Hoppa till innehåll

Foto

Håller På Att Skapa Ett Etc Lag För Att Representera Sverige!

• Please log in to reply
103 replies to this topic

#81 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 08:15

Problemet är att domaren inte dömer till fördel för någon i de situationerna utan skadan är oftast redan gjord. :)

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#82 Niblit

Niblit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 152 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 18:56

Kan säga såhär mycket om detta iaf och det är att många nog tror dom platsar men väldigt få kommer göra det efter att dom varit nere o spelat.

Är helt övertygad om att 99% av er sitter hemma och tänker att det är ju bara att spela en turnering som vanligt och det brukar ju gå bra, hur bra kan dom vara egentligen?

För det första så är det de bästa spelarna som länderna kan fixa att åka ner vilket säger en del, sen är det ett psykologiskt klimat som jag vet att årets lag har lärt sig från förra året.
Därför kan det ses som en grupp "kompisar" som åker men för mig handlar det om att optimera laget för placering detta år då förra året visste jag skulle bli en psykologisk pärs mot de jobbiga lagen.

Det kanske kommer en kapten nästa år som ser det på ett annat sätt men jag kan nog säga redan nu varför jag skulle rata vissa spelare och jag vet vilka som var på min lista över önskade spelare och vilka som stod och står på kö ifall, gud förbjuda, något skulle inträffa.

Mvh
Hampus

Är ganska övertygad om att det endast är ca 5% av oss som sitter och läser detta som tror att vi hade platsat i ETC-laget.

Tycker att det märktes ganska tydligt på BSK att dem som är med i laget är dem som ska vara det.

Sen är det väl ingen som på fullt allvar tror att Filip har ett nästan komplett lag. Han har ju bara startat denna tråden för att skapa en diskusion, vilket han lyckats med.

#83 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 19:12

Jag hade ytterst sannolikt platsat i ETC om jag hade velat och om jag varit aktiv i turneringssammanhang numera. Det är dock inget jag skulle starta en tråd om; klart att dem som är mest aktiva ska styra upp sånt. Att nån nybörjare/provokatör startar en trolltråd som genererar fem sidors bråk är dock rätt kul.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#84 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 147 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 20:14

Jag hade ytterst sannolikt platsat i ETC om jag hade velat och om jag varit aktiv i turneringssammanhang numera. Det är dock inget jag skulle starta en tråd om; klart att dem som är mest aktiva ska styra upp sånt. Att nån nybörjare/provokatör startar en trolltråd som genererar fem sidors bråk är dock rätt kul.

Tycker det är en ganska nyttig diskussion som dragit igång med en hel del vettiga klargöranden och synpunkter. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#85 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 23:16

Jag tror de flesta är ganska överens om att Hampus gör ett jättebra jobb som kapten. Sedan kan vissa tycka att det skulle finnas rättvisare sätt att ta ut ett lag.

Men jag tycker att det är bäst att låta kaptenen ta ut sitt lag på vilka grunder han vill och jag tror de flesta håller med mig.
David "Dangerous" D

#86 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 01:15

För mig är det glasklart att kaptenen väljer lag.Det är uppgiften för en kapten. Annars behöver man inte kaptenen. (jmfr Hamrén och svenska herrlandslaget i fotboll)
Däremot kan man, och borde man, ha synpunkter på hur själva kaptens-rollen utses. Och på vems mandat.

Det är en ytterst intressant fråga där jag inte anser att nuvarande metodik är särskilt bra. Tyvärr har jag ingen bättre i huvudet just nu eftersom jag inte riktigt vet exakt vad
rollen som kapten innebär mer än att vara ansvarig för laget.

#87 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 453 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 08:31

Min åsikt också. Det är nog nödvändigt att kaptenen tar ut laget. (Jag skulle i alla fall aldrig vilja vara kapten över ett lag som innehöll någon jag inte ville ha med) men jag tycker inte det är bra att det är förra årets lag som tar ut nästa års kapten.

Ska etc laget verkligen representera warhammer sverige och inte sig själva så måste communityn någonstans få någon sorts inflytande. (Annars kommer ETC gänget kännas just som ett kompis gäng som tar ut sig själva varje år).

PS Hade det varit en omröstning i år hade jag klart röstat på Hampus. det är inte där skon klämmer.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#88 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 08:43

Jag tycker dock att man måste se att stora delar av både 40k-laget och fantasy-laget haft en kärna av de bästa spelarna men att det ändrats lite för varje år som gått, sen är det så att både 40k-laget och fantasy-laget kanske hade fortsatt vara ganska lika om inte spelarna själva hade stigit åt sidan.

Det är inte jättesvårt för mig som kapten och en som spelar turneringar från norr till söder att se vilka som är riktigt bra och rätt material. Sen är det precis som Kaj skrev tidigare, flertalet av spelarna kände jag ganska dåligt första året vi åkte.

Till detta så tycker jag dock att man ska köra samma system som 40k-arna men samtidigt så hoppas jag att varje kapten gör sitt yttersta för att förbereda för laget då det är en stor kostnad och det suger mkt med tid för spelarna och då vill man ge dem bästa möjliga utgångspunkt för att vi ska plcera oss bra.

Som kapten har du till uppgift att hålla koll på ETC-forumet (mitt lag har varit några timmar snabbare än mig där vilket glädjer mig), ordna med resebiten och boendet, se till att vi kirrar spelartröjor men hans främsta uppgift är att ha rätt spelare med rätt arme och att det passar in i lottningen. Sen måste kaptenen veta hur han ska sköta lottningen o på så sätt ge spelarna bästa möjlighet till vinst som ett lag. Förra året upplevde jag att vi totalt spelade ut våra motståndare i lottningen sånär som på en lottning som vi vet varför den gick fel.

Jag är övertygad om att årets etc inte kommer bli annorlunda utan det dröjer nog något år till innan andra länder lär sig.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#89 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 13:28

Ang hur bra man måste vara för att lira ETC så måste det skilja väldigt mycket mellan olika länder.

Såg en BP med en kille som heter Travis och lirar i det Amerikanska ETC laget. Han lirade Beastmen och visste att han skulle möta VC så han tog MR3 item samt att hans bsb hade 5+ ward.
VC killen lirade med death och dödade BSBn första rundan för Travis hade inte de karaktärisera i samma enhet :)

Travis tog heller inte några magiska vapen på sina karaktärer även om han lätt hade kunnat göra det.

Jag säger inte att vi ska ta med dåliga spelare i vårt ETC lag men om vårt ETC lag skulle möta USA så kan ni nog lotta vem som helst mot Travis.
David "Dangerous" D

#90 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 13:32

USA brukar ju inte gå så bra häller dock ;)

Ska man sikta top 3 måste både laget och de individuella spelarna vara duktiga.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#91 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 14:40

jag funderade inatt på en metod att skapa ett mer sammanhållet WHFB-Sverige. Det enda jag får i huvudet är att man startar en SVEROK-förening vars syfte är att bli samlingsorgan för WHFB. Lite i stil med Svenska fotbollsförbundet.

Med en styrelse som arbetar för comminityn kanske en sådan förening skulle kunna få lite legitimitet. Sen skulle SWH (svenska warhammer) kunna vara det där samlingsorganet som kan behövas för att exempelvis göra ETC-laget till något liknande "landslag" än vad det är nu. :) Dessutom kan SWH, med sina startbidrag, stå för de finansiella bitarna av driften på forumet vi skriver på nu. Förstår folk vad jag svamlar om nu? :)

#92 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 14:47

jag funderade inatt på en metod att skapa ett mer sammanhållet WHFB-Sverige. Det enda jag får i huvudet är att man startar en SVEROK-förening vars syfte är att bli samlingsorgan för WHFB. Lite i stil med Svenska fotbollsförbundet.

Med en styrelse som arbetar för comminityn kanske en sådan förening skulle kunna få lite legitimitet. Sen skulle SWH (svenska warhammer) kunna vara det där samlingsorganet som kan behövas för att exempelvis göra ETC-laget till något liknande "landslag" än vad det är nu. :) Dessutom kan SWH, med sina startbidrag, stå för de finansiella bitarna av driften på forumet vi skriver på nu. Förstår folk vad jag svamlar om nu? :)

Tycker det låter som en bra ide, dock måste man finna några som är tillräckligt drivna för att starta det och hålla det vid liv.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#93 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 14:52

Jag tycker också det låter bra. Men som sagt var är ju problemet att ha tillräckligt med eldsjälar som orkar fortsätta driva det.
Admin här på SWBR.

#94 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 juni 2012 - 17:07

tja, rent formellt sett tänker jag att det är 5 personer som har styrelsepost. Sen efter det tror jag inte det behöver ta så mycket tid.
jag är en föreningsmänniska och jag driver 5 stycken i skrivande stund. Jag har totalkoll på hur föreningsverksamhet fungerar och sånt.

I mitt huvud tänkte jag nog inte att dylik organisation skulle göra så mycket mer än att samordna och sånt. Ungefär samma sak som händer på det här forumet
fast Sverok står för bananerna. :) med ett startbidrag från Sverok+medlemsbidrag skulle forumets kostnad exempelvis vara betalt 2 år framöver.

Men om folk är intresserade rent generellt tycker jag nog att vi borde fila lite på det hela. :)

edit: Exempelvis skulle ju det där nämnda rankingsystemet kunna vara en uppgift för en paraplyorganisation att ta fram. :)

#95 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 16 juni 2012 - 13:23

Det är inte jättesvårt för mig som kapten och en som spelar turneringar från norr till söder att se vilka som är riktigt bra och rätt material. Sen är det precis som Kaj skrev tidigare, flertalet av spelarna kände jag ganska dåligt första året vi åkte.

Uppsala till Göteborg är inte hela Sverige dock :)

#96 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 16 juni 2012 - 13:36

Hampus åker till Umeå och spelar på FF rätt ofta, och var väl i Sundsvall i vintras. Förutom GA nu i helgen - vilka turneringar norr om Uppsala finns det? Någon i Gävle tycker jag mig minnas, men den annonseras inte här om jag inte tar fel.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#97 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 16 juni 2012 - 19:52

Uppsala till Göteborg är inte hela Sverige dock :)

Spelar turneringar från Umeå i norr till Lund i skåne, men söderut arrangeras det inte så många turneringar tyvärr. Innan jag tog hand om kaptensrollen för ETC-laget spelade jag ca 10 turneringar per år. Men nu blir det kanske 4-5 max. ETC tar galet mycket med tid, kom precis från ett träningsläger där vi börjat få bra koll på den sista armen i laget.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#98 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 453 Inlägg:

Postad 17 juni 2012 - 01:23

Det är lustigt med den geografiska fördelningen. Det är gott om 40k i södra Sverige men ont om fantasy och där jag bor i Mälardalen är det tvärt om.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#99 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 17 juni 2012 - 13:50

USA kom ju faktiskt 6a eller något :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#100 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 17 juni 2012 - 21:10

Jag skulle gärna vilja möta lite av ETC laget i matcher, men jag är rädd att jag är alldeles för kass för att ens ha en chans :) Vore kul att lära sig grejer dock!

Skulle aldrig platsa i ett så tävlingsinriktat lag, jag är alldeles för svag för att ta coola (men dåliga) units.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar