Hoppa till innehåll

Foto

Rto Ris Och Ros

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
24 replies to this topic

#1 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 02 mars 2014 - 20:08

Då har RTO 2014 gått av stapeln och vi arrangörer skulle gärna vilja veta vad alla deltagare tyckte om arrangemanget!

Så grabba gärna tag i tangentbordet eller smartfånen och skriv lite om era tankar om turneringen som just gick av stapeln...

Tack på förhand

/Arr

Via Einar Nygård

#2 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 02 mars 2014 - 20:44

Grymt jobbat!!! Skippa det där uppdraget på tvären så är det perfekt!

/H

#3 bluu

bluu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Postad 02 mars 2014 - 22:54

Mycket bra arrangemang, tycker jag. Scenariona var olika nog att jag i alla fall fanndem alla intressanta, men enkla nog att jag kudne förstå dem. Det faktum att jag faktiskt kom ihåg ett flertal av dem är helt klart en pluspoäng till scenariomakarna. Gillar kiosken och särskilt gratiskaffet. Det räddade min söndagsmorgon. Ser gärna sådant igen. Schemat var riktigt bra, känns som att tiderna hölls, och jag kunde slutföra alla mina matcher. Jag tycker kompspannet var bra. Det erbjöds ett varierat utbud av motståndare, och listorna jag mötte kändes balanserade i hårdhet.

Läget var grymt bra. Man kan inte slå centrala Stockhom. Det var lite tajt mellan borden, och avlastningsytor saknades till vissa bord, men i allmänhet bra.

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 02 mars 2014 - 23:30

Okej, det här var en välkommen comeback av RTO (*host*, mitt hyllande har inget att göra med att jag nyligen blivit medlem *host*) Det finns klart behov av 1-2 årliga turneringar i Stockholm.  Här kommer mina kommentarer

Lokalen: Att ni fick tag i en lokal i Stockholm är egentligen bara det värt toppbetyg. Läget var ju hur bra som helst. Två smolk i Glädjebägaren. Det var väl trångt vid vissa bord och jag känner nu av i ben och rygg att jag stått i konstiga vinklar och stått för mycket p.g.a. brist på utrymme runt bordet. Inte mycket nytta med stolar då man inte har plats att dra ut dem och sitta på dem. Lösningen hade nog varit att ha lite fler klassrum, jag skulle gärna betala upp till 100:- till för mer utrymme.  Problem två är inte ert fel utan något som måste lastas uthyrarna, det var inte bra att toaletterna var ostädade reda när turneringen började med fulla papperskorgar och slut på både det ena och det andra. (Hur är städrutinerna på skolan egentligen, det är ju sportlov så det har inte varit några elever där denna vecka.)

Scenariona var i sig bra, dock hatar jag att spela på längden, särskilt när man inte kan gå runt bordet. Det blev bara gröt i mitten av alltihop, terrängen blev också konstig då den inte verkade vara utställd för att fungera när man spelade på fel ledd. Ingen sådan deployment tack.  Övriga scenarior var riktigt bra. Som helhet tycker jag dock (som dvärg) att det var enformigt med 4 av 5 scenarion där man måste in till mitten eller ännu längre. Lite variation från "In till mitten av bordet och campa på objektivet, kvarten eller skattkistan vore trevligt).

Kompspannet:  Det var intressant att testa riktigt högkomp, dock tycker jag inte att mallen fungerade så bra. Högkomp metan verkar premiera en spelstil där man undviker strid medan man plockar poäng på skytte och magi. Minst 2/3 av listorna på topp 3 var av den typen. (Å andra sidan tror jag att kompspannet bidrog till att jag tog min bästa placering på 10 år genom att komma 9:a, jag slapp helt enkelt den förbannade solen, äntligen!)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 572 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 09:38

Jag och mina argsinta minotaurer vill tacka arrangörerna för en rolig turnering, och mina motståndare för fem stabila matcher.

Positivt

+ Högt kompspann: Jag tycker alltid det är kul med lite högre komp ibland, eftersom det ofta lockar fram lite roligare och mer diversa listor än lägre komp. Även om det blev en hel del alver verkade det som, var det ändå flertalet andra, och mer okonventionella listor som platsade sig väldigt bra (topp 10). 

+ Bra komppoäng: Komp poängen tyckte jag bidrog väldigt bra till att det kördes listor av alla kompnivåer inom spannet, utan att brutalt misshandla listor på någon sida av spektrat.

Negativt

- Dat scenario: De övriga scenariona var helt okej, men jag tyckte inte om att spela på kortsidorna. Jag förstår hur detta kan tänkas som en rolig idé på papper, men i praktiken var det mestadels bara bökigt. Utöver rent fysiska svårigheter var det även otroligt dåligt lämpat för vissa arméer, och gav fördelar till andra. Det ger betydligt mindre möjlighet att diverta och vara sneaky med chaff enheter, samt att komma åt en motståndares warmachines är praktiskt taget omöjligt. 

- Utrustningsbedömning: Även om jag egentligen tycker att det är en bra idé att ge lite poäng för de med alla redskap som krävs för att spela, tycker jag det var rätt surt att missa en pallplats för att jag glömt en movement tray åt FEM ungor raiders! Tycker inte direkt det bör väga så tungt...

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#6 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 10:34

Först och främst, tack till mina 5 motståndare för 5 riktigt trevliga matcher, även om jag fick stor pisk i många av dem! :) 
Och ett stort tack till arrangörerna för en riktigt bra turnering, det flöt på bra och jag upplevde inget strul under hela helgen.

+ Kompspann - roligt att köra på en högre nivå, bra att någon kör på det. Även att kompen hade ganska ok påverkan för varje steg. 

+ Kiosken - hade allt man behövde och gratis kaffe är alltid toppen! 

+ Majoriteten av scenarios - lätta att förstå vilket gör att matcherna strular mindre.
+ Bra med utrustningsbedömningen & wysiwyg. Gillar att det finns för att då finns det riktlinjer för alla att följa.

- Vissa saker med scenarios - t.ex. att man contestade med flyende enheter. Även scenariot med spelplanen på längden, om man spelar en långsam armé så blir det scenariotpoängen i det fallet näst intill omöjliga att ta. 

- Terrängen på vissa bord. Ibland så fanns det lite för många stora impassable bitar. Men i allmänhet så tyckte jag terrängen var bra. 

- Det bör finnas med straff/bonuspoäng för att uppmuntra till att alla spelar klart sina matcher med fulla antalet turns. Sportsmanship gör detta till viss del, dock inte alltid så kraftfullt som kanske behövs.

- Starttid på lördagen. Ser det gärna att det börjar lite tidigare om möjligt.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#7 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 409 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 10:38

Jag tycker att allt var fint förutom nedanstående kommentarer

1) Kort sida till kortsida spelande.  är riktigt tråkigt och bökigt.

2) att ni inte var konsekventa med movmenttrays minuset.  Vet ett antal utan skirmishmovmenttrays som tog en random fyrkantig tray o ställde dem på. (sällan som de användes att spela med)  Dessa fick ej minus fastän de klart ej byggt trays.Sedan hör man ovanstående som glömt för en 5a o då tappar pga detta.

I er information lät som ni skulle vara hårda med detta varav många slitit (jag satt hel kväll för bygga mina då jag hade bara till hälften) vet några som valde spela utan skrirmish unit för de ej ville bygga trays. Men på plats så släppte ni detta.

3) BETA mall diskussion men den har vi dragit innan

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#8 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 10:41

Tack så jättemycket! Det mesta fungerade väldigt bra, tycker jag!

+Generellt bra scenarier
+Högkomp, så att det plötsligt inte finns standardiserade builds längre
+Trevliga och tillmötesgående arrangörer :)
+Mjuka poäng för movement trays och liknande! Det tvingar folk att skärpa sig och minskar en massa strul generellt.

-Vissa klassrum hade väldigt dålig akustik, så att ljudet blev rätt högt, dock inte det med bord 8-13, vilket var jättebra.
-Ont om avställningsyta runt vissa bord (men jag förstår att det är svårt att ordna)
-Slut på toapapper, slut på tvål, ingen toaborste osv på flera av toaletterna.
-Scenariet på längden. När Dark Elves kom fram fanns det ingen möjlighet att krångla sig runt dem med så lite bredd
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#9 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 11:09

Lite tankar och kommentarer från arrangörssynvinkel:

Scenarierna generellt var byggda för att uppmuntra att man aktiverade sig själv och gick ut och rörde på sig. Om det då i scenariot som spelades på kortsidorna nästan blev motsatt effekt, dvs att man inte kunde röra på sig, så får vi verkligen se till att ta en funderare på det tills nästa gång. 

Utrymmet mellan borden och akustiken är lite svårt att göra något åt. Det verkar dock som att vi kan få hyra fler klassrum för inte så mycket mer pengar (det är vaktmästaren som kostar mest), så vi skall se om vi kan göra det bättre nästa gång. Optimalt är väl kanske 5-6 bord per klassrum. Då borde det gå att få alla borden fristående. 

Städningen innan blev vi också lite förvånade över. Detta var inget som diskuterats innan mellan oss och skolan, då vi nog inte tänkte tanken att det skulle vara något att fundera på. Men vi får ta och kolla upp det närmare tills nästa gång. 

Angående poängen för redskapen man skulle ha med sig så måste vi absolut bli tydligare med vad som räcker att ha med sig; speciellt för skirmish-trays. Detta var nog också otydligt inom arrangörsgruppen. Personligen så tycker jag att det räcker med en vanlig movementtray med rätt dimensioner (längd, bredd, 1/2" mellanrum) så att man har punkter att mäta till och från. Att traysen bara var med på målningsbedömningen, och sedan inte användes under matcher, är något vi får fundera mer på. 

Score:a med flyende enheter blev lite av en RAW-tolkning från vår sida. Vi kände att eftersom det inte hade framgått någon information om att flyende enheter inte skulle kunna score:a så var det lite för sent att ändra det när situationen faktiskt uppstod. Detta kommer nog att ändras till nästa gång. 

Nästa gång kommer det också att finnas straff för att inte spela färdigt sina matcher. Mycket möjligt att det blir någon form av prick-system, typ en prick = inget straff, två prickar -2BP, tre prickar -4BP, osv. 

Sportsmanship-röstningen föll inte riktigt ut som vi hade trott. Folk verkade slentrian-rösta 3 poäng i varje match, förutom när det var sämre än en vanlig match. Vi vet nog inte riktigt hur man skall kontra det. Som påpekades på plats så kan det slå ganska fel då de som möter dem som röstar "rätt" får mindre poäng. Kanske skall man sluta försöka uppmuntra att folk skall vara extra trevliga, och istället nöja sig med att alla är tillräckligt trevliga och sätta maxpoängen till "en vanlig match".

/Mattias

#10 Jonkanon

Jonkanon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 104 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 11:36

Hej och tack för en fantastisk turnering. Utav någon anledning blir denna hobby bara roligare och roligare! Först vill jag säga tack till alla mina motståndare! Ni var grymma allihopa! Även tack till alla ni andra som bara var super trevliga i korridorerna och med hjälp under matcherna.

+ Läget var grymt för att vara i Stockholm, nära t-bana och allt.

+ Lagom terräng enligt mig i alla fall.

+ Scenarion som får en att röra på sig är alltid bra.

+ tidiga starten på söndagen.

+ lagom lång lunch!

- Stäningen på dass var ingen höjdare.

- trångt och dåligt med luft i vissa rum, rummet där 40k höll till var ett undantag då det var typ 2 bord som ingen spelade på där.

Till sist tack till arrangörerna! Grymt kul att det blev av! Jag hade dött av spelabstinens annars.

/Jon

Jon Josefsson

#11 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 133 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 11:46

Pros

+ Hög komp. Var kul att spela som omväxling. Gillar att ni stack ut hakan och testade det!
+ Sköna arrangörer (alltid ett stort plus)
+ Lokalen. Najs med flera olika rum. Blev inte så jävla hög ljudnivå.
+ Kraven på trays, böcker, templates osv. Personligen är jag emot det här för att jag är en lat jävel, men jag tror att det är en bra idé! Om alla turneringar framgent följer detta så tror jag det vore riktigt fint! Kanske, kanske kan få såna som mig att dra arslet ur vagnen - iaf delvis! ^^

Cons

- Scenariot på tvären. Jag hade turen att få välja sida. Stackars Jakob fick stå som en krumryggad i tre timmar. Detta skulle funka om det finns mer plats runt borden, men inte såhär.
- Terrängen. På vissa bord var det 4-5 Stora impass-bitar. Min lista som skjuter mycket gillar ju det då det blir jätte svårt för motståndaren att komma fram, men det var verkligen jätte tråkigt för matchen när det inte gick att gå någon stans! Mer träd, mer kullar, mindre impass! Man kan fortfarande skydda sig mot skytte, men man kan gå någon stans också!
- Softscores som avgör saker på pallen. Om man inte har fuskat/dylikt så kommer jag alltid tycka att det är tråkigt.

Och sen till er som säger att jag inte kan spela hög komp: Håll käften! B)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#12 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 12:17

- Vissa saker med scenarios - t.ex. att man contestade med flyende enheter. Även scenariot med spelplanen på längden, om man spelar en långsam armé så blir det scenariotpoängen i det fallet näst intill omöjliga att ta.

Det var inte det scenariot jag hade problem med och då spelar jag Dvärgar där kan man i alla fall se till att ingen får scenario poängen genom att se till  att motståndaren inte tar sig in i den egna zonen*. Det var alla hålla saker i mitten som blev jobbiga.

Fast om det egentligen var meningen att man inte skulle kunna scora med flyende enheter blir det en helt annan sak. Då hade jag kunnat panika motståndaren med skytte så han inte kunde scora och då hade motståndaren inte heller ostraffat kunna fly alla mina charges i sista rundan. Att kunna scora med flyende enheter gav helt enkelt en orättvis fördel till de listor som redan hade ett manöverövertag.  

Sportmanship känns verkligen som det gick snett. Som jag tolkade instruktionerna så borde genomsnittsdeltagaren fått 10 i sports och jag höll mig till det och delade ut totalt 11 poäng under turneringen. När jag sedan såg resultatet insåg jag minst en av mina motståndare helt orättvist tappat ett par placeringar bara för att han fick möta mig. Så här i efterhand känner jag att jag hade velat dela ut ett par poäng till men jag höll mig till det som sas om att en 3:a bara var för en exceptionell match.   

Jag tror ni måste byta ut sportsystemet. Det kommer alltid finnas folk som delar ut max till alla som inte bär sig direkt dåligt åt och systemet måste anpassas till detta på något sätt .(Finns ett antalt varianter)

*Irrelevant anekdot. Jag tog faktiskt scenario poängen på ta sig in i zon scenariot. Att mina rangers klarade det är en sak, det fick ju lite tjuvstart men mer imponerande är att mina hammerers lyckades ta sig in i zonen i turn 5 :thumb:

#13 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 13:13

Först av allt: Tack tack och åter tack för en turneringsstart i stockholm!
Grymt jobbat att ni fick ihop det och dessutom skötte det med bravur.

+

Det flöt på otroligt bra, inget strul med lottning och resultatrapporteringen gick fort att korrigera

(Det märks att mattias var van vid programmet)

En stor del av detta beror troligen på att ni är en stor grupp där varje person kan koncentrera sig på sin uppgift och behöver inte göra fyra saker samtidigt, bra jobbat!

Scenarios, gillar att ni bygge scenarios där man behöver tänka på placering och att ni har ett krav på 150pts för scoring.

Terrängen: bra storlek på terräng som skapade möjlighet att gömma saker med TLoS

Bra kompspann, kul att se variation och gillade skarpt kompensationsstegen och dess utformning.

(Väldigt bra med ett fixt värde för spelaren så man aldrig behövde räkna differens)

Poäng för att ha med sig woundmarkörer och trays osv. gillar det skarpt! (så enkla poäng också)

-

Städning av toaletter, trist av skolan att inte ha skött det innan.

Scenarios, personligen tycker jag scenariorna hade såpass liten inverkan att man mer kunde köra på "slår jag ihjäl min fiende så uppfyller jag större delen av scenariot" och "om jag fokuserar på scenariot kan jag totalt vinna 600VP, men då det är i mitten så kommer jag troligen både missa chansen att slå ihjäl en fiendetrupp och eventuellt tappa en egen trupp som blir mer än dessa 600VP".

Kortsida är kul tycker jag men kräver fristående bord.

Terrängen: Borden kändes lite för mycket "en centrumbit och en bit i varje kvadrant" det var ingen större skillnad mellan matcherna vilket jag tycker är synd. Dessutom är det väldigt svårt att få till bra terräng som fungerar både för långsida och kortsida deployment, ska man ha så bör man placera om terräng (mycket jobb)

Funderingar på förändringar:

Om sportsmanship känns som ett problem så sätt ett lägre tak, t.ex. 9/10 poäng till turneringen (att man måste prestera minst en 3'a för full pott) men att det inte krävs att man är med och slåss om att vara högst upp.

Det här är ju trots allt det priset jag alltid jagar så jag ser gärna att det blir svårare att få 3 :)

Sätter man nämligen ett tak blir det lättare för folk att känna "jag behöver inte ge den här spelaren 3 poäng för turneringen"
(Om det skulle vara ett problem)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#14 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 14:27

Något vi kom på under turneringen var att vi kanske skulle ha bett om att man skulle rapportera hur mycket poäng man hade fått på missions. Detta för att kunna utvärdera hur mycket folk spelar på missions. Det hade dock blivit lite krångligt, och det hade antagligen lett till en massa mer problem med rapporteringen än vad det blev nu (typ 3-4 ändrade matchresultat).

Så vi kanske skulle kunna ta det nu: Hur mycket spelade folk på missions? Om lite; vad hade fått er att spela mer på dem? 

#15 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 14:31

Spelade knappt på de alls. Tyckte de var för svåra i förhållande till vilken poäng de gav.

/H

#16 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 678 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 14:38

Kan ju säga att vi också hade som tanke att missionet inte skulle ha för stor påverkan i match 1 (där man bara kunde få 300 VP) för att ge en större spridning i BP skalan, så att det inte blir massa 20-0.

Under hela turneringen blev det bara 3 st 20-0, vilket jag tycker är ett ganska gott tecken, kanske främst på vår VP-BP tabell.

Don't play with fire, play with trees!

#17 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 133 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 15:28

Jag spelade en del på dom, men inte så mycket då det inte var så mycket poäng i dom. Prio var fortfarande att döda motståndaren, scenarion tog jag om jag kunde.
Dom kändes inte direkt matchavgörande, men inte obetydliga heller. Jag tyckte dom funkade helt okej =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#18 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 03 mars 2014 - 16:49

Jag gillade er VP-BP tabell, dem gjorde att man kunde förlora en match eller två utan att tappa alla chans till en top 10 placering. Det ska också vara så att 20-0 ska vara något sällsynt och inte som det blir i bland att 25% av matcherna slutar 20-0.

Gällande Missions så spelade jag på dem så gott jag kunde. Även fast min dvärglista är av den offensiva sorten så kan jag inte täcka hela bordet utan måste välja var jag ska pusha. Jag ville inte släppa scenariopoängen till motståndren utan vidare.

Med facit i hand var detta ett misstag (EDIT: i vissa matcher), pga jobbiga matchups mot avoidancelistor i match 3 och 5 så hade det varit bättre att campa i min DZ och släppa de mesta scenario poängen till motståndaren, det hade kanske kunnat ge mig ett par poäng mer än de två 5-15 förluster jag nu åkte på. (Men jag hade troligen aldrig klarat ens en draw i de matcherna pga matchupen.)

EDIT, Kan uttrycka det så här.

Match 1. Jag tog 0p på scenariot motståndaren tog 150p

Match 2. Jag tog 400p motståndaren 0

Match 3. Jag tog 0p motståndaren 240p

Match 4. Jag tog 450p motståndaren 0

Match 5. Jag tog 0p. Motståndaren tog 200p (för visst var det bara 300p totalt i denna match också.?)

Hm nu när jag skriver ner det ser jag att jag faktiskt tog mer på scenariona än jag tappade... Kanske inte var så dåliga scenarion för dvärgar ändå. :huh:

#19 charltonheston

charltonheston

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 00:37

Min första turnering, och jag blev positivt överraskad. 

Positivt:

Väl uppstyrt arrangemang.
Gratis kaffe! ;)
Mycket terräng som passade tematiskt med borden.
Hög nivå på målningen (fick själv minus då den höga kompen tvingade mig att använda modeller som inte var färdigmålade, vilket jag tycker är helt korrekt).

Höga kompnivåer ger varierade listor.

Lokalens läge / hyfsat långa pauser / bra tider.

Saker som kan göras bättre:

Scenarion: Alla mina fem matcher var relativt "vi ignorerar scenariot till runda 6 och ser om det är värt att bry sig då". Jag tror för många av scenariona handlade om att ta centrala punkter mitt i battle linen. Antingen går man in där helhjärtat för att döda motståndaren, eller så går man inte in alls. Alternativ för att lösa detta skulle kunna vara:
1. Man får poäng i slutet av varje runda, vilket ger incitament att gå in tidigt och försöka plocka poäng snarare än att skicka trupperna till andra sidan planen och sen hoppas att man hinner tillbaka.
2. Köra lite mer varierade scenarion. Jag är ingen expert på scenarion, men kanske ett watchtower eller en mystisk skog (objekt som faktiskt har en inverkan för enheten som håller det).

Friendship: Jag delade ut många fullpoängare och såg ingen riktig anledning att inte göra det när alla jag spelade mot var väldigt avslappnade/rättvisa/trevliga. Det känns som att ett system med bara underkänd-godkänd för Sportmanship kan vara en bra idé. 

Att spela klart: Vi hann bara spela klart två av de fem matcherna. De andra var egentligen inte ens nära att bli klara. Jag tror helt klart att det kan vara värt att kika på något slags poängssystem för att ge incitament att hinna klart. Antingen genom att spelare bedömer varandras tempo efter match (så att en spelares långsamma spel inte går ut över motspelaren) eller så kan man ju knyta det till scenariopoängen (vi körde att man inte fick tillgodoräkna sig scenariopoäng i sista rundan om sista rundan inte var runda 6 i en match).

Grymt kul, kommer garanterat nästa gång! :-)

#20 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 678 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 01:53

Jag har länge varit sugen på att testa det här med schackklockor :wub:

Don't play with fire, play with trees!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar