Hoppa till innehåll

Foto

Alternativ komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
156 replies to this topic

#1 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 08:50

Jag är som sagt lite trött på WPS. Jag är nog inte den ende.

Därför har jag satt ihop en ny mall med följande syften:

1. Den ska vara mindre och enklare.
2. Den ska straffa extrema arméer minst lika mycket som WPS.
3. Den ska ge större frihet till roliga och annorlunda arméer genom att man inte drar på sig stora minus i första taget.
4. De flesta ska hamna på medelkomp.

Nedan följer ett första utkast på en mycket enkel mall. Jag har inte testat den alls på olika listor. Jag vill i första hand ha synpunkter på upplägget som helhet, i andra hand på exakta poäng.

Det är absolut inte säkert att vi verkligen överger WPS till GothCon, men jag vill testa lite vad som går att göra.

Mallen:

Count bonuses and penalties in the categories below and add +15 to get your total score. A total of less than 0 is not allowed.

Units
5+ infantry units with a full command group +2
4+ infantry units with a full command group +1
3+ units with a full command group, at least one of them infantry 0
1+ units with a full command group -1
No units with a full command group -5

Characters
1–2 characters, with a total points value of no more than 300 points +2
Only 1 character or no more than 300 points spent on characters +1
No more than 500 points spent on characters 0
More than 500 points spent on characters -2
More than 750 points spent on characters -5

Magic: Power Dice
Count the Power Dice at your disposal, including the ones you start with. Each bound spell counts as one Dice. If you have an item or other special rule that allows you to save dice, add the maximum number of dice to either your Power Dice pool or your Dispel Dice pool, whichever is greater. Items that generate a random number of dice count as generating the maximum. Tomb Kings: Do not count the basic two Power Dice. Count each dice available as a Power Dice, ie Tomb Prince: 1 Dice; Tomb King: 2 Dice; Liche Priest: 2 Dice; Liche High Priest: 6 Dice; Casket of Souls: 2 Dice. Lizardmen: A Slann of the second generation adds one extra PD for each spell he knows.

2 PD +2
3–4 PD +1
5–6 PD 0
Each PD 7–10 -2
Each PD 11+ -5

Magic: Dispel Dice
Count the Dispel Dice at your disposal, including the ones you start with. If you have an item or other special rule that allows you to save dice, add the maximum number of dice to either your Power Dice pool or your Dispel Dice pool, whichever is greater. Items that generate a random number of dice count as generating the maximum.

2 Dispel Dice +5
3 DD +1
4 DD 0
5 DD -1
6 DD -5
Each Additional DD -5

War Machines
If you have a second war machine of the same type, it counts as two machines, if you have a third it counts as three, and so on (for example, three war machines of the same type count as six machines in total). Weapon Teams and Salamanders count as war machines.
No war machines +2
2 war machines or less +1
3–4 war machines 0
5–6 war machines -5
Each additional war machine -5

Variation
The army contains no repeated rare or special choices, at least one unit of infantry without missile weapons (not skirmishers) and at least two of the following unit types: infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +5
The army contains no repeated rare choices and at least two of the following unit types: infantry unit without missile weapons (not skirmishers, 20 or 25 mm bases); infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +2

#2 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 09:56

Ser definitivt intressant ut. Dock så tror jag även denna mall kommer behöva lite undantag då t.ex en Steamtank och en Helblaster i samma armé borde ge mer i avdrag än två salamandrar i en enhet. Exempel på Steamtanken är att kanske räkna den som två warmachines samt som den typ som den har som maingun.

Så om man har en steamtank utan maingun och en helblaster räknas det som tre warmachines, har steamtanken en helblaster så räknas det som totalt 5 warmachines.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#3 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 10:45

Det med totalpoäng på karaktärer tycker jag är fel, för det finns arméer som inte kommer undan höga poäng medans andra får kämpa för att komma upp i höga poäng.

Jag vet inte om jag har missuppfattat magisektionen, för den i mina ögon har ju dödar magin om något. för om man har 10PD så kan man ju gå och lägga sig, -8 på en mall som knappt ger bonusar. Dessutom så om du har hyffsat med magi får du även minus för karaktärer.
Helt ärligt, tycker det är alldeles för mycket stenkastning på magi.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#4 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 10:46

Jag tror mallen blir för generell för att funka för alla arméer.

Jag gillar iofs WPS men den har blivit lite sönderarbetad. En lösning tror jag är att gå tillbaka till den första varianten av WPS-mallen och anpassa de saker som var fel där. Den funkar ju faktiskt väldigt bra, enda missen var Sydcon och där var det viktningen som var fel, inte själva mallen. Jag har inget emot att t.ex. dvärgar lätt kan få maxpoäng så länge de får ca 10p över en normal armé och inte två massakrar gratis.

#5 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 11:04

Karaktärsminuset blir, som Mag-el sa, lite jobbigt för vissa arméer. Mina demoner rockar loss på i runda slängar 800 p karaktärer, och då är de bara två stycken...

Gnäll, gnäll.

#6 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:08

QUOTE (Mag-El @ Nov 25 2004, 11:45 )
Jag vet inte om jag har missuppfattat magisektionen, för den i mina ögon har ju dödar magin om något. för om man har 10PD så kan man ju gå och lägga sig,

-Magnus

Vilket ju är syftet med kompen - att trasha arméer med t.ex mycket magi. Har du balans på allt det andra så hamnar du ändå runt 10-12 vilket är acceptabelt.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#7 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:17

Jag får +17 på min normala turneringarmé. Vad får andra?
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#8 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:23

Får tolv med mina TK altså ingen förändring...ungifär...

Den de lista som är alternativet till Sylvania på Vinterslaget får runt 17-18 beroende på hur snäll jag vill vara...

#9 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:33

Jag får 3 med min armé.... blink.gif

Edit: +15 för grundpoängen. Lägger jag på stars på mina gutterrunners får jag +2 till vilket blir 20. Ungefär vad jag brukar få.

Är påläggen för variation kumulativa dvs kan man få bägge två?

#10 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:45

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 25 2004, 12:08 )
Vilket ju är syftet med kompen - att trasha arméer med t.ex mycket magi. Har du balans på allt det andra så hamnar du ändå runt 10-12 vilket är acceptabelt.

Hur e det med arméer som skjuter sönder allt man äger.(som är mer pålitligt)
Kan se en Empire armé med MYCKET shooting och inte få märkbar minus. till och med mycket plus för karaktärer och infantri.
Typ en av varje Krigsmaskin(även Steam Tank) 30 Handgunners(går att öka till absurda mängder), Scroll Caddie och en ridande kapten. och lite swordsmen(3 enheter med detachment) och riddare(inner circle)
det fick jag till 28 i komp, sen kan man ju sänka det lite och trycka in mer elakheter.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#11 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:30

Med mina 8 DD så får jag noll -5+-5+-5+15=0 öhh

DD borde straffas precis som PD

I övrig ser det ut som en mysig komp mall, enkel och fin.

Chaos kan inte få variations +2 det känns lite dock.

#12 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:30

Jag får minus 9 med min sydcon-lista! laugh.gif

Jag kommer nog aldrig spela med min demonarmé igen eftersom den uppenbarligen är något av det ostigaste som ställts upp på ett spelbord. wub.gif

Om jag ska vara med på GothCon får vi väll försöka få tillen OK-lista då, eller göra min lista ospelbar men tydligen snäll. rolleyes.gif

Det är en bra början Anton, men varje lista behövs fortfarande gå egenom och få lite extra pluss eller minus.
Eller ni kanske anser att jag inte bör spela med demonerna mer just pga att det är för bra? unsure.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#13 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:35

Demonerna ser jag gärna igen, men det är jag nog väldigt ensam om, och det vet du nog varför. Synd, för jag tycker sålkart att folk ska få spela med sina dyrt införskaffade arméer och jag var rätt nyfiken på hur den skulle bli med de förändringar du gjort.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#14 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:46

Oj herre jesus...jag som trodde att khorne var illa behandlat av WPS!

Jag får -15 (!!) för att jag har många mark of khorne, dvs 8 dispel dice. Jag är en chaos-armé och får nästan ett obligatioriskt -1 för att jag har färre än 3 block med FC, jag får ett nästan obligatoriskt -2 för att karaktärerna är dyrare än 500p.

Men jag får hela +2 för att jag inte kastar magi själv wub.gif

Nåja, en magifas på -13 där man inte kastar magi själv och sålunda aldrig kan gå mer än plus minus noll (allt dispellat, vilket aldrig sker) är något av det elakaste jag kan tänka mig smile.gif

Nåja, jag får väl börja sätta mig och krafsa mig i håret och undra över vad mina khornepojkar gjort för fel som ger dem -1 komp

Jag kan i och för sig genom att stygga till den lite (ett extra kavalleri) få +2 på inga upprepade special eller rare choices.

#15 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:46

QUOTE (akbar @ Nov 25 2004, 14:35 )
Demonerna ser jag gärna igen, men det är jag nog väldigt ensam om, och det vet du nog varför. Synd, för jag tycker sålkart att folk ska få spela med sina dyrt införskaffade arméer och jag var rätt nyfiken på hur den skulle bli med de förändringar du gjort.

Förändringar är planerade men lagda på is pga ekonomi. sad.gif
Men den blir mer mobil, mer skytte, mindre magi och mindre FC.

**EDIT**
Ironiskt nog får jag mer komp om jag tar bort en enhet med FC. Det är bara minus 1 för att bara ha 1 el 2 FC men minus 10 för de två tärningarna som genererades av enheten, och då har jag inte ens tänkt på dispelltärningen som ger ytterligare minus 5.
Hur är det med screamers, de måste räknas som ogrsized eftersom de är på 40mm-bas. wink.gif
Det innebär att jag får +7 för inget repeterat rare och inget repeterat special. rolleyes.gif

Detta inlägg har redigerats av Niklas Asp: 25 november 2004 - 14:00

Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#16 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:48

Jag spelar också gärna mot din tzeentchdemon-armé

För SÅ elak tycker jag inte att den var, jag har sett värre.

Även om allt vad stora flygande stygga heter är mycekt jobbigt för min armé att handskas med så är det mycekt värre med elak lord på drake.

#17 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:50

Observera dock att jag inte alls vänder mig emot en sådan bedömning. Detaljer kan givetvis förbättras, men ajg tror nog att det är mycket bra om vi får olika kompsystem.

#18 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 15:02

Håller nog med de som säger att DD ger lite mycket avdrag...

-3 för 6 skulle nog funka
och sedan -3 för varje....

#19 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 25 november 2004 - 15:40

Erkänn, du hatar Khorne?? Fick 11 eller 9 på min armé

-1 För 2 Full commands - Det kan jag acceptera, orkar inte köpa till champions till mina Knights för 20p ^^

0 För att jag har under 500p karaktärer - Lite låg gräns? Jag har 2 Exalted Champions of Khorne med tillsammans 35p magic items, det går på 329p.

+2 2PD - okej...

-10 för 7 DD - inte ens mycket för en Khornespelare. Antingen minskar du det negativa eller fråntar Khorne detta minus!

+2 No warmachines - äntligen!

+2 variation eller 0 - räknas 2 spawns som upprepat Rare? eftersom det är 2 för 1?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#20 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 15:49

Mina beastmens får rätt bra:

Grund: 15

No warmachines: +2
Variation: +5
Sen om jag eventuellt kör lågt med magi vilket jag funderar på så ytterliggare +2

Totalt: 24
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar