Hoppa till innehåll

Foto

Restriktioner

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
104 replies to this topic

#41 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 14:18

QUOTE (AlFiKa @ Jan 30 2008, 13:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nej floating är för sig och flying för sig, vilket tillåter en flygnade cirkus av tzeench i begränsad utsträckning.

Åhå! Det lutar mer och mer åt Fantasy, måste jag säga. Mitt första utkast till lista trodde jag blev ogiltig, men iom att floating och flying är olika så blev den plötsligt legal igen. Iofs inte helt säker ändå, jag kanske bygger om den lite.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#42 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 17:29

Steffo: En scroll räknas som DD i den rundan som den använd. INTE i alla rundor.
Intressant ide ang re-roles. Jag skall kolla igenom det men rent allmänt så känns det smart smile.gif

Magnus: Varje warmachen räknas för sig imot maxantalet. Dvs INTE antalet choises/slots som dom tar upp, det var därför vi gav O&G samt Dorfs extra warmachens.

Folk: Horrors är ett problem ja. Får tänka efter hur vi skall lösa det. Kanske göra att horrors bara räknas som en dice. Man måste ju inte använda deras bound om man inte vill så Det är inga problem där egentligen, Vill du kasta horror spells så dra det dice men vill du hällre kasta vanliga spells så kan du ju skippa horrors.

Patrik: Floating units är väl bara (om jag inte minns fel) changebringers och heros på discar i DL listan. Rästen av grejorna är ju flyers. Dvs du kan ha 2 floaters (discar/heros på disc) och 3 enheter/chars som flyger(GD, prins, furries, screemers eller kärran)

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#43 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 20:13

QUOTE (Joey_Boy @ Jan 30 2008, 17:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Steffo: En scroll räknas som DD i den rundan som den använd. INTE i alla rundor.

Varför?

Om man cappar offensiv magi måste man rimligtvis cappa magiförsvaret också.

/Morgan

#44 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 21:09

QUOTE (Joey_Boy @ Jan 30 2008, 17:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Magnus: Varje warmachen räknas för sig imot maxantalet. Dvs INTE antalet choises/slots som dom tar upp, det var därför vi gav O&G samt Dorfs extra warmachens.

/Johan R

Är det mig du syftar på? För mig veteligen gar jag inte frågat just om det. Men din medarrangör Björn skrev precis tvärtom angående detta.

Kan ju lägga till att jag håller med Morgan att det låter lite vagt att scrollen bara ska räknas rundan den används i, dvs så kan man använda 3 scrolls och 4 DD på en runda, vem gör det?

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#45 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 22:36

Verkar som jag och Johan missförstått varandra när vi skrev restriktionerna angående warmachines, förtydligande kommer när beslut tagits i frågan. blush.gif
Gällande scrolls har vi inte disskuterat det tidigare, förtydligande kommer när beslut tagits i frågan.

Detta är fortfarnade en preliminär mall som utarbetas så vi är tacksamma för era frågor och påpekanden av konstigheter i mallen.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#46 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 23:22

Varför? Om man cappar offensiv magi måste man rimligtvis cappa magiförsvaret också.

Håller helt klart med här. Balansen blir helt skev annars.

/H

#47 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 31 januari 2008 - 00:33

Tycker man borde tillåta lite fler power dice vid ett flertal tillfällen.

Horrors under en Tzeentch general, helt klart.
Orcs n Goblins om de får extra tärningar för waagh, eller vad det heter.
Dessutom borde både dragon magen och 2nd generation slannen få utnyttja sina regler lite bättre, speciellt eftersom de båda är bestraffade av att de är large targets.

TK är svårare. Man kanske skulle låta det vara o istället kompensera genom att straffa deras bra enheter ytterligare. Deras magi är ju extra läskig om den är kombinerad med mycket rörliga enheter och/eller mycket skytte.

Annars ser det bra ut. Förutom DL kanske som fortfarande kan minimera sina true core o fläska på med det grova. Man kanske skulle kunna översätta HvyCav restriktionen till dem på något vis. Tror inte jag kan komponera en dvärg lista som skulle kompa under 15 i en standard mall med de här restriktionerna, det borde då gälla alla arméer.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#48 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 01 februari 2008 - 00:06

Jag fortsätter att hävda att horrors inte borde räknas till magibegränsningen, någonsin. Så bra är de inte helt enkelt. Deras champion där emot är en annan sak.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#49 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 15:43

Jag får nog erkänna att jag inte förstår varför man inte får ha mer än hälften av sina rare choices.... 1 rare choice är lite mesigt och vad vill ni förhindra med det?

#50 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 16:34

Mest troligt dubbla stanks, dubbla jättar, dubbla trä + drake, dubble screaming skulls + foe upgrade.. ? smile.gif

#51 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 17:09

Men allt nästan allt sånt är ju förhindrat i med dubbla large-target förbud? och varför inte dubbla screaming skull catapults? det är ju under 3 krigsmaskiner och så farliga är dom ju inte? huh.gif

Edit: och en sak till... om jag har en enhet med 30 goblins som har sköldar, light armour och kortbågar... vad för sorts enhet är det då? den används ju absolut mest till närstrid så länge det inte finns något trevligt large target då den är både närstrid och skytte... så vad kallas den?

#52 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 17:50

2 Katapulter med magi är väldigt farligt smile.gif (enligt mig)

Fast, det här är inte mitt område, arrangörerna får svara på dina frågor smile.gif

#53 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 18:07

Eftersom vi har lyckat skaffa oss vårat egen forumdel så kommer ni kunna få ordenltiga svar på saker som scrolls etc.

Olle: Det är en skytte enhet om du väljer till bågar. Anledningen till att man bara får använda hälften av sina rare är: dubbla screaming skull catapults, dubbla trebuches, dubbla DL chariots, dubbla DoW kanoner och dessutom så ger det mer variation till arméerna vilket sällan är fel, samtidigt är det möjligt att bryta mot restriktionerna om man har en god anledning.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#54 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 21:45

Okej, ni får ursäkta att jag låter som en gnällig 68-årig farbror
men....
Hade det inte varit bättre/enklare att bara förbjuda folk att ta två av samma rare choice? huh.gif

#55 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 21:53

I och med att de har arméspecifika restriktioner kan man ju tycka det, jag antar att den formuleringen är till för att HE ska kunna ta dubbla boltare, örnar eller dogs of war. smile.gif
Postad bild

#56 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 21:54

Som Sherlocko säger då straffar man HE onödigt mycket dvs. HE måste kunna ta två boltare/örnar om de vill.

Sedan tillsist skulle jag vilja undanbe er som inte är arrangörer svara på frågor eftersom det bara skapar onödig förvirring.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#57 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 22:06

Men det finns ju en massa kompletteringar till de andra restriktionernaför de andra armeerna (t.ex. orcs & goblins får ha 4 war machines istället för tre), medans högalvlaget står mitt i listan utan ett enda undantag och bara väntar?
skulle det trots allt inte vara enklast att säga att det är förbjudet att ha två rares av samma sort förutom för high elves som får ha max två av samma sort?

#58 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 22:18

Det handlar om hårklyveri, och varför är din lättare? Det är ju mer text och mer att tolka. Vi har valt att göra på det här sättet.

#59 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 22:27

det är enklare för att det är mindre förbryllande eftersom tar regelomskrivningen till en helt ny nivå att börja fiffla med hur många choices man får ta... isåfall skulle man lika gärna kunna bestämma sig för att man bara får ha core units eller liknande...
apropå att ni valt att göra så har ni skrivit att reglerna är preliminära vilket gjorde att jag trodde att man kunde ge lite konstruktiv kritik... förlåt förlåt, nu ska jag inte gnälla mer wink.gif .

#60 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 03 februari 2008 - 22:29

Vi fifflar inte på någotsätt med hur många choices man får ta, utan bara uppmuntrar variation.. wink.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar