Hoppa till innehåll

Foto

Regelfrågor Gothcon 2009

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
68 replies to this topic

#1 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 12 februari 2009 - 14:56

Ska försöka hålla förstaposten uppdaterad med de frågor och svar som kommer upp i tråden för enkelhets skull.
Tänkte att det är lika bra att starta en sån här tråd så att alla frågor hinner komma till ytan.

Q: Kommer SwFAQ gälla?
A: ...

Q: Kommer Khorn-heralder få stacka armour of khorne och jugger för ett 0+ save?
A: Khorn heralder på jugger med armour of khorne har ett 0+ save

Q: Timing med Glory of Chaos (WoC Tz lvl 5 ) spellet tack. Innebär "any time" närsomhelst såsom t.ex. "F*n, min gratis champ kommer dö efter jag rullat save. *dispel rip* Bättre låt en maraudertönt gå hädan istället och spara 100 poäng."
A: Du kan välja att stoppa spellen innan man alokerar attacker/issuar challenge och annat sånt i början av combat eller i slutet av combat innan du slår breaktests. Inte efter att han själv har slagit men innan motståndares döds lord skall smiska upp honom med sin 5011 attacker i challenge.

Q: Om man chargar en vanlig skytte unit(ej skirkmish) i sidan så att de t sker utanför synfältet(90 grader), kan de då göra stand&shoot?
A: Stand and shoot är bara 90 grader i front förutom för skirmishers och Trämän.

Q: Kan alla listor använda sig av DOW? Tar de upp samma typ av slots?
A: Naj! DoW/RoR enbart i DoW armér.

Q: Räknar ni in Ogres som DoW?
A: mm, DoW får såklart köpa Ogres från OK boken då detta står i reglerna där. OK kommer ju även få köpa rinoxriders om dom vill detta!

Q: Kommer Beastheards får ranka upp minst 5 i bredd?

Q: Nu har jag väl i och för sig nästan redan spikat en ren beast-lista men eftersom arr. för gothcon för någon månad sen sa att beast antagligen kommer få något ur HoC vore det nice att veta vad ni beslutat er för.
A: Du kommer kunna plocka items som vanligt men inga trupper då det kan bli väldigt fel med nuvarande WoC boken ute och folk som blir förvirrade. Nice med pure beasts dock.
A: Från gamla boken.

Q: När man räknar kompen, räknar man -250 för fem riddarenheter eller -450 för fem riddarenheter?
A: -450

Q: Sitter och försöker kompotimera min armé och lyckas med att få komp 16,5, avrundas det uppåt eller nedåt?
A: ...den avrundas alltid uppåt men som sagt så kommer jag nästa garanterat sänka folk som ligger på X.51 eller dylikt om det inte är en väldigt snäll armér.

Q: En drake står bakom ett hus, vingspetsarna sticker ut lite vilket gör att de syns. Får motståndaren skjuta på den?
A: Allt mäts från bas till bas spelar ingen roll om det är en liggande jätte han syns över enheter eller att draken har vingar som täcker en enhet på vardera sida om den det är basen som gäller.

Q: När det gäller drakens breath weapon så står det att den skall mätas från huvudet. Kan man då helt sonika skaffa sig en drake med giraffhals som går att böja runt hörn för att kunna flama, men samtidigt inte synas bakom huset om man räknar med att basen måste synas.
A: ...breathweapon mäts från basen.

Q: Kan man ha en Dispel Scroll, en Power Stone OCH ett annat Arcane Item på en och samma figur?
ja det får du.

Q: Kortfattat, måste man följa center till center när man förföljer en enhet och hinner ikapp eller inte. Är det ok att "clippa" (upphunnen enhet) eller undvika terräng/ställa sig fördelaktigt osv?
A:Håller med Håkan här att det är center till center som gäller. Det är så jag har spelat det och jag tycker inte att det skapar några problem, snarar blir det problem med luddiga regler för hur man får och inte får röra sig. Center mot center alltid löser problemen som kan uppstå i olika situationer och skapar taktiskt djup i movment fasen vilket jag tycker gör spelet roligare
Länk till Håkans post: http://swfbr.ipbhost...pic=1988&st=40#

Q: En alvhero till häst med lifetaker kan ju röra sig 9" utan att marcha, så om han går med i en enhet spearelves och den rör sig 9" får han skjuta då?
A:Nej han "drappas" av samma seghet som sina lata undersåtar

Q: Jag har ögnat igenom vilka listor som kommer att spelas och det visade sig att Highelves hade 12 st spelare. Detta innebär att frågan om ASF mot ASF med samma I, blir väldigt viktig att känna till innan konventet. Kommer beslutet snart om vad som gäller?
A:Som det står i BRB dvs tärningslag vid lika I

Q: Stand& Shoot regeln- innebär det att de som skjuter gör detta så fort chargande unit börjar sitt move eller gör de det när chargande unit kommer in på short distance?
A:När alla som har range som kan skjuta vilket innebär att karaktärer som chargar ut mot Ex. en 10:a DE crossbowenhet med master och handbows får alla skotten på karaktären om det var längre än 8" och short range på crossbows.

Q: Om några skogs alver befinner sig i skog och blir chargade(chargande unit ser ngn alv och gör sit chargemove genom skog), får de då minus 1 för softcover när de gör stand& shoot?

Q: Blev lite konfunderad på ett annat forum så det vore nice att veta. Är varghulfen ett monster? Samma sak för chaos spawns.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#2 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 12 februari 2009 - 16:04

Timing med Glory of Chaos (WoC Tz lvl 5 ) spellet tack. Innebär "any time" närsomhelst såsom t.ex. "F*n, min gratis champ kommer dö efter jag rullat save. *dispel rip* Bättre låt en maraudertönt gå hädan istället och spara 100 poäng."

Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#3 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 februari 2009 - 17:30

NV:
Khorn heralder har väl ett 0+ save eller, har det kommit nån ny faq som säjer i mot det vi alltid kört med?
ASF vs ASF får jag se vad de andra säjer om.

Scactha:
Du kan välja att stoppa spellen innan man alokerar attacker/issuar challenge och annat sånt i början av combat eller i slutet av combat innan du slår breaktests. Inte efter att han själv har slagit men innan motståndares döds lord skall smiska upp honom med sin 5011 attacker i challenge.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#4 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 12 februari 2009 - 20:27

QUOTE (Joey_Boy @ Feb 12 2009, 17:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Scactha:
Du kan välja att stoppa spellen innan man alokerar attacker/issuar challenge och annat sånt i början av combat eller i slutet av combat innan du slår breaktests. Inte efter att han själv har slagit men innan motståndares döds lord skall smiska upp honom med sin 5011 attacker i challenge.
Gôtt mos. Det känns som utan tolkning skulle riktigt galna regeldiskussioner kunna uppkomma.

Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#5 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 februari 2009 - 20:55

QUOTE (Scactha @ Feb 12 2009, 20:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Joey_Boy @ Feb 12 2009, 17:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Scactha:
Gôtt mos. Det känns som utan tolkning skulle riktigt galna regeldiskussioner kunna uppkomma.

np, känns mäst som att det kan bli absurdt drygt med hitta på exalteds annars. Bra att du frågade f.ö.

#6 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 februari 2009 - 07:52

gris ger en bonus till en befintlig armour och aok vs heavy armour är två rustningar där den ena tas bort eftersom man bara kan ha en rustning och man då får den bästa. So say I smile.gif

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 februari 2009 - 10:41

Ta det på PM jag har svarat och det räcker för denna tuneringen. Om man inte håller med om mina tolkningar så kan man ta det per PM med mig. men jag vill inte ha massa regeldiskussioner mellan löst folk, det finns ett annat forum för detta.

#8 Monoceros

Monoceros

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 14 februari 2009 - 14:11

Hur gör folk när de release:ar sina Fanatics?
Enligt boken kastas alla Fanatics ut så fort en fiende kommer inom 8 tum, och om en Fanatic träffar fienden så slås skada "omedelbart".
Frågan är om man måste ange riktning för alla Fanatics innan man slår förflyttningen för någon av dem, eller om man får lov att bestämma riktning och slå förflyttning för en Fanatic åt gången (och därmed få möjlighet att slänga iväg exakt rätt mängd Fanatics för att exempelvis ha ihjäl fienden och sedan slänga ut sina kvarvarande Fanatics åt andra håll för att kanske täcka upp flanker eller andra inkommande fiender)?

Personligen tycker jag att det känns mer logiskt/rättvist att slänga iväg alla samtidigt och att man därför måste bestämma riktning för alla innan man slår för förflyttning, men å andra sidan har jag mest stött på spelare som slår för dem en åt gången...
Funderar på att spela med min superdåliga (men coola!) Night Goblin-armé på Gothcon, så det vore kul att veta vad som gäller.

Update:
"Fanatics" may be released from any point of the concealing unit". Är det godkänt att kasta en Fanatic framåt, men med startpunkt från sista gubben i bakre ledet? På så vis är det mycket större chans att få Fanatic:ern att stanna (eller ploppa ut) precis framför ens egen enhet, och om motståndaren Charge:ar så måste han fullfölja förflyttningen och löper mycket större risk att avsluta ovanpå Fanatic:ern (och därmed råka ut för 2D6 hits!).
Om detta är ok, får man då D6 hit på egna enheten, eftersom det kanske räknas som att den passerar geonom sin egen "concealing unit"?

#9 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 15 februari 2009 - 10:22

Du får skicka ut en i taget, och slå för varje separat.
Den får inte gå igenom sin egen enhet, så det är närmsta vägen ut, men vart som helst på den sidan av enheten. (lite svårt att formulera, men jag tror du/ni förstår.. smile.gif)
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#10 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 15:29

Har en fundering kring The Vortex Shard (Arcane Items) i nya högalvsboken.
One use only. The bearer may use the Vortex Shard at the start of any enemy Magic phase. the Magic phase ends immediately; all Remains in Play spells are dispelled and power dice stored in magic items are lost.

Frågan är om remains in play som är aktiva i början av magifasen som det här föremålet används dispellas eller hinner göra sin effekt? Alternativt, ska man rulla om i vilken ordning det händer? (Jag tänker för övrigt på spells så som curse of the years eller kometen.)

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 15:38

QUOTE (Fredrik E @ Feb 15 2009, 10:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du får skicka ut en i taget, och slå för varje separat.
Den får inte gå igenom sin egen enhet, så det är närmsta vägen ut, men vart som helst på den sidan av enheten. (lite svårt att formulera, men jag tror du/ni förstår.. smile.gif)

Är du säker?

Får ta en titt i din regelbok i helgen...

NV: Är fundersam. Det känns ju som att intentionen är att detta skall kunna hända innan andra effekter. Får titta runt på lite faq'er i morgon. I dag skall jag softa på sofflocket utan internet.

#12 barbadark

barbadark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 133 Inlägg:

Postad 20 februari 2009 - 10:35

Stand& Shoot fråga

Om man chargar en vanlig skytte unit(ej skirkmish) i sidan så att de t sker utanför synfältet(90 grader), kan de då göra stand&shoot?

Armies: WE, O&G, DE
Förening: De Blå Kanoterna
Titel: El Presidente

#13 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 20 februari 2009 - 11:09

Det kan jag svara på för gothconfolket, nej man måste se för att göra stand and shoot (förutom trämän).

#14 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 20 februari 2009 - 12:02

QUOTE (Christoffer w @ Feb 20 2009, 11:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan jag svara på för gothconfolket, nej man måste se för att göra stand and shoot (förutom trämän).

Fast cav då?
Med nya WoC-faq:n verkar det ju som att man kan ha 360 graders LOS i mer än enbart skyttefasen.

Generellt tycker jag det är vettigt att låta stand and shoot fungera precis som skytte i skyttefasen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#15 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 015 Inlägg:

Postad 20 februari 2009 - 13:06

Stand and shoot är bara 90 grader i front förutom för skirmishers och Trämän.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#16 barbadark

barbadark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 133 Inlägg:

Postad 21 februari 2009 - 07:37

Dogs of War -

Kan alla listor använda sig av DOW?
Tar de upp samma typ av slots?

Armies: WE, O&G, DE
Förening: De Blå Kanoterna
Titel: El Presidente

#17 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 11:33

QUOTE (barbadark @ Feb 21 2009, 07:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dogs of War -

Kan alla listor använda sig av DOW?
Tar de upp samma typ av slots?

Naj! DoW/RoR enbart i DoW armér.

#18 Shadowwolf

Shadowwolf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 12:56

Räknar ni in Ogres som DoW?

#19 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:00

Kommer Beastheards får ranka upp minst 5 i bredd?

#20 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:00

mm, DoW får såklart köpa Ogres från OK boken då detta står i reglerna där. OK kommer ju även få köpa rinoxriders om dom vill detta!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar