Hoppa till innehåll

Foto

Komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
88 replies to this topic

#1 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 17:56

Nu finns det en preliminär komp.

Här

Kommentarer och förslag mottages.

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 18:04

Att spela balanserad borde permieras istället för enbart offensiv eller defensiv. Ettvettigt sätt att göra det är att ge TK warriors utan båge mer än FC, i varje fall om man bara har en katapult (och alltså inte spelar helt defensivt). De suger iom att de bara får gå 4" och chariots/cav är ett så mycket bättre val att boosta med magin.

#3 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 18:05

Thanks, we'll check it out...

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#4 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 18:50

Spanade lite på WE compen det ända som jag inte gillar är att Annoyance of netlings ger minus för alv heros. IMO så är den bara jobbig på träman heros och bör vara minus enbart på forest spirit chars.
Tycker även att man bör få points för en WR enhet med flagga. Mäst för att vara konsekvänt bland de andra sakerna.

Jag anser som vanligt att mina WE får för låg komp men jag kan leva med det. 13 är inte sämst i världen men inte så där bra häller...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#5 Tue

Tue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 18:57

personligen finner jag det intresant om man spelar en brettonia arme och har riddare får man stång mycket med minus

#6 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 19:07

mm, lite dåligt med bonusar för bretts men minusen börjar inte kicka in fören efter 3 riddar enheter. Att spela Bretts med 4 enheter riddare, en peggy trupp, lite otvättade bönder i rankat format samt en slunga och lite bågar med eld på och du har en stabil riddar tung armé utan mycket minus. Eller rättare du får mycket, mycket mindre minus än andra armér får...
Chaos t.ex med 4 riddar trupper får 900p minus medans bretts får 400p minus och då även har en fygande trupp med riddare. Du får bara mer minus om du dubblar upp på de speciella riddar valen...

#7 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 19:46

Hum...WE kompen är helt åt helvette men va fan sad.gif Här är några av som jag ser de felen biggrin.gif

Std för en av de effektivaste skytte enhetenrna i spelet...ge de till x-bow DE, Archers för HE, Handgunners i Empire så är de mottiverat innan dess bara dumt...tio manna archer enheter uppmuntrar inte till något underhållande spel de är dessutom både effektiva och bra...skumt ?

varför ger glade riders bonus poäng när ellyrian reavers och dark riders gör i princip samma sak i ellyrians fall till och med sämre men de ger inte ett poäng ? Light cav ger väl aldrig poäng av väl genomtänkta anledningar ?

Dryader ger points...nyskapaden...Wardancer också...coolt...tja behövs de kommenteras om de ?

Tja föresten så är de ju samma sak som i WE kompen petrus la fram i komp delen av detta forum biggrin.gif

Både Sylvania och DE som jag tittade på verkar finfint balans mellan låg grundkomp på sylvania samt möjligheten att fixa de med stabila rank block smile.gif

Hade jag fortfarande spelat mina snälla-Necromancer VC så hade jag nog blivit irriterad på max 4000 gränsen men har aldrig sätt någon annan spela så så de är nog ingen fara biggrin.gif

#8 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 19:52

Problemet med WE kompen är ju att även med en sjysst "komp 15" armé så slutar man under 15 som det är nu. Tar man bort bonusarna för GG så börjar de få bonusar man kan få försvinna ganska snabbt och eftersom man får så löjligt dåligt med bonusar för EG så finns det ingen vättig komp källa så som andras armér med bra och billigt rankat inf. Lägger man sedan till att WE börjar lika lågt som armér som skaven och VC som ganska lätt och gärna inkluderarlite rankat inf så kommer hårdhet vs comp innom denna gruppen av 2500 armér varriera ganska hårt eftersom vissa här mycket lättare att "ta igen" de förlorade poängen med soina standard val av zombies/skellisar och Clanrats...

/Johan R

#9 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 20:08

Jag är ju för lat för att skriva en egen mall till gothcon så igentligen borde jag inte kritisera biggrin.gif

Men de vore trevligt om mallar var hur skall man säga logiska och upbyggda med en tydlig ide i grund...inte med dom här minus/bonusar får vi en fin summa på slutet...
Så dåliga enheter inte står utan bonus när likartade uppenbart bättre enheter får full pot...dom senaste WPS:hybriderna har i min syn stagnerat till att täta ihop ett såll...och med varje ny updatering införs fler undantag/särarter...

/Christian...som ser en trevlig WPS mall men fortfarande en WPS mall...

#10 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 20:23

Skulle bara säga att har tagit den gamla kompmallen ifrån Vinterslaget anno 2006 och gjort ändringar som jag anser behövas.

Vissa arméer som mer eller mindre i alla varianter är hårda(Lizzies, Woodies och Bretts först och främst) är alltid hårda och ska därför inte kunna få för bra komp fast det är en "snäll" variant.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 20:49

Håller med att det skall vara svårt att få bra comp med de armér. Men att en balanserad, en av allt WE armé som jag testade mallen på slutar nånstans runt 12-13 känns lite hårt med tanke på hur ett par av dom andra i 2500 kategorin ganska simpelt kan komma upp i runt 15-18 och ändå vara lika hårda eller värre. Men men, jag håller med Christian och är även jag för lat för att skriva en egen mall till GC så ingen av oss skall egentligen bitcha för mycket smile.gif

#12 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 21:10

Har mest kollat på Skaven och Lizardmen, men en sak jag skulle tycka om till skaven är ett minus för tre engineers. För med tanke på de hårda straffen på scrolls och att arméer i vanliga fall ligger runt 4-5 DD, tar en 9 PD magifas med tre engineers och en storm daemon hårt.

#13 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 22:57

Sorry for writing in english, but less misunderstandings that way.

I like the different starting points and find the choices fair.

So far so good.

I haven't checked all lists out, but I think that I could make a fairly ugly HE list with 4 RBT's, a shooty dragon, magic etc.

I don't understand how 4 RBT's will only give -300...

The same goes for DE.

4 RBT's are not really good vs. all armies, just really annoying for some.

Beasts and DL is fairly good, my beasts get 17 and my DL gets 11. They are both around 17 in the RTO4 and thats way too nice for the DL.

3 Engineers are really ugly, that should get a separate punishment. Since Rattlers just aren't as good as before, You could make a decent horde backed by a warlord and 3 engineers. I want to state right now that I considered taking the Samurats before reading this....

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#14 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 07 januari 2007 - 23:39

-100 for Stormdeamon and ring of Corin is just not enough...

I just made a Skavenlist, 3 engineers stormdeamon 2 scrolls, 5 jezz, 2ratlings, 2 cannons, 2 5man tunnelteams, 261models.

That brings home 13 in comp. A bit too much imho...
The trees are going to hate that list...

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#15 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 10:10

Jag ska kolla över Skaven lite till.

Joey, det blir svårt för mig att öka kompen för WE tyvärr.
Ska även kolla över HE och DE grejerna när jag kommer hem.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#16 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 10:14

QUOTE (koon @ Jan 7 2007, 22:57 )
I don't understand how 4 RBT's will only give -300...

To give up the Eagles you will have to be mad.
But I will review it.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#17 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 10:44

I think I made a mistake with both the rbts and the WLC.

They will also give -300 for identical rare.

The 4th rbt will also give -300 for the 4th warmachine.

So the 3rd. rbt gives -300, the 4th -300 total -600.

Giving up the other rare choice is tough on HE (eagles).
But that is not the case for DE. Hydra is nice, especially beeing af skirmisher now, but You can do without them.

The Skaven WLC will give -300 for double rare, -300 for extra WLC and probably -300 for the 4th warmachine.

So I'm not that worried anymore.

I still feel 3 engineers need a minus.

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#18 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 10:53

Jag knåpade ihop en hyfsat hård Skavenlista med två ratlers, tre engineers+daemon, 6 jezzails, en wlc och kompade 15. Problemet är nog mest att tre engineers inte bara är bra, men mycket bättre än en grey seer och en engineer, som ger lika mycket minus.

#19 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 11:57

QUOTE (Christian @ Jan 8 2007, 11:53 )
Jag knåpade ihop en hyfsat hård Skavenlista med två ratlers, tre engineers+daemon, 6 jezzails, en wlc och kompade 15. Problemet är nog mest att tre engineers inte bara är bra, men mycket bättre än en grey seer och en engineer, som ger lika mycket minus.

I agree completely. Taking 3 engineers is just too good.

Skaven is toned down a lot now that:

Rattlers can be shot away
You take panictests for friendly fire

But:
The horde approach is better with Eitw and crossfire.

I'm still considerering taking my SamuRats, so don't tempt me please wub.gif
kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#20 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 08 januari 2007 - 12:40

QUOTE (Christian @ Jan 8 2007, 10:53 )

En nackdel med tre engineers jämfört med två är att man enkelt ger bort halva poängen för de med 7th ed.regelerna samt att de blivit marginellt sämre då de inte kanspringa runt själva eller lämna en närstrid.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar