Hoppa till innehåll

Foto

Kommentarer Scenariokort

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 22 februari 2009 - 22:19

Hej, vi är tacksamma för alla kommentarer om scenariokorten.

Vi är intresserade både av kommentarer om idén som helhet och om specifika kort.

Det viktigaste är hur korten influerade just era matcher, riktigt speltestande är alltid bäst.

#2 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 22 februari 2009 - 22:38

Jag kan ju dra en bra redogörelse av alla kortern, efterssom det var så stor vari... nej vänta lite nu...

Magic Flux
Fick Magic Flux 5/5 slag. Den påverkar väldigt mycket, man vågar inte (förutom om man är dumdristig som jag) slå med mer än 3 tärningar vilket gör att sista 2-3 magierna är svåra att få igenom. Jag ignorerade till sist kortet totalt och slog mig in på i snitt 2-3 miscasts per slag (0 mot Simon Holm, man tackar wink.gif). Nu hade jag Infernal Puppet, så miscast var inte så hemsk (12 på miscast mot råttor drog in en del poäng...) men det innebär ju fortfarande att min magi inte går igenom. Jag hade redan betalat dyrt i comp för att få mina Power Dice, inte så roligt när jag snittar på 5 av 8 power dice som fungerar per runda. Att ha en variant av storm där man får -3 to-cast när "de magiska vindarna drar förbi" eller dylikt skulle vara mer balanserat

De jag spelade:

Assassination
Välbalanserat i min mening, gör billiga karaktärer lite mer åtråvärda, fördelaktigt för arméer med "sniper-abilities".
Min match: lyckades knappt döda några karaktärer, men skulle tippat över till Draw om jag fått in de sista woundsen på 2 karaktärer

Occupation
Också ett bra scenarion, kanske lite för lite poäng för det med tanke på att du förlorar chansen att dra 400 VP för TQs, och du vill ändå lämna kvar enheter för att contesta från motståndaren
Min match: skulle nog tjänat mer på Pitched Battle, scenariot gjorde egentligen ingenting

Tactical Brillance
Väldigt trevligt kort, speciellt jag som har frenzy knights kunde "finta" lite för att motverka diverters

Storm
Ganska meningslös om den inte kommer in i rätt runda, har för övrigt bara en rundas effekt vilket gör att dess skada är ganska liten i min mening
Min match: fick in den runda 1 vilket fick furies att förlora lite av sin taktiska brillians, hans Bloodthirster blev också långsam vilket räddade mina Knights. Skulle varit meningslös och skadlig om den slagit in någon annan runda
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#3 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 22 februari 2009 - 22:51

Du miscastade 0 gånger mot mig också wink.gif

Magic flux
Den psykologiska biten fanns där, men inte mycket mer. Ge -2 (eller 1) to cast rakt igenom (eller ett alternativ med lite mindre påverkan, +2/1 till casting valuet) hade kanske varit ett bättre kort.

Assassination
Balanserat tycker jag, Väldans tur att Fredrik Nylen inte hade det mot mig i sista matchen.... unsure.gif

Occupation
Possitivt för alla heavy inf arméerna, vilket är bra. (Mer inf åt folket!)

Tactical Brilliance
Roligt kort, jobbigaste var väl att man behövde tänka ytterligare en gång i deploymenten tongue.gif. Chans att vara ganska avgörande om man spelar det vid rätt tidpunkt.

Stormen
Spelade inte det själv, men fick det spelat mot mig, väldigt situationellt kort, lite för random för min smak.

#4 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 00:31

magic flux förstörde två matcher fast hade ändå kul på vinterslaget (har man inte alltid?)

#5 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 08:52

Magic Flux
Jag hade jag Blood of Tzeentch vilket gjorde att den drabbade mig en gång under hela Vinterslaget trots att jag fick Flux mot mig 3 av 5 matcher. Miscastade faktiskt 2 gånger på dubbelett däremot. Så mitt intryck räknas inte p.g.a av min högeffektiva (och bara tursamma) kontring.

Tactical deployment
Den är bra...mot eller med rätt armé. Jag mötte aldrig någon armé där detta var intressant så kan inte hävda någon bestämd åsikt heller.

Occupation
Den här kändes vettig även om jag inte drog nytta av den. Fram för mera fördelar för infanteriet!

Storm
Fungerar en runda och bara slump, men förmodligen i mitten eller sent i partiet. För dåligt för att spela någon roll. Varför är Flux hela matchen igenom medan den här varar en runda? Satsa hellre på en variant av Fluxen med varierande minus på skyttet per runda (säg 0 till -2 kanske) men varje runda. När jag spelade den kom den runda sex! Vem bryr sig då?

Assassination
Kändes helt vettig. Lade om strategin på ett roligt sätt mot en lagom nackdel.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#6 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 09:32

På de stora hela trodde de skulle funka ganska illa, nu tycker jag nog tvärt om att de funkade bra. Samtidigt undvek min lista att bli drabbad av korten så mycket och mina motspelare spelade 3x pitched, Brilliance och Occupation så för mig var de mest en liten bonus.

Magic Flux
Påverkade mig inte så mycket och spelade den i en match där de är svårt att säga hur stor skillnad den gjorde då min motspelare safade snarare än att riskera. Men är lite väl tungt för de som redan fått minus för sin magi i kompen, specielt då de slår hårdast mot de som använder lvl 4 och stora spells (där de redan finns en rejäl risk faktor) än de säkrare små spells som vampyrer m.m. Kanske -1 to cast istället. Eller minus 1d3-1 to cast slå varje spelrunda annan fundering är ger alla enheter på bordet MR(1).

Tactical Brilliance
Mycket bra kort...kräver dock en hel del tanke för att få ut något av kortet tycker de funkade bra...

Occupation
Kanske ha en max gräns på hur mycket man kan få av att ha enheter i motståndarens deployment, typ max 200 per enhet eller så. Kan bli väldigt väldigt många poäng ibland.

Storm
Allt för random...

Assassination
Fungerade bra, gillade verkligen att man var tvungen att fundera på om motståndaren hade valt det och saker som modifierar hur man får VP är bra.

#7 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 10:06

Om magic flux:
Meningen med kortet är att straffa arméer mer ju fler power dice de har (vilket kortet gör). Ett -n to cast skulle straffa medelmagi lika mycket och det är redan så mycket bättre med mycket magi.

Ett förslag som kom fram innan var att ta bort alla tärningar med samma resultat som flux-tärningen vilket kanske hade funkat bättre, men jag vet inte riktigt.

Om Stormen:
Jag tycker att den har stor potential om man använder den rätt. En runda där man vet att motståndaren knappt får skjuta på en kan göra stor skillnad (då vill man dock ha första rundan). Chansen att pinna en flygare är också rätt stor och bra. Det är dock möjligt att den kommer in för sent i allmänhet (även om det är 72 % chans att den kommer in i någon av de första tre rundorna). Man kanske borde starta på 5+ istället för 6+?

Om Occupation:
Att vissa tycker att man får för lite poäng och andra att man får för mycket kan ju vara ett gott tecken. Man kan verkligen få mycket poäng, men det är inte så lätt och det tycker jag är bra. Sen straffas dvärgar lite för mycket, borde ha låtit miners ge poäng också.

#8 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 10:09

Gillade hela upplägget med korten. Det var snyggt och proffsigt gjort av er. Väldigt mysigt med sin egna fina plastficka med grejer.
Det är skönt att dels ha något som hjälper en inför slaget och dels ha något att oroa sig över att motståndaren har spelat. (Varför ställer han uppp så? Hm... Tactical Brilliance kanske?). Korten var lite ojämna men å andra sidan hade alla samma kort, så vill man hålla på sitt bra kort kan man alltid göra det.

Här är mina synpunkter:

Magic Flux:

Håller med övriga om att det här kortet borde ändras. Det påverkar inte lågcasting utan bara de som kastar med många tärningar så som ensamma Lvl 4:or, men påverkar inte Spam-VC eller Demoner speciellt mycket. Tyckte förslaget om D3-1 to cast varje runda känns lite mer lagom. Alternativt att det slaget man slår på tärningen tas bort helt från ditt casting value. (Man slår t.ex en 3:a, då tas alla 3:or bort när man kastar den rundan).

Mötte aldrig Fluxen mer än i en runda där jag lade det själv. Dock lider jag med Karon som fick möta kortet 5 ggr i rad. Det är inte kul att ha en armé där ett kort uppenbarligen är bäst.

Tactical Brilliance:

Nog det bästa kortet om man vet vad man gör och ej räknar Flux mot riktigt magitungt. Tactical Brilliance har fördelen av att vara bra mot allt, bara man planerar efter det. Nog tur att ni gav motståndaren en chans att reagera med att få flytta en enhet. Kan tänka mig att det behövs för att man inte ska kunna bli helt utspelad. Mötte Tactical Brilliance två gånger men det påverkade inte så mycket, båda mina motståndare var ganska nöjda och flyttade bara om lite grann.

Occupation:

Fungerade bra. Att man inte fick poäng för quarters gjorde att det inte blev så blodigt. I min match där jag mötte Occupation fick min motståndare in 2-3 hundra poäng i min deployment, men då han även inte fick räkna de två quarters han hade mer än mig så tjänade han inte så mycket på det. Känns som att man måste gå riktigt hårt på det för att tjäna väldigt mycket. Väldigt lagom kort.

Storm:

Stormen var väldigt random. Den skulle också kunna vara -"D3-1" på skytte så att det blir 0 till -2 varje runda. Hur den skulle påverka warmachines vet jag inte.

Assassination:

Bra kort. Lagom belönande och stabilt. Kul om motståndaren blir tvungen att oroa sig varför man egentligen är ute efter hans karaktärer. wink.gif
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#9 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 12:44

Jo jag tycker att korten var ganska balanserade men kanske skulle Pitched battle kortet göra att det blev en pitched battle för båda parter så man under en match inte hade något senario... och att motståndaren kanske blev lite mer försiktig och klurade lite om det var värt att spela ett visst kort eller behålla det till en senare match. /mick

#10 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:01

QUOTE (mikers @ Feb 23 2009, 12:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jo jag tycker att korten var ganska balanserade men kanske skulle Pitched battle kortet göra att det blev en pitched battle för båda parter så man under en match inte hade något senario... och att motståndaren kanske blev lite mer försiktig och klurade lite om det var värt att spela ett visst kort eller behålla det till en senare match. /mick

En riktigt bra idé eftersom det dessutom skulle göra att vissa inte behöver spela 5 magix flux, utan bara fyra smile.gif

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:08

Korten:

Pitched: Grym ide att ha den som blocker kort!

Flux: Bra tanke, lite sämmre genomförande då den missar de jobbigaste magi faserna. Gör om till att ge minus 2 på att casta magi. Då kommer man åt alla 1 dice spells och massor med 2 dice D6 spells som är irriterande samt hjälper med mot Tzeench re-role förmågorna.

Övrigt: Mycket bra och intressant!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#12 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:14

Tyckte korten var okej förutom Storm och Magic flux. Jag gillar kort som påverkar poängen men tycker inte om kort som påverkar skälva spelet. Som någon påpekade har man redan betalat med komp om man har mycket magi.

Storm sabbade mycket för mig men det kanske är mitt fel att jag byggde en sådan arme som jag gjorde.

Om man ska ha kvar kort som storm och magic flux tycker jag de ska ha två effekter. En som man spelar på motståndaren och en som är bra för en skälv. Visst kan man säga att magi arméer blir ännu bättre om de kan spela magic flux på sig skälv och få bonus men de kan bara göra det en gång och möta det fem.
David "Dangerous" D

#13 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:17

QUOTE (buffy @ Feb 23 2009, 13:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tyckte korten var okej förutom Storm och Magic flux. Jag gillar kort som påverkar poängen men tycker inte om kort som påverkar skälva spelet. Som någon påpekade har man redan betalat med komp om man har mycket magi.

Storm sabbade mycket för mig men det kanske är mitt fel att jag byggde en sådan arme som jag gjorde.

Om man ska ha kvar kort som storm och magic flux tycker jag de ska ha två effekter. En som man spelar på motståndaren och en som är bra för en skälv. Visst kan man säga att magi arméer blir ännu bättre om de kan spela magic flux på sig skälv och få bonus men de kan bara göra det än gång och möta det fem.

Jag diggar den gammla Magic flux där man slog alla PD om man fick 1-2 försvan och 5-6 gav en extra dice sedan gorde motståndaren samma med sina DD fast där var det 1or och 6or som hade effekt. Grymt kul och väldigt random, dock med chans att vara spelförstörande i och med nya VC recast spells sad.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#14 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 13:33

QUOTE (buffy @ Feb 23 2009, 13:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man ska ha kvar kort som storm och magic flux tycker jag de ska ha två effekter. En som man spelar på motståndaren och en som är bra för en skälv. Visst kan man säga att magi arméer blir ännu bättre om de kan spela magic flux på sig skälv och få bonus men de kan bara göra det än gång och möta det fem.

Den här idén gillar jag skarpt.

Att varje kort innehåller en bonus och en nackdel. Lite som Occupation där du får extra poäng för att springa ner i deployment och samtidigt tappar möjligheten att hålla quarters.

En inriktning på att ta poäng i korten, mer uppdragskort än "sabba för motståndaren"-kort kunde vara en intressant vinkling.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#15 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 14:25

En rolig ide jag tänkte på också. Om båda spelarna använder samma kort blir det en pitched battle, skulle ge ett skönt psykologiskt tankemoment innan varje match...

#16 Nidrasyl

Nidrasyl

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 16:56

Jag tycker att Storm var alldeles för random. Om den nu bara ska fungera en runda varför inte låta spelaren välja vilken runda det ska vara? Som det var så var nu var det för random och jag tycker att det är tråkigt om korten inet har någon egentlig effekt alls.

Magic flux sköt lite snett tycker jag liksom många andra före mig. VC och Daemons klarar sig ganska bra medan övriga arméer med lvl4:or straffas hårt. Om de är just lvl4orna som man är ute efter med kortet så går det väl att knyta bonusar och restriktioner till just dessa om man är lite fantasifull (vilket jag inte är just för tillfället).

Jag gillar idén med att låta Pitched battle neutralisera fiendens kort.

Assasination, occupation och tactical brilliance tycker jag fungerade bra. Hela idén med att använda kort på det här viset var väldigt roligt

#17 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 17:01

Magic flux kunde ge minus ett per tärning som används. Så Att använda två tärningar ger minus 2 och om man använder fyra ger det minus fyra. Det borde strypa magifasen rätt ordentligt och ändå påverka både vampyrer och demoner.

Nu är det på tok för hårt egentligen, men det är en möjlighet.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#18 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 23 februari 2009 - 19:57

"Tyckte förslaget om D3-1 to cast varje runda känns lite mer lagom."

Kryddan skrev ovanstående...

Martin hävdar nu att minus 6 to cast mot en pinsamt lågkompande demonarmé inte alls är lagom och dissar därmed sig själv och sundering standaret!

Däremot gillade jag scenariokorten och tycker att det är ett utmärkt sätt att lägga in en liten twist i spelandet. Däremot kan jag hålla med om att storm-kortet inte gjorde mycket (eller hur Håkan? enda konsekvensen var att herr örn inte fick flyga så mycket som han kanske skulle velat...) och att fluxen endast straffar magiker som kastar med många tärningar. Men samtidigt känns minus d3+1 to cast som en spark under bältet, nästan för hårt... kanske bara är jag som tycker så men men
"Signature" ?

#19 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 23 februari 2009 - 20:20

fast de menade -(D3+1) tror jag =) d.v.s ett minus i castvalue som ligger mellan 0 och 2
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#20 wmchaos2000

wmchaos2000

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Postad 24 februari 2009 - 00:04

Mötte bara Fluxen en gång och sakade min egen.
Den gången påverkade den inget, slog bara extra miscasten en gång och Tendrils fixade det.

Förslag: -1 per kastad power dice. (1D6-1, 2D6-2, etc)
Gör nackdelen proportionerlig gentemot antal power dice i armén.
Liten effekt mot svaga och stor effekt mot starka magi-listor.

I mitt fall hade jag inte fått in InfernalGateway lika ofta om jag hade haft -5 på varje försök.
Å andra sidan så tror jag ingen fiende unit under hela turneringen blev "whisked into the Realms of Chaos". (3 på 36, hur svårt kan det va?) glare.gif

För övrigt håller jag med alla föregående talare, Stormen var alldeles för random.
När man spelar kortet så vill man ju att det ska göra nytta när det behövs, inte vid ett slumpad turn.
Förslag: start of every turn, D6; 1=inget, 2-3=shooting -1 och warmachine shooting på 2+, 4-5=shooting -2, warmachine shooting på 4+, 6=shooting -3, warmachine shooting på 6+. Fly på 1-3.

Sen kan man ju fundera på vad regn skulle ha för effekt på allt.

Annars hade jag en trevlig turnering, hoppas mina motståndare kan säga detsamma.
Bra genomförande av arrangörer, tack.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar