Hoppa till innehåll

Foto

Kompmallen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
45 replies to this topic

#1 Exmouth

Exmouth

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 12 juni 2005 - 20:59

Tyvärr verkar kompmallen vara lite gammal, saknar både SoC och OK.. Kanske inte så kul för dem som kör de listorna.

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 08:33

Gillar inte riktigt att Chariots går i samma kategori som krigsmaskiner med tanke på hur extremt olika de fungerar i spelet. Både krigsmaskiner och vagnar är variation, men det straffas rätt hårt i mallen. En tanke kunde vara att räkna vagnarna i krigsmaskinernas Unik-kategori (så att 2+ vagnar av samma typ straffas) men inte i totala antalet maskiner.

Men jag kanske bara gnäller för att just den kategorin straffar min senaste lista väldigt hårt. smile.gif

#3 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 09:00

QUOTE (Anton @ Jun 14 2005, 09:33 )
Gillar inte riktigt att Chariots går i samma kategori som krigsmaskiner med tanke på hur extremt olika de fungerar i spelet. Både krigsmaskiner och vagnar är variation, men det straffas rätt hårt i mallen. En tanke kunde vara att räkna vagnarna i krigsmaskinernas Unik-kategori (så att 2+ vagnar av samma typ straffas) men inte i totala antalet maskiner.

Men jag kanske bara gnäller för att just den kategorin straffar min senaste lista väldigt hårt.  smile.gif

Gnäll på wink.gif Misstänker att en Björn ligger bakom den.

#4 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 09:22

Då ska vi se, 2x10 jezzails ger inga minus alls va? Räknas de som infanteri förresten? I så fall får de +4 ph34r.gif Samma sak med skyttelinjer, de verkar komma igenom relativt smärtfritt om de bara har några rankade enheter.

#5 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 15:53

QUOTE (Anton @ Jun 14 2005, 08:33 )

Men jag kanske bara gnäller för att just den kategorin straffar min senaste lista väldigt hårt.  smile.gif

Hoppas mina chariots inte räknas så...då får jag ganska mycket minus med 13 st smile.gif

Annars tror jag att min lista stannar på 9 i komp inte bra...men tja jag har ingen annan smile.gif och kul att spela med är den ju...smile.gif

Annars är mallen okey...även om jag tycker den verkar ungifär lika bra som den som kördes på vinterslaget och ärligt talat inte funkade alls...förenklade mallar fungerar helt enkelt inte...

Då ska vi se, 2x10 jezzails ger inga minus alls va? Räknas de som infanteri förresten? I så fall får de +4  Samma sak med skyttelinjer, de verkar komma igenom relativt smärtfritt om de bara har några rankade enheter.

Nja dom har ju inte 20-25mm baser så dom kommer väl under kavalleri kategorin...

#6 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 16:44

Skjut loss med frågor - mallen är sprillans ny och är inte tänkt att skapa millimeter rättvisa. Och folks senaste listor är förhoppningsvis just det som skjuts i sank =)

Jezzails räknas in under skirmishers så ger +2 för en enhet.
Tomb Kings kärrorklausul glömde jag bort. De räknar var tredje som 1, avrunda delar uppåt. Så 9 kärror räknas som 3, 10 som 4.

Hur fick du till +4 för jezzails Steffo ?
Skyttelinjer går väl att få hyffsade - men massa skytte blir inte så effektivt utan magi och magin kostar multum. Däremot så straffas lustigt nog inte skyttar för många upprepningar pga att fel o copy/paste från arbetsdokumenntet.

Minuset för upprepningar av infanteri ska självklart stå nederst - inte i mitten. Det innefattar alltså alla alternativen.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#7 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 17:55

3-4 dice +1 poäng

5-6 dice 0 poäng

7-8 dice -1 per dice

9-10 dice -3 per dice

>10 -5 per dice

Nu är jag säkert bara dryg men innebär det där att man får det specifika minuset för de tärningar som befinner sig i intervallet eller får man olika minus beroende på hur många man har.

Dvs ger 9 Pd -1-1-3 = -5 eller ger 9 Pd -3x9 = -27 ?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#8 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 18:44

QUOTE (Zaanash @ Jun 14 2005, 18:55 )
3-4 dice +1 poäng

5-6 dice 0 poäng

7-8 dice -1 per dice

9-10 dice -3 per dice

>10 -5 per dice
Nu är jag säkert bara dryg men innebär det där att man får det specifika minuset för de tärningar som befinner sig i intervallet eller får man olika minus beroende på hur många man har.

Dvs ger 9 Pd -1-1-3 = -5 eller ger 9 Pd -3x9 = -27 ?

Använd förnuftet....

#9 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 18:55

i intervallet...
- Dr Strangelove

#10 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 19:39

Jag rekommenderar att ni läser kompen på länken .doc och inte html-länken, för den måste vara på skånska. blink.gif wink.gif

Annars verkar kompmallen helt ok, lite trist på mina pikmänblock*3, men det finns ju myckt annat helt plötsligt som man kan ta. Ps Varje RoR är unik va? Ds

#11 OlaW

OlaW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 47 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 20:48

Björn ( nu kommer det...)

Hur funkar mina kisleviter i mallen???
Har bara ett truppslag till fots, dom har både GW/ pilbågar som utrustning- får jag räkna dom som något?

Förövrigt så tycker jag mallen ser bra ut, ett enklare system som gynnar mångfalden i arméval.
Ha det gött, så ses vi laugh.gif

#12 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 21:08

QUOTE (DGoE @ Jun 14 2005, 18:44 )
Använd förnuftet....

Bwah förnuft är för svaga människor som vill komma någonstans i livet tongue.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#13 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 21:28

OlaW - shake and bake-lösning för Kislev ( som jag faktiskt inte gav en enda tanke på under bakandet ). Då de saknar annat infanteri och dessutom inte har det bästa av skytte så får de räknas som infanteri utan ranged.
- Dr Strangelove

#14 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 14 juni 2005 - 21:30

RoR räknas som unika enheter. De är ju egna entrys trots att 90% av dem är olika pikemens.
- Dr Strangelove

#15 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 14 juni 2005 - 22:35

Hur ligger det till med anmälningar? Som det ser ut nu kommer det att finnas platser kvar efter LinCon?

Trevligt med nytt komp system thumb.gif .

[edit] en fråga ang Restricted items.

Each Summon Wolves >1
Each Summon Ghouls >1
Bat Form
Book of Arkhan
Cursed Book

Every dispel scroll ( or with that effect ) >2

Antal restricted items i armén.

0 +2poäng

1 0 poäng

2 -2poäng

3 -5 poäng

>3 -5 poäng

Jag är nog bara trött. Men. Om man skulle Tar en book of arkhan, en dispel scroll, en summon ghouls. Räknas det då som 3 restricted items eller som en (antar at tdet är det andra påståendet som är det rätta, dvs att man måste ha >1 summon ghouls/dispel scroll för att det skall räknas som ett restricted.)

MVH/Sebbe
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#16 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 juni 2005 - 07:11

QUOTE (Da_Rat @ Jun 14 2005, 23:35 )
Jag är nog bara trött. Men. Om man skulle Tar en book of arkhan, en dispel scroll, en summon ghouls. Räknas det då som 3 restricted items  eller som en (antar at tdet är det andra påståendet som är det rätta, dvs att man måste ha >1 summon ghouls/dispel scroll för att det skall räknas som ett restricted.)

Räknas som en.

#17 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 juni 2005 - 10:24

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jun 14 2005, 16:44 )
Tomb Kings kärrorklausul glömde jag bort. De räknar var tredje som 1, avrunda delar uppåt. Så 9 kärror räknas som 3, 10 som 4.

Humpf....

Okey...antar att detta gäller både för upprepningar och för antal...så att 13 kärror är värt minus...-14 pts...

Tja...jag klagar lite på detta...

/christian...som undrar om någon vill låna ut en arme....

#18 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 juni 2005 - 15:31

Noterade att de står vanliga boltthrowers 1-2 som en krigsmaskin...

Antar att du menar O&G, Dwarf etc boltisar och inte DE och HE...

Eftersom DE är min alternativa arme så vore de trevligt att veta vad en vanlig boltthrower är biggrin.gif

#19 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 15 juni 2005 - 16:34

QUOTE (LordChance @ Jun 15 2005, 11:24 )
Humpf....

Okey...antar att detta gäller både för upprepningar och för antal...så att 13 kärror är värt minus...-14 pts...

Tja...jag klagar  lite på detta...

/christian...som undrar om någon vill låna ut en arme....

Själv jublar jag. Din armé är typexempel på det som ska straffas i denna mallen. Dvs enkelspåriga one hit wonders. Christian ledsen ? Björn glad!

=)

Med vanliga Boltthrowers menas just det - dvs inte Repeater boltthrowers.
- Dr Strangelove

#20 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 15 juni 2005 - 16:36

Och Steffo har hajjat galoppen direkt. De räknas inte som restricted om man har en, men räknas som en om man har två, två om man har tre o.s.v.
- Dr Strangelove

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar