Hoppa till innehåll

Foto

Frågor om WFB på Vinterslaget 2005

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
65 replies to this topic

#41 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 21:01

QUOTE (Kasczei @ Jan 15 2005, 20:39 )
Kör Khorne om du undrar varför jag gillar det...

Kan förstå det roliga med det, de flesta arméer har ju magi så det gör ju att båda försvagas i magi och måste därför koncentrera sig på annat

Jo självklart förstår jag hur de menar att alla skall försvagas på magi fronten...

Problemet är att de finns listor som är mer och mindre beroende på magi...

Om de är relativt stor skillnad i PD mellan de två spelarna säg t.ex. min DE lista med 2 PD och 2 DD...Den kommer aldrig någonsin förlora på magic flux...medans alla listor som tänker kasta magi på mig kommer förlora genom att de ger mig DD som dom betalar för...

Eller t.ex. en khorne lista som redan har många DD kommer troligen att kunnna döda även magi starka motståndare i magi fasen...

Jag tycker nog att magi användning redan straffas lite väl hårt på alla fronter...magi är dyrt...magi ger minus i komp och nu gillar inte scenarion magi...trist...

Tjaa, med nuvarande system så kostar en scroll caddie (översatt till WPS-system) något tusental komp
Ytterligare magiker hundratals poäng till.

Jag måste säga att jag håller med LC, varför förstöra magin ytterligare? Ni är redan på gränsen till totalförbud.

Tack...de verkar som vissa tänker...

Magic flux där både dubbeletta och dubbelsexa ger först IF, därefter miscast verkar skojigare

Ett kreativt förslag...varför inte skapa något som faktiskt är underhållande och inte bara fullständigt obalanserat...

/Christian...

#42 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 22:56

Jag är nog lite medskyldig till magic flux-scenariot. Jag ogillade att man slog fram det på BSK men gillade twistarna i specialregelerna så jag föreslog för Johan att man bara kunde lägga på en sådan regel. Jag tycker det passar bra då det finns ett scenario som är bra för offensiva arméer (Capture), ett för defensiva (defend)och ett för magisvaga. Man skulle kunna göra ett för magistarka också men jag tror inte det blir så kul. T.ex. kommer Khorne givetvis tjäna på magic flux men förlora på defend om de inte får bort fienden från sina markers.

Sedan att magi blir bestraffat både i komp och i ett scenario gör bara att turneringen blir lite annorlunda. Vissa andra scenarion dubbelbestraffar annat.

/Steffo - som övervägde att köpa en rat ogre idag för kompens skull, men nej.

#43 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 23:26

QUOTE (Dakoth @ Jan 14 2005, 12:58 )
kanske bör tilläggas att fiende trupper som har US5 och INTE ÄR FLYENDE, kan sabba en TQ. Viktigt att vara tydlig när man gör förändringar eftersom man förväntas spela efter de nya reglerna och inte efter hur regeln var tänkt från början i "the BRB" (om det nu inte är meningen att flyende trupper skall kunna stäålla till det förståss).

Flyende trupper kan inte "contesta" quarters. Inte i något av scenariorna. PUNKT
Intressanta tweakningar på scenariorna; måste därför fråga om det är medvetet som man inte halverar övriga VP i capture scenariot eller om det är en miss?

Medvetna, men är ju ingen expert på göra scenarios. Så visst de är väl inte alla 100% perfekta eller rättvisa alltid.
Hade hellre sett att det räknats som "there but not there" så man kunde passera igenom; det skulle leda till feta strider i mitten också istället för snikna manövrar runt objektet.

Kanske nästa gång wink.gif
Defendscenariot var också intressant då det premierar defensiva gunline arméer(eftersom att försvara de egna ger mer VPs än att söka kontrollera motståndarens). Var det tänkt så eller är det felskrivet?

Det var tänkt så!

"Hur gör Tomb Kings på Magical Flux?"
"De borde väl bara slå sina två powerdice?"
"Det kan väl vara värt att tillägga att generatorn som magifluxen kommer ifrån har en parentes om hur TK påverkas. De skickar över alla tärningar som blir en etta till motståndaren när de kastar i stället för i början av rundan.

Så är det avsiktligt att den biten inte är med, Johan?"

Det var en miss, glömde helt bort de där ökenlevande benraglen. Reglen är tagen från generatorn, så reglerna om TK därifrån gäller.

#44 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 23:38

Jag är nog lite medskyldig till magic flux-scenariot. Jag ogillade att man slog fram det på BSK men gillade twistarna i specialregelerna så jag föreslog för Johan att man bara kunde lägga på en sådan regel. Jag tycker det passar bra då det finns ett scenario som är bra för offensiva arméer (Capture), ett för defensiva (defend)och ett för magisvaga. Man skulle kunna göra ett för magistarka också men jag tror inte det blir så kul. T.ex. kommer Khorne givetvis tjäna på magic flux men förlora på defend om de inte får bort fienden från sina markers.

Sedan att magi blir bestraffat både i komp och i ett scenario gör bara att turneringen blir lite annorlunda. Vissa andra scenarion dubbelbestraffar annat.

Tycker de är lite underligt att resonera så...för i t.ex. Capture och Defend har du valmöjligheten hur du skall anpassa dig till scenariot...t.ex. om du som offensive spelare lämnar någon liten skit trupp bakom för att hålla objektiven...eller om du skiter i objektivit på Capture...etc...in infinity...

I magic flux blir du av med dina PD punkt...inget att göra något åt...inget att anpassa sig till...dina PD är numera motståndarens DD...och din magi som troligen är ganska genomtänkt i mängd och utförande skiter sig ganska rejält...närpå per automatik...specielt mot vissa armer...

/Steffo - som övervägde att köpa en rat ogre idag för kompens skull, men nej.

De är värt det...troligen...

Det var en miss, glömde helt bort de där ökenlevande benraglen. Reglen är tagen från generatorn, så reglerna om TK därifrån gäller.

Vore kul att veta hur dessa ser ut...om man inte har tillgång till generatorn...alternativt var man får tag i denna...inte för att jag skall spela men jag skall troligen låna ut de blå turbo skelleten...kan de ju vara bra att varna den stackare som skall spela dem...

/Christian...

#45 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 23:44

QUOTE (LordChance @ Jan 15 2005, 23:38 )
Vore kul att veta hur dessa ser ut...om man inte har tillgång till generatorn...alternativt var man får tag i denna...inte för att jag skall spela men jag skall troligen låna ut de blå turbo skelleten...kan de ju vara bra att varna den stackare som skall spela dem...

/Christian...

Citerat:
"Special Note for Tomb Kings: The
Magical Flux and Unstable Magic
results affect Tomb Kings slightly
differently. Instead of rolling Power
dice at the start of the phase with
Magical Flux, any dice that score a 1
when casting an incantation are
immediately passed to the opposing
player. An incantation that scores 1s
on all its dice is not cast (even the
age-old practices of the Liche Priests
have been foiled by the winds of magic
this time). "

Håller på att lägga till det i scenarioreglerna så det ska vara med på lapparna som lämnas ut.

#46 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 23:51

Okey...den var ju kul...not...

Ja...ja bara en anledning till att tycka illa om magic flux...den mobbar TK mer än till och med Tzeentch armer...sad.gif...

Ja ja...de gynnar ju bara mig så...va fan...jippi för Magic Flux...

/Christian...

#47 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 16 januari 2005 - 00:30

Bär mig emot att säga det men:

Göra samma sak med dispel dice? att de blir motståndarens power för varje etta man slår

unsure.gif
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#48 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 09:15

Jag gillar Magic Flux. Genom att ett slag spelas med försvagad magi blir det svårare att bygga sin taktik på magi (vilket vi som tycker att magin lätt får för betydande roll tycker är bra). Det är ett steg mot att minska behovet av komp.

Defend-scenariot bromsar de värsta arméerna som enbart består av Knights och annat som vill springa rakt över bordet. Fast kanske inte riktigt tillräckligt mycket?

Anta att man lägger till ett scenario som påverkar skytte på ett liknande sätt. Om man kan göra scenarier som uppmuntrar till varierande listor tillräckligt mycket kan man helt eller delvis göra sig av med kompen.

#49 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 11:01

QUOTE (Kasczei @ Jan 16 2005, 00:30 )
Bär mig emot att säga det men:

Göra samma sak med dispel dice? att de blir motståndarens power för varje etta man slår

unsure.gif

Nej

QUOTE (Anton @ Jan 16 2005, 09:15 )
Om man kan göra scenarier som uppmuntrar till varierande listor tillräckligt mycket kan man helt eller delvis göra sig av med kompen.

Precis min tanke, men det behöver nog finslipas lite mer.

#50 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 12:05

Jag gillar Magic Flux. Genom att ett slag spelas med försvagad magi blir det svårare att bygga sin taktik på magi (vilket vi som tycker att magin lätt får för betydande roll tycker är bra). Det är ett steg mot att minska behovet av komp.

Jo visst...testa att spela TK utan att bygga din taktik på magi...eller VC (som inte är ost Strigoi eller Blood Dragons)...

Defend-scenariot bromsar de värsta arméerna som enbart består av Knights och annat som vill springa rakt över bordet. Fast kanske inte riktigt tillräckligt mycket?

Alla kan nog komma överens om att min TK lista är bland de som vill springa rakt över bordet...jag har spelat defence en eller två gånger...och helt enkelt skitit i objektiven och rensat av motståndaren från bordet...finns inte en chans att dessa armer blir mindre offensiva för att de finns poäng att hämta i deras deploy...dessa armer kan bara ta poäng om de slår på motståndaren...och motståndaren kommer inte till dem...

Visst blir deras förlust större om de misslyckas med att rensa bort motståndaren men om de vinner så vinner de...precis som på ett pitched...+-150 eller så VP kommer inte göra någon skillnad...one hit wonder armer spelar inte draw eller minor...dom vinner stort eller förlorar stort redan...

Anta att man lägger till ett scenario som påverkar skytte på ett liknande sätt. Om man kan göra scenarier som uppmuntrar till varierande listor tillräckligt mycket kan man helt eller delvis göra sig av med kompen.

Okey så skytte skall påverkas....varför...tja då blir de väl något i stil med vindar och regn...som gör något i stil med...flight move halved...BS based shooting is at -1 and none BS based shooting may fire at 3+...och därmed dör mina DE...

Ja ja de är tur att jag börjat måla khorne krigare igen...satans va trist de är att alla intressanta moment i detta spel tydligen är ostiga/obalancerade/skall straffas för saken skull...

/Christian...som nu kom på igen varför han slutade kommentera komp-mallar...

#51 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 12:36

"Defend-scenariot bromsar de värsta arméerna som enbart består av Knights och annat som vill springa rakt över bordet. Fast kanske inte riktigt tillräckligt mycket?"

Jag vill hävda att det bromsar snabba arméer betydligt mindre än vad det bromsar inhfanteriarméer. En snabb armé hinner gå fram och vända runt runda fyra om man vunnit så att man hinner tilolbaka till slutet av runda 6.

Denna sortens magic flux sänker magianvändandet rakt av ja. Men lägg inte in den förrän magi är ett reellt val kompmässigt sett.

För övrigt anser jag fortfarande att det blir skojigare när både dubbeletta och dubbelsexa räknas som både IF och miscast.

#52 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 17:28

QUOTE (DGoE @ Jan 16 2005, 12:36 )
För övrigt anser jag fortfarande att det blir skojigare när både dubbeletta och dubbelsexa räknas som både IF och miscast.

Fast väääldigt orättvist mot de arméer som inte slår på Jean-Pierre Barda-miscasttabellen.

#53 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 17:57

okej, vad sägs om att komma med konstruktiv kritik istället för att säga att allt är dåligt bara.

och lord of chance, vad fan ska det va för scenario för att du ska va nöjd? bara pitched eller?

#54 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 20:13

QUOTE (Anton @ Jan 16 2005, 17:28 )
Fast väääldigt orättvist mot de arméer som inte slår på Jean-Pierre Barda-miscasttabellen.

Målande beskrivning smile.gif ; ett likande scenario användes på Battle of champions IV i Sundsvall. Om man var inom 6" från en magisk brunn (mitten av spelplanen) så fick man en extra PD (har jag för mig) men alla dubbelslag var miscast (jag och en grönskinnskollega fick varsin shaman uppspräng på detta vis - ingen annans magiker dog trots att fler än vi miscastade... glare.gif ). Brunnen var även ett capture objekt som gav extra VP i slutet av slaget - och måste hållas av en magiker..riktigt trevligt scenario. Dessutom så togs alla 6:or bort från alla cast samt dispel slag. Detta scenario ger fortfarande de med fler tärningar än motståndaren en större nackdel (pga fler rullade tärningar), men även den som ska dispella måste tänka till.

Testspelade vinterslagets magical flux idag (O&G mot OK). Regeln hade stor inverkan då jag fick två (av sex) tärningar från motståndaren i två rundor och på så vis eliminerade hans gutmagi (4PD mot 7DD!). Själv förlorade jag två vid ett viktigt tillfälle då jag verkligen skulle behövt skada en Gorger (unbreakable-komma-bakifrån-monster) så jag inte skulle fått generalsenheten uppbunden tills hela horden med Oggrar skulle komma chargandes (6PD mot 6DD istället för 8/4).

Tycker scenariot funkade bra ändå eftersom (som nämnts ovan) magitunga arméer behöver lista ut andra sätt att vinna striderna på. Man kunde inte räkna med att få igenom den viktiga spell man planerat för i varje magifas. Jag gillade det.

Kan hålla med DGoE å andra sidan att när magin redan bestraffas i kompen så kan det bli orättvis. Man betalar för magi som ger minus i komp och som man inte får utdelning för i alla slag. Men då det bara gäller i ett av fem slag så tycker jag det passar in bra i tankesättet att olika typer av arméer ska ha olika typer av "favorit-scenarios".

#55 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 11:36

QUOTE (hagar redbeard @ Jan 16 2005, 17:57 )
okej, vad sägs om att komma med konstruktiv kritik istället för att säga att allt är dåligt bara.

och lord of chance, vad fan ska det va för scenario för att du ska va nöjd? bara pitched eller?

Jag måste väl erkänna att jag inte vet vad som skall göras...annars brukar jag inte vara den som bara säger att något är dåligt...

Men två möjligheter...som är snabbt fram spånade...
1: Helst av allt ändra regeln i grunden...hur har jag ingen anning om men jag föredrar scenarios där VP påverkas och inte spelregler/funktioner...

2: Göra ett scenario där magi premieras...som mot balans då de finns enligt ert resonemang för offensiva/defensiva armer...

Men igentligen tycker jag nog att scenarios aldrig någonsin skall påverka hur din arme fungerar...utan endast hur och vad du får VP för...

/Christian...

#56 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 12:27

Big Waagh i kombination med miscastundvikande föremål är idag alldeles för bra. Var det inte sådana saker som skulle rätas ut med scenariosystemet? Om så är fallet verkar det ju vara ytterligare en anledning att använda ett sådant system?

Fast det gäller kanske inte O&G...

#57 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 12:54

Jag tycker att det är ganska dåligt att spela med magi på vinterslaget. Och det beror inte på magic flux utan på dispell scroll. Jag kommer nog att spela en offensive arme med 2 lev 1 och 4 scrolls och för det får jag +1 i comp.
Med tanke på att allt i armen kan charga runda 2 så vinner man ganska lätt mot magi armer som kanske inte får betala så jätte mycket i komp för sin magi men mycket i poäng.
David "Dangerous" D

#58 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 10:06

QUOTE (buffy @ Jan 17 2005, 12:54 )

blink.gif blink.gif blink.gif
Vad spelar du för armé?

#59 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 11:37

QUOTE (Johanem @ Jan 18 2005, 10:06 )
blink.gif  blink.gif  blink.gif
Vad spelar du för armé?

Gissar på chaos med två lev 1 bray shamans och resten chaos mortal mounted cool.gif

#60 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 11:41

QUOTE (LordChance @ Jan 17 2005, 11:36 )
Men igentligen tycker jag nog att scenarios aldrig någonsin skall påverka hur din arme fungerar...utan endast hur och vad du får VP för...

Håller inte riktigt med. Jag förstör gärna möjligheten till en på förhand planerad magifas. Det är ju just den möjligheten som gör magitunga arméer tråkiga. Om man vet att man alltid kommer att kunna räkna med att slänga formel A, B och C med X, Y och Z antal tärningar, spelar man samma magifas om och om igen. Kan man inte det får man dels hitta nya vägar i magifasen, dels tvingas man använda andra element i armén.

Jag ska själv se till att spela en magitung armé (nåja, 8 PD) på Vinterslaget för att känna på det i praktiken. Jag vill gärna se kommentarer från andra som också gör det!

QUOTE (DGoE @ Jan 17 2005, 12:27 )
Big Waagh i kombination med miscastundvikande föremål är idag alldeles för bra. Var det inte sådana saker som skulle rätas ut med scenariosystemet? Om så är fallet verkar det ju vara ytterligare en anledning att använda ett sådant system?

Håller inte med om att magitunga orcher är värre än andra magitunga arméer. Därför tycker jag inte att systemet ska straffa dem värre än andra (själv är jag fullt kapabel att slå fyra miscasts på två 2000-poängsslag MED knölig stav). Sedan har vi OK, som har samma förhållande till Miscast som O&G, men inte har några miscastundvikande föremål.

Jag föredrar nog att lämna över ettor, kanske även på DD om det gör det hela mer balanserat. Det tillför ju en liten risk med att ha mycket starkt magiförsvar också.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar