Hoppa till innehåll

Foto

9Th Age På Bsk

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
45 replies to this topic

#41 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 795 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 16:03

Du menar med de 625 pts core trupper som är det enda du kommer ha råd med efter två hårda fighterchars, level 4 magiker samt 6-7 knights med 75-ptsbaneret? Blood knight bussarna blir hårda, men de enda matcherna man vinner med dem är mot svaga spelare.

Notera att jag tycker inte VC är fantastiskt dåliga just nu, problemet är att det är en synergi-armé där smånerfs lite här och där väldigt snabbt adderar upp till en stor nerf. 

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#42 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 16:34

Ähh du kan väl kombinera dom :)

Vampire count, van castlestein, dark storm, barded nightmare, lvl3, enchanted shield,HA, ogräsblade, mr2, 25pts kvar. Kanske dark charm? ca 500pts kanske?

Vampire baron, van castlestein, bsb, blood hauberk, lance, sköld, lvl2 230pts

Får väl slänga in en necro på häst i värsta fall om det krisar med magi.

CR på vampyrerna verkar stacka så man verkar ju få +4 i cr av vampyrer +2 baner. Dark storm känns ju ganska så bra. Borde väl gå att få in 2-3 vargulfar och lite mer chaff. Bat swarms är ju core nu med så det finns ju ganska så mycket chaff att tillgå i core.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#43 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 063 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 18:41

Gjorde en variant av Wennbergs lista som återfinns på 9th age forumet (så all cred för den till Wennberg btw!). Fick byta ner lorden till en baron, vilket jag inte hade emot då det tog emot att betala 405 poäng för en gubbe som bara kastar magi :P Baronen är marginellt sämre men kostar bara 240. Man tappar Ld i armén, men känns inte superviktigt för VC.

Har inget emot att VC blev svårare att ressa, men hade gärna sett att man fått stubborn istället för fear med "mockery of life". Att förlora mindre trupper balanserar att de inte går att ressa lika mycket, plus att det är en spell som går att stoppa. Annars får man nog se över mängden ress om man behåller fear som är nu :) 

Med blood drakes känns ju denna lite dryg: "Vampires cannot refuse a challenge, and must issue one if no other Blood Drake Vampire in the same close combat does." Förstår att man inte vill ha tillbaka blendern från 8th, men den där grejen gör att jag stannar långt bort ifrån den blodslinjen, ställer till det mer än det löser tycker jag. Även om den gamla blendern funnits kvar så hade man ju kunnat höja honom i poäng, vilket ju gör att man får göra andra uppoffringar i armén. 

Vargbeasts känns riktigt bra och kul att man kan kitta de på lite olika sätt. Vampire monstroisities fick lite buffs med lite lättare att ressa och bra movement gentemot många andra flyers. Inte så farlig kostnad för en 3:a heller, även om frenzy är en stor nackdel, så där vinner vargbeasten även om den är något dyrare och inte har fullt lika mycket attacker.

Nåja, nu ska inte jag gnälla för mycket, folk kommer nog på andra brutna builds som en glad amatör som jag just nu inte ser! :D

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#44 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 19:01

Jo blood drakes är nog för dåliga nu tror jag. Att uppgradera blood knights för 15pts per modell är ju ganska så dyrt med så knappast speciellt värda heller :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#45 Aza

Aza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 08 november 2015 - 20:15

Moment: Jag håller inte med om att flyers ska gå ner på move 6. Det finns ju redan flera enheter som är snabbare än de och med move 6 så är ju en del infanteri lika snabba. Själva grejen med flyers är väl att de ska vara rätt snabba?

Som sagt, det var förmodligen inte den bästa lösningen, och kanske inte behöver gälla alla flyers. Dock så flyger de över enheter vilket gör att man kan ställa upp sig i intressanta positioner och charga saker, failar man så står man still medan om kommer man fram så är man inne i striden. Det gör att motståndaren inte kan counter charga om man failar chargen (mer än enheten framför, men om det är fast cav flyr man bara och så failchargar de och så får man chargen nästa runda iaf utan att tappa alltför mycket tempo på fast cavet). En annan sak om närstridstunga flyers har för mycket move är att motståndaren i princip inte kan charge de om man inte tillåter dem att göra det (även fly(8") är helt ok då backa 16" är ganska grovt, och att fånga en närstridstung flyer kräver för många enheter för att det ska fungera effektivt), dvs skytte och magi krävs för att plocka dem. Som sagt har jag ingen bra lösning hittills, men får se hur metat anpassas och om flyers verkligen är för bra. (I arméböckerna tycker jag det lugnat ner sig lite i de 3 jag läst hittills (förutom Hihgborn Elves örnar som både får 1+AS och flyger 9"), men som sagt i tidigare posten som balanseras dessa konstant och bör därför inte vara något problem på sikt. Turnéringar lär avslöja vad som är för bra och inte.

Det är ju det som ör grejen med flyers tycker jag att en del möjligheter öppnar upp sig och sen i och med combined-profile så kan man ju ofta inte få ward på de (vet inte om det går?) Vilket gör att man ändå måste vara försiktig med de om man möter skytte.

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

"Låt din negativa tanke vara och lägg energin på något vettigt"

#46 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 433 Inlägg:

Postad 09 november 2015 - 15:33

Det går att få ward på allt som inte är ridden monster (som kan få 5+ ward)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar