Hoppa till innehåll

Foto

Inga "storm o chaos" listor

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
38 replies to this topic

#21 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 06:46

Om nu EN av alla Sveriges turneringar spelas utan SoC-listor så är det väl inte hela världen. Eller?

#22 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 09:49

A, jag har inte sagt något om någon annan än chaos magiska föremål, men banner of butchery är inte tillnärmevis lika bra och underkostad som banner of rage, likaså är drogs dead ard armour är inte alls lika bra som armour of damnation, för samma pris, och gaze of the gods kostar 10 för lite i jämförelse med vad en 4+ wardsave ska kosta, och detta för en specialregel som nästan aldrig är dålig.

B, jag har aldrig sagt att alla stormof chaos listor är snälla, utan att det finns listor som är minst lika hårda, men som ingen kräver att man ska banna, och det är min poäng, att jag tycker att det känns absurt att ta bort tio listor, där bara enstaka är riktigt hårda, när det finns listor som är minst lika hårda, men som inte tas bort.

#23 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 10:03

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 06:46 )
Om nu EN av alla Sveriges turneringar spelas utan SoC-listor så är det väl inte hela världen. Eller?

Kanske för de som bara har en SoC lista... wink.gif

#24 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 11:32

QUOTE (Johanem @ Jan 18 2005, 10:03 )
Kanske för de som bara har en SoC lista... wink.gif

Eller en som har slitit hund för att göra iordning en i tid till det nya turneringsåret..

#25 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 11:44

Då finns resten av Sveriges turneringar att spela den armén på. Och det är rätt många. UppCon är väl knappast den jättestora oumbärliga turneringen man gråter blod om man missar?

#26 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:06

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 11:44 )
Då finns resten av Sveriges turneringar att spela den armén på. Och det är rätt många. UppCon är väl knappast den jättestora oumbärliga turneringen man gråter blod om man missar?

Tja, vi har inte lika många turneringar här i mellan-Sverige som ni har i söder så det spelar lite större roll för oss. Alla vill inte åka 50 mil för att spela fem slag (vi är några galningar som gör det iofs tongue.gif och flera gånger om året dessutom). Hur många sydlingar är det som åker norröver för att få spela icke-komps turneringar? jo, de som åker till Uppcon - och vi hade EN från Helsingborg på QFAII; i övrigt har jag inte hört talas om någon (det skulle vara Lincon, men det är inte så långt bort). Och även här så har majoriteten av turneringarna komp; så Uppcon är relativt unikt med sin icke-komp ambition.

Så att frågan tas upp till diskussion har jag inget problem med. Kanske vill de ha en mer uttömmande förklaring än..."sorry guys..." till varför de inte får använda de listor de planerat att ta (till en icke-komp turnering..) och då är väl ett forum som detta ett ypperligt tillfälle att få svar på den frågan?

Sedan skulle kanske diskussionen i övrigt om SoC-listornas ostighet eller oostighet kunna fortsättas i "ordet är fritt" istället.

#27 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:25

QUOTE (Dakoth @ Jan 18 2005, 12:06 )
Tja, vi har inte lika många turneringar här i mellan-Sverige som ni har i söder så det spelar lite större roll för oss. Alla vill inte åka 50 mil för att spela fem slag (vi är några galningar som gör det iofs  tongue.gif  och flera gånger om året dessutom).

Ni är nog inte så långt efter längre, om ni fortsätter med två QfA och två RTO om året.

#28 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 13:27

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 11:44 )

Nej, visserligen inte. Jag personligen känner mig inte drabad. Bara trist om det sprider sig. Men menar bara de räknas som "officiella", tänk t ex om OoG förbjuds? wink.gif

Förövrigt har mina demonflickor snart turnerat runt ett år och det är dags för nåt nytt! cool.gif

#29 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 16:20

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 12:25 )
Ni är nog inte så långt efter längre, om ni fortsätter med två QfA och två RTO om året.

Det blir ett QFA, ett Uppcon och två(?) RT´s i år. Antagligen så blir ett av RT´na 40k (om jag förstått Petrus rätt); det i april blir fantasy. Det betyder tre turneringar på ett år. Om man bara "får" delta i två så torde det vara betydligt färre än man kan göra i syd (där Halmstad allena arrangerar tre) enligt mitt sätt att räkna i alla fall. wink.gif

#30 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 18 januari 2005 - 17:12

QUOTE (hagar redbeard @ Jan 18 2005, 09:49 )
A, jag har inte sagt något om någon annan än chaos magiska föremål, men banner of butchery är inte tillnärmevis lika bra och underkostad som banner of rage, likaså är drogs dead ard armour är inte alls lika bra som armour of damnation, för samma pris, och gaze of the gods kostar 10 för lite i jämförelse med vad en 4+ wardsave ska kosta, och detta för en specialregel som nästan aldrig är dålig.

Gaze of the God's kostar 15p mindre än andra som ger 4+ ward, men andra ger inte en chans att förlora ca 240p på ett tärningsslag!
Kan du berätta varför Banner of Rage är så överbra då? du har hittills inte kommit med ett enda argument varför de är obalanserade
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#31 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 18:08

Banner of butchery ger +12 S4-attacker för 25p, enligt min åsikt REJÄLT mycket bättre än Banner of Rage för 50p

Drog's rustning ser du oftare i O&G-arméer än vad du ser Armour of Damnation i chaos-arméer. Det kan jag förstå, Drog's ÄR bättre än Armour of damnation, trots att den är 5p billigare.

En vanlig ward save på 4+ kostar, som kasczei sade, normalt 45p. Man får 15p billigare wardsave mot risken att bli en spawn, dvs tappa nästan 300p. För att betala tillbaka sig får den infalla en gång på 20 slag, dvs var fjärde turnering.
Jag tycker nog att den kostnadsminskningen är rimlig, absolut inte överbra. Låt oss alltså säga att den är jämnbra med andras ward save.

Med andra ord, chaos bästa föremål är jämbördigt med andra arméers "standardföremål"

Ooohh vad chaos föremål är obalanserade.

#32 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 18:14

du kan inte förlora 240 pts så, eftersom fienden inte får poäng förräns han/hon dödat spawnen, så den är väldigt bra.

och att kunna ge ett vanligt regemente möjligheten att slå om break tests, och slippa förlora frenzy är oerhört bra.

men nu har diskussionen hamnat fel igen, som jag sagt tidigare så undrar jag bara varför storm of chaos listorna ska tas bort trots att flera andra armeer kan brytas på minst lika tråkiga och ostiga sätt som storm of chaos listorna kan, och det har ingen kunnat förklara, eller ens försökt.

#33 Falahk

Falahk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Postad 19 januari 2005 - 11:13

betyder deta att vanliga dark elves inte får använda dom magiska föremålen i SoC?

#34 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 172 Inlägg:

Postad 19 januari 2005 - 14:50

QUOTE (Falahk @ Jan 19 2005, 11:13 )
betyder deta att vanliga dark elves inte får använda dom magiska föremålen i SoC?

Hmm bra fråga. Eftersom SoC är godkännda listor enligt GW och där står det att de ny magiska föremålen för användas i dom vanliga DE armerna. Så borde dom få användas, även fast SoC armer inte används. Tror inte Emil tänkte på det eller? unsure.gif

Om dom inte får användas kanske alla DE spelar gör en protest aktion och inte kommer till Uppcon under tunerings året 2005. Vem vet? glare.gif

/ Davve

#35 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 19 januari 2005 - 18:06

Skulle vara bra att veta om...

Special characters
Dogs of War
Regiments of renown

...är tillåtna också.

samt om de reviderade magi-reglerna för heaven, beast och life kommer användas.

För övrigt tycker jag att STANKEN bör bannas om nu SoC-listorna inte tillåts vara med. Den är om något obalanserad och har mkt extra-regler som få behärskar.

#36 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 172 Inlägg:

Postad 19 januari 2005 - 19:58

QUOTE (Dakoth @ Jan 19 2005, 18:06 )
Skulle vara bra att veta om...

Special characters
Dogs of War
Regiments of renown

...är tillåtna också.

Det är också en jävligt bra fråga. Ja oklarheterna bara ökar lol tongue.gif

/ Davve

#37 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 23 januari 2005 - 18:22

Har fått klarhet i vad som gäller angående special characters osv (står i foldern som kan laddas ner om man går via länken på SWFBR:s förstasida):

special characters är inte tillåtna
DoW och RoR har inte denna begränsing dock.

#38 Emil Broberg

Emil Broberg

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 18:00

QUOTE (Dilandau @ Jan 17 2005, 15:17 )
Jag betvivlar att Emil kommer ändra sig angånde SoC. Och vi kan diskuter olika fördelar med de "vanliga" armerna tills vi dör lol  tongue.gif

Om Jag kommer till Uppcon kommer jag ta med den mäst ostade Khemri armen ni någonsin kan tänka er.  evilgrin.gif Bara för att bevisa hur illa en tunering utan komp blir. Bortsätt från GT som jag tycker är den ända tunering som funkar bra utan komp.

/ Davve som vanligtvis kompoptar sina DE  biggrin.gif

Bah! Ostade Khemri är bara papir machékärror och dödskallar som är fula i mun. Jag ser nog hur det glänser i era skägg när ni för första turneringen på länge får opta hur mycket ni vill.

Seriöst boyz. Om alla andra hade haft kompfritt hade vi nog haft komp, men det är alldeles för roligt att se er bli gråhåriga i försöken att bygga den ultimata slaktarlistan (of doom). Tror faktist att många av "superarméerna" är fulla av överlastade karaktärer, för dyra enheter och för lite flexibilitet.

Kom ihåg: komp är bara ytterligare ett sätt att opta. Nu får ni nöja er med grundböckerna (och kanske petters DoW armé). broilermongolerna är självklart ok.

Självklart kan jag dock inte (trotts att jag gärna spelar) känna till alla kufiska magiska föremåls som alessio spottat fram till nån cynisk säljkampanj. Använd ert sunda förnuft så lovar jag att vara mer övertydlig nästa gång.

Åsså e ju Uppcon ett konvent där varhammer är en viktig, men inte den enda, aktiviteten. Jag tror inte någon av arrangörerna vill mäta sig med GT (fast det enda jag någonsin hör om andra turneringar ät gnäll och fuskande danskar, men jag antar att det är en del av "kulturen":)

See ya

#39 Emil Broberg

Emil Broberg

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 19:18

Utifall någon skulle missat diskussionen nedan

* Ostade Khemri är bara papir machékärror och dödskallar som är fula i mun.
* Jag ser nog hur det glänser i era skägg när ni för första turneringen på länge får opta hur mycket ni vill.

Seriöst boyz. Om alla andra hade haft kompfritt hade vi nog haft komp, men det är alldeles för roligt att se er bli gråhåriga i försöken att bygga den ultimata slaktarlistan (of doom). Tror faktist att många av "superarméerna" är fulla av överlastade karaktärer, för dyra enheter och för lite flexibilitet.

Kom ihåg: komp är bara ytterligare ett sätt att opta. Nu får ni nöja er med grundböckerna (och kanske petters DoW armé). broilermongolerna är självklart ok.

Självklart kan jag dock inte (trotts att jag gärna spelar) känna till alla kufiska magiska föremåls som alessio spottat fram till nån cynisk säljkampanj. Använd ert sunda förnuft så lovar jag att vara mer övertydlig nästa gång.

Åsså e ju Uppcon ett konvent där varhammer är en viktig, men inte den enda, aktiviteten. Jag tror inte någon av arrangörerna vill mäta sig med GT (fast det enda jag någonsin hör om andra turneringar ät gnäll och fuskande danskar, men jag antar att det är en del av "kulturen":)

See ya

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar