga ner, men du har så rätt Bongo :)

#113 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 654 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 20:07

Någon vänlig själ som kan posta en sammanfattning, med hur det slutligen bestämdes att frenzy fungerar? :)

//Tommy
Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#114 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 20:22

Haha, gärna, men alla skulle inte hålla med :)
Men läs regeln, bilda dig en uppfattning utifrån vad som står och inte utifrån hur nån har sagt att det ska vara eller hur nån spelat tidigare, så välkomnar jag dig till "vår" sida sen ;)
Tror uppfattningen att man måste ta Ld-test kommer av hur Frenzy fungerade i tidigare upplagor.

#115 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 654 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 20:26

Jag har redan gjort min egna tolkning. Men, jag tänkte mer om folk kom fram till ett turneringsgenerellt svar :)

Så jag inte blir överaskad på TT på lördag.

//Tommy

Mina Warriors of Nurgle:

#116 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 21:24

Turneringsstandard är att du testar så fort du får chansen. Klarar du testet får du välja om du ska charga och vilken enhet. Missar du chargar du närmsta.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#117 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 31 januari 2013 - 21:47

Jag har redan gjort min egna tolkning. Men, jag tänkte mer om folk kom fram till ett turneringsgenerellt svar :)

Så jag inte blir överaskad på TT på lördag.

//Tommy

Fråga arrangören/regeldomare om du vill vara helt säker :)

#118 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 654 Inlägg:

Postad 01 februari 2013 - 02:01

Då har jag ett litet hum om hur folk kommer tänkas agera.

Får försöka komma ihåg att fråga arrangörerna med då, så att det inte blir knas ändå.

//Tommmy

Mina Warriors of Nurgle:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar