Hoppa till innehåll

Foto

9Th Age På Bsk

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
45 replies to this topic

#1 ObliviJohn

ObliviJohn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 143 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 15:18

Måste säga att jag hade jättekul med 9th age på BSK.

Allt kändes relativt balanserat. Det var inga jättesvängiga matcher pga enstaka tärningsslag.

Magin kändes kul att använda utan att vara för stark.

Secondary objectives och ny deploy var kul.

Trevligt gäng som var där och spelade.

Ser fram emot arméböckerna imorgon.

Vampire Counts

"Every man lives, not every man truly dies."

#2 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 044 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 15:58

Hade också en trevlig turnering med trevliga motståndare. Inga exceptionella matcher åt något håll. Spontant så tycker jag att magin känns som att både fire och metall är väldigt bra skolor. Övervägande fire och metall både för mig och för motståndaren. Tyckte chaos dwarfs kändes väldigt bra men det kan ju vara för att jag blev väldigt överkörd i den matchen.. :)
Johannes Einemo
HYMS

#3 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 16:41

Hade också en riktigt trevlig turnering. Hade vart kul om fler lag hade velat haka på. Men det kommer förhoppningsvis. Nog en del saker som kommer behöva fixas men antar att det snart styrs upp ändå. Är heller inget jättefan längre över first-turn regeln. Just för att det är för säkert. Max +4 på slaget hade vart roligare.

Ser väldigt mycke fram emot regelböckera nu för att få in lite mer charm i arméerna. Mängder med nya kombinationer jag är sugen på att testa.

Jonas Fredriksson - YLVA

#4 Ecksen

Ecksen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 16:42

Mycket trevligt motstånd och matcher! Känner att magin fungerade oerhört bra i 9e speciellt. Balansen är ju inte perfekt än, men det är 0.8 så det var ju inget konstigt :). Dock upplevde inte jag att något varken jag hade eller det jag mötte var brutet bra. Var helt enkelt mysiga jämna matcher.

Vill dock, vilket inte har med 9e att göra, yrka för ett mer respekt gällande satta tider för matcherna. Vi avbröt en av våra matcher för att den hade gått 5min över, packade ihop och gjorde oss iordning, för att sedan genomlida att ni andra drog 1h övertid på era matcher. Att Dyne är yolo arrangör borde inte påverka att man respekterar sina medspelares tid. Jag har full förståelse för att man kanske inte tänker så när man är mitt i en match - speciellt om den är spännande och det 'egentligen inte påverkar schemat'. Men kändes extra tråkigt då vi avbröt en av våra matcher utifrån respekt för tiderna och er andra. (Plus att jag var svinhungrig, och blir lite grinig av hungern, så ville därifrån och äta)

Jonas Rådemar, YLVA

Dark Elves, Lizardmen, Tomb Kings

#5 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 17:40

Dodgeade chaos dwarves som tur var men det det är nog ingen nyhet att det behöver tänkas ett par till varv där för att tona mer dom lite :)

Matcherna tog generellt lite längre tid då dels lottningen tar lite tid och sen tar ju nya regler en del av tiden. Flank attack eller vad den heter är också lite mer tidskrävande att deploya men kanske en vanesak.

Metall är nog lite för bra kanske. Attributen gör väldigt mkt för vissa arméer och enda sättet att hantera drakar odyl för vissa arméer.

Tror att gem of fortune är för bra med. Gör T6-monster odödliga för småknatter och gör metall ännu mer nödvändig.

Fire är nog på gränsen kanske. Men å andra sidan tycker jag nästan sexan är lite för dyr.

För att diskutera min lista så funkade den väl ganska så bra men dåliga lottningar. Då jag inte kan ta metall är jag utelämnad till inte så träffsäkra krigsmaskiner för att hantera sådana modeller. Jag är ofta rätt körd om jag inte kunde få in spindelbossen och ha lite flax.
Samma med att hantera crypt horrors. Tror inte att de bör få vara 10 st då dom är något för bra :)

Blorcs som core kändes bra balansmässigt. Nog inget som mina motståndare kände var för brutet. De är väldigt svåra att designa så de är värda i special. Funkade bra tillsammans med mitt val av lore. Angående loren så var goblinloren bra men det var lite som att spela shadow. Svårt att hota tidigt i matchen och när det väl gäller är ofta scrollen kvar i spel. Man måste nästan ha orcloren för att hota från runda ett eller att de fått nått item likt chalicen som chaos dwarves har så att folk inte bara dispellar itchy och sen skiter i resten :) Sämsta enheterna i listan var doom divers. Ogillar dom skarpt då de gör för lite skada i förhållande till pris/träffsäkerhet.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#6 ObliviJohn

ObliviJohn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 143 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 18:10

För starka saker som jag stötte på var nog:

Infernal dwarves; tågen med brutal statline, unbreakable samt skyttevapen - Range 18”. Strength 6. Armour Piercing (1). Multiple Shot (2D6). Multiple Wounds (D3).

Lust demonernas 25 poäng för -2 to cast inom 18". Stängde ner magin extremt effektivt.

Goblinsvärdet på spindel.

Spelade strigoi vampyrer, kändes som att Bloodline chariot(mortis engine) är lite dyr. Den har endast 6" bubbla på regen vilket gör att den har svårt att hänga med på chargen och lämnar då dina vampyrer väldigt veka på 5+ reg som enda save. Den är mycket mer känslig nu med endast fyra wounds och styrka 4 impact hits är inget vidare.

Combochargade en lust demon som tagit sig in i mina bakranker med Vargbeast(Varghulf), Vampiric monstrousities(vagheists) och bloodline chariot(mortis engine). Debuffade styrkan på demonen med -2. Han förlorade striden med 1. Slog sedan sönder allt i följande runda.

Svårt att ta hand om stora saker nu när terrorgheist har blivit dämpad.

Jag spelade 10 ghoul monstrousities(Crypt horrors) och de sista 2-3 borde nog kosta mer poäng eller tas bort.

Tycker även att namnen på ghoul/vampiric monstrousities borde ändras, annars kommer folk fortsätta kalla dem vargheists och horrors.

Vampire Counts

"Every man lives, not every man truly dies."

#7 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 446 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 21:53

Hittills tycker jag flygare är för bra. Men de jag spelade med är redan nerfade (spelade high elves listan i the bottlenecks (dyne stavade nog bottelneck om ni ska söka i armélistetråden) och tog 70 poäng på fyra matcher, femte ersatte jag dyne). Generellt är debuffar i items för billiga eller i enheter (gem of fortune, isfåglar, wolly mammoth, -2 på cast med lust daemons)och borde bli sämre/mycket sämre (ex. istället för -2 på rollen får man välja: plus 2 i casting value på en vald spell eller +1 i casting value för alla spells och påverkar endast magiker inom x" (väljer i activation phase i magifasen))

Annars känns det som att flygare fortfarande är riktigt bra. Vet inte hur man ska undkomma problemet med att hota och sedan potential till att plocka poäng ska ha en drawback, för just nu så om flygarna tar för många wounds och arméen är snabb är det bara att backa och ta en 9-11 / 10-10 men hittar man ett hål kan man oftast ta större vinster. Gör man skyttet så att det hanterar monster så är vi tillbaka i att "ingen" tar med monster (förutom de riktigt brutna) (ex i åttonde editionen av warhammer). Samma känns det som med magin. Har inget bra förslag mer än konstiga saker som förmodligen kommer dissas av communityn (men man vet ju aldrig) (ex max en flyer per armé, dra ner fly movet ännu mer kanske till och med till 6")

för att få perspektiv på drakbuilden:
1 High Prince Dragon @ 558
Ancient Dragon, Dusk Stone, Gem of Furtune, Great Weapon, Lucky Shield
tog han nog endast 3 wounds på 4 matcher

Sedan var ju detta en lagturnering så kunde dodga de dåliga mathupsen men tyckte att jag inte riktigt hade några dåliga matchups mot de lag jag spelade mot

EDIT: läste posten och såg bara negativa saker. Så tar dem positiva nu:
Gillar ninth age overall och är mycket bättre än 8th ed warhammer ;)
personerna jag träffade på BSK var trevliga
jättefint arbete med ninth age och en shout out till alla i crewt :D stödjer er till fullo

#8 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 618 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 08:48

GG WP!

Kul att det gick så bra för mitt lag trots att vi hade ganska mjuka/fluffiga listor.

Tack tack tack för en fantastisk helg, tycker att vi är en fantastisk community som jag älskar att umgås med.

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

#9 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 747 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 09:24

GG WP!

Kul att det gick så bra för mitt lag trots att vi hade ganska mjuka/fluffiga listor.

Tack tack tack för en fantastisk helg, tycker att vi är en fantastisk community som jag älskar att umgås med.

Dat guy :D

Det var en väldigt rolig turnering! Men tycker lag med majoriteten ETC-spelare borde få ett liiitet straff i form av en osthyvel.

Vissa saker behöver ändras lite, men överlag tycker jag faktiskt att spelet fungerar bra. Men att igniters och horrors kan välja när de vill vara flaming eller inte, hur tänktes det här? ;D 

Men mycket bra jobb av Erik och Lagge + co med de nya reglerna!!

#10 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 09:34

GG WP!

Dat guy :D

Så glad att jag slapp möta dat guy, räckte gott och väl att ha han i laget. Det var mer en defensiv strategi från vårt håll för att slippa :P.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#11 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 005 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 09:44

Det var ju precis samma med dig Stefan ^^

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#12 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 09:48

Det var ju precis samma med dig Stefan ^^

Skillnad på lista och person :P.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#13 Muppen

Muppen

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 12:40

Kan man få en närbild på spindeln, Petter?

Kanske några bilder på best painted-armén också?

#14 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 13:15

Den är intjoffad längst in i skåpet nu. Sen var det väl ändå så att Bögenhafens simsällskap vann den totala medaljligan? Tror vi tog fyra medaljer, 2 guld, och 2 silver? Är ju den totala medaljligan som räknas..

#15 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 801 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 13:31

Vi fick 4 guld-medaljer med oss i bilen hem såvitt jag kommer ihåg

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#16 Muppen

Muppen

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 13:45

Samma regler som i OS och VM måste väl gälla även i 9th Age? Vinst i stafett ger bara ett guld i medaljligan, inte fyra. Annars skulle det land som vann OS-hockeyn alltid vinna: "Vi tog 28 guld om vi räknar med tränare och massörer."

#17 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 14:35

Samma regler som i OS och VM måste väl gälla även i 9th Age? Vinst i stafett ger bara ett guld i medaljligan, inte fyra. Annars skulle det land som vann OS-hockeyn alltid vinna: "Vi tog 28 guld om vi räknar med tränare och massörer."

Precis

#18 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 02 november 2015 - 14:36

Muppen har såklart rätt)

#19 Aza

Aza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 210 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, chess, running.

Postad 02 november 2015 - 19:05

Moment: Jag håller inte med om att flyers ska gå ner på move 6. Det finns ju redan flera enheter som är snabbare än de och med move 6 så är ju en del infanteri lika snabba. Själva grejen med flyers är väl att de ska vara rätt snabba?

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

"Låt din negativa tanke vara och lägg energin på något vettigt"

"Jag har blivit kallad för kurd :D "

#20 Zata

Zata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 03 november 2015 - 18:25

Rolig tunering överlag (trots min superdåliga lista) missade det därefter att det är monstret som tar alla wond... 50 bortkastade poäng he he
Tycker att det hade varit bättre man tog tillbaka random för på vem attackerna hamnar på.
Chaos dwarfs känndes väldigt brutna men det er säkert att ändras på när armé böckerna kommer.

Annars så tycker jag 9th fungerar mycket bra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar