Hoppa till innehåll

Foto

Scenarion Till Vinterslaget

• Please log in to reply
49 replies to this topic

#1 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 12:31

Hej här är information om scenariorna som vi kommer att använda på vinterslaget. Alla som inte har lämnat in listor än kommer att få -3 på sin komp automatiskt eftersom vi redan har gjort kompbedömning och lagt upp scenarios.

Scenarion
I år kommer scenariona att se annorlunda ut än de brukar. Varje deltagare får 6 kort med olika scenarion (se baksidan av det här pappret för utförlig information). I varje match måste du spela ett av korten. Du bestämmer vilket och lägger ned det på bordet med texten nedåt innan matchen börjar (det första ni gör). Dessa kort kommer sedan visas vid olika tillfällen (se baksida) och har olika effekter. Det finns både kort som hjälper dig (eller hindrar din motståndare) under slaget och kort som ger dig extra victory points vid slagets slut. De som påverkar slaget påverkar i regel både spelarna medan poängkorten bara påverkar dig själv. Förutom effekterna som står på korten spelas slaget som ett vanligt ”pitched battle” (wood elves får inte sin skog om det inte står nåt annat). Efter matchen kan ni slänga korten (ni får inte använda dem igen), gärna i en speciell låda som vi har framme vid arrangörsbordet.

Magic Flux
Kortet visas efter deployment. I början av varje runda (inte spelarrunda) rullar en av spelarna en tärning. I båda spelarnas magifaser räknas den siffran också som miscast om du slår dubbelt av den (inte vid dispell). Så om du slår en tvåa kommer alla dubbeltvåor och trippeltvåor mm också att räknas som miscast förutom ettor. Om du slår en etta måste du slå två gånger på miscasttabellen (slå om du får samma resultat). Om du skulle slå en sexa kastas först spellen med irresistible force och sen får du slå på miscasttabellen (du får inte kasta spellen igen med 12 på tabellen), gäller bägge spelarna. Om båda spelarna spelar kortet rullar man två tärningar i början av rundan.

Storm
Kortet visas efter deployment. I början av varje runda (inte spelarrunda) slår man en tärning. Stormen kommer träffa brädet på en etta runda ett, 1-2 runda två, osv. Den rundan får allt skytte -2 för att träffa och krigsmaskiner och annat som inte använder BS för att träffa får bara skjuta på 4+, gäller bägge spelarna. Dessutom får ingen på bordet flyga under rundan stormen pågår. Stormen håller på i en hel runda (båda spelarnas) och när den dragit förbi kommer den inte att komma tillbaka igen. Om båda spelar kortet kommer det två stormar, som funkar likadant som stormen ovan (men man rullar två tärningar varje runda). Om båda stormarna träffar samtidigt får man fortfarande bara -2 för skytte.

Tactical brilliance
Kortet visas efter deployment. Personen som spelade kortet får redeploya d3+1 enheter, motståndaren får sen redeploya en av sina enheter. Man tar bort enheterna och sen placerar man ut allihop samtidigt. Alla enheter måste fortfarande vara i deployment zonen, förutom scouter, beast heards, tunnelers och liknande som får använda sina specialregler. Om båda spelar kortet slår man en tärning. Den som får högst får välja vem som redeployar först. Sen funkar det som vanligt, personen som börjar redeployar sina d3+1 enheter, motståndaren deployar sina enheter (en extra) och sist redeployar första personen sin sista enhet.

Assasinate
Kortet visas efter matchens slut. Påverkar bara personen som spelar kortet. Han får 100 extra vp för varje motståndarkaraktär man dödar (dark elf assasins räknas som karaktärer), 150 för att döda motståndarens bsb och 400 för att döda motståndarens general. Poängen är inte kumulativa och man får ingen vanlig poäng för att döda generalen, dessutom får man inte några poäng för flaggor. Du måste ha dödat karaktären i fråga, om de är flyende i sista rundan eller har sprungit av bordet får du ingen bonus (du får dock bonus för att ha sprungit ner en flyende karaktär).

Occupation

Kortet visas efter matchens slut. Påverkar bara personen som spelar kortet. Han får 50 % av värdet på alla enheter som har minst hälften av sina modeller inne i motståndarens deployment zone (värdet räknas likadant som vid vp-räkning så hälften om det är hälften eller mindre av modellerna kvar). Man får inte poäng för karaktärer, enheter som flyger, enheter som har mindre än US 5 eller enheter som inte börjar spelet på bordet. Om enheten är en rankad infanterienhet med flagga får man hela värdet av enheten. Du får inga poäng för quarters i det här scenariot.

Pitched Battle
Kortet visas innan deployment. Inget speciellt händer, wood elves får använda sin skog vad än motståndaren spelar för kort.

#2 Bertil

Bertil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 12:47

Verkar intressant. Fråga:.

QUOTE (Christoffer w @ Feb 17 2009, 12:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
Assasinate
Kortet visas efter matchens slut. Påverkar bara personen som spelar kortet. Han får 100 extra vp för varje motståndarkaraktär man dödar (dark elf assasins räknas som karaktärer), 150 för att döda motståndarens bsb och 400 för att döda motståndarens general. Poängen är inte kumulativa och man får ingen vanlig poäng för att döda generalen, dessutom får man inte några poäng för flaggor. Du måste ha dödat karaktären i fråga, om de är flyende i sista rundan eller har sprungit av bordet får du ingen bonus (du får dock bonus för att ha sprungit ner en flyende karaktär).

'400 för att döda motståndarens general', 'man får ingen vanlig poäng för att döda generalen'.

Menas att man inte får den vanliga +100-bonusen, eller inga vanliga poäng alls? I.e., kan scenariot göra att man får FÄRRE poäng för att döda motståndarns Head Honcho än vad man vanligen skulle fått?
I Leick Hudson

#3 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 12:51

Det betyder att du inte får de vanliga +100.

#4 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 755 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 13:09

Nu ska inte jag klaga eller säga för mycket i förväg men det känns som de första två scenariokorten mer känns som komp-straff, något som mallen redan borde ta hand om. Känns som t.ex dvärgar som inte är särskilt bra och lever lite på sitt skytte inte får så roligt om storm-kortet spelas eller en warriors of chaos-lista som lever på sin magi kommer få det jobbigt med scenariokort 1.

Alltså kommer det slå hårt mot vissa listor, medan demoner som lever på att vara hårda i närstrid inte kommer påverkas nämnvärt.

Aja det var bara en tanke men det blir säkert bra ändå!

#5 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 13:35

Magic Flux tycker inte mina stackars Orker om.. tongue.gif
Tycker de är spännande i övrigt. Skall bli väldigt roligt! :thunmb:
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#6 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 13:50

Jag blev ganska glad då mina sunkiga Ograr klarar sig bra! smile.gif

Men jag förstår Peppes tanke, dock är det ju detta som är bra, att man ska ha en balanserad arme, går du mer all out så straffas man i vissa lägen.
Det är ju inte så att WoC måste ha mycket med magi... smile.gif Och deras misscast tabell är ju inte precis som stackars orcherna.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#7 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 februari 2009 - 14:02

Storm är ju bara en runda, så den är inte så överdriven. Tycker dock Magic Flux kunde gjort mer mot vampyrerna än min stackars level 4 =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#8 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 14:50

mm, magic flux påverkar inte de jobbiga sakerna som horrors med +1 to cast, recast rais och alla de riktigt jobbiga 2 dice spells och bounds som många armér kan spamma med. Bättre då att göra den till ett tvåeggat svär som helt enkelt ger -1 på casting och om två spelas så kan man ge -2 på cast och -1 på dispell eller nått..
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#9 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 755 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 14:57

QUOTE (Puritan @ Feb 17 2009, 13:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag blev ganska glad då mina sunkiga Ograr klarar sig bra! smile.gif

Men jag förstår Peppes tanke, dock är det ju detta som är bra, att man ska ha en balanserad arme, går du mer all out så straffas man i vissa lägen.
Det är ju inte så att WoC måste ha mycket med magi... smile.gif Och deras misscast tabell är ju inte precis som stackars orcherna.

Mvh
Hampus

Jo det är sant att det straffar obalanserade arméer som kanske enbart satsar på skytte eller magi. Det jag tror är att det kommer slå lite snett, att en del obalanserade arméer klarar sig undan medan andra straffas. Som jag sa tidigare, demoner som slår hårt i närstrid klarar sig undan bra medan t.ex Fredrik E:s orcher som troligtvis inte alls är lika hårda straffas extra mycket. (orchernas miscast-tabell kan vara rätt jobbig av erfarenhet).

PS. Såg att stormen bara var en runda vilket inte gör den lika jobbig.

#10 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 15:07

Tycker scenariekorten ser mer eller mindre bra ut. Kan dock hålla med om att Flux-kortet slår lite fel. Straffar inte VC eller demoner och straffar ut Lv:4or i andra arméer hårt.

/H

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 18:50

Jag tycker att korten ser okej ut fast det är en sak som jag hoppas ni verkligen ändrar på.
Jag tycker att man ska få spela pitched battle hur många gånger som helst.
Min arme har lite skytte och lite magi, många enheter och svårt att döda karaktärer.
Alla kort är dåliga för min arme och nu kan det blir så att jag spelar magic flux och min motsåndare
storm och då blir det kaka på kaka som det så fult heter.

Tycker det är helt okej att man ska förlora på korten motståndaren spelar men förstår inte varför man ska
förlora på sina egna kort och därför ska man kunna spela pitched battle varje match.
David "Dangerous" D

#12 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 19:09

QUOTE (buffy @ Feb 17 2009, 18:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Alla kort är dåliga för min arme

Överdriver du inte nu? Hur kan Tactical Brilliance, Assasinate och Occupation vara dåliga för din armé? Lägg till Pitched Battle så har du fyra av de fem korten du behöver spela? Det är möjligt att Storm (som bara varar en runda och troligen sent i matchen) eller Magical Flux påverkar en negativt, men det får man ta. Jag kommer spela med en Lvl 4:a och tycker ändå att det känns bra att kunna spela Magical Flux för att skydda min armé mot magi.

Tycker för övigt att korten ser väldigt trevliga ut. Ska bli kul det här!
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#13 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 19:19

Håller med övriga talare att magi flux slår helt fel och känns inte särskillt genomtänkt. Samtliga arméer som anses riktigt magitunga bryr sig inte ens om magic fluxen, som ovan nämnt VC och demoner men även TK ignorerar det helt och för att inte glömma arméer med mycket boundspells eller kanske en padda som ignorerar misscasts. OnG och OK däremot med de hårdaste misscast tabellerna är dom som bestraffas hårdast...

Istället för misscast skulle talet resulterat i ett blankt slag, tex slår man 3 så kommer alla 3or som rullas den rundan att ignoreras helt, dvs slår man 3 och 2 när man försöker få igenom sin 5+ magi så räknas slaget som 2 och fizzlar. 6 Innebär att man inte kan slå IF den rundan helt enkelt.

För övrigt är det rätt konstigt att scenariona dyker upp först efter det att listorna skulle varit inlämnade, ger ju ingen möjlighet till att planera sin lista, tex känns det lagom lönt att spela med en ensam lvl4 OnG magiker som kommer att spränga sig själv var och varannan match.

#14 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 19:40

Nja David, ograr slår ju oftast sina spells med 1-2 tärningar, så de drabbas väl inte så jätte hårt?

Sen Dyne, om du har "lite" magi, så använder du magic flux mot någon som har mycket, då förlorar du väl knappast något på det?

Får väl hålla med om att magic flux inte riktigt straffar de magitungaste arméerna som den kanske borde?

#15 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:09

Jag skrev innan på scenariosen att folk skulle ta med balanserade arméer så det var väl inte speciellt svårt att räkna ut vad som skulle kunna bli straffat. Ville inte att folk skulle bygga sina listor efter korten.

Magic flux straffar självklart magitunga arméer mer (förutom TK så klart). Den straffar ju inte entärnings rais från VC, men de kan nog få det jobbigt ändå eftersom rais inte är deras viktigaste spell och för att kasta dans behöver de ju flera tärningar och de kastar den ofta flera gångar. Sen känns ju en miscast mer för en vampire lord eller en greater deamon.

Att det blir kaka på kaka stämmer helt, dock tycker inte vi att kompen gör tillräckligt och det här skall hjälpa lite. Man får inte heller glömma att om motståndaren spelar ett magic flux kort kan de inte spela ett kort som ger de extra scenariopoäng vilket ofta kan vara betydligt viktigare.

Tyvärr så stämmer det att de inte straffar combat deamoner tillräckligt, men det är svårt att komma på en effekt som gör det och inte cripplar alla andra arméer. Man kan liksom inte göra ett kort som straffar närstrid.

#16 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:09

OK har i särklass hårdaste misscast tabellen, varav åtminstånde ett resultat av totalt 6 är D3 wounds på alla butchers. Även om dom bara använder 2 tärningar så öker deras risk precis som alla andra för misscasts. Självfallet så ökar risken mer för de som använder 3+ tärningar, men å andra sidan så är inte misscast tabbellen inte i närheten så hård.

#17 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:27

Hur kan man ens anse att magic flux är väl genomtänkt?

De som har de bäst fungerande magifaserna kastar ju massor med bound spells eller recast och har inte en chans att miscasta överhuvudtaget på en tärning.

VC, Tombkings, Ogres, horrors etc. Den kunde väl ha varit +2 dispel för varje kort som läggs istället eller t.o.m +3 dispel för varje.

Då tvingas de som lägger med mindre tärningar att både tänka om eller kasta större spells som har i sig större chans för miscast.

annars påverkar scenariot inte de verkliga hoten överhuvudtaget, utan blir bara riktigt tråkigt för ogres, O&G.

ett annat kreativt förslag kan ju vara för varje spell motståndaren kastar så får du en dispel dice och om du kastar en spell så får din motståndare en. Det hade jag helldre haft mot de flesta magi armeer.€

#18 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:33

Tänk att jag visste att det skulle bli massa diskusion wink.gif

Det är kul att ni kommer med kreativa förslag, de får ni gärna använda i era egna turneringar, men vi har redan bestämt scenarios och klippt ut och limmat och plastat kort (i timtals) så för vinterslaget finns det inget att göra.

Jag kan säga att vi inte har en enda magifas med mer än en boundspell och ingen av VC-armeerna är raising inriktade så jag tror inte att vi kommer få speciellt mycket problem med det.

#19 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:42

Karon:

"ett annat kreativt förslag kan ju vara för varje spell motståndaren kastar så får du en dispel dice och om du kastar en spell så får din motståndare en. Det hade jag helldre haft mot de flesta magi armeer.€"

Tänk dig om du var en VC spelare med raise, som redan betalar en hel del komp minus för att kunna raisa mycket, sen får du det kortet kastat i ansiktet i 5 matcher på en turnering. Det är ju brutalt effektivt.

Sen drabbar ju magi kortet mer en bara ograr och orker.

#20 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 17 februari 2009 - 20:50

adamljung just nu så är precis vad alla magi armeer känner att man kan få det här kortet kastat i ansiktet 5/6 matcher hur kul är det. Lika bra att man inte kommer dit överhuvudtaget då.

För övrigt är misscast chansen med magicflux:

2 tärningar: en på nio
3 tärningar: en på sex
4 täningar: en på fyra

löjligt ärligt talat...bara spelförstörande och tråkigt. Scenarios ska ha att göra med battle points inte ha något att göra med det spel tekniska

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar