Hoppa till innehåll

Foto

Förslag till komp på Vinterslaget

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
77 replies to this topic

#41 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 20 november 2004 - 11:01

Jag vet att several = flera. Men hur många är flera, är det 2 eller 10st?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#42 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 22 november 2004 - 08:31

Flera=2 eller 2+

#43 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 14:33

Ett par små idéer:

Ändra repitionsgrejen till att repitioner över 2 ger inte FC

Första, billigaste, skirmishenheten för alla arméer ger PTS.

Första, billigaste, vanliga kavalleriet ger PTS med undantag för Chosen Knights och Inner Circle.

Mer än 2 heavy cav ger -PTS med undantag för brettonia som ger -PTS för > 3 enheter.

Första och billigaste lightcavet ger PTS, andra ger inget, tredje ger -xxx

Lindring av alla negativa saker för chaos som inte är "rena" d.v.s använder mer än en lista HoC, BoC o.s.v.

Detta var bara ett infall och är inte vidare genomtänkt med borde tvinga fram större variation.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#44 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 14:38

Tycker det låter väldigt bra björn
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#45 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 18:15

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 24 2004, 15:33 )
Ett par små idéer:

Ändra repitionsgrejen till att repitioner över 2 ger inte FC

Första, billigaste, skirmishenheten för alla arméer ger PTS.

Första, billigaste, vanliga kavalleriet ger PTS med undantag för Chosen Knights och Inner Circle.

Mer än 2 heavy cav ger -PTS med undantag för brettonia som ger -PTS för > 3 enheter.

Första och billigaste lightcavet ger PTS, andra ger inget, tredje ger -xxx

Lindring av alla negativa saker för chaos som inte är "rena" d.v.s använder mer än en lista HoC, BoC o.s.v.
Detta var bara ett infall och är inte vidare genomtänkt med borde tvinga fram större variation.

Låter som idér som kan vara värda att fundera på. Dock så ser jag genast ett problem för inge FC för tredje av samma val för vissa armér. Men det går ju att "punktändra" för drabbade arméer.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#46 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 19:59

Jag snackade lite med allas vår Kenny K och vi började bolla emd tanken att man baserar antalet utifrån hur många fullt tillgängliga choices det finns för varje armé. Dessutom börjar man kanske från 1 redan så endast det första regementet av en typ ger FC. För vissa arméer så utökar man antalet då de saknar möjligheten att ta en massa olika. Vad gäller din armé NV ( dina demoner ja ) så vill jag i samma veva döda en massa negativa saker med att blanda olika gudar och blandning mellan HoC och BoC så även i extramfallet med demoner så får man inte FC för mer än 2 av samma då blandning kommer uppmuntras i KOMPEN.

"men tema då!!"

Jo, tema kommer in som en klausul under målning som döps om till "army appearance" där man lägger till poäng för "overall look" och "theme"

"men jag har ju inget heavy cav som kan ge mig PTS!!!"

Stackars woodelves, som plåster på såren så får de FC för 1-2 archerregementen då de både saknar heavycav och har sugigast option av alla gällande rank and file.

.... och så fortsätter vi senare...
- Dr Strangelove

#47 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 20:31

Jo, tema kommer inte som en klausul under målning som döps om till "army appearance" där man lägger till poäng för "overall look" och "theme"

Öppnar upp för "Danska" armér. dvs armér som är optade som satan men målade snyggt som fan för att kompensera.

Är det bara jag eller får man minus för allt som inte är R'n'F helt plötsligt? Kanske bara jag som ser hur detta slår mot vissa armér som har dåliga och dyra R'n'F enheter.

Vissa armér är inte tänkta att ha massor med R'n'F. Andra funkar väldigt bra om de har det, och kan på så vis opta lite eftersom det kompenseras av att deras armé funkar bra med mycket R'n'F. Kul.

Tycker folk borde tänka över hela denna komp hysteri som börjar komma. Man dömmer ut allt som säjer detta är kul att möta men inte detta. Jag skiter ganska mycket i vad jag får i komp då jag lärt mig att det inte avgör hur kul jag kommer ha det. Men många verkar vara helt besatta av komp och använder det som en mall för att dömma hur roligt det är att möta nån.

/Johan R, som vill se lite mer liberalism.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#48 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 20:36

QUOTE (Joey_Boy @ Nov 24 2004, 20:31 )
Vissa armér är inte tänkta att ha massor med R'n'F. Andra funkar väldigt bra om de har det, och kan på så vis opta lite eftersom det kompenseras av att deras armé funkar bra med mycket R'n'F. Kul.

Tycker folk borde tänka över hela denna komp hysteri som börjar komma. Man dömmer ut allt som säjer detta är kul att möta men inte detta. Jag skiter ganska mycket i vad jag får i komp då jag lärt mig att det inte avgör hur kul jag kommer ha det. Men många verkar vara helt besatta av komp och använder det som en mall för att dömma hur roligt det är att möta nån.

Håller fullständigt med på båda dom punkterna.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#49 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 23:02

QUOTE (Mag-El @ Nov 24 2004, 20:36 )
QUOTE (Joey_Boy @ Nov 24 2004, 20:31 )

Öppnar upp för "Danska" armér. dvs armér som är optade som satan men målade snyggt som fan för att kompensera.

Är det bara jag eller får man minus för allt som inte är R'n'F helt plötsligt? Kanske bara jag som ser hur detta slår mot vissa armér som har dåliga och dyra R'n'F enheter.

Håller fullständigt med på båda dom punkterna.

-Magnus

Kan inte annat än instämma...problemet är väl att komp just nu spelar så satans stor roll för i spelpoäng är de sällan mer än ett par poäng i skillnad mellan vinnare och 2-6...målning och komp blir av denna anledning väldigt väldigt viktigt särskilt som de är garanterade poäng...att folk som vill spela en bra turnering (i den aspekten att få bra placering) sedan blir lite hysteriska är nog inte konstigt...

Har ju inte varit med så länge men de känns som att komp-mallarna var grunden till problemet...som i sin tur hade grund i att turneringar blir större och större och subjektiv komp svårare eller snarare jobbigare och jobbigare...

Tror nog komp hysterin är något vi får dras med...även om en när på komp fri turnering per år inte skulle vara helt fel...helst utan något annat än spel poäng men med kravet att armer skall vara målade (och då menar jag att man genom för detta krav...)...och att listorna får i alla fall 1 i komp eller så i senaste mallen...

/Christian...som funderar alldeles för mycket...

#50 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 09:04

QUOTE (Joey_Boy @ Nov 24 2004, 21:31 )

Just det som skall motverkas genom att belöna variation mer än överanvändning av kompvänliga trupper. Jag är helt inne på ditt spår, det behövs mer liberalism och det borde jag vara den sista som säger som förespråkat komp sen jag började spela för 7 år sen. Det har för många spelare gått överstyr och de räknar nu på komp redan när det börjar fundera på en armé. Att göra en juste armé är visst inte det primära längre utan en armé som "får bra komp och ändå är bra".

Ett enkelt subjektivt system borde få trilla in ibland och där funkade det som vi körde på Utopia ganska bra även om det behöver fler steg. Det går helt enkelt ut på att man får "komp" efter vad man möter så att hårda arméer får inga avdrag om de möter hårda amréer själva.

Alla arméer delas in i 7 kategorier från jättesnäll till jättestygg, skillnaden i komp ger sen turneringspoäng utöver spelpoängen. Det blir då inte så farligt stelt heller:

0-1 stegs skillnad: 0 poäng
2 steg: 1
3 steg: 3
4: steg: 5
5 steg: 7
6 steg: 10

med bara 7 olika poäng går det dessutom snabbt att bedöma och jämföra snarlika arméer.
- Dr Strangelove

#51 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 12:11

Lite ovidkommande kanske, men hur gick det för de stygga arméerna på Utopia? Tänker lite på SAD:aren jag fick möta och Nechrarchkillen som tog självmord i andra rundan mot mig. Jag är lite rädd för att såna arméer skulle bli vanligare om inte komp var allmänt.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#52 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:11

Det gick inte något vidare för någon av dem även om jag inte minns placering - oftast dyker en spelare bara upp med en sån armé en gång ( var bådas första turnering ) och sen så skärper de till sig då de oftast ogillar folks blickar när de spelar sådana arméer.
- Dr Strangelove

#53 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 13:34

Komp har, på gott och ont, blivit en del av warhammer som inte går att bortse ifrån.

Med WPS-mallen går det inte att spela många arméer som säkert kunde vara roliga att testa och inte särskilt hårda. Dock går det inte att på ett vettigt sätt täcka in dem, eftersom det skulle vara för lätt att göra avarter av dem.

Den relativa likriktningen som det innebär att alla använder modifierade varianter av WPS gör att en turneringsarmé med ambition tyvärr måste vara byggd med WPS i åtanke.

Dock gör de mindre ändringarna givetvis att det inte går att kompopta redan ifrån början, bara lägga sig på en hyfsat kompvänlig nivå och sedan "justera in" armén allt eftersom.

Dock är det ändå så att detta innebär att man måste hitta en armé som man dels trivs med att spela, dels passar sin egen spelstil, och slutligen en som ligger i linje med kompens önskemål snarare än motspelarens önskemål. Tyvärr är det så, och enda utvägen jag ser är att införa att vissa turneringar använder WPS, vissa använder subjektiv bedömning och ytterligare andra använder ett tredje system. Först då kommer vi skruva tillbaka et mot "motståndarens önskemål" snarare än "kompmallens önskemål"

#54 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 15:24

QUOTE (akbar @ Nov 25 2004, 12:11 )
Lite ovidkommande kanske, men hur gick det för de stygga arméerna på Utopia? Tänker lite på SAD:aren jag fick möta och Nechrarchkillen som tog självmord i andra rundan mot mig. Jag är lite rädd för att såna arméer skulle bli vanligare om inte komp var allmänt.

Necrarch kom iaf på 19e plats med 54p =) (skulle fått mindre om jag skulle kunnat slå till dispel!)

Tyckte för övrigt att det var ett bra system på Utopia Grand Slam

#55 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 15:33

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 25 2004, 09:04 )
Just det som skall motverkas genom att belöna variation mer än överanvändning av kompvänliga trupper. Jag är helt inne på ditt spår, det behövs mer liberalism och det borde jag vara den sista som säger som förespråkat komp sen jag började spela för 7 år sen. Det har för många spelare gått överstyr och de räknar nu på komp redan när det börjar fundera på en armé. Att göra en juste armé är visst inte det primära längre utan en armé som "får bra komp och ändå är bra".

Ett enkelt subjektivt system borde få trilla in ibland och där funkade det som vi körde på Utopia ganska bra även om det behöver fler steg. Det går helt enkelt ut på att man får "komp" efter vad man möter så att hårda arméer får inga avdrag om de möter hårda amréer själva.

Alla arméer delas in i 7 kategorier från jättesnäll till jättestygg, skillnaden i komp ger sen turneringspoäng utöver spelpoängen. Det blir då inte så farligt stelt heller:

0-1 stegs skillnad: 0 poäng
2 steg: 1
3 steg: 3
4: steg: 5
5 steg: 7
6 steg: 10

med bara 7 olika poäng går det dessutom snabbt att bedöma och jämföra snarlika arméer.

Jag gillar det här, det gör att massakrerar man snälla arméer får man inte lika mycket poäng som om man vinner över en lågkompade arméer. Vilket visserligen utgår från att kompen sätts uteslutande på hur bra en armé är och man inte har kompsystem för att främja variation.

#56 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 16:16

Systemet användes vid helt subjektiv komp på ren hårdhet i armén.
- Dr Strangelove

#57 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 16:43

Visst, det ser kul ut. Men blir det inte en massa snack om bedömningen varje gång någon blir massakrerad av en "snällare" armé?

Tja, inte för att det inte blir snack om bedömningen annars...

#58 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 17:27

QUOTE (Anton @ Nov 25 2004, 17:43 )
Visst, det ser kul ut. Men blir det inte en massa snack om bedömningen varje gång någon blir massakrerad av en "snällare" armé?

Tja, inte för att det inte blir snack om bedömningen annars...

Då man får ta fram ett citat från en gammal gnällspik till Quakespelare från Ystad.
"Slute böla och lär dig spela".
- Dr Strangelove

#59 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 10:38

Björn, min armé kommer aldrig infinnna sig på ett konvent igen. Jag har inte sett en enda kompmall på det här forumet där jag får en vettig komp (altså som jag vill ta med mig till ett konvent och försöka vinna med).

Jag menar att Daemonic Legion tex inte har så månag val. Det är om du kör undivided som du kan variera listan lite. Då går det ju att få alla FC-poängen.
Jag tycker dock att det är tråkigt med mord av "pure" arméer.
Dessa får väll leva med dålig komp dock.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#60 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 12:16

Prova vad du får med QfA-listan