Hoppa till innehåll

Foto

Restriktioner

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
104 replies to this topic

#21 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 00:17

blev bara lite nyfiken, vad hade ni tänkt er en beastmenarmé skall bestå av ifall man inte vill blanda in massa
demoner och mortals??

framförallt har jag problem med att man bara får ha 3 enheter med beastherds. att begränsa det valet vore som att säga åt
ogre kingdoms att de inte får ha ogre bulls med sig. känns ju lita lustigt tongue.gif

istället för att ha 5 mellan-enheter med beastherds måste jag alltså klämma in chaos knights??
beastherds är ju knappast supereffektiva kämpar smile.gif

#22 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 07:37

Om du vill bryta mot restriktionerna så är det bara att skicka in listan i god tid med motivation, det är inte svårare än så.tongue.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#23 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 08:47

Med dubbla large targets, menar ni samma sorts large target eller bara två large target i armén? Eller är det inte något som är länkat till terror här egentligen...

Sen bara en fundering, centigors får ju 4+save i CC om de kör med sina sköldar, räknar ni verkligen de som heavy cav? Samma sak med Goblin wolf riders med sköld(vem som nu än tar såna...)? tongue.gif
Postad bild

#24 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 12:41

Har uppdaterat första posten med de missade tilläggen Johan tagit upp.

Angående Heavy cav blir det inga större problem, skicka in listan tidigt så tittar vi över den. (orkarna brukar vanligtvis inte komma med all cav arméer och vill man köra vargtema är det bara att skicka in tidigt så tittar vi på det.
Bestarmérna borde inte ha broblem att samla ihop tillräkligt med infanteri för att kunna använda sina heavy cav.
Restriktionerna finns för att ta bort de hårdaste av avarterna och de "vanliga" listor som kommer i kläm tittar vi närmare på när de skickas in.
Det är lättare att vara hård i restriktionerna och sedan släppa igenom det som vi får god tid att titta på.

Dubbla large targets är just dubbla large targets och har inget med terror att göra (även om de flesta large targets har terror). Detta medför att träman + drake, dubbla drakar, drake + jätte och altare + jätte försvinner . Vilket ligger i linje med de åtdragna restriktionerna för skytte.

Hoppas att vi inte trampat allt för många på tårna och att ni forsätter ställa frågor och ge kritik.

/Björn
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#25 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:03

Vad är en skytte enhet?

En karaktär med pistol?
En kärra med pilbågar?
En Bolt Thrower?

Svårt att veta hur ni räknar, eftersom alla dessa ovan skjuter och är enheter som borde dom räknas in enligt benämningen "skytte enhet".
Men har svårt att tro att alla tre bör räknas in.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#26 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:08

Kan ju lägga till att i listan så låser Wild Riders upp sig själv genom att vara alver, men i Reidels förklaring så verkar dom inte kunna göra det. Varför inte säga "icke-forest spirit infantri" istället för "alver".

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#27 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:15

karaktärer räknas inte som skytte enhet inte heller som warmachine (hunter)

kärror med båge räknas inte heller som skytte enhet.

Bolt Throwers räknas som warmachines, räknas som en warmachine för varje slot de tar upp om inte annat nämnt i de arméspecifika restriktionerna. (2 gobbling boltare = 1 warmachine, 1 HE bolt = 1 warmachine, 1 earthshaker = 2 warmachine)

Kapar nästan din variant rakt av med spirit.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#28 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:20

OK, men räknas Bolt Throwers som skytte enhet med? Det var det som var frågan huh.gif

För att vara extra krånglig evilgrin.gif
Då kommer en Treeman Ancient inte räknas som skytte enhet men en vanlig Träman kommer att göra det laugh.gif

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#29 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:22

BT räknas som warmachine, inte skytte enhet.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#30 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 15:26

Tack för svaret.

Om ni tycker att enheter bara ska räknas som en grej borde det finnas med någonstans i listan. Och därför måste man ju förutsätta att saker som uppfyller fler kriterier kommer räknas in i flera kategorier. Vissa saker kanske gör det andra inte, men det är inte lätt att veta.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#31 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 16:42

Nej jag vet att det kan bli lite rörigt men bättre att ställa frågorna här så vi inte fyller mallen med extra tillägg bara för en enhet. Tillexempel så är ju en Gnoblar Scraplauncher både en chariot och warmachine men inte skytte enhet.

När det gått ett tag och vi fått ihop x antal regelfrågor och restriktionsfrågor ska jag sammanställa dem i en post så det blir lättare för deltagarna att orientera sig.
/Björn Ericson
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#32 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 17:41

Chariots borde skrivas dit eftersom det finns flera stycken olika med bågar på(Goblins, HE, TK och DL t.ex).

Men lite konfunderad på att ni inte vill lägga till grejer som då för specifika grejer som "inte räknas som...." eftersom ni har redan gjort det med flera stycken t.ex Gnobblars och skytte. Det om något rör till det ännu mer, för då är det en ännu starkare antydning till att alla sådana grejer skall stå med.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#33 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 17:57

Point taken, tillägg finns nu i skytterestriktionen tillsammans med fast cav undantaget.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#34 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 28 januari 2008 - 19:38

QUOTE (Joey_Boy @ Jan 27 2008, 14:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang TK så är det en av sakerna som vi vill ha feedback på eftersom vi har svårt att komma på ett bra sätt att kompa deras magi pga att den är så annorlunda. Alla tankar kring detta är välkomna!

Räkna rerolls som att använda tärningar. Gör crown of the kings lite sämre samt minska betydelsen av vissa reroll-stavar ganska rejält.

Förresten, räknas att man har en dispelscrolls som 1DD rundan man bränner den eller i alla rundor?

#35 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 29 januari 2008 - 18:54

Alla rundor.

#36 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 10:36

Sluta hata horrors. Horrors bound spell bör inte räknas som 2 tärningar (eller någon tärninge över huvud taget i min mening).
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#37 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 11:14

• Deamonic Leagion
Max 2 floating units.*1

En kanske dum fråga, men raden ovan fick mig att fundera. Räknas en "floating unit" som en "flying unit"? Jag antar det, men vill vara säker. Ska åka upp till GC å spela, men har inte bestämt för vad än, så jag pejlar de olika alternativen.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#38 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 12:19

Det är omrimligt att räkna alla horror bound spells.
Notera att DL tzeench måste köpa 2 enheter av dem och ink en general hamnar man då automagisktöver gränsen för antalet tärningar som får användas.
Jag föreslår att om man har en tzeench general slipper räkna de två första horror enheternas spells.

#39 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 12:35

QUOTE (petrus @ Jan 30 2008, 12:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är omrimligt att räkna alla horror bound spells.
Notera att DL tzeench måste köpa 2 enheter av dem och ink en general hamnar man då automagisktöver gränsen för antalet tärningar som får användas.
Jag föreslår att om man har en tzeench general slipper räkna de två första horror enheternas spells.

Blir inte en Exalted Daemon "bara" en lvl2? Då kan man klara sig även med det här systemet. wink.gif

Dock håller jag med både NV och Petrus om att Horrors borde undanräknas eller ändras (allra minst i en Tzeentch-legion).
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#40 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 30 januari 2008 - 13:50

QUOTE (Patrizzo @ Jan 30 2008, 11:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
En kanske dum fråga, men raden ovan fick mig att fundera. Räknas en "floating unit" som en "flying unit"? Jag antar det, men vill vara säker. Ska åka upp till GC å spela, men har inte bestämt för vad än, så jag pejlar de olika alternativen.

Nej floating är för sig och flying för sig, vilket tillåter en flygnade cirkus av tzeench i begränsad utsträckning.

Vad gäller horrors ska jag kolla upp det med mina böcker och de andra arrangörerna.
Vad jag känner i dagsläget behöver vi titta mer på hur vi ska behandla restriktionerna för DL.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar